اخبار تولید تایر در ایران
علت کمبود تایر در بازار چیست؟
اسفند 1401: براساس آمارهای منتشرشده از سوی تولیدکنندگان تایر، ۲۵۹ هزار تن انواع تایر خودروهای سواری، وانتی، باری و اتوبوسی، کشاورزی و ماشینآلات راهسازی و صنعتی در سال ۱۴۰۰ تولید شده است. همچنین تولیدکنندگان تایر از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۱۹۶ هزار تن انواع تایر خودروهای سواری، وانتی، اتوبوسی، کشاورزی، راهسازی و صنعتی تولید کردند. این آمار در همسنجی با سال گذشته، رشد یک درصدی را نشان میدهد. درواقع این میزان تولید شامل ۱۸ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۷۶ حلقه تایر است که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد رشد داشته است.
با وجود این آمار تولید، در روزهای اخیر شرایط عجیبی در بازار تایر دیده میشود؛ شرایطی که به فروش تایر دولتی منجر شد، حتی تارنماهایی نیز به جهت خرید تایر معرفی شد، اما همچنان مشکلات تایر در بازار مشهود است و با کمبود رو به رو شده است. مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، در خصوص کمبود عرضه تایر در بازار بیان کرد تولید و توزیع تایر در کشور کماکان طبق روال گذشته ادامه دارد؛ اما عدهای به علت تفاوت شدید نرخ ارز نیمایی و آزاد، تایرهای دولتی موجود در بازار را جمعآوری کرده و به کشورهای همسایه قاچاق میکنند. انجمن صنعت تایر ایران چندین بار درخواست داشته که انحصار صادرات تایر فقط در اختیار تولیدکنندگان داخلی باشد و کسی غیر از تولیدکنندگان نتواند تایر صادر کند؛ زیرا این موضوع به دلیل خرید ریالی و فروش آن با دلار باعث اختلال در بازار داخلی خواهد شد. متأسفانه تاکنون درخواستهای انجمن صنعت تایر در خصوص انحصار صادرات تایر مورد موافقت قرار نگرفته است. از طرفی اگر صادرات تایر در انحصار تولیدکنندگان باشد، بازار داخلی و همچنین صادرات بهخوبی تنظیم خواهد شد.
وی افزود کاهش روزبهروز ارزش ریال و بهتبع آن افزایش قیمت مواد اولیه، باعث بالارفتن قیمت تمام شده تولید تایر شده است. به سبب افزایش هزینهها، درخواست افزایش قیمت توسط انجمن تولیدکنندگان تایر ارائه شد؛ اما با این موضوع موافقت نشده است. طبق قوانین سازمان حمایت از مصرفکنندگان، تولیدکنندگان میتوانند ۱۷ درصد سود بر اساس قیمت تمام شده دریافت کنند، بهتر است افزایش قیمت نیز در اختیار انجمن صنعت تایر باشد و فقط نظارت بهمنظور مقابله با تخلف و دریافت سود بیش از حد، صورت پذیرد. اگر قیمت تایر در اختیار تولیدکنندگان باشد، انگیزه تولید، سرمایهگذاری، جذب نقدینگی از بانکها و توسعه صنعت تایر و همچنین تأمین نیازهای روزافزون تایر در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.
آقای تنها اظهار کرد در حال حاضر تایرسازان، لاستیک خودروهای سواری که اصلیترین نیاز بازار است را بهراحتی تولید و تأمین میکنند. حتی به سبب تولید بیش از نیاز کشور، تایرسازان قادر هستند مازاد لاستیک تولیدی را صادر کنند. تایر خودروهای سنگین دو نوع بایاس و رادیال دارد که تایرهای بایاس بیش از نیاز بازار تولید میشود، البته همه کارخانهها از تمام ظرفیت خود استفاده نمیکنند و این امر به علت عدم فروش است. البته در خصوص تایرهای رادیال اوضاع متفاوت است و تنها دو واحد تولیدی مشغول به فعالیت هستند، در نتیجه به سبب پاسخگویی نیاز بازار، لازم است واردات صورت گیرد که این عمل نیز در حال انجام است.
تولید بدون ریسک توقف تایر با حمایت دولت
بهمن 1401: ناصر پرهیزگار، مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک، عنوان کرد شرکتهای دانشبنیان قادرند در صورت حمایت دولت، تولید بدون ریسک توقف را در صنعت استراتژیک تایر رقم بزنند. در 15 سال گذشته، میزان داخلیسازی در صنعت تایر از 35 درصد به بیش از 65 درصد افزایش یافته است. بهتازگی نیز اسید استئاریک مورد استفاده در این صنعت، که قبل از این وارد میشده، توسط یکی از شرکتهای دانشبنیان داخلیسازی شد. بهزودی داخلیسازی شتابدهندهها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی افزود تحریمها سبب شده تا در سالهای گذشته در زمینه فناوری، ماشینآلات و خطوط تولید شاهد عقبافتادگیهایی در این صنعت باشیم. همچنین تخصیص ندادن وام و تسهیلات از سوی بانکها به این صنعت در سالهای گذشته بر مشکلات موجود، بهویژه در بحث تحقیق و توسعه، افزوده است. اکنون بیش از 500 میلیون دلار طرح و پروژه با پیشرفت بالای 40 تا 50 درصدی در صنعت تایر وجود دارد، اما به دلایل یاد شده مسکوت مانده است.
