زیباروی ناشناخته چینی

تست و بررسی دامای X7 یاران خودرو اروند

19 اسفند 1397 16:00

احتمالاً همه شما نام شرکت زوتی چین را شنیده‌اید؛ خودروسازی که با همکاری سایپا مدل آریو را به کشورمان عرضه نمود و پس از شکست‌های ابتدایی و فراز و نشیب بسیار بالاخره توانست در بازار داخلی تا حدودی جا بیافتد و فرصتی برای اثبات کیفیت قابل قبولش بدست آورد؛ جالب است بدانید که زوتی به غیر از آریو مدل‌های دیگری را هم به ایران ما ارائه کرده که بنا به دلایلی با برندهای متفاوتی نام گذاری شده‌اند؛ مدل T600 کوپه، یکی از همین محصولات است که در ایران آن را با اسم ریگان کوپا T210 می‌شناسیم؛ اما امروز به سراغ دیگر خودرو این شرکت شرقی یعنی X7 Domy (در کشور ما با تلفظ دامای جا افتاده) آمده‌ایم؛ کراس اوری خوش‌قیافه که توسط شاخه لوکس‌ساز زوتی تولید می‌شود و این روزها با یاری شرکت «یاران خودرو اروند» قدم به خیابان‌هایمان گذاشته است.

البته با توجه به عرضه بسیار محدود X7 تعجبی ندارد که بسیاری از شما تا به حال ملاقاتش نکرده باشید و یا حتی نامش هم به گوشتان نخورده باشد؛ اما امروز فرصتی دست داد تا چند ساعتی با این زیباروی ناشناخته همراه شویم و نگاهی نزدیک‌تر به آن داشته باشیم؛ پس لطفاً مثل همیشه همراه «باما» باشید تا در کنار شما ببینیم آیا این تازه‌وارد شرقی آنقدرها خوب هست که بتواند در فقدان برندهای لوکس درجه یک، جای خالی رقبای مطرح را در بازار داخلی پر کند یا این‌که فقط با سایه‌ای از یک خودروی مجلل طرف هستیم؟!

طراحی ظاهری دامای X7

چراغهای جلو در دامای X7

اگر ادعا کنیم که دامای X7 پر ابهت‌ترین خودروی چینی است که تاکنون به کشور ما وارد شده اصلاً بیراه نگفته‌ایم. این قضیه شاید از روی تصاویر خیلی مشخص نباشد اما وقتی این خودرو را از نزدیک مشاهده کنید و با ابعاد بزرگ و خشونت نگاهش روبه‌رو شوید متوجه منظورم خواهید شد.

البته مشکل کمبود یا بهتر است بگویم نبود اصالت در طراحی، این بار هم گریبان محصول زوتی را گرفته و در همان ابتدای دیدار، مشاهده فرم درهم آمیخته چراغ‌ها با جلوپنجره و طراحی خاص انتهای خودرو، کپی‌برداری صورت گرفته از روی فولکس واگن را به وضوح لو می‌دهند. البته شرکت چینی هم منکر این قضیه نیست و اعتراف می‌کند که طراحی محصولش را با الگوبرداری کامل از روی کانسپت فولکس واگن کراس کوپه GTE به سرانجام رسانده است؛ موردی که ممکن است به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید؛ اما اگر روی اصالت ظاهری و اینجور چیزها حساس نباشید به شما اطمینان می‌دهم که از دیدن X7 لذت خواهید برد چراکه قیافه این فرزند زوتی، از نظر جذبه و استایل چیزی از رقبای ژاپنی و کره‌ای کم ندارد. نکته مثبت دیگر اینک‌ه تقلید جزء به جزء و صد البته هوشمندانه از کانسپت فولکس باعث شده که X7 در تمامی زوایا از هارمونی خطوط بسیار مناسبی بهره برَد و در نتیجه با استفاده از ساده‌ترین خطوط، به عناصر زیبایی و هماهنگی دست پیدا کند. نتیجه این‌که زیبایی‌های دامای از نوع جلف و بزک شده نیست و برعکس با خودویی باکلاس ظاهری بالا و خوش‌تیپ طرف هستیم.

