جذاب اما فوق‌العاده گران

تست و بررسی چری تیگو 7 اکسلنت

4 دی 1397 19:33

از اولین باری که نام چری به گوشمان خورد مدت زمان چندان زیادی نمی‌گذرد؛ شاید خیلی از شما هم مثل من خاطره حضور ناموق مدل ویانا در کشورمان را به یاد بیاورید؛ خودرویی که با طراحی بی‌نهایت ساده، توانایی‌های حرکتی محدود و نتیجه تست ایمنی افتضاحش حتی نتوانست در بازار بسته ما به موفقیت چشم‌گیری دست پیدا کند و در نهایت در برابر محصولات وطنی، سر تعظیم فرود آورد. اما حالا و پس از گذشت کمتر از 10 سال اوضاع کاملاً تغییر کرده و در شرایطی که ما همچنان مشغول تولید همان خودروهای سابق هستیم، چینی‌ها با گام‌هایی بلند به جلو حرکت کرده‌اند.

حالا بسیاری از محصولات چری، خودروهای ایرانی را حتی به عنوان حریف تمرینی هم قبول ندارند و رویای جدال با برندهای مطرح جهانی را در ذهن می‌پرورانند. البته شاید بگویید هنوز هم کمتر کسی در بازارهای آزاد به سراغ چینی‌ها می‌رود که در این مورد حق با شماست اما به هر حال صنعت خودروسازی این کشور در سال‌های اخیر به خوبی از دانش طراحان و مهندسان مطرح جهان استفاده و در نتیجه پیشرفت عجیب و غریبی را تجربه کرده است. امروز به سراغ یکی از خودروهای حاصل از این پیشرفت، یعنی تیگو 7 آمده‌ایم؛ کراس‌اور جدید و خوش قیافه شرکت چری، که آمده تا معنی سرعت تکامل را به صنعت خودروسازی قدیمی و کهنه‌کار ما نشان دهد و با نیم‌نگاهی به آینده، حتی برای رقبای مطرح بازار هم خط و نشان بکشد.

امروز قصد داریم نگاهی نزدیک‌تر و دقیق‌تر به این پرچمدار پر ادعای چری داشته باشیم تا ببینیم آیا تیگو 7 به اندازه‌ای خوب هست که بتواند ما را برای پرداخت قیمت بالایی که دارد قانع کند یا خیر. لطفاً در این بررسی هم مثل همیشه «باما» همراه باشید.

طراحی ظاهری چری تیگو 7

باید اعتراف کنیم که تیگو 7 در تمامی زوایا خودروی خوش‌قیافه‌ای است؛ در واقع تیم طراحی چری موفق شده با ترکیب هوشمندانه اِلمان‌های اسپرت و لوکس، خودرویی جذاب خلق کند که هم از تناسب اندام کافی بهره می‌برد و هم با هارمونی خطوط قادر است حتی نظر افراد سخت‌گیر را هم به خود جلب کند. پس می‌توان گفت که استفاده از دانش طراحان اروپایی این بار هم جواب داده و در نتیجه با طرحی پخته روبه‌رو هستیم.

در قسمت دماغه، جلوپنجره متفاوت و فرو رفته تیگو که با یک نوار کرومی به دو نیم تقسیم شده بیش از سایر قسمت‌ها توجهمان را به خود جلب کرد. چراغ‌های خوش‌فرم و مدرن خودرو نیز طراحی مناسبی دارند و ترکیب این دو با سپر عضلانی و کاپوتی برجسته، چهره‌ای زیبا و مد روز را پدید آورده‌اند.

خوشبختانه خلاقیت‌ها در بخش کناری هم ادامه دارند و در این قسمت ترکیب طراحی سیال با خطوطی شکسته، در کنار رینگ‌های خوش استایل چری، شکل و شمایل هیجان‌انگیزی را به نیم رخ خودرو هدیه کرده است. یک نکته جالب هم این‌که چری در مورد محل قرارگیری چراغ راهنما سنت‌شکنی کرده و آن‌ را بر روی درهای جلو قرار داده که در نوع خود جالب به نظر می‌رسد. در انتهای خودرو نیز با طرحی مناسب و هماهنگ روبه‌رو میشویم که به واسطه چراغ‌های شیک و سپر برجسته‌اش توانسته ظرافت و قدرت را به خوبی با هم تلفیق کرده و با بالچه انتهایی، فرم اسپرت بدنه را به زیبایی تکمیل نماید.

