کراس‌اور فرانسوی مونتاژی یا وارداتی؟

مقایسه رنو کپچر و پژو 2008

8 مهر 1398 16:00

وقتی ایران‌ خودرو در سال 2016 اقدام به واردات رنو کپچر کرد، این خودرو در میان موجی از کراس‌اورهای سایز بزرگ و کوچک چینی محاصره شده بود، اما کپچر احساس خطر نمی‌‌کرد. چراکه اگرچه این فرانسوی آپشن‌های چندانی نداشت ولی کیفیت بالای آن مشتریان منحصربه‌فردی را به سوی خودش جلب می‌کرد. این خودرو نمادی از محصولات اروپایی‌پسند بود ولی برای خریدار ایرانی زرق و برق کمی داشت. رنو در دنیای خودش جولان می‌داد که ایران ‌خودرو دست روی یک کراس‌اور فرانسوی دیگر گذاشت؛ پژو 2008. خودرویی تقریباً با همین قد و قواره. این پژو نیز به لطف کیفیت بالا، آپشن‌های متعدد، چهره‌ای پیشرفته و البته قیمتی مناسب توانست برای اولین بار برای چینی‌ها تبدیل به یک تهدید جدی شود.

برخی از مشتریان می‌گویند رانندگی نرم و بی‌صدا از جمله دلایل آن‌ها برای خرید رنو کپچر است. از آن‌سو برخی دیگر هم می‌گویند شتاب و قدرت بالا دلیلی بوده که سراغ پژو 2008 رفته‌اند.

مقایسه طراحی بدنه و کابین رنو کپچر و پژو 2008

بررسی طراحی رنو کپچر

مقایسه طراحی نمای جلو رنو کپچر و پژو 2008

این رنو تصویری است از آنچه خریداران اروپایی می‌پسندند. بازارهای اروپایی چندان تمایل و اشتیاقی به طراحی‌های اغراق‌آمیز روی خودروهای معمولی ندارند. به عقیده مشتریان این حوزه، خودروی خانوادگی باید سنگین و رنگین باشد. البته طبیعی است که این طرز تفکر در ایران چندان خریدار ندارد. در اتمسفر بازار امروز ایران، خودروهای چینی تبدیل به یک الگو شده‌اند. خودروهایی که می‌بایست برای پررنگ کردن زبان بصری خود حتماً از چراغ‌های LED و چراغ‌های زنون و جلوپنجره کروم استفاده کنند. اما رنو کپچر برای افرادی است که هنر را به معنی واقعی کلمه می‌پسندند. با نگاهی به خریداران رنو کپچر می‌توان این نکته را به درستی دریافت که مالکان آن طرز تفکری متفاوت‌تر دارند.

کابین رنو کپچر

آنچه داخل کابین رنو کپچر می‌بینیم با زبان بیرونی آن در اوج هماهنگی است. رنو به خوبی می‌دانسته که چگونه باید خلاقیت و نوآوری را به زبان خودرویی ترجمه کند. به آرایش عجیب پشت آمپر دقت کنید. فرانسوی‌ها اصراری به تفاوت از طریق روش‌های نامتعارف ندارند. همینکه نمایشگر سرعت به صورت دیجیتال درون یک فریم مستقل قرار گرفته، تفاوتی در اوج سادگی و البته عمیق را ایجاد کرده است. در کل رنو کپچر از چیدمان سنتی دکمه‌ها شدیداً پرهیز کرده است. این را می‌شود به خوبی در میان کنسول جایی که نمایشگر اصلی و دکمه‌های کنترل سیستم تهویه مطبوع قرار دارد هم مشاهده کرد.