طراحی نمای عقب دامای X7

البته در این میان نباید از رینگ‌های 19 اینچی و خطوط برآمده شانه و کاپوت هم غافل شد که با طراحی قدرتی و قلدرانه خود، ابهت و خشونت خودرو را افزایش داده‌اند و اجازه نمی‌دهند که جذابیت‌های ظاهری دامای باعث شود که X7 ضعیف و شکننده به نظر برسد.

نتیجه این‌که دامای X7 با ترکیب اِلمان‌های اسپرت و ویژگی‌های ظاهری خشن آفرودی، بازه گسترده‌ای از سلایق را راضی نگاه می‌دارد.

طراحی داخلی دامای X7

در داخل کابین هم سادگی خطوط به ویژگی‌های فانتزی ترجیح داده شده است و در نتیجه با نشستن روی صندلی‌های دامای، احساسی مشابه همراه شدن با شاسی بلندهای قدرتی به انسان دست می‌دهد؛ آپشن‌هایی نظیر نمایشگر بزرگ میانی، پشت آمپر دیجیتالی و سیستم تنظیمات چند منظوره کنسول مرکزی نیز باعث شده‌اند که این طراحی خشک و خشن، از سادگی کسالت‌آور فاصله گیرد و حس خوبی از مدرنیته را به سرنشینان هدیه دهد. ضمناً دقت به ریزه‌کاری هایی مثل فرمان D شکل و طرح زیبای دوخت و نورپردازی داخلی نیز به بهبود حال و هوای لوکس خودرو یاری رسانده‌اند تا برای هر نظر و سلیقه‌ای، یک نکته جذاب وجود داشته باشد.

کنسول و فرمان دامای X7

البته ناگفته نماند که این نکات مثبت هم حاصل خلاقیت دامای نبوده‌اند وکابین X7 نیز همانند ظاهرش با کپی‌برداری محض از روی کانسپت فولکس واگن ساخته شده است؛ اما به هر حال باید اعتراف کنیم که همین تقلید هم به هیچ عنوان راحت نیست و بسیاری از شرکت‌ها (بلانسبت خودروسازان داخلی!) از انجام همین کار به ظاهر ساده عاجز هستند.

ضمناً در خصوص کیفیت باید بگوییم که X7 حداقل در ظاهر امر، شرایط کاملاً مطلوبی دارد و اگر این کیفیت مناسب در گذر زمان هم بتواند ماندگاری خود را حفظ کند، می‌توان این محصول را در این پارامتر با رقبای معروف‌تر آسیایی قابل مقایسه دانست.

فضای کافی برای سرنشینان در دامای X7

اما شاید بهترین قسمت کابین X7 بحث جادار بودنش باشد؛ جایی که محصول دامای با فاصله میان محورهای جلو و عقب 2850 میلی‌متری، یک سر و گردن از رقبای این رده بالاتر قرار می‌گیرد و با خودرویی در سایز تویوتا لندکروز برابری می‌کند؛ ترکیب این قضیه با سقف بلند خودرو باعث شده که داخل کابین X7 هیچ گونه کمبودی از نظر جای پا و سر وجود نداشته باشد. همچنین با گشودن در صندوق نیز با محفظه مناسبی مواجه شدیم که در هنگام خواباندن صندلی‌های عقبی، فضایی مشابه با یک پیکاپ کابین‌دار را برایمان شبیه‌سازی نمود.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی دامای X7

