خودروهای 30 سال آینده را همین حالا ببینید!

رویای جدید مکلارن برای فرمول یک

7 بهمن 1397 10:55

«تکنولوژی های کاربردی مک لارن» شرکتی انگلیسی است که زیرمجموعه گروه مک لارن بوده و در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کند. این شرکت با بهره‌گیری از ایده‌های تازه و نوآورانه، به رفع چالش‌های حیاتی و بهبود زندگی مردم در حوزه‌های مختلفی از جمله سلامت، حمل و نقل عمومی، اتومبیل و موتوراسپرت می‌پردازد.

بخش تکنولوژی های کاربردی مک لارن، چشم‌اندازی از فرمول یک برای سال 2050 میلادی ارائه کرده استاما اکنون این بخش از مک لارن اقدام به یک پیشگویی جالب کرده است؛ بخش تکنولوژی های کاربردی مک لارن، چشم اندازی از فرمول یک در سال 2050 میلادی -یعنی چیزی بیش از سه دهه آینده را- ارائه کرده است.

پیست سیلورستون (Silverstone) واقع در انگلیس، محل برگزاری اولین مسابقه قهرمانی فرمول یک در سال 1950 میلادی بود. با این حساب با رسیدن سال 2050 میلادی، صد سال از این اتفاق خواهد گذشت. اما اگر این ورزش طبق چشم اندازی که مک لارن ترسیم کرده تغییر کند، همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید، سال 2050 میلادی فرمول یک در مقایسه با شرایط فعلی آن به طور کلی متحول خواهد شد.

قطعاً شروع این تغییر و تحول از خودروهای فرمول یک آغاز خواهد شد. MCLExtreme نامی است که مک لارن برای این خودروها در آینده انتخاب کرده که به اختصار MCLE نامیده می شود. طبق پیش بینی مک لارن، این خودروها همانند نمونه های امروزی اصطلاحاً چرخ‌باز (Open-Wheel) بوده و جایگاه راننده در قسمت وسط خودرو خواهد بود.

اما وجوه تشابه خودروهای فرمول یک فعلی با خودروهای فرمول یک در سال 2050 فقط به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود. اولین تفاوت آشکار، بهره مندی خودروهای فرمول یک آینده از موتورهای برقی است که دست یافتن به حداکثر سرعتی در حدود 500 کیلومتر برساعت را امکان‌پذیر می‌کند.

به علاوه، این خودروها از لاستیک‌هایی با قابلیت تعمیر خودکار بهره مند خواهند بود. اما نکته جالب اینجاست که این خودروها به آیرودینامیکِ فعال هم مجهز خواهند بود که مک لارن درباره سایدپادهای (Sidepods) این خودروها می گوید: «سایدپادها می‌توانند همانند مجاری تنفسی کوسه سفید، باز یا بسته شوند». به زبان ساده‌تر، فرم بدنه خودروهای فرمول یک در آینده نسبت به شرایط متغیر خواهد بود.

البته دست یافتن به سرعتی در حدود 500 کیلومتر برساعت ممکن است برای راننده‌ها چندان خوشایند نبوده و کار را برای آنها سخت کند. در هواپیماهای جنگی به منظور جلوگیری از بیهوش شدن و برای رسیدن خون کافی به مغز هنگام شتاب‌گیری، خلبان باید از لباسی ویژه تحت عنوان لباس ضد شتاب جی (Anti-g Suit) استفاده کند. مک لارن پیش‌بینی می‌کند راننده های فرمول یک هم در آینده هنگام شرکت در مسابقات باید از چنین لباسی استفاده کنند. به علاوه در آینده با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی هوش مصنوعی، در خودروهای فرمول یک شاهد یک کمک راننده مجازی بسیار هوشمند نیز خواهیم بود.

برای ترسیم این چشم انداز، مک لارن یک نظرسنجی بزرگ از طرفداران فرمول یک به عمل آورده است. بیشترین موضوع مطرح شده در نتایج این نظرسنجی، علاقه طرفداران به آگاهی از وضعیت رانندگان در حین مسابقه بوده است. برای تحقق این امر، خودروهای فرمول یک آینده احساسات راننده را در حین مسابقه تحت نظر گرفته و آنها را به صورت لحظه‌ای توسط درخشش با رنگ‌های مختلف انعکاس می‌دهند.

البته تغییرات این ورزش در آینده فقط محدود به خودروها نمی‌شود. اصولاً افزایش حداکثر سرعت خودروهای فرمول یک به معنی نیاز به پیست هایی با مسافت طولانی‌تر است. به طور مثال، مک لارن پیش‌بینی می‌کند مسابقه‌ای که محل شروع آن مرکز شهر میلان است، می‌تواند تا شهر مونتزا (Monza) واقع در ایتالیا نیز ادامه پیدا کند.

اما در میان تمام موارد این چشم انداز، یکی از آنها بسیار جالب توجه به نظر می‌رسد؛ مک لارن در این چشم انداز نواحی خاصی در حین مسابقه تحت عنوان «نواحی خاموشی» را درنظر گرفته است که در آنها تمامی تکنولوژی‌های ذکر شده و قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خاموش می‌شوند. بنابراین، در این نواحی توانایی راننده در کنترل کردن یک خودروی مسابقه‌ای تک صندلی با قدرت فوق العاده بالا مورد سنجش قرار می‌گیرد. با این حساب می توان گفت بهترین بخش آینده فرمول یک همان قسمتی است که شبیه به گذشته آن است.

دیدگاه کاربران