بررسی طراحی پژو 2008

مقایسه طراحی نمای عقب رنو کپچر و پژو 2008

سلیقه مشتریان ایرانی به پژو نزدیک‌تر است. طبیعتاً خریداران داخلی به دلیل حضور پرسابقه شیر فرانسه در کشور ایران، سنخیت بیشتری با آن دارند. اگرچه پژو 2008 نسبت به تمام پژوهایی که در بازار دیده بودیم، جدیدتر است ولی با این حال هنوز هم احساس غریبی با آن نداریم. ولی نکته اینجاست که طراحی این خودرو درست برخلاف هم وطنش باب میل اروپایی‌ها نیست.

جسارت در طراحی پژو 2008 شاید زننده و مبتذل نباشد ولی در راستای هنر فرانسوی‌ها نیست. ولی نمی‌توان آن را هم باکلاس پخته قلمداد کرد. طبیعتاً همانطور که بارها گفته‌ایم، طراحی خودرو معیاری شخصی است با این حال ما بر اساس استانداردهای کارشناسی اظهارنظر می‌کنیم. یکی از برتری‌های ظاهری این خودرو جلوپنجره متفاوت آن است که می‌تواند سبک نوینی در خودروهای کراس‌اور تلقی شود.

کابین پژو 2008

داخل کابین انتظار بیشتری از پژو 2008 داشتیم که در قیاس با سیتروئن C3، کمی محافظه‌کار و دست به عصاتر است. در واقع وقتی طراحی بیرونی خودرویی به آن صورت جسورانه و تهاجمی است، باید داخل آن نیز چنان حس و حالی داشته باشد که البته اینطور نیست.

  • انتخاب باخبر: رنو کپچر

مقایسه عملکرد فنی رنو کپچر و پژو 2008

بررسی عملکرد فنی رنو کپچر

رنو کپچر در این قسمت تقریباً هیچ شانسی برای پیروزی ندارد. اگر معیار خرید برای مشتری مشخصات فنی و کارایی میدانی باشد، انتخاب رنو هرگز عقلانی نیست. طبیعتاً 43 اسب‌بخار اختلاف قدرت، مجال چندانی برای عرض اندام رنو باقی نمی‌گذارد. استفاده از یک پیشرانه 1.2 لیتری هرچند توربوشارژ روی کراس‌اوری که نزدیک به 1.2 تن وزن دارد، کمی ریسک است. این قوای محرکه قابلیت‌های خاص خود را روی هاچ‌بک اسپرت رنو یعنی Clio به طرز ترسناکی به نمایش می‌گذارد ولی روی کپچر کمی ضعیف ظاهر شده است.

پیشرانه توربو در رنو کپچر

اگر جعبه‌دنده این خودرو دوکلاچه نبود که دیگر نمی‌شد حتی پشت فرمان آن نشست. اختلاف 3 ثانیه‌ای شتاب صفر تا صد این دو خودرو قابل چشم پوشی نیست. با این حال تعجبی ندارد اگر بگوییم رنو کپچر مصرف سوخت بهتری نسبت به 2008 دارد. رنو به طور واضح نشان می‌دهد که نتوانسته از 100 کیلوگرم سبک‌تر بودنش نسبت به رقیب بهره‌برداری کند.

یکی از برتری‌های رنو کپچر تایرهای بزرگ‌ترش است که حداقل باعث می‌شود لذت سواری با آن افزایش پیدا کند. البته بی‌انصافی است اگر نگویی که این تایرها به حفظ پایداری خیره‌کننده آن کمک کرده‌اند. ترمزهای رنو کپچر فوق عالی هستند ولی تنها ایرادشان استهلاک بالایشان است. جعبه‌دنده رابطه خوبی با پیشرانه دارد و اگر خودرو دیگری غیر از پژو 2008 مقابلش بود شاید این اختلاف تا این اندازه ثبت نمی‌شد.