براساس گفتههای آقای پرهیزگار، اختلاف قیمت کارخانهای و بازاری انواع تایر به 50 تا 90 درصد رسیده است و این نرخها نمیتواند سیگنال درستی به صنعت بدهد. دستگاههای کنترلکننده نهادههای تولید، باید بر قیمت مواد اولیه نظیر محصولات پتروشیمی، نخ، دوده، انرژی و غیره، نظارت بیشتری داشته باشند. تایر، صنعتی استراتژیک است و انتظار میرود که دولت از این صنعت حمایت کند.
فعالان این صنعت خواستار خروج از قیمتگذاری دستوری و انجام قیمتگذاری محصولات توسط خود شرکتها هستند یا حداقل عرضه تایر در بورس به آنان اجازه داده شود که در این صورت کالا با قیمت مناسبتری به دست مصرفکنندگان واقعی خواهد رسید.
آمار تولید تایر در 9 ماهه سال 1401
دی 1401: تولیدکنندگان تایر از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۱۹۶ هزار و ۲۳۸ تن انواع تایر خودروهای سواری، وانتی، اتوبوسی، کشاورزی، راهسازی و صنعتی تولید کردند. این آمار در همسنجی با سال گذشته، رشد یک درصدی را نشان میدهد. این میزان تولید شامل 18 میلیون و 420 هزار و 876 حلقه تایر است که از این نظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2 درصد افزایش داشته است.
در این مدت زمان ۹ ماهه، 121 هزار و 943 تن انواع تایر بایاس و رادیال سواری در کشور تولید شد که رشد هشت درصدی را نشان میدهد. تایرسواری بیش از 62 درصد کل تولیدات تایرسازان را به خود اختصاص داده است. در این مدت تولید تایر وانتی با افت 9 درصدی به 18 هزار و 823 تن رسید. همچنین تا پایان آذر ماه 38 هزار و 355 تن تایر باری اتوبوسی (افت 9 درصدی)، 13 هزار و 958 تن تایر ماشینآلات کشاورزی (کاهش 11 درصدی) و سه هزار و 158 تن تایر ماشینآلات راهسازی و صنعتی (افت 15 درصدی) در کشور تولید شد.
تولید تایر دوچرخه، موتورسیکلت و تیوب در 9 ماهه امسال مشتمل بر 14 هزار و 119 تن تایر دوچرخه و موتور (رشد سه درصدی) و 6 هزار و 966 تن تیوب (افت هفت درصدی) بود. همچنین 2 میلیون و 642 هزار و 735 حلقه فلپ (روبان لاستیکی دور چرخ)، تسمه نقاله، شیلنگ و غیره به وزن چهار هزار و 976 تن توسط کارخانجات داخلی تولید شد.
تامین 70 درصد لاستیک سنگین با واردات
دی 1401: شهریار افندیزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، در جلسه کارگروه پایش، وزارت صمت را متولی اصلی در زمینه تامین کالاها و اقلام اساسی کشور از طریق تولید و واردات دانست و بیان کرد هماهنگیهای لازم برای تحقق اهداف حمل و نقل، ارتقا کیفیت و افزایش بهرهوری در بخش جابجایی بار و مسافر و بهبود وضعیت معیشت صنعت رانندگان نیز توسط وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، و رصد این امور در کارگروه پایش تاکنون صورت گرفته است.
وی همچنین بر لزوم پیگیری و مساعدت وزارت صمت برای رفع کمبودها و تامین نیازهای کامیونداران و رانندگان فعال در بخش حمل و نقل جادهای تاکید کرد.
نیاز سالانه کشور به انواع لاستیک سنگین، حدود یک میلیون و دویست هزار حلقه است. در حال حاضر تنها 30 درصد نیاز بازار از تولید داخل و 70درصد بقیه آن، از طریق واردات تامین میشود. در این زمینه همکاری وزارت صمت، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و اصناف مرتبط، از الزامات برای توزیع عادلانه و بیواسطه این کالاست.
افزایش 2 درصدی تولید تایر
آذر 1401: تولیدکنندگان تایر، از ابتدای امسال تا پایان آبانماه، بیش از ۱۶ میلیون و ۲۷۹ هزار حلقه انواع تایر خودروهای سواری، وانتی، اتوبوسی، کشاورزی، راهسازی و صنعتی تولید کردند. این آمار نسبت به سال گذشته، رشد ۲ درصدی را نشان میدهد. این میزان تولید، معادل 172 هزار و 653 تن تایر است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 419 تن افزایش داشته است.
در هشت ماهه امسال، 107 هزار و 625 تن انواع تایر بایاس و رادیال سواری در کشور تولید شد که رشد هشت درصدی را نشان میدهد. تایرسواری 62.3 درصد کل تولیدات تایرسازان را به خود اختصاص داده است. برای تولید لاستیکهای بایاس که فناوری قدیمی دارند، از الیاف و رشتههای نخی استفاده شده و در تولید لاستیکهای رادیال از رشتههای سیمی استفاده میشود.
تولید تایر وانتی در این بازه زمانی با افت 10 درصدی به 16 هزار و 498 تن رسید. تا پایان آبانماه 33 هزار و 424 تن تایر باری اتوبوسی (افت 10 درصدی)، 12 هزار و 365 تن تایر ماشینآلات کشاورزی (کاهش 12 درصدی) و 2 هزار و 741 تن تایر ماشینآلات راهسازی و صنعتی (افت 16 درصدی) در کشور تولید شد.
