آغاز شماره گذاری لوکس ترین خودرو آرین موتور

میلیاردر فرانسوی آمد: دی اس 7 کراس بک

28 آذر 1397 13:15

دی اس 7 کراس بک ششمین محصول خانواده دی اس در ایران است؛ خودرویی لوکس با انبوهی از آپشن‌ها که حالا لقب گران‌ترین فرانسوی بازار کشورمان را به خود اختصاص داده.

با شروع شماره‌گذاری دی اس 7 کراس بک، قیمت‌‌گذاری‌های نجومی برای این فرانسوی در بازار آزاد آغاز شده و هم‌اکنون بین 1.2 تا 1.8 میلیارد تومان معامله می‌شود.سال 1395 دی‌اس کارش را در ایران شروع کرد. نخستین محصول این شرکت، شاسی‌بلند دی اس 6 و هاچ‌بک دی اس 5 بود. سپس سدان نیمه‌لوکس دی اس 5 ال‌اس را رونمایی کرد و بعد از آن هم دی اس 4 کراس بک را به‌صورت مقطعی به بازار آورد. پنجمین محصول دی‌ اس نیز هاچ‌بک 3 سیلندر دی اس 3 بود که با قیمت نجومی‌اش همه را غافلگیر کرد.

هدیه DS به اروپایی‌ها

تا قبل از 2017 دی‌اس تنها دو محصول برای بازار اروپا داشت که یکی دی اس 5 و دیگری دی اس 3 بود. هر دو مدل‌ (طبق آمار PSA در جدول زیر) هرچند از پرفروش‌ترین‌های DS هستند اما هردو هاچ‌بکند و قاعدتا هیچ خودروسازی صرفا با هاچ‌بک نتواسته بازار خودروهای لوکس اروپا را تصرف کند!

  فروش جهانی 2015 فروش جهانی 2016 درصد تغییر در 2016
DS 3 48,698 40,653 16.52% -
DS 4/4Cross 18,825 19,938 5.91%
DS 5/5LS 19,609 13,859 29.32% -
DS 6 15,203 9,792 35.59% -
DS 4S - 1,739 -
مجموع فروش 102,335 85,981 15.98% -

از طرف دیگر، دو محصول دی اس 6 و دی اس 5 ال‌اس نیز مختص بازار چین ساخته شده‌اند و صادراتشان محدود به برخی کشورهای خاص است. از این‌رو دی‌‌اس محصولی اختصاصی برای اروپایی‌ها نداشت تا آنکه در سال 2017 عضو جدیدی به‌نام دی اس 7 را معرفی کرد؛ شاسی‌بلندی که با تمرکز بر لوکس‌بودن و مدرن‌بودن ساخته شده و می‌خواهد در آینده، سهمی از بازار مرسدس‌بنز، آئودی و ب‌ام‌و را به خود اختصاص دهد.

دی‌ اس 7 اولین پرچمدار واقعی فرانسوی‌هاست چراکه طراحی خاص، امکانات رفاهی متعدد، کابین لوکس و آخرین تکنولوژی‌ها را به ارث برده. دی اس 7 مانند اکثر خودروهای جمع‌وجور و سایز متوسط خانواده پژو-سیتروئن از پلتفرم EMP2 بهره می‌برد که قبل از او هم در پژو 3008 نسل دوم، پژو 5008 نسل دوم و سیتروئن C4 ایرکراس نیز امتحانش را پس داده بود.

اولین جلوپنجره الماسی

دی‌ اس تا قبل از این، جلوپنجره‌ای با خانه‌های لوزی شکل (معروف به دایاموند) نداشت ولی در دی اس 7 برای اولین‌بار از چنین جلوپنجره‌ای استفاده کرد. دی اس 7 حتی در تاریکی هوا نیز قابل تشخیص است! چراکه مانند برادرانش به چراغ‌های دی‌لایتی مجهز است که به‌صورت عمودی در سپر جلو قرار گرفته‌اند.