بررسی عملکرد فنی پژو 2008

163 اسب‌بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور این خودرو را تبدیل به یکی از بهترین 1.6 لیتری‌های بازار کرده است. پیشرانه THP165 پژو قوای محرکه موفقی است که گروه PSA استفاده گسترده‌ای از آن روی پژو 207 اسپرت، پژو 208، پژو 308، پژو 508، سیتروئن C4، سیتروئن DS3 و سیتروئن DS4 کرده است. جالب آن‌که سیتروئن C3 بین سال های 2009 تا 2014 نیز از همین بلوک استفاده می‌کرد.

پیشرانه توربو در پژو 2008

اختلاف عجیب خروجی پیشرانه دو خودرو طبیعتاً اول از همه تاثیرش را روی شتاب صفر تا صد و سرعت نهایی می‌گذارد. جایی که رکوردهای 8.2 ثانیه و 217 کیلومتر برساعت به راحتی ثبت می‌شوند. با اینکه قدرت پژو 2008 به طرز مشهودی بیشتر از رنو کپچر است ولی مصرف سوخت آن تنها چیزی حدود یک لیتر بالاتر نشان می‌دهد. تازه این در حالی است که حجم باکش هم 5 لیتر بیشتر از آب درآمده است.

تنها ضعف فنی پژو 2008 در مقابل حریف جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک آن است که به صورت استاندارد طراحی شده و خبری از سیستم دوکلاچه نیست. این خودرو از نظر فرمان‌پذیری می‌تواند جوابگوی نیاز جوان‌ترها هم باشد. چراکه از نظر توزیع وزن و سیستم انتقال قدرت یارای تحمل تیزفرمانی را به خوبی دارد.

  • انتخاب باخبر: پژو 2008

مقایسه تکنولوژی و ایمنی در رنو کپچر و پژو 2008

تکنولوژی و ایمنی در رنو کپچر

برخلاف تصور، رنو کپچر خودروی کم‌آپشنی نیست. در واقع چون رنو به سبک اروپایی‌ها از تعبیه کردن کلیه ادوات روی کنسول و داشبورد پرهیز کرده اینطور برداشت می‌شود که از نظر آپشن نقایصی دارد. البته وقتی این خودرو را در کنار برخی از چینی‌ها و کر‌ه‌ای‌های مطرح بازار قرار می‌دهیم، اختلاف فاحش آن آشکار می‌شود. با این حال همانطور که اشاره شد، رنو کپچر خودرویی است که باب میل غربی‌ها ساخته شده است.

انتخاب حالت اکو در رنو کپچر

در مقام مقایسه رنو کپچر با اختلافی اندک از رقیب خود جلو می‌افتد. از جمله برتری‌های این خودرو نسبت به پژو 2008 می‌توان به حالت رانندگی Eco و اندازه‌گیری غیرمستقیم فشار باد تایر موسوم به iTPMS اشاره کرد. این در حالی است که پژو 2008 از همان سیستم سنتی اندازه‌گیری فشار باد بهره می‌برد. البته رنو کپچر از یک سیستم جالب که به صورت کارتی است برای استارت زدن استفاده می‌کند. چیزی مانند همان فناوری که در مگان هم دیده می‌شود.

اگرچه سیستم صوتی هر دو خودرو با 6 اسپیکر است اما روی رنو کپچر می‌توان دستیار صوتی و تنظیم هوشمند میزان بلندی را هم مشاهده کرد. یکی از برتری‌های جذاب این خودرو نسبت به رقیب سیستم نقشه‌خوان است. رنو کپچر مثل شاسی‌بلندهای حرفه‌ای مجهز به سیستم روشن شدن مه‌شکن‌ها در پیچ‌های تند است. به طرزی عجیب پژو روی خودروی خود سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای که این روزها برای مشتریان ایرانی بسیار اهمیت دارد را تعبیه نکرده است. در رنو کپچرهای مدل 2017 است که می‌توان سیستم گرم‌کن صندلی جلو را مشاهده کرد.