یک مطلب مهم هم داخل پرانتز بگوییم و آن این‌که تیگو 7 علیرغم استفاده از حجم‌های اغراق‌آمیز و زرق و برق‌های کرومی، ظاهر شلوغ و بزک شده‌ای ندارد و این قضیه نشان‌دهنده تجربه و تسلط تیم طراحی این محصول است؛ ضمناً به نظر می‌رسد چری در ساخت محصولات روز خود به یک زبان طراحی مشترک دست پیدا کرده و چه بسا این قضیه در سال‌های آینده بتواند به اصالت ظاهری تولیدات این برند منتهی شود.

طراحی داخلی چری تیگو 7

در داخل کابین هم با طرحی منطقی مواجه می‌شویم که هرچند از نظر زیبایی و خلاقیت به پای قسمت بیرونی نمی‌رسد اما با خطوط ساده و شیک خود قادر است شما را راضی نگاه دارد. چری در این قسمت سعی کرده با استفاده از چرم و رنگ‌بندی مناسب، کابین لوکس و تا حدودی تجملاتی را به سرنشینان پیش کش کند اما جنس پلاستیک استفاده شده در برخی از قسمت‌ها کمی نازک و اقتصادی به نظر می‌رسد. ضمناً وجود آپشن‌های نسبتاً زیاد در جای‌جای کابین توانسته حالتی مدرن به کابین ببخشد.

البته اینجا یک سری مشکلات وجود دارند که شاید در هنگام خرید اصلاً به چشم نیایند اما پس از مدتی رانندگی متوجه آن‌ها خواهید شد. به عنوان مثال نمایشگر مرکزی با این‌که در حالت عادی دید و دسترسی خوبی دارد اما بدلیل نبود یک سایه‌بان مناسب، گاهی نور خورشید را بازتاب می‌کند. مورد دیگر این‌که بسیاری از کلیدهای کنترلی، در محلی غیر متعارف قرار گرفته‌اند که به دلیل ارگونومی نامطلوب ممکن است حواس راننده را پرت کنند. مثلاً سیستم‌های کنترلی تعبیه شده در نمایشگر کنسول میانی، با این‌که در ظاهر کاربری ساده‌ای دارند و در عین حال به زیبایی و خلوت شدن داشبورد هم یاری رسانده‌اند اما در عمل دقت بیشتری «نسبت به انواع معمولی» از راننده طلب می‌کنند که این قضیه می‌تواند در سرعت‌های بالا خطر آفرین باشد. حتی عقربه سرعت‌سنج و دورشمار موتور هم به اندازه کافی خوانا به نظر نمی‌رسند. پس می‌توان گفت که در طراحی داخلی تیگو 7، اولویت با ظاهر بوده و در نتیجه ارگونومی در بسیاری از قسمت‌ها فدای زیبایی شده است.

ولی با این وجود نکات مثبت کابین هم کم نیستند؛ به عنوان مثال کیفیت و راحتی صندلی‌ها انصافاً مناسب است و فضاسازی مطلوب کابین هم باعث شده که تمامی سرنشینان از فضای پا و سر کافی بهره‌مند شوند.

در خصوص صندوق عقب نیز باید بگوییم که وضعیت تیگو در قیاس با کلاسی که در آن قرار دارد مناسب ارزیابی می‌شود و اگر گاهی نیاز به فضای بزرگ‌تری داشته باشید می‌توانید با خواباندن صندلی‌های عقب به محیطی کاملاً کارآمد دست پیدا کنید.

امکانات رفاهی و ایمنی چری تیگو 7

از جمله امکانات رفاهی این بلند قامت چینی می‌توان به مواردی از قبیل صفحه نمایش چند منظوره 9 اینچی لمسی، نمایشگر 4.8 اینچی پشت آمپر، بلوتوث، نمایش 360 درجه محیط پیرامونی، دوربین‌های جلو و عقب دینامیک، سنسورهای پارک جلو و عقب، چراغ‌های مه‌شکن حساس به حرکت فرمان (که با چرخش فرمان در جهت بهبود دید کناری جاده روشن می‌شوند)، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، سقف پانوراما، کروز کنترل، برف پاک‌کن هوشمند، تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم مجزا برای سرنشین کناری و دریچه جداگانه برای سرنشینان پشتی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، چراغ‌های اتوماتیک مجهز به زنون، چراغ خوش‌آمد گویی، سامانه کنترل فشار باد تایرها، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی مثل اسپرت و اکونومیک، فرمان برقی، آینه‌های تاشو برقی، ترمزدستی برقی و اتوهلد، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HHC و ... اشاره کرد که آپشن‌های قابل قبولی به حساب می‌آیند.