چراغ‌های یخی

در طراحی ظاهری دی اس 7 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها، استفاده از چراغ‌های LED در جلو و عقب خودروست که در عقب، این چراغ‌ها به‌صورت سه‌بعدی طراحی شده‌اند و ظاهر فریبنده‌ای دارند. اما قسمت مهم‌تر، چراغ‌های جلویی آن است که هرکدام‌شان به سه چراغ LED مکعبی (معروف به LED یخی) مجهز است.

این مکعب‌های LED در زمان بازشدن قفل‌ درب‌ها، نور مایل به بنفشی تولید می‌کنند و سپس 180 درجه می‌چرخند. این چراغ‌ها همچنین به سنسور نور (شامل اتولایت و نوربالا اتومات) مجهزند و با حرکت فرمان نیز می‌چرخند. دی‌اس نام این تکنولوژی جدیدش را Active LED Vision گذاشته است. 

با مانیتورهای HD

کابین دی‌ اس 7 طراحی شلوغی ندارد و همه چیز به اندازه استفاده شده ولی با این وجود هنوز هم فضای خالی میان قسمت‌های مختلف در کنسول مرکزی به چشم می‌خورد.

دو مانیتور 12 اینچی با کیفیت HD در کابین وجود دارد که یکی در بالای داشبورد قرار گرفته و دیگری نیز به‌عنوان صفحه کیلومتر استفاده شده است. ویژگی جالب دیگر کابین DS 7 را باید ساعت آنالوگی‌اش دانست که در بالای مانیتور و مابین دریچه‌های تهویه جاسازی شده؛ این ساعت، ساخت کمپانی فرانسوی B.R.M است و با استارت خودرو، 180 درجه می‌چرخد و نمایان می‌شود.

دی اس 7؛ نخستین هیبریدی DS می‌شود

در گروه PSA، دی‌ اس اولین برندی است که همه مدل‌هایش، به نسخه هیبریدی مجهز می‌شوند. طبق برنامه PSA قرار است در سال 2019 میلادی هرکدام از محصولات دی‌ اس، یک نسخه پلاگین هیبریدی یا PHEV نیز داشته باشند که در این میان، دی اس 7 اولین مدلی خواهد بود که هیبریدی می‌شود. دی‌اس 7 هیبریدی به جعبه دنده 8 سرعته اتومات و پیشرانه THP225 مجهز است که با کمک دو موتور الکتریکی، قدرتش به 300 اسب‌بخار می‌رسد.

قلب مشترک با پژو 2008 ایران خودرو

دی‌ اس با پیشرانه‌ای اختصاصی به ایران می‌آید. چرا می‌گوییم اختصاصی؟ چون طبق جدول زیر، دی‌ اس 7 تنها سه پیشرانه بنزینی در بازار اروپا دارد که مشخصات هیچکدام از آن‌ها با نسخه وارداتی‌اش به ایران یکسان نیست!

سه پیشرانه مختلف دی اس 7 کراس بک در بازار جهانی
پیشرانه‌های بنزینی پیشرانه قدرت گیربکس
THP225 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو 222 اسب بخار 8 دنده اتومات
THP180 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو 177 اسب بخار 8 دنده اتومات
THP130 3 سیلندر 1.2 لیتری توربو 128 اسب بخار 6 دنده دستی

نسخه وارداتی دی اس 7 کراس بک مجهز به پیشرانه THP165 با قدرت 163 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر است که قبل از این، در پژو 2008 ایران خودرو و قبل‌تر نیز در دی اس 4 کراس‌ بک استفاده شده بود.

از آنجایی که این پیشرانه تنها با جعبه دنده 6 سرعته اتومات دوکلاچه همراه می‌شود، پس باید ایرانی‌ها را در صدر خوش‌شانس‌ترین مشتریان این لوکس فرانسوی دانست! 

با توجه به جدید بودن این پیشرانه و نبود اطلاعات فنی از آن همچنان نمی‌توان در مورد شتاب، مصرف سوخت و سایر پارامترهای عملکردی این فرانسوی، اظهار نظری کرد.

