از گمنامی برای مشتریان تا محبوبیت

چینی های تاثیرگذار بازار خودرو در دو دهه اخیر

28 آذر 1397 11:51
  • از گمنامی برای مشتریان تا محبوبیت

    از گمنامی برای مشتریان تا محبوبیت

    زمانی بود که چین برای ما به عنوان تولیدکننده کالاهای مصرفی مختلفی مطرح بود. با این حال کمتر پیش آمده بود که برندی متعلق به این کشور بتواند در بازار ایران فعالیتی جدی داشته باشد. این روزها اما چین به بخش‌های متعددی از بازار ایران رسیده و توانسته جایگاه محکمی برای خود دست و پا کند. در این بین باید به بازار خودرو اشاره کرد که کمتر کسی انتظارش را داشت که چینی‌ها بتوانند بخش قابل توجهی از آن را تصاحب کنند. با وجود ورود خودروهای متعدد چینی با برندهای گوناگون، برخی توانسته‌اند تغییراتی اساسی در ذهنیت ما نسبت به این محصولات ایجاد کنند.

  • معرفی کننده چین به ایران : جیلی CD

    معرفی کننده چین به ایران : جیلی CD

    اولین حضور چینی‌ ها در ایران به ابتدای دهه هشتاد شمسی بازمی‌گردد. هنگامی که خبر تولید و یا واردات خودرویی چینی با قیمتی کمتر از 3 میلیون تومان برای مدتی به تیتر داغ رسانه‌ها بدل شد. با این حال اولین بار شرکت جیلی با مدل CD در نمایشکاه بین‌المللی خودروی تهران حاضر شد تا چین بازخورد بازدیدکنندگان ایرانی را محک بزند.

  • اولین تولید موفق : MVM 110

    اولین تولید موفق : MVM 110

    شرکت مدیران خودرو برای اولین بار محصولی چینی را به بازار ایران عرضه کرد که تولید آن را باید اولین تولید انبوه موفق یک محصول چینی در ایران دانست. خودرو چری QQ با نام MVM 110 در حالی به بازار ایران عرضه شد که جای خالی محصولی در ابعاد کوچک و با امکانات قابل رقابت با پراید احساس می‌شد. در آن زمان دوو ماتیز نیز به عنوان تنها خودروی شهری واقعی، بازار ایران را ترک گفته بود.

  • اولین دو رگه چینی : ام جی 550

    اولین دو رگه چینی : ام جی 550

    در دهه هشتاد بالاخره واردات خودرو آزاد شد و در این بین شرکت دوباره زاده شده ام جی، این بار با هویت دوگانه انگلیسی-چینی وارد ایران شد. مدل 550 اولین محصول وارد شده ام جی به ایران بود که توانست نظر مثبت بسیاری را به خود جلب کند، هرچند انتقاداتی نیز به کیفیت آن وارد شد.

  • معرفی دومین برند پر تیراژ : لیفان 520

    معرفی دومین برند پر تیراژ : لیفان 520

    پس از موفقیت MVM، چند برند چینی دیگر نیز به ایران آمدن اما این لیفان بود که توانست جایگاه محصولات متوسط خانوادگی چینی را در بازار ایران تثبیت کند. لیفان 520 با آن که از برخی جهات پایین‌تر از رقبا بود، اما با توجه به قیمت مناسب و تنوع و امکانات، به گزینه‌ای پرطرفدار بدل شد.

  • آغازگر پدیده شاسی بلند چینی : MVM X33

    آغازگر پدیده شاسی بلند چینی : MVM X33

    دومین مدل موفق چری در ایران، X33 یا همان تیگو بود که به عنوان اولین شاسی بلند چینی، به طور رسمی به ایران آمد. در ابتدا بسیاری نسبت به توانایی‌های این خودرو تردید داشتند، اما به لطف قیمت مناسب و رواج دیدگاه شهری بودن کراس‌اورهای کوچک، تیگو یا همان X33 موفق شد.

  • سرک کشیدن به بازار نیمه لوکس‌ ها : جیلی امگرند 7

    سرک کشیدن به بازار نیمه لوکس‌ ها : جیلی امگرند 7

    جیلی پس از معرفی چینی‌ ها به ایران، مدتی غایب بود تا آن که با برند امگرند به طور جدی به ایران آمد. جیلران توانست به بازاریابی مناسب، نیم نگاهی به بازار خودروهای نیمه لوکس و متوسط داشته باشد و امگرند 7 را در غالب یک سدان راحت و پرآپشن، در رده قیمتی نزدیک به خودروهای کره‌ ای عرضه کند.

  • همکاری با بزرگترین نام‌ها : فاو بسترن (آسا) B50F

    همکاری با بزرگترین نام‌ها : فاو بسترن (آسا) B50F

    گروه خودروسازی بهمن پس از مدت زیادی همکاری با مزدا، به سراغ شریکی مطرح اما چینی یعنی فاو رفت و برند بسترن را به ایران آورد. مدل B50F بهره‌مند از پلتفرم مزدا 6 و متعلقات فنی مشترک با محصولاتی مطرح، توانست به خودرویی محبوب بدل شود.

  • همکاری خودروسازان قدیمی : برلیانس 320/330

    همکاری خودروسازان قدیمی : برلیانس 320/330

    در اوج دوران سختی اوایل دهه نود شمسی بود که پارس خودرو و سایپا به سراغ شرکای چینی رفتند. برلیانس به عنوان شریک تجاری ب ام و، با این دو قرارداد همکاری امضا کرد و چند مدل از این برند به ایران آمد که در این بین سری 320/330 با کابین جادار و سواری راحت و انبوهی از امکانات، موفق ظاهر شد.

  • ورود به حاشیه‌های ناشناخته : جک S5

    ورود به حاشیه‌های ناشناخته : جک S5

    کرمان خودرو که سابقه همکاری با چند برند چینی را داشت، به سراغ JAC رفت و توانست با دو مدل J5 و S5 بسیار موفق ظاهر شود. جک S5 اما به لطف پیشرانه توربو و ظاهر مدرنش، به بخش‌هایی از بازار رسید که

  • همکاری با بزرگترین خودروساز ملی : دانگ فنگ H30 Cross

    همکاری با بزرگترین خودروساز ملی : دانگ فنگ H30 Cross

    ایران خودرو با چند برند چینی همکاری کرده بود تا این که به سراغ شریک تجاری چینی و یار قدیمی خود یعنی دانگ فنگ رفت. بدین ترتیب یکی از پلتفرم‌های پژو در قالب محصولی چینی به ایران آمد که حاصل آن مدل H30 بود، خودرویی که توانسته فروش خوبی را تجربه کند.

  • یکه‌تازی در بازار لوکس‌های صفر: چری تیگو 7

    یکه‌تازی در بازار لوکس‌های صفر: چری تیگو 7

    با ایجاد محدودیت‌های جدی در بازار خودرو و قطع واردات و وضعیتی که برای خودروهای لوکس ایجاد شده، برند چری که مدت‌هاست در ایران حضوری موفق دارد، با مدل تیگو 7 به نحوی نماینده اصلی بازار خودروهای لوکس شاسی بلند شده و در این رده ساختارشکنی کرده است.

  • بارقه امید : هاوال H2

    بارقه امید : هاوال H2

    در کش و قوس‌هایی که در سال 1397 در بازار خودرو و این صنعت رخ داده، هاوال به عنوان شریک چینی جدید گروه بهمن، به نحوی با مدل H2 امید را در بازار کراس‌اورهای متوسط زنده نگه داشته است. شرایط در آینده به حضور و موفقیت بسیاری از محصولات این چنینی بستگی دارد.

دیدگاه کاربران
Reza2o 1400/2/20
هایما s7 توربو حتما باید می بود
پاسخ
0
0
0
ایدین 1398/3/29
جکj5حتما باید در بین اینها حضور میداشت ک متاسفانه نیست
پاسخ
0
5
0