رقابت نابرابر در محدوده قیمتی یکسان

مقایسه هایما S5 و جک S3

1 بهمن 1397 19:46

با توجه به افزایش محبوبیت شاسی بلندها و کراس اورها در بازارهای جهانی، که دلایل مختلفی از جمله ارتفاع سواری بیشتر، فضای سرنشین و بار بیشتر و ظاهری قدرتمند در این تغییر سلیقه مردم داشته‌اند، این روزها شاهد گسترش خانواده محصولات شرکت‌های مختلف، از جمله شرکت‌های خودروسازی چینی و ورود مدل‌های شاسی بلند و کراس اور جدید به مجموعه مدل‌های آن‌ها هستیم. دو شرکت هایما و جک، به واسطه دو شرکت داخلی ایران خودرو و کرمان موتور سال‌هاست که در بازار ایران فعالیت خود را شروع کرده‌اند.

برخی ممکن است بگویند این دو خودرو را با توجه به تفاوت‌های زیادی که مخصوصاً در پیشرانه دارند نمی‌توان با هم مقایسه کرد، ولی مبنای ما برای مقایسه این دو خودرو در مطلب امروز باخبر، بحث قیمت آن‌ها بوده که تقریباً، با هم برابر هستنددر سری مقالات مقایسه‌ای باخبر، ما قبلاً دو خودروی هایما S7 توربو و جک S5 را در مقابل هم بررسی کرده بودیم. امروز ولی قصد داریم سری به دو برادر کوچک‌تر این دو خودرو بزنیم و این بار، هایما S5 و جک S3 را با هم مقایسه کنیم. هایما S5 را به نوعی می‌توان مهم‌ترین مدل در خانواده محصولات این شرکت چینی دانست. به لطف فروش بالایی که کراس اورهای کوچک در بازار چین دارند، هایما مدل S5 را در دو نسخه توربو و یانگ عرضه کرده و مدلی که ایران خودرو آن را وارد بازار ایران کرده، همین مدل توربو است.

از سوی دیگر، با توجه به تجربه فوق العاده موفقی که کرمان موتور در بازار ایران با مدل جک S5 داشت، این شرکت تصمیم گرفت تا کراس اوری یک سایز کوچک‌تر از S5 را روانه بازار کشورمان کند. نتیجه خودروی جک S3 بود که در بازار چین با نام Refine S3 شناخته می‌شود. این خودروی کوچک و اقتصادی علاوه بر ایران در بازارهای جهانی مختلفی از جمله آمریکای لاتین و شمال آفریقا هم حضور دارد.

در ادامه مطلب لطفاً باما همراه شوید تا در بخش‌های مختلف، به بررسی و مقایسه دو خودرو هایما S5 و جک S3 پرداخته و ببینیم در شرایط فعلی بازار کشورمان، کدام یک ارزش خرید بیشتری دارند.

طراحی بدنه و کابین

  • هایما S5

همان طور که احتمالاً می دانید، شرکت هایما در دهه 90 میلادی تحت عنوان هاینان مزدا و به شکل یک جوینت ونچر بین دولت محلی استان هاینان و شرکت مزدا برای تولید خودروهای این شرکت ژاپنی در خاک چین شروع به کار کرد. بعداً هم که مزدا سهام خود در این شرکت را به فاو فروخت، ولی تاثیرات این خودروساز ژاپنی روی محصولات هایما همچنان احساس می‌شوند. در مورد شاسی بلند هایما S5، از نمای جلویی اگر به خودرو نگاه کنید، شباهت‌هایی میان آن و کراس اور مزدا CX-5 می‌توانید بیابید. به طور کلی هایما طراحی بدنه بسیار زیبا و مدرنی دارد و کم‌تر کسی است که بتواند ایرادی به آن بگیرد.

