• توليد تاير واردات تاير و صادرات لاستيک

رشد 11 درصدی تولید تایر در نیمه نخست سال

تولید تایر در ایران و آمار واردات لاستیک و صادرات تایر

26 آبان 1403 12:56

رشد 11 درصدی تولید تایر در نیمه نخست سال

آبان 1403: مصطفی تنها، سخنگوی صنعت تایر، اظهار کرد به طور میانگین، سالانه حدود 24 میلیون حلقه تایر سواری‏‌، حدود 300 هزار حلقه تایر بایاس باری ـ اتوبوسی و یک میلیون و 200 تا 300 هزار حلقه تایر باری ـ اتوبوسی رادیال مورد نیاز کشور است البته نیاز سالانه کشور به تایر، از طریق آمار‌هایی که پلیس راهور ناجا از میزان تردد و مسافت پیموده شده خودرو‌ها در سطح کشور ارائه می‌دهد‌‏ مشخص می‌شود.

طبق گفته‌های وی، سال گذشته‏ حدود 21 میلیون و 700 هزار حلقه تایر سواری، حدود یک و نیم میلیون حلقه تایر وانتی، حدود 337 هزار حلقه تایر بایاس و 470 هزار حلقه تایر رادیال باری -اتوبوسی در کشور تولید شده است. به دلیل موانعی مانند تامین نشدن به موقع ارز و قطعی برق، سال گذشته تا حدودی در بخش تایر سواری کمبود وجود داشت، اگر موانع برطرف شود، به راحتی امکان تولید حتی بیشتر از 24 میلیون حلقه تایر، یعنی بیش از نیاز کشور را داریم ضمن اینکه می‌تواینم تایر‌های نیمه سنگین را هم در حد نیاز تامین کنیم. با سرمایه گذاری‌هایی که هم اکنون در دست انجام است اگر از طرح‌های توسعه‌ای صنعت تایر حمایت و این طرح‌ها به موقع راه اندازی شوند می‌توانیم همه نیاز کشور به این گروه از تایر‌های مورد نیاز بازار را برطرف کنیم و حتی سهم تولید داخل در بازار تایر‌های راهسازی و معدنکاوی را هم بیشتر کنیم.

به گزارش صدا و سیما، وی افزود با وجود موانع پیش روی این صنعت، حدود 22 میلیون و 900 هزار حلقه به وزن 145 هزار و 576 تن تایر در شش ماهه نخست امسال‏, تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6 درصد رشد نشان می‌دهد. در مجموع 131 هزار و 733 تن تایر خودرو ‏‌، معادل 12 میلیون و 732 هزار حلقه تایر در نیمه نخست امسال تولید شده که 11 درصد به لحاظ تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش تولید را نشان می‌دهد. همچنین 3 میلیون و 863 هزار حلقه تایر دوچرخه و موتور سیکلت در شش ماهه نخست امسال‏ تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش داشته است.

در شش ماهه نخست امسال، 6 میلیون و 239 هزار حقله تیوب برای مصارف وسایل نقلیه مختلف تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2 درصد کاهش داشته است و علت آن ناشی از کاهش تقاضا به علت رواج بیشتر تایر‌های تیوبلس است. واردات تایر در سه تا چهار سال اخیر به ویژه امسال شکل عجیب و خیره کننده پیدا کرده است. در 6 ماهه نخست امسال‏، یک میلیون و 870 هزار حلقه تایر سواری، 664 هزار حلقه تایر باری - اتوبوسی رادیال و 213 هزار حلقه انواع دیگر تایر به ارزش حدود 466 میلیون دلار وارد شده است. مجموع واردات انواع مختلف تایر در شش ماهه نخست امسال، حدود 6 میلیون حلقه با وزن 133 هزار و 357 تن، بوده که به لحاظ وزنی حدود 86 درصد و به لحاظ ارزش 81 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش را نشان می‌دهد، اما به لحاظ تعداد، حجم واردات بیش از دو برابر سال گذشته بوده است که بیانگر سهم بیشتر تایر‌های سبکتر و تایر سواری در ترکیب واردات است. 466 میلیون دلار برای این حجم واردات در شش ماهه نخست امسال ارز تامین شده است در حالیکه برای صنعت تایر کشور، فقط 63 میلیون دلار در مدت یاد شده ارز تامین و پرداخت شده است.

برای تولید هر یک کیلو تایر به صورت میانگین کمتر از یک دلار ارز نیاز است در حالیکه برای واردات تایر هر کیلو باید تا 3.7 دلار باید ارز پرداخت شود. این میزان ارزبری، بیانگر مزیت نسبی بسیار بالای ارزی تولید تایر در کشور است که متاسفانه به این مسئله کمتر توجه می‌شود. در حال حاضر 70 تا 72 درصد مواد اولیه مصرفی این صنعت از صنایع مختلف داخلی و 28 تا 30 درصد هم از طریق واردات تامین می‌شود.