در بخش ایمنی هم وجود گزینه‌هایی مثل ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم کمکی ترمز EBA، سامانه کنترل کشش و پایداری الکترونیکی، کیسه هوای جلو، جانبی و پرده‌ای و شاسی مستحکمی که به ادعای چری برای ساختش از شرکت لوتوس یاری گرفته شده خیالمان را تا حدود زیادی راحت نموده است. ضمناً این خودرو 5 ستاره کامل موسسه تست ایمنی C-NCAP را هم در کارنامه دارد که خود نوید بخش ایمنی کافی این محصول خواهد بود.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت چری تیگو 7

در زیر کاپوت بزرگ تیگو 7، یک قلب کوچک 1.5 لیتری می‌تپد که در نگاه اول توان پاسخگویی به نیازهای این جثه درشت را نخواهد داشت. حتی وقتی متوجه شدیم که این پیشرانه به کمک توربوشارژر توانسته 147 اسب‌بخار قدرت تولید کند، باز هم چندان به وجد نیامدیم چرا که این عدد تقریباً معادل قدرت تولیدی از یک پیشرانه 1.8 لیتری تنفس طبیعی است و همچنان برای یک کراس‌اور ناکافی به نظر می‌رسد.

اما چند نکته باعث شد که به توانایی‌های حرکتی تیگو 7 امیدوار شویم؛ اول این‌که این خودرو بر خلاف هیکل نسبتاً درشتش، وزن چندان زیادی ندارد و به نوعی یک کراس‌اور سبک به حساب می‌آید. در نتیجه نگرانی که از بابت نسبت قدرت به وزن داشتیم تا حدودی برطرف شد؛ مورد دوم این‌که به لطف وجود توربوشارژر، گشتاور تولیدی وضعیت به مراتب بهتری نسبت به قدرت پیشرانه دارد و مهمتر این‌که تمامی این 210 نیوتن‌متر گشتاور، از دور موتور پایین در دسترس خواهد بود.

خبر خوب آخر این‌که برخلاف دیگر محصول چری یعنی آریزو 5 که از جعبه‌دنده کند و تنبلCVT استفاده می‌کند، اینجا با یک جعبه‌دنده 6 سرعته دوکلاچه خشک درست و حسابی سر و کار داریم که با واکنش‌های سریعش تلاشهای پیشرانه را به هدر نخواهد داد. پس علی‌رغم حجم کم و قدرت متوسط پیشرانه تیگو 7، می‌توان به توانایی‌های حرکتی امیدوار بود؛ هرچند که با توجه به قیمت تند و تیز این خودرو و وجود رقبای ارزان‌تری مثل جک S5 یا پژو 2008 (هرچند محصول پژو در کلاس کوچک‌تری است) هنوز هم نمی‌شود خیلی به این مشخصات افتخار کرد!

تجربه رانندگی با چری تیگو 7

بالاخره پشت فرمان نشسته و خودرو را استارت زدم؛ دید به اطراف تقریباً قابل قبول است و فرمان برقی تیگو به راحتی هر چه تمام زیر دست میچرخد. در همین آغاز تست، عملکرد نرم سیستم تعلیق توجهم را به خود جلب کرد. البته تصور نکنید با کیفیت سواری در حد یک تویوتا کمری طرف هستیم! خیر! اما با توجه به این‌که اکثر کراس‌اورهای میان رده و یا ارزان‌قیمت سواری خشکی دارند انتظار داشتم که در این خودرو هم با سواری خشن و کوبش‌های زیادی مواجه شوم که خوشبختانه این‌طور نشد و باید از نرمی این خودرو ابراز رضایت کنم. از نظر عایق‌بندی داخلی هم اوضاع رو به راه است و صدای آزاردهنده‌ی چندانی به داخل کابین نفوذ نمی‌کند. پس تا اینجای کار می‌توان گفت که تیگو 7 خودروی آرام و متینی است. اما قیمت سنگین این کراس‌اور چینی باعث شده که توقعاتمان بالاتر از این حرف‌ها باشد. در واقع ما انتظار داریم که این خودرو در عین نرمی قابلیت‌های حرکتی مناسبی هم ارائه دهد. برای همین در اولین فرصت پایم را بر پدال گاز فشردم تا ببینم در این پارامتر اوضاع از چه قرار است؟!