تولید تایر دوچرخه، موتورسیکلت و تیوب، در هشت ماهه امسال، مشتمل بر 12 هزار و 132 تن تایر دوچرخه و موتور (رشد 2 درصدی) و 6 هزار و 140 تن تیوب (افت ۷ درصدی) بود. همچنین 2 میلیون و 318 هزار و 616 حلقه فلپ (روبان لاستیکی دور چرخ)، تسمه نقاله، شیلنگ و ... به وزن چهار هزار و 418 تن تولید شد.
آمار هفت ماهه تولید تایر
آبان 1401: جدیدترین آمار تولید تایر در کشور نشان میدهد که شرکتها و کارخانجات تایرسازی، از ابتدای امسال تا پایان مهرماه، ۱۴۹ هزار و ۷۱۲ تن انواع تایر خودروهای سواری، وانتی، باری و اتوبوسی، کشاورزی، راهسازی و صنعتی تولید کردهاند که معادل 14 میلیون و 177 هزار و 370 حلقه تایر است. این آمار از نظر وزنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بدون تغییر بوده، اما از نظر تعداد حلقه رشد سه درصدی را نشان میدهد.
در این بازه زمانی، 93 هزار و 650 تن تایر بایاس و رادیال خودرو سواری در کشور تولید شد که حاکی از رشد 9 درصدی است. تایر سواری بیشترین میزان تولید تایرسازان را با 62.5 درصد به خود اختصاص داده است. همچنین 14 هزار و 138 تن تایر وانتی در کشور تولید شد که نسبت به سال گذشته، افت 10 درصدی داشته است. 28 هزار و 867 تن تایر باری و اتوبوسی (افت 11 درصدی)، 10 هزار و 706 تن تایر کشاورزی (کاهش 14 درصدی) و 2 هزار و 350 تن تایر خودروهای راهسازی و صنعتی (افت 18 درصدی) در کشور تولید شد. 10 هزار و 251 تن تایر دوچرخه و موتور و پنجهزار و 663 تن تیوب نیز در کشور به تولید رسید.
بر اساس گفته دبیر انجمن صنعت تایر ایران، قیمتگذاری دستوری تایرهای باری، کامیونی و سواری رادیال سبب شده تا شرکتهای تولیدکننده این تایرها وضعیت خوبی نداشته باشند.
افزایش تولید با صادرات و عرضه در بورس کالا
مهر 1401: حسین غیاثی، تحلیلگر بازار سرمایه، درباره تاثیر ورود تایر به بورس کالا توضیح داد که سرمایهگذاران و سهامداران شرکتهای تایرساز، از گذشته خواهان کشف قیمت تایر در بورس کالا بودند؛ زیرا وقتی کالایی به بورس میرود، تابع شرایطی از قیمتگذاری میشود؛ این شرایط شامل قیمت جهانی تایر و همچنین قیمت تمامشده تایر است. قیمتگذاری تایر در بستر بورس کالا، یک نرخگذاری کاملا عقلایی خواهد بود که همه با آن موافق هستند.
وی افزود یکی از مزیتهای معاملات تایر در بورس کالا این است که معاملات شرکتها بسیار شفافتر میشوند. قبلا این شرکتها دو دفتره بودند؛ یعنی محصول را با یک قیمتی میفروختند، اما قیمت دیگری را در دفتر گزارش میکردند. با ورود تایر خودرو به بورس کالا، بسیاری از مشکلات قیمتگذاری دستوری از بین خواهد رفت. قیمتگذاری دستوری باعث میشد تا سود شرکتها به دلال ها منتقل شود؛ اما با حذف قیمتگذاری دستوری، سود فروش تایر به شرکتها و سهامداران منتقل خواهد شد.
آقای غیاثی گفت اگر گزارشهای شرکتهای تایرساز در زمانی که قیمتگذاری دستوری حکمفرما بود، با زمانی که قیمتگذاری در بورس کالا انجام میشود، مقایسه شوند، به راحتی میتوان دریافت که شرکتهای تایرساز چه سود خوبی از فروش محصولات خود در بورس کالا به دست میآورند. آزادسازی صادرات تایر نیز موجب شده تا شرکتها حجم تولید خود را افزایش دهند و بیشتر سود کنند. البته افزایش صادرات تایر ممکن است قیمت تایر داخلی را افزایش دهد؛ زیرا تعداد تایر صادراتی بیشتر شده و به نوعی قیمت داخلی تایر با قیمت جهانی تایر همسان میشود که افزایش سودآوری شرکتهای بورسی را در پی خواهد داشت.
آزادسازی صادرات تایر
مهر 1401: علیاکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران، بخشنامهای را به گمرکات اجرایی کشور اعلام کرد. طبق این بخشنامه که در آن به آزاد شدن صادرات تایر اشاره شده است، آمده:

پیرو بخشنامه 206/97/741500 مورخ 21 شهریور 1401 در خصوص ممنوعیت برخی اقلام صادراتی از جمله انواع لاستیک سبک و سنگین به پیوست تصویرنامه شماره 60/155798 مورخ 23 شهریور 1401 دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت موضوع رفع ممنوعیت صادرات تایر منضم به نامه شماره 60/145419 مورخ 3 شهریور 1401 معاون معادن و فرآوری مواد وزارتخامه مزبور نامه شماره 401/6008 مورخ 24 مرداد 1401 انجمن صنفی صنعت تایر جهت اقدام وفق مفاد نامه مزبور با رعایت کلیه قوانین و مقررات ضوابط جاری ارسال میگردد.