تکنولوژی و ایمنی در پژو 2008

همان‌طور که گفته شد اختلاف این دو رقیب در این قسمت چندان ملموس نیست و انتخاب رنو کپچر به‌عنوان پیروز این میدان دلیلی بر ضعف پژو 2008 به حساب نمی‌آید. عمده برتری این پژو را باید در بحث ایمنی تلقی کرد. جایی که توانسته 5 ستاره کامل از یورو NCAP دریافت کند ولی رنو کپچر به 4 ستاره بسنده کرده است. پژو 2008 از 6 ایربگ (شامل 2 ایربگ پرده‌ای) استفاده می‌کند در حالی که رقیب از 4 کیسه هوا بهره برده است.

چراغ های هالوژنی در پژو 2008

پژو تمرکز ویژه‌ای روی ریزه‌کاری آپشن‌های رفاهی داشته است. به طوری که در این خودرو چراغ‌های پرنور هالوژن، تهویه مطبوع دوگانه و خروجی 12 ولت دیده می‌شود.

یک آپشن دوست‌داشتنی روی این خودرو دیده می‌شود که بسیاری از هم‌کلاسان آن فاقدش هستند و آن محفظه خنک‌کننده یا همان Cool Box است. یکی از جذابیت‌های منحصربه‌فرد سیستم اطلاعات و سرگرمی پژو 2008 سیستم Mirror Link آن است. سیستمی که به طور هوشمند این اجازه را به راننده می‌دهد که گوشی موبایل اندروید و یا آیفون خود را به طور کامل به روی نمایشگر اصلی منتقل کنید. با این سیستم دیگر نیازی به اندروید Auto و اپل CarPlay نیست. این فناوری برای تماس‌ها، دسترسی به شماره مخاطبین و البته سفارشی‌سازی پخش موسیقی کارایی خوبی دارد.

  • انتخاب باخبر: رنو کپچر

مقایسه وضعیت بازار رنو کپچر و پژو 2008

وضعیت بازار رنو کپچر

هرچقدر که ایران‌ خودرو در پروژه پژو 2008 موفق بود روی رنو کپچر به اقبال خاصی نرسید. عرضه وارداتی این فرانسوی توسط ایران ‌خودرو در حالی صورت می‌گرفت که رابطه بین ایران‌ خودرو و رنو چندان درخشان نبوده است. حتی تندر 90های تولید این شرکت نیز در قیاس با مدل‌های مونتاژی پارس ‌خودرو از محبوبیت پایین‌تری برخوردار بودند. به عبارت دیگر تخصص ایران‌ خودرو روی رنو نبود. چراکه هم‌زمان و پیش از آغاز تحریم‌ها سایپا به‌عنوان تولیدکننده و نگین خودرو به‌عنوان واردکننده سهم بیشتری از عرضه محصولات رنو را در بازار داشتند. در واقع پیوند ایران‌ خودرو و رنو چندان معتبر و شناخته‌شده به حساب نمی‌آمد. همین عوامل باعث شد که عرضه رنو کپچر نیز بعد از مدت کوتاهی با اما و اگرهایی روبه‌رو شود.

مقایسه رنو کپچر و پژو 2008

فارغ از این‌ها، رنو کپچر هنوز نتوانسته خود را با طراحی‌ خاصش در دل مشتریان جای دهد. به همین دلیل نیز مشتری مایل نیست برای خودرویی که رابطه خوبی با آن برقرار نکرده چیزی حدود 20 تا 25 میلیون تومان بیشتر پرداخت کند. از سویی دیگر بازار دست دوم این خودرو به شدت محدود است و نوسان قیمت در آن بیداد می‌کند. اگرچه گفته می‌شود خودروهای اروپایی پادشاه بازار کارکرده‌ها هستند ولی استثناً در مورد این خودرو اوضاع کمی متفاوت است.