حتی خودروهای اقتصادی چینی هم عموماً از آپشن‌های مناسبی در قیاس با رقبا بهره می‌برند؛ پس طبیعی است که از محصولات لوکس و گران‌قیمت سرزمین اژدها توقع زیادی داشته باشیم. خوشبختانه دامای هم با ارائه لیست بلند بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی ما را در این خصوص ناامید نکرد. از جمله امکانات رفاهی X7 می‌توان به مواردی نظیر ترمز پارک الکترونیکی به همراه سیستم Auto Hold، سیستم هوشمند استارت/استاپ، سیستم کنترل فشار باد تایرها، قابلیت انتخاب حالت‌های رانندگی نرمال و اسپرت، چراغ‌های اتوماتیک به همراه سیستم مشایعت، چراغ روشنایی در روز، سنسورهای پارک کامل (جلو / عقب / جانبی)، سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینه‌های جانبی تاشو برقی، صندلی‌های جلو مجهز به تنظیمات برقی و گرمکن، صندلی راننده دارای 3 حافظه، سیستم مالتی مدیا مجهز به مانیتور 10 اینچی، 8 بلندگو به همراه یک ساب ووفر، دستیار صوتی، رهیاب ماهواره‌ای، کروز کنترل، صندوق عقب الکترونیکی، سقف پانوراما با سانروف برقی، سیستم وکیوم (مکش) درها، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، فرمان برقی و.. اشاره کرد که انصافاً تجهیزات مناسبی به حساب می‌آیند.

سقف پانوراما با سانروف برقی در دامای X7

در بخش ایمنی هم وجود گزینه‌های متنوعی مثل ترمزهای چهار چرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، سیستم‌های کمکی ترمز از قبیل BA، ABS، EBA، ترمز هوشمند (Brake Override)، سیستم پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل کشش TCS، رادار شناسایی نقاط کور BSD، کیسه هوای راننده، سرنشین کناری، جانبی و پرده‌ای و.. حس اطمینان را به ما القا نمود؛ هرچند که بعد از آن پیدا نکردن یک گزارش ایمنی معتبر در مورد X7 مقداری از این حس خوشایند را خدشه‌دار کرد.

پیشرانه و سیستم انتقال قدرت دامای X7

پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری دامای X7

با توجه به ابعاد بزرگ و وزن 1731 کیلوگرمی دامای و طرز فکر غالب چینی‌ها که مصرف سوخت را بر توانایی های حرکتی ارجح می‌دانند، نگران بودم که پیشرانه مناسبی برای این خودرو انتخاب نشده باشد؛ اما خوشبختانه دامای از پیشرانه نسبتاً خوبی برای X7 استفاده کرده که توانایی‌هایش ما را تا حدودی امیدوار نگاه داشت. این پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری که تکنولوژی میتسوبیشی را در چنته دارد و برای تنفس بهتر از پرخوران توربو بهره می‌برد، قادر است در بهترین حالت 177 اسب‌بخار قدرت و 250 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که حاصل این قدرت‌نمایی، شتاب صفر تا صد رسمی 9.5 ثانیه و حداکثر سرعت 220 کیلومتر برساعت را به دنبال داشته است. البته این درست است که در عمل نتوانستیم به شتاب اعلامی دست پیدا کنیم اما در هر صورت وضعیت قدرت و شتاب دامای قابل قبول ارزیابی شد.

جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک دامای X7

وظیفه انتقال قدرت هم به عهده یک جعبهدنده 6 سرعته اتوماتیک سپرده شده که نیروی حاصل از پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. در واقع این خودرو یک محصول دیفرانسیل جلو است که این قضیه برای یک کراس اور نقطه ضعف نسبتاً بزرگی محسوب می‌شود.

ضمناً دامای برای هر 100 کیلومتر حرکت در شرایط ترکیبی به 9.3 لیتر بنزین (عدد رسمی) احتیاج خواهد داشت که با توجه به ابعاد و وزن خودرو، عدد قابل قبولی به نظر می‌رسد؛ هرچند نباید این را هم فراموش کنیم که X7 یک خودرو دیفرانسیل جلو توربو است اما با این وجود از خودرو دو دیفرانسیلی مثل رنو کولئوس که تازه از پیشرانه حجیم‌تر تنفس طبیعی استفاده کرده پر مصرف‌تر ظاهر شده است.