آمار تولید 5 ماهه و رشد تولید تایر خودرو سواری
شهریور 1401: تولیدکنندگان بزرگ تایر، آمار تولید پنج ماهه نخست سال 1401 را منتشر کردهاند. این آمار، رشد دو درصدی تعداد تایرها و رشد یک درصدی را از نظر وزن نشان میدهد. در مجموع در بازه زمانی پنج ماهه، 117 هزار و 911 تن انواع تایر تولید شده که معادل 18 میلیون و 630 هزار و 136 حلقه است.
از تعداد نامبرده، 106 هزار و 687 تن تایر انواع خودرو، معادل 10 میلیون و 111 هزار و 652 حلقه، در مجموع پنج ماهه امسال تولید شده که نسبت به 106 هزار و 242 تن (9 میلیون و 811 هزار و 938 حلقه) تولیدی در مجموع پنج ماهه سال 1400، به لحاظ وزنی تغییر چندانی نداشته، اما از نظر تعداد سه درصد بیشتر شده است.
این آمار نشان میدهد که بیشترین و تنها رشد تولید که سبب توازن رشد کلی شده، به رشد تولید تایر خودروهای سواری مربوط میشود. در این بازه پنجماهه، 66 هزار و 300 تن تایر خودرو سواری، معادل 8 میلیون و 927 هزار و 541 حلقه، تولید شده که به لحاظ وزنی هشت درصد و به لحاظ تعداد پنج درصد بیش از آمار تولیدی پنج ماهه سال گذشته است. در پنج ماهه نخست سال 1400 تقریبا 61 هزار و 292 تن معادل هشت میلیون و 509 هزار و 685 حلقه تایر خودرو سواری در کشور به تولید رسیده بود.
تولید تایر وانتی، هشت درصد کمتر شده و از 10 هزار و 959 تن (709 هزار و 179 حلقه) در مجموع پنج ماه نخست سال گذشته به 10 هزار و 88 تن (638 هزار و 467 حلقه) در پنج ماهه امسال رسیده است.
در مجموع پنج ماهه سال گذشته، 22 هزار و 753 تن برابر 350 هزار و 810 حلقه تولید تایر باری و اتوبوسی به ثبت رسیده بود. اما امسال 20 هزار و 932 تن تایر در داخل کشور تولید شده که برابر 314 هزار و 61 حلقه است.
بیشترین افت تولید تایرها مربوط به تایرهای کشاورزی و سپس تایرهای راهسازی و صنعتی است. از ابتدای سال 1401 تا پایان مردادماه، بهترتیب 7645 تن (معادل 216 هزار و 723حلقه) تایر کشاورزی و 1722 تن (معادل 14 هزار و 860 حلقه) تایر راهسازی و صنعتی در کشور تولید شده که به ترتیب 17 درصد و 14 درصد افت داشتهاند.
تولید تایر دوچرخه و موتور در این بازه زمانی، نسبت به آمار تولید در مدت مشابه سال 1400، تغییر چندانی نداشته است. در مجموع پنج ماهه نخست سال گذشته 6838 تن (سه میلیون و 173 هزار و 531 حلقه) تایر دوچرخه و موتور در کشور تولید شد، این عدد در مجموع پنج ماهه امسال به 7617 تن (سه میلیون و 270 هزار و 506 حلقه) رسیده است.
از ابتدای سال تا پایان مردادماه1401 با افت پنج درصدی وزنی، 3607 تن انواع تیوب تولید شده که معادل 5 میلیون و 247 هزار و 978 حلقه ثبت شده است. در مجموع پنج ماه سال گذشته 3782 تن تیوب معادل 5 میلیون و 233 هزار و 931 حلقه تیوب تولید شده بود.
آمار تولید در بهار 1401
مرداد 1401: تولیدکنندگان تایر در بهار سال جاری، تعداد 5 میلیون و 968 هزار و 536 حلقه تایر تولید کردند. اگر این تعداد را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم، رشد یک درصدی را نشان میدهد.
این میزان تولید مشتمل بر 62 هزار و 494 تن تایر است که از نظر وزنی، افت 2 درصدی داشته است. از طرفی، تا پایان خردادماه، 39 هزار و 83 تن تایر خودروهای سواری تولید شد که با رشد 6 درصدی همراه بوده است.
62.5 درصد تولیدات تایرسازان در سه ماه اول سال جاری، مربوط به تایر خودروهای سواری است. اما تولید تایرهای وانتی، با افت 18 درصدی همراه بوده و به طور کلی 5 هزار و 620 تن تایر تولید شد. علاوه بر آن، 12 هزار و 56 تن تایر باری و اتوبوسی (افت 10 درصدی)، 4 هزار و 835 تن تایر کشاورزی (افت 12 درصدی) و 900 تن تایر راهسازی و صنعتی (افت 20 درصدی) تولید شد.
اگر تولیدات تایر دوچرخه و موتور (4 هزار و 392 تن) و تیوب را نیز حساب کنیم، مجموع محصولات تایرسازان در بهار 1401 به 72 هزار و 908 تن (12 میلیون و 428 هزار و 58 حلقه) میرسد. این میزان 2 درصد افت وزنی و یک درصد افت در تعداد حلقه را نشان میدهد. ناگفته نماند که در این مدت سه ماهه، هزار و 533 تن فلپ، تسمه نقاله و ... نیز تولید شد.