در بخش جلو طراحی خاص جلوپنجره بزرگی که خودرو دارد در کنار چراغ‌های بسیار بزرگ و کاپوت با ارتفاع بالای آن، ظاهری خشن و تهاجمی به هایما S5 داده است. ترکیب طراحی سپر با دو چراغ مه شکن در گوشه‌ها و چراغ‌های دی لایتی که در بالای آن‌ها قرار گرفته نیز بسیار زیباست. به طور کلی، گرچه ابعاد خودرو خیلی بزرگ نیست، ولی طراحان هایما تلاش کرده‌اند تا با استفاده از المان‌های طراحی بزرگ روی خودرو، S5 را بزرگ‌تر از آن چه که هست نشان دهند.

در کناره‌ها اوضاع بسیار بهتر هم می‌شود. ارتفاع سواری بالا و رینگ‌های بزرگ 17 اینچی سبب شده‌اند تا این خودرو حس و حال یک شاسی بلند واقعی را داشته باشد. از دیگر موارد قابل توجه این بخش می‌توان به خط سقف شیب دار، باربند و خط کمر متفاوت اشاره کرد که با عبور از دستگیره درها دقیقاً از زیر آینه‌ها دوباره به سمت عقب خودرو باز می‌گردد. نهایتاً در بخش عقب تلاش شده تا به مانند قسمت جلو، با استفاده از چراغ‌ها و پنجره عقب بزرگ، خودرو بزرگ‌تر از آن چیزی که هست نشان داده شود.

داخل کابین، هایما S5 به نسبت سایر چینی‌های هم رده خود از نظر قیمتی بسیار زیبا طراحی شده است. یک تم طراحی V شکل درون کابین این خودرو، در قسمت‌هایی مانند بخش میانی داشبورد، دریچه‌های ورودی هوای وسط و دکمه‌های سیستم صوتی و ارتباطی خودرو به خوبی به چشم می زند. طراحی کلی کابین S5 در عین مدرن و زیبا بودن ساده و مینیمالیستی نیز هست. صفحه نمایش تبلت مانند خودرو روی داشبورد قرار گرفته و گرچه زیباست، اما کار کردن با آن برای راننده ممکن است دشواری‌هایی به همراه داشته باشد.

صفحه کیلومتر و آمپرها طراحی زیبایی داشته و بین سرعت سنج و دورسنج، شاهد یک صفحه نمایش کوچک هستیم که اطلاعات مختلفی مانند کیلومتر کارکرد، میزان مصرف سوخت و هشدارهای دیگر را در اختیار راننده قرار می‌دهد. صندلی‌ها طراحی خوبی داشته و بسیار راحت هستند. مواد اولیه به کار رفته در ساخت بخش‌های مختلف کابین از جمله داشبورد گرچه خشک هستند، ولی کیفیت قابل قبولی دارند. به عنوان یک کراس اور ساب کامپکت، نباید انتظار کابینی جادار از هایما S5 داشته باشید. گرچه فضای خودرو برای 4 سرنشین کاملاً خوب است، ولی اگر نفر پنجمی بخواهد سوار آن شود، در ردیف عقب سرنشین‌ها تجربه سواری خوبی نخواهند داشت.

جک S3

در طراحی ظاهری این خودرو به مانند برادر بزرگ‌ترش، از محصولات هیوندای به میزان قابل توجهی الهام گرفته شده است. در رخ خودرو این کپی برداری را به وضوح می‌توان در جلوپنجره شش ضلعی آن دید. اگر با خانواده محصولات هیوندای آشنا باشید، این نوع جلوپنجره را قبلاً روی هیوندای النترا دیده‌اید. البته برخلاف النترا، در جک S3 جلوپنجره سه اسلات کرومی افقی دارد و دو قاب کرومی کمان مانند در دو طرف قرار گرفته‌اند. چراغ‌های جلو نیز طراحی زیبایی داشته و چراغ‌های دیلایت LED به شکل یک نوار در بخش پایینی چراغ‌ها قرار گرفته‌اند. در دو سوی سپر نسبتاً ساده خودرو شاهد نصب چراغ‌های مه شکن آن هستیم. طراحی عضلانی کاپوت هم به نوبه خود رخ خودرو را بسیار قدرتمند کرده است.