تجربه رانندگی با دامای X7

احساسی که با دیدن ظاهر X7 داشتیم در پشت فرمان نیز تکرار شد و اینجا هم در اکثر مواقع چینی بودن خودرو را از یاد بردیم. البته خیال ندارم در مورد محصول دامای اغراق کنم چرا که صنعت خودروسازی چین هنوز هم راه درازی برای رسیدن به سطح اول جهان در پیش دارد و معمولاً مشکلاتی مثل ناهماهنگی میان پیشرانه و جعبه‌دنده و یا ایرادات ارگونومی و مواردی از این دست، تازه کار بودن برندهای چینی را لو می‌دهند؛ اما باید اعتراف کنم که این قبیل مشکلات در X7 حداقلی است و خودرو در اکثر شرایط شما را کاملاً راضی نگاه خواهد داشت. شاید مهم‌ترین توقعی که از یک خودروی لوکس می‌رود بحث امکانات و آسایش تمامی سرنشینان باشد که محصول دامای با تجهیزات مناسب، عایق‌بندی صوتی عالی (حتی در دورهای بالاتر پیشرانه هم صدای آزاردهنده چندانی به گوش نمی‌رسد) و صندلی‌های بزرگ و راحت به خوبی به این مهم رسیدگی کرده است.

نمای کناری از دامای X7 و شباهت آن به محصولات فولکس

سیستم تعلیق که در جلو از نوع مک‌فرسون چند مفصلی و عقب مستقل (مولتی‌لینک) است نیز به خوبی ضربات ناشی از ناملایمات مسیر را در خود هضم می‌کند و اجازه نمی‌دهد که به این راحتی‌ها آرامش سرنشینان برهم خورد. نکته مثبت دیگر این‌که عملکرد مناسب سیستم تعلیق با یاری رینگ‌های 19 اینچی و تایرهای پهن (235/55)، پایداری خودرو را نیز در سطح قابل قبولی نگاه داشته و اگر از یک کراس اور غول‌پیکر توقع فرمان‌پذیری یک سدان اسپرت را نداشته باشید شما را کاملاً راضی نگاه خواهد داشت. ترمزها نیز شرایط مناسبی دارند و با واکنش‌های سریع و قاطعانه به خوبی این غول 1.7 تنی را مطیع امر راننده می‌کنند. شاید تنها مشکل سواری X7 در شهری مثل تهران بحث ابعاد بزرگش باشد که حتی دید نسبتاً خوب و فرمان نرم خودرو هم نتوانسته‌اند این مشکل را برطرف کنند. در واقع اگر در شهر شلوغی زندگی می‌کنید بهتر است که در کنار محصول دامای یک خودرو کوچک شهری هم خریداری کنید، وگرنه در ترافیک یا پیدا کردن جای پارک با مشکل مواجه خواهید شد.

تجربه رانندگی با دامای X7

اما نگاهی هم به توانایی‌های حرکتی X7 داشته باشیم؛ در این خصوص باید گفت که وضعیت شتاب‌گیری و واکنش‌ها به پدال گاز مناسب است و جعبه‌دنده و پیشرانه به خوبی به درخواست راننده پاسخ میدهند. البته در این پارامتر هنوز هم اوضاع در حد ایده‌آل قرار ندارد و خودروهای دست دوم ارزان‌تری مثل ام‌جی GS یا بسیاری از سدان‌های بازار قادرند در بحث شتاب‌گیری X7 را به راحتی شکست بدهند؛ البته قرار نیست با یک کراس اور بزرگ و لوکس به مسابقه با خودروهای دیگر بپردازیم؛ از این رو می‌توان گفت که میزان قدرت، کشش و شتاب محصول دامای برای توقعی که از این سگمنت می‌رود کاملاً کافی است و حتی اگر قرار بر مقایسه با امثال توسان TL دو لیتری باشد، می‌توانیم از X7 به عنوان کراس اوری سریع یاد کنیم!