کاهش تولید تایر در سال 1400
فروردین 1401: آمارهای جدید تولید تایر در سال 1400 بیانگر کاهش نسبی مجموع تولید تایرسازان ایرانی است. در سال 1400 بیش از 24 میلیون حلقه تایر به تولید رسیده که نسبت به سال 1399، کاهش 4 درصدی داشته است. به لحاظ وزن نیز در سال 1400، مجموعا 259 هزار تن در ایران تولید شده که نسبت به سال 1399، افت 5 درصدی دارد.
»» آمار تولید انواع تایر در سال 1400 ««
میزان داخلی سازی تایر سنگین در ایران
طی نشستی با اعضای شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت، به اهمیت بخش حمل و نقل اشاره کرد و افزود که برنامههای آن در دست اجراست. وی تاکید کرد که هزینههای حمل و نقل بسیار مهم بوده و وزارت صمت با این موضوع مرتبط است.
طبق گفتههای فاطمی امین، 30 درصد لاستیک سنگین تولید داخل است که 20 درصد آن بایاس و 10 درصد دیگر رادیال است. تخصیص 30 درصدی لاستیک تولید داخل، مبتنی بر پیمایش خواهد شد و در حال نهایی شدن است.
وزیر صمت درباره نوسازی ناوگان نیز بیان کرد که توافقات لازم بین وزارت صمت و وزارت راه و شهرسازی نهایی شده و منتظر مصوبه شورای عالی اقتصاد میباشد.
آمار تولید تایر در 10 ماهه 1400
بهمن 1400: بررسی عملکرد و خروجی کارخانههای تایرسازی نشان میدهد که از ابتدای سال جاری تا پایان دیماه، 217 هزار و 426 تن تایر، معادل 20 میلیون و 161 هزار و 501 حلقه، تولید شد. این میزان، افت سه درصدی وزنی و چهار درصدی ارزشی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد.
126 هزار و 77 تن از این تعداد به تایر خودروهای سواری اختصاص یافته، که 57.9 درصد کل تولیدات را در بر میگیرد. این میزان نسبت به سال گذشته حدود پنج درصد افت داشته است.
تولید تایرهای اتوبوسی، دو درصد کاهش یافته و به عدد 46 هزار و 983 تن رسیده است. اما تولید تایرهای باری 12 درصد افزایش یافته و به 23 هزار و 199 تن رسید.
تولیدات در سایر بخشها نیز به شرح زیر است:
- 2 هزار و 822 تن تایر کشاورزی سبک با افت 22 درصدی
- 14 هزار و 252 تن تایر کشاورزی سنگین با افت 5 درصدی
- 4 هزار و 92 تن تایر خودروهای راهسازی و صنعتی با افت 23 درصدی
- 15 هزار و 897 تن تایر موتور و دوچرخه با رشد 15 درصدی
- 8 هزار و 497 تن تیوب (بدون تغییر نسبت به سال گذشته)
- 5 هزار و 491 تن فلپ، تسمه نقاله و ...
ساماندهی وضعیت لاستیکهای باری وارداتی
آذر 1400: احمد کریمی، دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران، عنوان کرد که در گذشته نیز مشکلاتی مانند کیفیت پایین لاستیکهای وارداتی و قیمت بالای آنها، وجود داشت. طبق گفتههای وی، کامیونداران در سال 1397 با مشکل لاستیک مواجه نبودند و به اندازه کافی در بازار موجود بود؛ اما در خرداد 1397، بازار با کمبود شدید لاستیک رو به رو شد و واردکنندگان و تولیدکنندگان نیز در این باره کمکاری کردند.
بنابراین، مقرر شد تا از ظرفیتهای بازار استفاده شود؛ حتی تشکلها نیز توانستند با ارز 4200 تومانی لاستیک وارد کنند که سبب بهبود بازار شد و عرضه بر تقاضا پیشی گرفت. اما با حذف ارز 4200 تومانی در سال گذشته، بار دیگر قیمتها روندی صعودی را در پیش گرفت. دستور وزیر وقت راه و شهرسازی، دربارهی ترخیص لاستیکهای وارداتی باقیمانده در گمرک، در شهریور سال 1399 سبب شد تا قیمتها کمی متعادل شود؛ اما پس از مدتی، تنها به کامیونهای بندر امام و بندر عباس اختصاص پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد که لاستیک دولتی در بازار وجود ندارد و به دلیل عدم نظارت و کنترل دستگاههای نظارتی، قیمت لاستیک به شدت افزایش پیدا کرده است. البته لازم به ذکر است که وزرات صمت، از سال گذشته سعی دارد تا واردات و توزیع لاستیک از طریق سامانه جامع تجارت انجام شود؛ اما سودجویان لاستیک را دریافت و به قیمت آزاد عرضه میکنند. وی افزود که برای مثال، لاستیک داخلی با قیمت حدود 9 میلیون تومان، در بازار قیمتی کمتر از 12 میلیون تومان ندارد. همچنین لاستیک خارجی که باید با قیمت 14 میلیون تومان به دست مصرفکننده برسد، افزایشی 30 میلیون تومانی یافته است. بخشی از لاستیکها نیز به طور غیرقانونی وارد میشوند، که فاقد کیفیت و تاریخ انقضا هستند.
آقای کریمی عنوان کرد که طی دو جلسهی یک ماه و نیم پیش با وزیر راه، مسائل و مشکلات مطرح شدند که با مقاومت دستگاهها رو به رو شد؛ در نتیجه، مقرر شد تا جلسهای با وزیر صمت تنظیم شود.