در کناره‌ها به جرات می‌توان گفت جک S3 حرفی برای گفتن در برابر هایما S5 ندارد. اندازه کوچک‌تر رینگ‌های 16 اینچی خودرو هم به این موضوع قطعاً کمک کرده است. از موارد قابل توجه این بخش می‌توانیم به فلاپ های مشکی روی گلگیرها و لبه‌های پایینی اتاق و خط کمری که از چراغ‌های عقب تا زیر آینه‌ها کشیده شده‌اند اشاره کنیم. در طراحی بخش عقب اوضاع جک S3 خوب به نظر می‌رسد. طراحی چراغ‌های دو تکه عقب، حداقل از این نظر که کپی برداری از برندی معروف نیست در مقایسه با جک S5 یک نقطه قوت می‌تواند برای این خودرو محسوب شود. از مهم‌ترین بخش‌های این قسمت می‌توانیم به دو چراغ مه شکن، دو سراگزوز زیر آن‌ها و یک چراغ ترمز که زیر سقف نصب شده اشاره کنیم.

از نظر طراحی کابین، می‌توان هر دو خودروی جک S3 و هایما S5 را در یک سطح ارزیابی کرد. البته طراحی متفاوت کابین هر دو بحثی سلیقه‌ای بوده و ممکن است افراد مختلف نظرات متفاوتی در مورد آن داشته باشند. گرچه، از نظر ما طراحی کابین و مخصوصاً داشبورد هایما S5 در مقایسه با جک S3 بسیار مدرن‌تر است. مهم‌ترین موردی که داخل کابین جک S3 به چشم می زند صفحه نمایش لمسی سیستم اطلاعات سرگرمی آن است که در مقایسه با آن چه روی هایما S5 ارائه شده، ارگونومی بسیار بهتری دارد.

دریچه‌های ورودی هوای سیستم تهویه مطبوع این خودرو طراحی عمودی داشته و به وسیله یک نوار نقره‌ای رنگ، همگی به هم متصل شده‌اند. یکی از مزایای کابین جک S3 در مقایسه با رقیب هایمای خود ساده‌تر بودن داشبورد و کم بودن دکمه‌های روی آن است که راننده را کم‌تر گیج می‌کند. طراحی پنل پشت فرمان بی شباهت به هایما S5 نیست و ترکیب طراحی کلی آن‌ها به هم شبیه هستند. صندلی‌های جک S3 نسبتاً کوچک بوده و برای افراد قوی هیکل می‌تواند دردسرساز باشد. ردیف عقب صندلی‌ها نیز برای سه سرنشین بالغ کوچک بوده و به طور کلی این شاسی بلند کوچک برای حداکثر چهار نفر می‌تواند سواری راحتی را ارائه کند.

  • انتخاب باخبر: هایما S5

عملکرد فنی

  • هایما S5

کراس اور ساب کامپکت هایما S5، به عنوان سومین محصول هایما در ایران بعد از S7 و S7 توربو، از یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو با 161 اسب بخار قدرت و 223 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. با کمک یک گیربکس CVT خروجی‌های پیشرانه به چرخ‌های جلو ارسال می‌شوند. هایما S5 با این مشخصات فنی قادر است صفر تا صد را در 9 ثانیه پر کند. با داشتن وزنی 1435 کیلوگرمی، هایما S5 در حالت ترکیبی به ازای هر صد کیلومتر رانندگی 8 لیتر بنزین مصرف می‌کند. در کاتالوگ ارائه شده توسط ایران خودرو، حداکثر سرعت هایما S5 170 کیلومتر بر ساعت ذکر شده است.

پیشرانه این خودرو روی کاغذ شاید قوی به نظر برسد، ولی از یک سو با توجه به این که حداکثر قدرت پیشرانه در 6 هزار دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد و استفاده از یک گیربکس CVT تنبل از سویی دیگر، به هیچ وجه نمی‌توانید انتظار رانندگی سریع، اسپرت و جوان پسندی را از این خودرو داشته باشید. وزن 1435 کیلوگرمی S5 هم به نوبه خود تأثیر منفی‌اش را روی این موضوع می‌گذارد.