سخنگوی صنعت تایر با اشاره به اینکه تخصیص ارز به تولید داخل در مقایسه با واردات بسیار ناچیز است گفت: ارز تخصیص داده شده برای 145 هزار و 576 تن تایری که 6 ماهه نخست امسال در کشور تولید شده در مقایسه با تامین حدود 466 میلیون دلار ارز واردات، نشان از کم توجهی مسئولان ذیربط به تولید داخل است. برای واردات بیش از حد نیاز کشور، به راحتی ارز تامین ‏و هزینه می‌شود و این روند به طور حتم صنعت تایر داخلی را تحت فشار قرار می‌دهد ضمن اینکه بازار تایر اشباع شده و در بسیاری از اندازه‌ها با مازاد عرضه روبرو هستیم.

وی از سیاست گذاران،‏ تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور انتظار توجه بیشتر به صنعت تایر را دارد و درخواست کرد با مهار افسار گسیخته واردات از صنعت تایر داخلی بیشتر حمایت کنند تا ضمن افزایش سطح اشتغال و توسعه اقتصاد و صنعت کشور بر جذابیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این صنعت راهبردی کشور افزوده شود.

کمبودی در تولید تایر نداریم

مهر 1403: محمدرضا آل سارا، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران، در خصوص خبری مبنی بر «کمبود لاستیک دولتی در بازار» گفت: در حال حاضر ما هیچ کمبود لاستیکی در انواع رینگ‌ها در بازار نداریم و تولید همانند قبل ادامه دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران اضافه کرد: در ماه‌های گذشته دلیل کمبود لاستیک در بازار به دلیل قطعی برق کارخانجات بود چون نمی‌توانستند در آن شرایط تولید داشته باشند.

آل سارا در خصوص وضعیت تولید لاستیک در رینگ‌های 13 و 14 گفت: ما در تولید و توزیع این رینگ‌های لاستیک‌ که دارای مصرف و مشتری بالایی است کمبود نداریم و در بازار به وفور رینگ 13 و 14 موجود است.

او اضافه کرد: در حال حاضر ما در بازار فقط با کمبود مشتری مواجه هستیم به طوری که در ما‌های اخیر متقاضیان با سند خودرو خود اقدام به خرید لاستیک کرده‌اند.

تولید 4 میلیون حلقه لاستیک در دو ماهه اول 1403

خرداد 1403: مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، اظهار کرد ما در سال گذشته افت تولید تایر را شاهد بودیم ولی خوشبختانه امروز در بازار در برخی از سایز‌ها ما مازاد تولید و عرضه را شاهد هستیم به طوری که تایر زیر قیمت مصوبه بفروش می‌رسد و مشکلی از نظر عرضه لاستیک نداریم.

وی توضیح داد متاسفانه ما امروز مشکل در نحوه عرضه داریم به طوری که در سامانه جامع تجارت صاحب خودرو مشخصات خود را در این سامانه وارد می‌کند و پس از استعلام و با شرایط مشکلات زیر ساختی اینترنت باعث ایجاد صف‌های طولانی در عرضه لاستیک خواهد شد. در حال حاضر ما در هیچ  رینگ لاستیکی کمبودی در بازار نداریم و حتی فروشندگان در برخی از سایز‌ها مجبور هستند لاستیک را زیر قیمت مصوب به فروش برسانند.  در حال حاضر در دوماهه نخست امسال تولید تایر خودرو در بخش سواری 3 میلیون و 886 هزار حلقه، در بخش وانت 248 هزار و 367 حلقه و تایر باری و اتوبوسی هم 143 هزار و 659 حلقه  تولید شده که در مجموع 4 میلیون و 360 هزار و 276 حلقه تایر در کشور  تولید شده است. همچنین تایر دوچرخه و موتور سیکیلت هم در مجموع 7 میلیون 636 هزار 146 حلقه با وزن 51 هزار و 488 تن در کشور تولید شده است.

وی افزود در دوماهه اول امسال 92.5 میلیون دلار انواع تایر به کشور وارد شده است که 89 درصد  نسبت به دوماهه اول سال 1402 افزایش را نشان می‌دهد؛ به طوری که دو برابر سال گذشته فقط تایر وارد کشور شده است.

برنامه‌ریزی برای افزایش 20 درصدی تولید تایر

اردیبهشت 1403: مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر، اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود امسال 20 درصد افزایش تولید داشته باشیم. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که امسال، هم در تولید لاستیک سواری و هم باری افزایش تولید داشته باشیم. سال گذشته 21 میلیون‌ و 500 هزار حلقه لاستیک سواری در کشور تولید شد که قرار است امسال این تعداد به 25 میلیون‌ و 500 هزار حلقه برسد.