رونق تایرهای تولید مصرف گذشته در بازار
آبان 1400: آقای کریمی (دبیر کانون کامیونداران) خبر داده که افزایش قیمت لاستیک باعث شده تا برخی رانندگان، به سراغ خرید تایرهای تاریخ مصرف گذشته (با قیمت کمتر) روی آورند. آقای کریمی همچنین گفته که اکثر این تایرها، متعلق به ناوگان نفتکش است چراکه براساس استانداردها، آنها مرتبا باید تایرها را تعویض کنند.
اما درحالیکه بسیاری از رانندگان، از نرخهای مصوب تایرها اطلاعی ندارند، شاهد فروش تایرها با چندبرابر قیمت واقعیشان در بازار آزاد هستیم. در صورتیکه رانندگان میتوانند از طریق سامانه کالا وزارت صمت، تایر موردنظرشان را خریداری کنند. در این سامانه، توزیع سیستمی انواع تایرهای سنگین و نیمهسنگین با سایز رینگ 14 اینچ و بالاتر، انجام میشود و تنها 9% مالیات و حدود 2% کرایه حمل، برای خریداران درنظر گرفته شده است. البته حتی با احتساب این هزینههای جانبی، قیمت برخی لاستیکها در این سامانه، حدود 2 برابر ارزانتر از قیمت بازار آزاد خواهد بود.
ثبت گارانتی برای تولیدکنندگان تایر
مهر 1400: ثبت شناسنامه گارانتی برای تمامی تولیدکنندگان تایر و تیوب، الزامی شد. آقای ایزدی (مدیرکل نظارت بر خدمات بازرگانی سازمان حمایت) با اعلام این خبر گفته که تایرسازان فقط تا ابتدای آبانماه 1400 برای گرفتن تاییدیه گارانتی از سامانه جامع تجارت (ntsw.ir) فرصت دارند و در غیر اینصورت، امکان ثبت سفارش واردکنندگان (جهت تامین مواد اولیه تولید تایر) وجود ندارد. آنطور که سازمان حمایت خبر داده، این کار با هدف شفافسازی در زنجیره تامین و توزیع لاستیک انجام شده است.
آمار تولید تایر در 5 ماهه 1400
شهریور 1400: آمار جدید تولید لاستیک نشان میدهد که تایرسازان ایرانی تا پایان مردادماه امسال 106 هزار تن لاستیک تولید کردهاند که تقریبا معادل میزان تولید آنها در مدت مشابه سال 1399 است.
نوع تایر | میزان تولید | درصد تغییر |
---|---|---|
سواری | 61.2 هزارتن | 57.6% افزایش تولید |
وانت | 11 هزارتن | 19% افزایش تولید |
باری و اتوبوس | 22.7 هزارتن | 7% افزایش تولید |
کشاورزی سبک | 1.5 هزارتن | 30% کاهش تولید |
کشاورزی سنگین | 7.6 هزارتن | 2% کاهش تولید |
راه سازی و صنعتی | 2 هزارتن | 16% کاهش تولید |
دوچرخه و موتور | 7.3 هزارتن | 19% افزایش تولید |
تیوب | 3.5 هزارتن | 5% افزایش تولید |
مجموع تولید | 106.2 هزارتن | 0.4% افزایش تولید |
طبق آمارهای منتشر شده وزارت صمت، بیشترین افزایش تولید در گروه تایرهای سواری و کمترین افزایش تولید نیز در گروه تایرهای کشاورزی سبک، رخ داده است.
آزادسازی صادرات تایر
شهریور 1400: انجمن صنفی صنعت تایر، طی ابلاغیهای که در تاریخ 14 شهریورماه صادر کرده، از آزاد بودن صادرات تایر خبر داده است. انجمن صنفی خبر داده که آزادسازی دوباره صادرات تایر، براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار و با تصویب شورای عالی صادرات، انجام گرفته و البته دو شرط را هم برای تولیدکنندگان تایر اعلام کرده است. به این ترتیب که شرکتهای تولیدی فقط این میزان از حجم تولیداتشان را میتوانند صادر کنند:
- 10 درصد تایرهای سواری.
- 30 درصد تایرهای کشاورزی، راهسازی و صنعتی.
آمار تولید تایر در 4 ماهه 1400
مرداد 1400: با تولید بیش از 87 هزار تن انواع لاستیک از ابتدای 1400 تا پایان تیرماه، میتوان چنین گفت که تایرسازان ایرانی حدود 4% نسبت به مدت مشابه سال 1399 افزایش تولید داشتهاند. میران تولید انواع لاستیکها و همچنین درصد تغییر در تولید آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل، عبارتند از:
- حدود 50.1 هزار تن تایر سواری (بدون تغییر)
- حدود 18.8 هزار تن تایر باری و اتوبوسی (افزاش 12 درصدی)
- حدود 9.2 هزار تن تایر وانتی (افزایش 25 درصدی)
- حدود 6.5 هزار تن تایر کشاورزی سنگین (افزایش 6 درصدی)
- حدود 5.8 هزار تن تایر دوچرخه و موتورسیکلت (افزایش 26 درصدی)
- حدود 3.3 هزار تن تیوب (افزایش 9 درصدی)
- حدود 1.2 هزار تن تایر کشاورزی سبک (کاهش 26 درصدی)
- حدود 1.6 هزار تن تایر راهسازی و صنعتی (کاهش 22 درصدی)
انتقاد از ممنوعیت واردات تایر به ایران
تیر 1400: حدود یکماه است که واردات برخی سایزهای تایر را به بهانه تولید داخلی آنها، ممنوع کردهاند ولی تبعات آن تا چندین ماه دیگر مشخص میشود. این حرف را آقای میرعابدینی (دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک) گفته و ضمن انتقاد از تداوم ممنوعیت واردات، گفته که محدودیت واردات لاستیک برای رینگهای 13 و 14 و 15 اینچ درحالی اتخاذ شده است که هر کدام از این رینگها، حداقل 10 سایز مختلف داشته و شرکتهای داخلی، توانایی تولید همه آنها را ندارند.
طبق آمارهای آقای میرعابدینی، حدود 30 تا 35 درصد لاستیک خودروهای سواری باید از طریق واردات تامین شود. برای خودروهای سنگین نیز این مسئله، جدیتر بوده طوری که حدود 75% نیاز کشور به تایرهای سنگین، توسط واردات تهییه میشود.
دبیر انجمن واردکنندگان تایر، یکی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه واردات تایر هست را موضوع چندنرخی بودن لاستیکها دانسته و گفته که راهاندازی سامانه جامع تجارت، روش خوبی برای توزیع لاستیک با ارز دولتی بود اما برای ارز نیمایی که تفاوت چندانی با ارز آزاد نشد، نه تنها سودی نداشت بلکه دردسرهایی را هم بوجود آورد.
عرضه تایر آرتاویل در بورس
تیر 1400: بعد از شرکتهای بارز و یزدتایر، شرکت بورس ایران در تاریخ 4 تیرماه خبر داده که سومین شرکت تایرسازی نیز به بورس آمده؛ شرکت «آرتاویل تایر» هماکنون 10 هزار تن از محصولاتش را به بورس فرعی آورده است.
عرضه تایر یزد در بورس
خرداد 1400: در تاریخ 12 خردادماه بود که باخبر شدیم بیش از 10 هزار تن از محصولات شرکت بارز، برای نخستینبار در بورس فرعی عرضه شده است. در تاریخ 28 خردادماه نیز سازمان بورس اعلام کرد که شرکت تایرسازی دیگری نیز وارد بورس فرعی شده است. شرکت یزد تایر (صنایع لاستیک یزد)، که هماکنون دومین تایرساز حاضر در بورس است، بیش از 14 هزار تن از محصولاتش را در بورس فرعی عرضه کرده است.
پیش از این نیز آقای فکری (مدیرعامل گروه صنعتی بارز) گفته بود که بدلیل عرضه محصولات این شرکت در بورس، متقاضیان جهت خرید مستقیم تایر میتوانند به بورس کالای ایران مراجعه کنند.
عرضه تایرهای بارز در بورس
خرداد 1400: برای شفافسازی قیمت تایر، برای نخستینبار لاستیکهای گروه صنعتی بارز و همچنین شرکت بارز کردستان، با مجموع بیش از 10 هزار تن، در بورس فرعی کالا عرضه شدند. آقای تنها (سخنگوی انجمن صنعت تایر) در اینباره گفته که هماکنون، عرضه لاستیک به این صورت است که تایر را به نمایندگیها میدهند و آنها هم باید در سامانه ثبت و سپس بفروشند. اما اگر عرضه در بورس کالا، نتیجهبخش باشد، میتوان این فرآیند را برای سایر تولیدکنندگان تایر نیز ادامه داد.
آقای تنها همچنین گفته که با توجه به افزایش هزینههای جانبی تایرسازان مانند دستمزد، بیمه، آب و برق و ... باید منتظر رشد قیمت لاستیک در آیندهای نزدیک باشیم.
پیش بینی افزایش تولید تایر در سال 1400
خرداد 1400: تولید انواع تایر در سال 1400 افزایشی بوده و احتمالا رشد 26 درصدی خواهد داشت. آقای تنها (سخنگوی انجمن صنعت تایر) با اشاره به این موضوع گفته که در چندسال اخیر، بازار اشباع شده اما تایرسازان بدلیل سیاستهای جدید، باید با حداقل سود ممکن یا حتی بدون سود، تایرها را بفروشند و به همین دلیل نیز نگران کاهش تولیداتشان هستند مگر آنکه راه برای صادرات، باز شود.
آقای تنها همچنین گفته که در بازار تایرهای باری، اتوبوسی و سواری، میزان تولید و موجودی، بیشتر از تقاضاست و مسئولان باید اجازه صادرات برخی تایرها (ازجمله تایرهای سواری و شاسیبلند) را بدهند.
مشکلات کامیونداران برای تهیه تایر سنگین
خرداد 1400: در چهل سال گذشته، کیفیت لاستیکهای داخلی کاهش یافته و به بهانه حمایت از تولید داخلی، نباید از جیب کامیونداران بزنیم. این حرفها را آقای کریمی (دبیر انجمنهای صنفی کامیونداران) گفته و گفته که با لاستیکهای بیکیفیت، نباید جان رانندهها را به خطر انداخت.
آقای کریمی ضمن اشاره به تداوم مشکلات کامیونداران برای تهیه لاستیک باکیفیت، گفته که کامیونداران باید خودشان تصمیم بگیرند که از لاستیک داخلی استفاده کنند یا از لاستیک خارجی. اما در شرایطی ویژه ماننده حمل مواد خطرناک و سوختی و همچنین در بخشهای حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مینیبوسها، کیفیت لاستیک برای رانندگان بسیار مهم است.
البته برخی از تایرسازان ایرانی، مشکلات کیفیتی تولیداتشان را پذیرفتهاند و میگویند که خط تولید لاستیکهای چینی را راهاندازی میکنند. اما برای کامیونداران، اولویت با لاستیک اروپایی و سپس کرهای است. گزینه سوم آنها نیز لاستیکهای چینی خواهد بود اما بازهم بین لاستکیهای چینی و ایرانی، کامیونداران ترجیح میدهند که لاستیک چینی بخرند.
آقای کرمی همچنین افزایش قیمت لاستیک، در زمانیکه نرخ ارز کاهشی است را مشکل دیگر رانندگان خودروهای سنگین دانسته و گفته که بعنوان مثال، قیمت یک جفت لاستیک چینی در سال 99 و با ارز 28 هزار تومانی، حدود 12 میلیون تومان بود. اما همین لاستیک در سال 1400 و با قیمت فعلی ارز، قیمتش به حدود 15 میلیون تومان رسیده است.
ممنوعیت واردات تایر 13 تا 15 اینچ
خرداد 1400: وزارت صمت در تصمیمی جدید، واردات تایرهای پرمصرف، یعنی تایرهایی با رینگ 13 و 14 و 15 اینچ را ممنوع کرده است؛ تصمیمی که با هدف حمایت از تولید داخلی اتخاذ شده اما احتمالا بزودی دردسرساز میشود.
ماجرا از این قرار است که هرکدام از این تایرها، سایزبندیهای مختلفی دارند. به عنوان مثال تایرهای 13 اینچ حدود 11 سایز، تایرهای 14 اینچ حدود 10 سایز و تایرهای 15 اینچ نیز بیش از 20 سایز مختلف دارند. اما تولیدکنندگان داخلی، تنها تعداد محدودی از این سایزبندیها را تولید میکنند درحالیکه وزارت صمت، در تصمیم جدیدش، واردات همه سایزبندی این تایرها را ممنوع کرده است. به همین دلیل برخیها پیشبینی میکنند که اگر این تصمیم جدید وزارت صمت، اصلاح نشود، در ماههای آینده ممکن است با کمبود تایر در برخی سایزبندیها مواجه شویم و دوباره شاهد افزایش قیمت در سایزهای پرمصرف باشیم.
درکنار این موضوع، برخی کارشناسان بازار تایر معتقدند که وجود سامانه توزیع تایر، باعث ایجاد اختلاف قیمت در بازار شده است. ضمن اینکه تولیدکنندگان تایر، همچنان با ممنوعیت صادرات تایر هم مواجه هستند و نمیتوانند مازاد تولیداتشان را در کشورهای دیگر، به فروش برسانند. البته این نکته را هم فراموش نکنیم که وجود تعرفه 40 درصدی برای واردات تایر به ایران، باعث شده بود تا تایرهای وارداتی، به لحاظ قیمتی، رقیبی برای تایرهای داخلی نباشند. با درنظر گرفتن این سه نکته، مشخص است که مدیران وزارت صمت، میتوانستند تصمیماتی بهتر و کارآمدتر را اتخاذ کنند.
مشکلات تولید تایر سنگین در ایران
شهریور 1399: آقای صادقی نیارکی، معاون امور صنایع در وزارت صمت، در تاریخ 8 شهریورماه از آخرین وضعیت تولید و تامین لاستیک در کشور برای خودروهای سنگین و سواری خبر داده است.
طبق گفتههای آقای نیارکی، در سال 98 طرح تولید 300 هزار حلقه لاستیک سنگین (برای اتوبوس و کامیون) آغاز شده بود اما متاسفانه بدلیل شیوع کرونا، این طرح هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده است. دومین طرح وزارت صمت برای افزایش تولید داخلی لاستیک، راه اندازی خط تولیدی جدید در یکی از کارخانههای معروف تایرسازی است. البته این طرح نیز تا رسیدن به مرحله نهایی، حدود یکسال فاصله دارد ولی در صورت محقق شدن آن، سالانه میتوان 150 تا 200 هزار حلقه لاستیک سنگین تولید داخل را به بازار فرستاد.
بنابراین با اینکه مصرف سالانه لاستیک سنگین در کشور چیزی حدود 2 الی 2.2 میلیون حلقه است اما در صورت اجرای موفقیت آمیز این دو طرح، میتوان 65% این میزان را در داخل کشور، تامین کرد.
همچنین در بخش سواری نیز، بیشترین سهم واردات لاستیک مربوط به رینگهای 16 یا 17 اینچ و بزرگتر است که عمدتا برای خودروهای کراساور و شاسیبلندها کاربرد دارند.
قیمت جدید انواع لاستیک
نحوه ثبت نام لاستیک دولتی و شرایط خرید تایر دولتی با نرخ مصوب، قیمت شرکتی انواع لاستیک بارز و همچنین قیمت روز انواع تایرهای ایرانی و تایرهای خارجی پرفروش بازار کشورمان را در مجموعه مقالات منتخب زیر بخوانید:
شرایط جدید واردات خودرو
جزییات آیین نامه جدید واردات خودرو، شرایط انتخاب واردکنندگان جدید خودرو، قیمت خودروهای وارداتی به ایران و زمان ورود خودروهای خارجی به ایران را در مقاله واردات خودروهای خارجی مطالعه کنید.
آخرین اخبار و رویداد ها
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : باما