اما علی‌رغم تاکیدی که دامای بر قابلیت‌های آفرودی X7 داشته باید بگوییم که این خودرو به غیر از گشتاور کافی و ارتفاع مناسبی که به بهبود زاویه ورود و خروج در شیب‌ها یاری رسانده، مزیت آفرودی دیگری در قیاس با یک کراس اور معمولی نخواهد داشت و با توجه به تک دیفرانسیل بودن و نبود آپشن‌های اصلی خارج جاده‌ای، توانایی خاصی در مسیرهای صعب‌العبور از خود نشان نخواهد داد.

راند نهایی با دامای X7

دامای X7 خودرویی است با ظاهر جذاب، امکانات مناسب، کابین شیک و راحت، سواری خوب و توانایی‌های حرکتی قابل قبول که در اکثر پارامترها قادر است شما را راضی نگاه دارد؛ اما وجود دو مشکل اساسی کل کارنامه عالی این محصول را خراب کرده است. در واقع قیمت وحشتناک X7 که این روزها به بیش از 420 میلیون تومان رسیده است، با توجه به برند ناشناخته‌ای که این کراس اور تک دیفرانسیل دارد عاملی است که به تنهایی می‌تواند X7 را از یک گزینه مناسب به خودرویی نامناسب برای خرید تبدیل کند؛ حال این قضیه در کنار عرضه بسیار محدود و آینده مبهم واردات و خدمات پس از فروش قرار گرفته تا اوضاع بدتر هم بشود. در واقع هنوز هم در آشفته بازار داخلی ما می‌توان با پول خرید دامای X7 به سراغ گزینه‌هایی از قبیل هیوندای سانتافه دست دوم رفت که ضمن برخورداری از اعتبار برند بالاتر و سیستم دو دیفرانسیل از وضعیت خدماتی و بازار دست دوم بسیار بهتری بهره می‌برد و با پیشرانه تنقس طبیعی خود ضمن برخورداری از توانایی‌های حرکتی نزدیک، هزینه و دردسر بسیار کمتری به دوش مالکش می‌گذارد. از سوی دیگر فارغ از مباحث سایز بدنه و طراحی، از نظر مشخصات فنی، دامای X7 با برخی از خودروهای ارزان‌تر از خود قابل مقایسه است.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های دامای X7

بنابراین باید در یک جمله خلاصه بگوییم با این‌که از ملاقات با دامای X7 لذت بردیم اما خریدش را با توجه به شرایط فعلی توصیه نمی‌کنیم و امیدواریم که در آینده نزدیک و روشن شدن شرایط عرضه و خدمات، و صد البته بهبود وضعیت قیمت‌گذاری، شرایط این خودروی جذاب در بازار بهتر از امروز شود.

*عکاس بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
vakil 1401/1/22
قیمت کارکردش با ۲۰،۰۰۰ تا کار یک و ۸۰۰ هست!!!!! اصلاً ارزش نداره که اینقدر پول واسه این ماشین چینی داد! البته نظر خودم هست صد درصد گزینه های بهتری وجود داره الان توسان 2017 به صورت اقساط ۲ تومن هست هم ارزش خرید بالاتری داره هم از هر لحاظ بهتر هست باز میگم نظر شخصی خودم هست توسان هم از نظر طراحی از این زیباتره هم بیرونی هم داخلی از نظر بازار دست دوم باز توسان بهتر هست هم برند شناخته ای هستش از هر لحاظی که نگاه کنیم توسان بهتره
پاسخ
0
0
0
mahdi258 1398/5/26
توش عینه ریگان کوپاست
پاسخ
0
0
0