هایما S5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از تعلیق مولتی لینک استفاده می‌کند. به لطف این سیستم و فنربندی خوبی که دارد، در عبور از دست اندازها بیشتر ناهمواری‌های جاده جذب شده و سرنشین‌ها داخل کابین خیلی متوجه دست اندازها نمی‌شوند. فرمان هیدرولیکی خودرو بسیار نرم بوده و به دلیل کوتاه بودن اورهنگ های جلو و همچنین طول بین دو محور بالا، هندلینگی که هایما S5 در اختیار شما قرار می‌دهد بسیار خوب است. البته یکی از ایرادهای بزرگی که می‌توان به فرمان هایما S5 گرفت نرم بودن آن در سرعت‌های بالاست که می‌تواند برای رانندگانی که تجربه بالایی ندارند خطرساز هم باشد. به لطف وجود سیستم‌هایی مانند کنترل پایداری و کنترل کشش، سر پیچ‌ها نگرانی زیادی نباید بابت بیش فرمانی و کم فرمانی و از دست دادن کنترل خودرو داشته باشید.

جک S3

شرکت کرمان موتور کراس اور ساب کامپکت جک S3 را در بازار ایران با یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی با 107 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور روانه بازار کرده است. چیزی که کاملاً واضح است این که، جک S3 با این پیشرانه هیچ حرفی برای گفتن در برابر هایما S5 نخواهد داشت. این خودرو به کمک جعبه دنده‌ای CVT خروجی‌های پیشرانه‌اش را به چرخ‌های جلو ارسال کرده و صفر تا صدی 10.8 ثانیه‌ای دارد. از سوی دیگر، در حالت ترکیبی مصرف سوخت خودرو در کاتالوگ 7.6 لیتر به ازای هر صد کیلومتر ذکر شده است.

البته نکته‌ای که در مورد مصرف سوخت هر دو مدل باید به آن اشاره کنیم این است که معمولاً شرکت‌ها اعدادی که برای مصرف سوخت اعلام می‌کنند را در شرایط آزمایشگاهی و ایده آل به دست می‌آورند و همیشه، مصرف سوختی که کاربر در شرایطی واقعی به آن دست پیدا می‌کند بیشتر از این اعداد است. جالب است بدانید جک S3 در مقایسه با هایما S5 تقریباً 200 کیلوگرم سبک‌تر بوده و همین موضوع، بخشی از قدرت و گشتاور کم‌تر آن در مقایسه با هایما را می‌تواند جبران کند. به طور کلی، با توجه به پیشرانه ضعیف، جک S3 خودرویی کند بوده و به هیچ وجه کسانی که به دنبال رانندگی سریع، هیجانی و اسپرت هستند را نمی‌تواند راضی کند.

خودروی جک S3 در محور جلو به سیستم تعلیق مک فرسون مجهز شده و در محور عقب، از یک سیستم تعلیق میل پیچشی نیمه مستقل بهره می‌برد. به طور کلی، از نظر سیستم تعلیق خودرو عملکرد خوب و نرمی داشته و داخل کابین آن، سواری نرم و آرامی را تجربه خواهید کرد. به لطف فرمان برقی که دارد، جک S3 همچنین سواری و هندلینگ خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد. با توجه به ابعاد بدنه کوچکش، این خودرو را می‌توان مدلی مناسب برای رانندگی شهری توصیف کرد. یکی از بزرگ‌ترین ایرادهایی که به کابین این خودرو می‌توان گرفت، نفوذ زیاد صدای پیشرانه به داخل خودرو است که در سفرهای طولانی می‌تواند راننده و سرنشین‌ها را اذیت کند.