اولین نیمه خودران فرانسوی

دی‌اس 7 در نسخه فول، آپشنی به‌نام DS Connected Pilot دارد که با فعال بودنش می‌تواند با کمک کروز کنترل هوشمند (ACC)، فاصله از خودرو جلویی را در هر سرعتی تنظیم کند. کانکتد پایلوت همچنین به سیستم کمکی حفظ لاین مجهز است و از این‌رو می‌توان آن‌را نوعی سیستم نیمه‌خودران به حساب آورد.

چه قیمتی دارد؟

دی‌ اس 7 در ابتدای سال 2017 و در نمایشگاه ژنو معرفی شد ولی مراسم رونمایی خصوصی آن اندکی زودتر و در اسفندماه 1395 و در کنار هرم معروف لوور فرانسه برگزار شد. این لوکس فرانسوی تنها دو خط تولید در جهان دارد، یکی در Mulhouse فرانسه و دیگری در Shenzhen چین.

پرچمدار دی‌ اس از سه ماهه اول سال 2018 به بازار اروپا عرضه شد و در ایران نیز نخستین سری تحویلی آن قرار بود در اوایل تابستان 97 بدست مالکانش برسد اما ممنوعیت واردات خودرو، جلوی این اتفاق را گرفت می‌رسد. ولی حالا خبر می‌رسد که از حدود چند صد دستگاه پیش فروش شده در ایران، آرین موتور توانایی تحویل کمتر از 100 دستگاه را دارد.

جدول تغییر قیمت نمایندگی (برحسب میلیون تومان)
تیپ آذر 96 اردیبهشت 97
پرفورمنس لاین 329 -
ریوولی 345 452
اپرا 355 459

این خودرو در بازار چین قیمتی بین 210 تا 310 هزار یوآن دارد که معادل تقریبی 30 تا 45 هزار دلار است. 

با شروع شماره‌گذاری دی اس 7 کراس بک، قیمت‌‌گذاری‌های نجومی این فرانسوی در بازار آزاد آغاز شده طوری‌که هم‌اکنون از 1.2 تا 1.8 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شوند. قرار است این فرانسوی در سه تیپ مختلف به خیابان‌های کشورمان بیاید که هنوز تفاوت دقیق آن‌ها اعلام نشده است اما مطمئن هستیم که نسخه فول آن به امکانات زیر مجهز است:

  • چراغ‌های LED هوشمند یا DS Active LED Vision
  • رانندگی نیمه‌خودران یا DS Connected Pilot
  • اتوپارک یا DS Park Pilot
  • تعلیق هوشمند با کنترل دوربین یا DS Active Scan Suspension
  • دوربین دید در شب یا DS Night Vision
  • سنسور تشخیص خواب‌آلودگی راننده یا DS Driver Attention Monitoring
  • سیستم پخش Focal Electra با 15 اسپیکر Hi-Fi

دی‌اس 7 با قیمت میلیاردی‌اش عملا قلمرو بازار کراس‌اورهای لوکس متوسط کشورمان را تصاحب کرده چرا که واردات دو رقیب اصلی‌اش، یعنی لکسوس RX200t و همچنین ولوو XC90 از اسفندماه 96 متوقف شده است. شاید رکستون G4 را بتوان نزدیک‌ترین رقیب قیمتی این فرانسوی در بازار تازه‌واردهای ایران دانست.

از طرف دیگر کراس‌اورهای جذاب اما کوچکتری مانند فولکس واگن تیگوان و لکسوس NX کم‌کارکرد نیز می‌توانند مشتریان 7 کراس بک را وسوسه کند. 

دیدگاه کاربران
alirenu 1397/10/4
طراحیش واقعا خیره کننده است، تلفیقی از مدرنیته، المان های لوکس و اسپرت رو به کار گرفته بدون اینکه در نهایت شکل عجیبی پیدا کنه. خوشحالم که فرانسوی ها هم بالاخره ظرف این 2-3 سال تونستن تو طراحی به توفیق برسن. ماشینهای فرانسوی معمولا بهترین کیفیت سواری رو دارن و احتمال زیاد این فرزند خلف سیتروئن هم از این قاعده مستثنی نیست.
پاسخ
0
0
0