وضعیت بازار پژو 2008

همین‌که موجی از انتقاد درباره عدم تحویل این خودرو در جامعه و رسانه‌ها شکل گرفته یعنی تقاضا برای پژو 2008 بسیار بالاتر است. برگ برنده این خودرو دقیقاً همان مواردی است که رنو کپچر آن‌ها را ندارد. برند این خودرو در ایران شناخته‌ شده‌تر است. در واقع ایران‌ خودرو با پژو است که معنای حرفه‌ای می‌گیرد. سابقه همکاری این دو شرکت به حدود 3 دهه می‌رسد و این برای مشتری ایرانی بسیار اهمیت دارد.

تجربه رانندگی با پژو 2008 و رنو کپچر

از سویی دیگر طراحی و چهره پژو 2008 باب میل مشتریان شرقی است. جسارت و هیجان این خودرو در میان کوران خودروهای عجیب و خاص چینی عقب نمی‌ماند. زرق و برق بصری پژو 2008 به تنهایی می‌تواند او را برنده میدان در قسمت بازار کند. البته این پژو از حیث شرایط متنوع فروش نیز خوش‌شانس بود. چراکه بخش عمده‌ای از موفقیت عرضه آن مربوط به پیش‌فروش‌های گسترده با قیمت‌های پایین است. ایران‌ خودرو سال گذشته با هجوم بی‌امان اعتراضات مشتریان این خودرو روبه‌رو شد اگرچه شرکت توانست با سختی‌های فراوان به تعهدات معوق خود پاسخ بدهد ولی همین اتفاق منفی تاثیر مثبتی بر بازارش گذاشت. چراکه جو روانی بازار به سمت تقاضای بیش از حد آن گرایش پیدا کرد و پژو 2008 از یک کراس‌اور جمع‌وجور ساده تبدیل به یک خودروی تاثیرگذار شد.

  • انتخاب باخبر: پژو 2008

راند نهایی با رنو کپچر و پژو 2008

مقایسه وضعیت بازار رنو کپچر و پژو 2008

در حال حاضر رنو کپچر در بازار آزاد چیزی حدود 370 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در حالی که قیمت پژو 2008 روی مرز 350 میلیون تومان سیر می‌‌کند. مشتریان این دو خودرو به راحتی از هم تفکیک می‌شوند. خریداران محافظه‌کار و آینده‌نگر از نظر اقتصادی قطعاً به سوی پژو 2008 خواهند رفت. چراکه می‌دانند خدمات پس از فروش آن بهتر و بازار خرید و فروش دست دومش نیز پررونق‌تر است. اما در مقابل خریدار رنو کپچر بیشتر روی کیفیت و لذت سواری متمرکز است و چندان توجهی به افت قیمت آن در زمان فروش نمی‌کند. این مدل از رنو به دلیل پیشرانه ضعیف‌تر نسبت به پژو 2008 نمی‌تواند گزینه خوبی برای جوان‌ترها باشد.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
Zonda R 1398/7/8
با تشکر از باما بنظرم مهمترین نقطه تلاقی کپچر و 2008 مونتاژ هست...! کپچر مونتاژ اسپانیا هست ولی 2008 متاسفانه به دلیل مونتاژ ایران خودرو مشکلات مونتاژی و عیوب عجیبی داره اگر 2008 هم cbu بود قطعا تا مدتها قابلیت اطمینان خوبی رو داشت
پاسخ
1
3
3
Mahammad00 1399/8/29
با اینکه ۲۰۰۸ مونتاژ ایران هست و کپچر مونتاژ اسپانیا ، به صورت رسمی اعلام شده است که کیفیت ۲۰۰۸ ، ۹۴/۶ و کیفیت کپچر ، ۹۳ درصد بیان شده است. در نتیجه قطعا ۲۰۰۸ چه از نظر بازار چه از نظر کیفیت چه از نظر فنی چه از نظر طراحی از کپچر سرتر است و واقعا مقایسه این دو خودرو حوصله سر بره کپچر قیافش اصلا قشنگ نیست و به روز نیست ولی ۲۰۰۸ طراحی بسیار جذاب و به روزی دارد
0
2