  • انتخاب باخبر: هایما S5

تکنولوژی و ایمنی

  • هایما S5

در رده قیمتی که هم اکنون هایما S5 حضور دارد، این خودرو را می‌توانیم مدلی مجهز و خوب از نظر امکانات و تکنولوژی‌های به کار رفته معرفی کنیم. در لیست تجهیزات و امکانات این خودرو مواردی مانند کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، کنترل کشش، فرمان هیدرولیک، قابلیت تنظیم موقعیت فرمان در 2 حالت، روکش چرمی و دکمه‌های کنترلی روی فرمان، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، سیستم صوتی با شش بلندگو، مانیتور لمسی 7 اینچ، نویگیشن، دوربین عقب، دوربین 360 درجه، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه مطبوع اتومات، روکش چرم صندلی‌ها، دی لایت و چند مورد دیگر به چشم می‌زنند.

هایما S5 در تست تصادف موسسه ایمنی چینی سی انکپ، در سال 2012 موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده است. موضوعی که در مقایسه با برخی از مدل‌های چینی بازار که هیچ تست ایمنی از آن‌ها موجود نیست، می‌تواند یک برگ برنده برای S5 محسوب شود. در بخش تصادف شاخ‌به‌شاخ چانگان CS35 امتیاز 15.32 از 18، در بخش تصادف با مانع تغییر شکل‌پذیر امتیاز 15.2 از 18، در بخش تصادف با مانع در حال حرکت از کناره‌ها امتیاز 18 از 18 و نهایتاً در تست شلاقی امتیاز 4 از 4 را به دست آورده است. از مهم‌ترین تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به ترمز ضدقفل، توزیع نیروی ترمز، ترمز کمکی، 6 ایربگ شامل راننده، سرنشین، پرده‌ای و جانبی جلو و کمربند ایمنی پیش کشنده اشاره کرد.

  • جک S3

از این نظر، رقابت میان جک S3 و هایما S5 بسیار جذاب و نزدیک است. کرمان موتور خودروی جک S3 را با مواردی مانند کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، فرمان چرمی با دکمه‌های کنترلی، سیستم کنترل پایداری، فرمان برقی و حساس به سرعت، قابلیت تنظیم موقعیت فرمان در 2 حالت، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، سیستم صوتی با شش بلندگو، مانیتور 7 اینچی لمسی، نویگیشن، دوربین دید عقب، تهویه اتومات، روکش صندلی چرمی، دی لایت، اتولایت و یکی دو مورد دیگر روانه بازار کرده است.

در بخش ایمنی، باز هم رقابت میان دو خودرو نزدیک بوده و جک S3 هم به مانند هایما S5، در سال 2012 توانسته از موسسه ایمنی چینی سی انکپ 5 ستاره ایمنی دریافت کند. در بخش تصادف شاخ‌به‌شاخ چانگان CS35 امتیاز 15.65 از 18، در بخش تصادف با مانع تغییر شکل‌پذیر امتیاز 13.75 از 18، در بخش تصادف با مانع در حال حرکت از کناره‌ها امتیاز 18 از 18 و نهایتاً در تست شلاقی امتیاز 4 از 4 را به دست آورده است. این خودرو همچنین به تجهیزات ایمنی مختلفی مانند 2 ایربگ راننده و سرنشین، سیستم‌های ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز و ترمز کمکی مجهز شده است.

  • انتخاب باخبر: هایما S5

وضعیت بازار

  • هایما S5

هایما S5 به عنوان سومین مدل کراس اور شرکت هایما، از اواخر پاییز 96 به تولید انبوه در کارخانه‌های ایران خودرو رسید. قیمت آن در اوایل ورود به بازار زیر 100 میلیون تومان بود که این خودرو را به مدلی جذاب برای خریداران تبدیل می‌کرد. اگر به نمودار قیمتی این خودرو نگاهی بیندازید، خواهید دید که فروردین ماه امسال، این خودرو به قیمت حدوداً 95 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شده است. رشد قیمتی آن که از اردیبهشت شروع شد، به قدری تند بود که در خرداد امسال، قیمت هایما S5 به 142 میلیون تومان رسید. در طول 10 ماهه منتهی به بهمن 97، بالاترین قیمت ثبت شده برای این خودرو 183 میلیون تومان و متعلق به 9 مهر امسال است. هم اکنون در بازار تهران این خودرو به قیمتی حول و حوش 170 میلیون تومان معامله می‌شود. مدل‌های دست دوم آن با کارکرد نه چندان زیاد، در بازار از 160 میلیون تومان حضور دارند.