قبل از تشریح تست شتاب، یک نکته بگویم و آن این‌که پیشرانه‌های کم‌حجم مجهز به توربوشارژر، معمولاً وابستگی شدیدی به پرخوران خود دارند و در نتیجه در دورهای پایین که هنوز توربو به بوست کافی دست پیدا نکرده واکنش‌های بسیار کندی از خود نشان می‌دهند؛ اما خوشبختانه چری برای تیگو 7 از یک توربو کوچک استفاده کرده که برای دور گرفتن نیاز به زمان و گازهای خروجی زیادی ندارد و در نتیجه قادر است از دور موتور پایین تاثیرش را بر عملکرد بگذارد. به همین علت در آغاز حرکت با تاخیر چندان زیادی مواجه نشدیم و خودرو با شتاب قابل قبولی از جا کنده شد. البته در این میان نباید از عملکرد مناسب جعبه‌دنده 6 سرعته دو کلاچه تیگو 7 هم غافل شویم چرا که این مجموعه عملکرد چالاکی از خود نشان داد و با تعویض‌های سریع و به موقع، لبخند رضایت را بر لبانمان جاری ساخت. البته با تمامی این اوصاف هنوز هم نمی‌توان توقع یک شتاب خارق‌العاده را از خودرویی با این مشخصات داشت اما با این حال واکنش٬ها به پدال گاز در تیگو 7 مناسب است و در هنگام سبقت‌گیری و نیاز به کشش در سربالایی، قدرت کافی را در اختیارتان قرار خواهد داد؛ ما هم در روز تست توانستیم در مدت زمانی در حدود 11 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر برساعت دست یابیم که برای خودرویی در این سطح مناسب است.

این شتاب قابل قبول دلیل بر این نمی‌شود که شما بخواهید با این خودرو رانندگی هیجان‌انگیزی را تجربه کنید؛ در واقع برخلاف ظاهر اسپرت، تمرکز اصلی چری بر راحتی تیگو 7 بوده است و در نتیجه میزان دقت فرمان و حرکات الاکلنگی این کراس‌اور شرقی، نمره چندان بالایی در رانندگی اسپرتی به دست نمی‌آورند. پس در یک جمع‌بندی کلی باید بگوییم که تیگو 7 خودرویی راحت و در عین حال قدرتمند است اما مانند سایر کراس‌اورهای تک دیفرانسیل، برای لایی کشیدن و عبور از پیچ‌های تند انتخاب چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد. هرچند پایداری تیگو 7 در مقایسه با بسیاری از کراس‌اورهای چینی (مثل هاوال H2 یا هایما S7) بهتر بود و چه بسا باز هم بحث قیمت توقع من را زیادی بالا برده است! در مورد ترمزها نیز باید بگوییم که شرایط کلی مناسب ارزیابی شد و در تست‌های صورت گرفته از وضعیت سیستم‌های کمکی پایداری نیز راضی بودیم.

در خصوص ویژگی‌های آفرودی تصور نمی‌کنم کسی از یک کراس‌اور دیفرانسیل جلو توقع چندانی داشته باشد؛ در حقیقت در این مورد فقط می‌توانیم به ارتفاع بیشتر تیگو 7 از سطح زمین دل خوش کنیم و اگر اهل آفرود هستید بهتر است که به گزینه‌های دست دومی مثل سوزوکی ویتارا بیاندیشید.

راند نهایی با چری تیگو 7

چری تیگو 7 خودروی زیبا، ایمن، جادار و تقریباً باکیفیتی است که به قول معروف تومنی سنار با چینی‌های ارزان‌قیمت بازار فرق می‌کند! از نظر راحتی سواری و قدرت پیشرانه هم شرایط قابل قبولی دارد و با آپشن‌های کافی اجازه نمی‌دهد که کمبود خاصی احساس کنید. اما درست در همین لحظه و در شرایطی که همه چیز عالی به نظر می‌رسد مشکلات پدیدار می‌شوند.

اولین و مهم‌ترین مشکل، بحث قیمت است. در واقع تیگو 7 با این‌که هنوز هم از نظر قیمتی در حدود نصف رقبای کره‌ای مثل توسان و اسپورتیج ارزش‌گذاری می‌شود اما باز هم خودرویی گران‌قیمت به حساب می‌آید. در واقع برند چری هنوز وجهه یک خودروی 250 میلیونی را ندارد و در نتیجه بسیاری از مشتریان ممکن است خودروهای ضعیف‌تر و کوچک‌تری مثل سانگ‌یانگ تیوولی، یا گزینه‌های دست دومی مثل توسان و اسپورتیج را به این خودرو ترجیح بدهند. مشکل دیگر بحث افت قیمت شدید خودروهای چینی است؛ به خصوص که در این رده قیمتی این مورد شدیدتر هم می‌شود و در صورتی که به پول نقد فوری نیاز پیدا کنید، شما را با یک تراژدی دردناک مواجه خواهد کرد! مورد منفی آخر هم نقص‌هایی است که می‌تواند در طولانی مدت خودشان را نشان بدهند؛ به عنوان مثال پیشرانه توربو تا حدی نسبت به کیفیت پایین بنزین معمولی حساس است و جعبه‌دنده دوبل کلاچه خشک نیز در ترافیک سنگین شهرهای شلوغ کشورمان کمی دچار مشکل می‌شود. نکته آخر هم بحث‌های دینامیکی است که یک راننده معمولی ممکن است به آن اهمیت چندانی ندهد اما یک ماشین‌باز حرفه‌ای احتمالاً خودرو کوچک‌تر و کم‌آپشن‌تری مثل پژو 2008 را به این کراس‌اور شرقی ترجیح خواهد داد تا از لذت رانندگی و توانایی‌های حرکتی بهتری بهره برد.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های چری تیگو 7

اما با تمامی این صحبت‌ها باید به چری و کشور چین تبریک بگوییم؛ چرا که آن‌ها موفق شده‌اند خودرویی بسازند که با برندهای برتر از خود مقایسه می‌شود؛ در واقع اگر بحث طراحی، آپشن و حتی کیفیت برخی از قسمت‌ها را ملاک مقایسه قرار دهیم این خودرو به نوعی زنگ خطر را برای رقبای کهنه‌کار بازار به صدا درآورده و اگر چری بتواند در بحث اعتبار برند، ویژگی‌های دینامیکی و استهلاک هم به اندازه موارد فوق پیشرفت کند و موفق ظاهر شود کار رقبا را دشوارتر خواهد ساخت. تا آن موقع شاید بهتر باشد این خودرو با قیمت ارزان‌تر و رقابتی‌تر به بازار عرضه شود تا نظر طیف گسترده‌تری را به خود جلب کند.

دیدگاه کاربران
firuzlotfi@yahoo,com 1399/6/21
تست و بررسی مفید و قابل استفاده ای بود .سپاسگزارم.
پاسخ
0
0
1
بهادران 1397/10/29
کاملا با نظرات دوستان موافقم
پاسخ
0
0
1
امیر علوی 1397/10/14
این ماشین اگر هم قیمت هایما و جک باشه ارزش خرید داره ولی گرونتر نه ، با 350 تومن که قیمت کارخونه این ماشین هستش میشه یک اسپورتیج 2016 تمیز خرید و حتی با 270 تومن که قیمت بازار این ماشین هستش میشه یک ویتارا 96 کم کار خرید
پاسخ
1
2
1
firuzlotfi@yahoo,com 1399/6/21
دوست عزیز بله با همین پول میشه سوزوکی ویتارا مدل 96 کلاس 10 خرید ولی بستگی به نیاز مصرف کننده در همین بازار هر کدام از این ماشینها مشتری خود را دارند و هر دو به خوبی خرید و فروش میشوند.
0
1
بهروزفرجزاده 1397/10/9
باسلام درایران هرچیزی راتعریف می کنید فوراًگرانش می کنند همین خودرو که قراربود با120تومن به بازارعرضه شود حالا325میلیون شده.چرا؟آیاکسی جوابگوهست
پاسخ
1
0
1
mostafashiri 1397/10/13
دیگه حالا شده کاری نمیشه کزد
0
2