وی افزود پیش‌بینی می‌شود در سال جدید تقاضا برای لاستیک رشد کند و به حدود 26 میلیون حلقه برسد. طبق وعده‌های خودروسازان قرار است امسال خودروهای جدید وارد بازار شوند و از آنجایی که هر خودرو جدید به 5 حلقه تایر نیاز دارد، اگر در مجموع در سال ‌جاری یک‌ میلیون خودرو تولید شود، ما باید 5 میلیون حلقه لاستیک مازاد بر نیاز تولید کنیم؛ بر همین اساس ما برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم که تولید تایر به 30 میلیون حلقه برسد که ازاین تعداد  25 میلیون‌ و 500 هزار حلقه لاستیک سواری خواهد بود.

سخنگوی انجمن صنعت تایر همچنین اظهار کرد برنامه تایرسازان این است که روند واردات و تولید لاستیک در کشور معکوس شود. تا دو سال پیش یک‌ سوم نیاز به لاستیک در کشور از طریق تولیدات داخل و دو سوم هم از طریق واردات تامین می‌شد؛ امسال اما برای تولید تایرهای سواری ما ظرفیت‌مان را حداقل در 6 ماهه اول بالغ بر 40 هزار تن افزایش خواهیم داد. این برنامه برای تولید تایرهای باری هم وجود دارد و اگر ارز کافی به موقع به تایرسازان تخصیص یابد، قرار است تا آخر سال دوسوم نیاز کشور در داخل تولید و یک ‌سوم از طریق واردات تامین شود.

کاهش تعرفه واردات لاستیک به 10 درصد

آبان 1402: حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، اعلام کرد تعرفه واردات لاستیک از ۳۲ درصد به ۱۰ درصد کاهش یافته و لاستیک مورد نیاز مردم تامین شده و از طریق سامانه‌های فروش وزارت صنعت و شرکت‌های تولید کننده به صورت مستقیم با قیمت مصوب در حال توزیع است.

وی اظهار کرد در بحث بازار لاستیک باید توجه داشت که موضوع تامین و توزیع از یکدیگر جدا هستند؛ ناترازی از قدیم در تولید این محصول در مقابل مصرف وجود دارد. سالانه 21 میلیون حلقه لاستیک در کشور تولید و 3.7 میلیون حلقه لاستیک وارد می‌شود اما نیاز کشور در این زمینه 26 تا 27 میلیون حلقه است، این امر باعث می‌شود که در برخی مواقع با کمبود آن در بازار رو به رو شویم. طرحی در وزارت صمت وجود دارد که در حوزه نهاده‌های تولید، به تولید‌کنندگان کمک می‌شود تا بتوانند، تولید خود را افزایش دهند و در حوزه های ارزی نیز به آنها کمک شده است. در حوزه واردات نیز، تعرفه واردات لاستیک از 32 درصد به 10 درصد کاهش یافته و توسط هیئت وزیران ابلاغ شده است امیدواریم که این ناترازی با واردات و افزایش تولید داخلی رفع شود.

وی افزود در شبکه توزیع لاستیک نیز از طریق سامانه‌های فروش وزارت صنعت و خود شرکت‌های تولید کننده به صورت مستقیم به دست مصرف کننده می‌رسد. لاستیک کالای سرمایه‌ای نیست و تاریخ مصرف دارد. مردم در هر زمانی می‌توانند در صورت نیاز، این محصول  از طریق سامانه های معرفی شده با قیمت مصوب خریداری کنند. طرح‌های نظارت و بازرسی در سازمان‌های صمت استان و اصناف ابلاغ و اجرا شده است. بر انبارها، تولیدکنندگان و سیستم‌های پخش تمرکز داریم تا اگر  خروجی از دستور العمل‌ها وجود داشته باشد، برخورد تعزیراتی و انضباطی صورت گیرد.

کاهش تعرفه واردات لاستیک خودرو سواری

مهر 1402: تصویب‌نامه هیئت وزیران در خصوص کاهش میزان سود بازرگانی انواع لاستیک خودرو سواری به وزارتخانه های صمت و اقتصاد ابلاغ شد.

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۷/۲۶ به پیشنهاد شماره ۱۱۷۱۸۳۵ مورخ ۱۴۰۲/۷/۱۶ وزارت صنعت معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سود بازرگانی انواع لاستیک خودروی سواری (صرفاً تا پایان سال ۱۴۰۲) را به شرح شماره تعرفه های ۴۰۱۱۱۰۱۰،۴۰۱۱۱۰۳۰،۴۰۱۱۱۰۳۰ و۴۰۱۱۱۰۹۰ به میزان ۶درصد تعیین کرد.