  • جک S3

به مانند هایما S5، جک S3 نیز از سال 96 و در رده قیمتی زیر 100 میلیون تومان، به عنوان یکی از شاسی بلندهای کوچک کرمان موتور وارد بازار کشورمان شد. در نمودار قیمتی جک S3 اگر دقت کنید، در اردیبهشت ماه امسال این خودرو به قیمت حول و حوش 83 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شده است. به فاصله چند ماه بین خرداد تا شهریور 97 قیمت این خودرو در بازار از 85 میلیون تومان به 133 میلیون تومان رسید. در طول 10 ماهی که از سال 97 می‌گذرد، بالاترین رکورد قیمتی ثبت شده برای جک S3 متعلق به اواخر آذر ماه است که در بازار، قیمت آن به 161 میلیون تومان افزایش یافت. هم اکنون در بازار تهران مدل‌های کارکرده این خودرو را از 130 میلیون تومان می‌توانید پیدا کنید. از سوی دیگر، مدل‌های صفر کیلومتر جک S3 در بازار به قیمت‌های حول و حوش 160 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

  • انتخاب باخبر: هایما S5

نظر نهایی

در این مطلب ما دو خودروی جک S3 و هایما S5 را در چهار بخش مختلف مورد نقد و بررسی قرار دادیم. همان طور که خودتان هم متوجه شده‌اید، در همه بخش‌ها هایما S5 عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با جک S3 دارد. برخی ممکن است بگویند این دو خودرو را با توجه به تفاوت‌های زیادی که مخصوصاً در پیشرانه دارند نمی‌توان با هم مقایسه کرد، ولی مبنای ما برای مقایسه این دو خودرو در مطلب امروز باخبر، بحث قیمت آن‌ها بوده که تقریباً، با هم برابر هستند.

نظر شما در مورد این دو خودرو چیست؟ با توجه به تمامی موارد مطرح شده در این مقاله و در نظر گرفتن اختلاف قیمت فقط 10 میلیون تومانی بین جک S3 و هایما S5، اگر مجبور به گزینش یکی از این خودروها باشید، انتخاب شما کدام خواهد بود؟ لطفاً نظرات خود را باما در میان بگذارید.

دیدگاه کاربران
Masoudmanavi 1399/8/11
من یک سالی هست که جک اس۳ دارم و واقعا راضی هستم نسبت به پولی که دادم واز مزایای آن میتوان به ترمزهای عالی و هندلینگ خوب و سواری نرم و مصرف کم عالی و کم استهلاکی و زیبایی نسبی و امکانات بیس ان است و چند وقتی هست به هایما اس ۵ فکر میکنم با اختلاف حدودی صد میلیونی و فقط توربو و استهلاک ان با وجود بنزین بی کیفیت ما در راندمان موتور ذهنم را مشغول کرده لطفا با نظراتتون من هم راهنمایی فرمایید سپاس
پاسخ
0
1
1
مهدی 1 1398/9/5
قطعا هایماه اس 5 بهتره
پاسخ
0
1
0
ایمان79 1398/6/21
بررسی بسیار ناعادلانه ای بود.کاملا یکطرفه بود من دوتاشو سوار شدم واقعا اینطور که گفته شد نیس . کشش جک قطعا بهتره و بعد همون فرمون برقی جک میرزه به کل هایما. بعد الان جک کمتر از 190 میلیون هس تو بازار و هایما 243 میلیون هست (منبع : قیمت صفر سایت باما ).کجا قیمتشون برابره.هایما قیمتش بیشتر از اینکه به اس3 نزدیک باشه به اس 5 نزدیکه که قطع به یقین به گرد پای جک اس فایو هم نمیرسه
پاسخ
0
1
2