پیش از این، میزان تعرفه حقوق ورودی این کالاها شامل حقوق گمرکی معادل ۴درصد ارزش گمرکی کالا به اضافه سود بازرگانی ۲۸درصد بوده است که با کاهش سود بازرگانی به ۶ درصد، تعرفه ورودی این کالاها با کاهش ۲۲ درصدی همراه خواهد بود.

اخیرا نیز سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران از اقدامات حمایتی دولت برای افزایش میزان تولید داخلی این محصول و کاهش هزینه  تایرهای وارداتی خودروهای سواری به منظور رفع نیاز کشور خبر داده بود.

آغاز تولید داخلی تایرهای ماشین‌آلات کشاورزی 

شهریور 1402: برای نخستین بار در کشور، تولید تایرهای ATV (تایرهای کشاورزی سبک و موتورهای 4 چرخ) در کشور آغاز شد. همچنین در آغاز هفته دولت از تولید تایرهای تراکتور رونمایی شد. مهندسان داخلی توانستند با مهندسی معکوس، اکسترودر 8 اینچ کاملاً داخلی را تولید کنند که رویه تایرهای ATV را تولید می‌کند.

تایرهای ATV قبلا به طور کامل بر اساس نیاز بازار وارد می‌شد؛ اما با همت تولیدکنندگان داخلی خط تولید این تایرها کاملاً ایرانی و فرایند تولید لاستیک ماشین آلات بخش کشاورزی کاملاً داخلی سازی شد. احتمالا با راه اندازی خط تولید تایر ATV و خودکفایی در حوزه تولید این محصول واردات آن ممنوع شود.

مراسم افتتاح تولید تایرهای ATV و همچنین توسعه تولید تایرهای کشاورزی سبک و خط اکسترودر 8 اینچ تولید ناحیه آج تایر با حضور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد. اولین گام اساسی برای تولید تایرهای کشاورزی تا عرض مقطع 7.5 اینچ 0، فراهم کردن یکی از مراحل توسعه محصولات گروه ATV، افزایش تناژ تولید و به تبع آن افزایش بهره‌وری سیستم، طراحی و ساخت با تکیه بر دانش و تجارب داخلی، ایجاد فضا و زمان برای بهره برداری حداکثری از سایر تجهیزات موازی و کاهش ضایعات و دوباره کاری‌ها با توجه به افزایش ظرفیت تولیدی و کاهش هزینه‌های سربار در قیمت تمام شده محصول از جمله مواردی است که می‌توان به عنوان مزیت‌های افتتاح خط اکسترودر برشمرد. افزایش ظرفیت تولید به میزان 25 تن در روز، توسعه تایرهای کشاورزی، ایجاد قابلیت تولید و توسعه تایرهای ATV ، امکان تولید تردهای دوبل برای سایزهای تیوبلس، افزایش زمان در دسترس برای تعمیرات و نگهداری سایر اکسترودرها، کاهش توقفات تولید، افزایش راندمان خطوط تایر سازی، جلوگیری از خروج ارز از کشور و تأمین نیاز بازار داخلی و صادراتی تایرهای کشاورزی و ATV، از جمله سایر مزایای آن است.

واردات لاستیک تا افق 1405 صفر می‌شود

شهریور 1402: صولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، در تاریخ 31 مردادماه از کارخانه لاستیک بارز کرمان بازدید کرد و گفت 250 میلیون تن لاستیک در کشور تولید می‌شود که سهم این کارخانه معادل 48 درصد تولید کشور است. واردات لاستیک 120 هزار تن در سال است. گروه صنعتی بارز طی چهار ماهه اول امسال 12.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طور متوسط رشد تولید داشته و این به معنی تحقق فرمان مقام معظم رهبری است.

وی افزود 115 هزار تن خط توسعه‌ای لاستیک در دست اقدام است و تا افق 1405 به خودکفایی خواهیم رسید. امید است که در افق 1405 واردات لاستیک با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و تولید لاستیک توسط دولت و بخش خصوصی، به صفر برسد. گروه صنعتی بارز تا انتهای سال 1403 به رشد 35 درصدی در تولید لاستیک دست پیدا می‌کند.


قیمت جدید انواع لاستیک

نحوه ثبت نام لاستیک‌ دولتی و شرایط خرید تایر دولتی با نرخ مصوب، قیمت شرکتی انواع لاستیک بارز و همچنین قیمت روز انواع تایرهای ایرانی و تایرهای خارجی پرفروش بازار کشورمان را در مجموعه مقالات منتخب زیر بخوانید:

شرایط جدید واردات خودرو

جزییات آیین نامه جدید واردات خودرو، شرایط انتخاب واردکنندگان جدید خودرو، قیمت خودروهای وارداتی به ایران و زمان ورود خودروهای خارجی به ایران را در مقاله واردات خودروهای خارجی مطالعه کنید. 

 

نویسنده : مریم سادات نوری

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران