جذابیت فراموش نشدنی سدان‌ها

مقایسه کیا اپتیما و رنو تلیسمان

21 مهر 1398 17:40

حضور رنو تلیسمان در ایران یک اتفاق خاص بود. این فرانسوی از آن‌سوی آب‌ها آمد تا نشان دهد بازاری که زیر سایه سنگین کراس‌اورها غرق شده هنوز هم پذیرای سدان‌های منطقی است. همینطور هم شد. به مجرد حضور این رنو در بازار، هیوندای سوناتا برایش شاخ و شانه کشید. مدتی بعد یک اروپایی نامدار دیگر به اسم فولکس‌واگن پاسات روبرویش سبز شد. بعد هم که معلوم بود با تویوتا کمری سر جنگ پیدا کرد.

خرید رنو تلیسمان احترام به خود و طرفداری از خط مدرن اروپایی‌ها است. در مقابل خرید اپتیما با نیم‌نگاهی به بازار و بحث رُند بودن انجام می‌شود.اما شاید بتوان بر حسب آمار و ارقام جدی‌ترین رقیب رنو تلیسمان در بازار ایران را کیا اپتیما تلقی کرد. سدان کره‌ای که حداقل 10 سالی است در بازار ایران حضور دارد و روند پیشرفت خیره‌کننده‌اش محسوس بوده. در مقابل رنو تلیسمان کار خود را از اوج استارت زد و مسیری که کیا اپتیما در یک دهه پیمود را دو سه ساله طی کرد. جدال امروز، مقابله یک خودرو محبوب و پرسابقه آسیایی برابر یک تازه‌وارد و مدرن اروپایی است. طرفداران اپتیما آپشن‌های متعدد آن را دلیل برتری و خریداران تلیسمان طراحی منحصربه‌فردش را برگ برنده او می‌دانند. در ادامه خواهید فهمید که برنده اصلی میدان کدام است. پس «باما» همراه باشید.

مقایسه طراحی کیا اپتیما و رنو تلیسمان

بررسی طراحی کیا اپتیما

مقایسه طراحی کیا اپتیما و رنو تلیسمان

کیا اپتیما طی حدود 10 سال حضور در ایران به یک کمال واقعی در بحث طراحی رسیده است. کافی است تصاویر مدل 2009 این خودرو که برای اولین بار در ایران وارد شده بود را نگاه کنیم. جهش کره‌ای‌ها طی 10 سال واقعا چشم‌گیر بوده است. آن‌ها به لطف به خدمت گرفتن افراد سرشناس اروپایی و آمریکایی در تیم مدیریت و طراحی، توانستند خودروهایی باب میل غربی‌ها تولید کنند. کیا اپتیما از اولش هم خودروی جسور و پرهیجانی بود. این ویژگی‌ها به مرور در مدل‌های جدید تشدید هم شد و حالا شاهد هستیم که در آخرین مدل موجود در ایران یعنی 2017 هم این روند ماجراجویی ادامه پیدا کرده است.

صورت اخم‌آلود برگ برنده همیشگی کیا اپتیما بوده است. چراغ‌هایی که در نسخه جدید کمی بریده شده و در هماهنگی کامل با قاب و چراغ‌های مه‌شکن هستند. برخلاف برخی از مدل‌های مشابه که این حس تند و آتشین فقط در نمای جلو است، قسمت عقبی کیا اپتیما نیز به لطف چراغ‌هایی کشیده اسپرت بودنش را نشان می‌دهد.

کابین کیا اپتیما 2017

داخل کابین کیا اپتیما همان چیزی را می‌بینم که همیشه از یک خودروی به‌روز کره‌ای انتظار داریم؛ جشنواره‌ای از دکمه‌ها و پیچ‌ها. کیا اپتیما در نسخه GT Line‌ است که فرمانی به شکل خودروهای مسابقه‌ای و دسته‌دنده‌ای به اصطلاح هواپیمایی دارد. شاید دریچه‌های مرکز تهویه مطبوع پایین‌تر از محل متعارف قرار گرفته باشند اما وقتی به جای‌گیری نمایشگر بزرگ آن دقت می‌کنیم، دلیلش را می‌فهمیم.

بررسی طراحی رنو تلیسمان

مقایسه طراحی کیا اپتیما و رنو تلیسمان

دیدید که حقیقتاً نمی‌شد هیچ ایرادی به طراحی ظاهری و داخلی کیا اپتیما گرفت پس چرا کارشناسان ما آن را در رتبه نخست قرار ندادند؟ دلیلش این بود که رنو تلیسمان واقعاً یک سر و گردن بهتر است. این فرانسوی پیشگام عرضه سبک طراحی بود که پیش از این در ایران ندیده بودیم. اگرچه رنو در بازارهای اروپایی قبلاً مشابه این فرم را روی مگان و کلیو اجرا کرده بود ولی بی‌انصافی است اگر بگوییم نمای جلویی آن معمولی است.

اگر داریم درباره یک خودروی مدرن اروپایی حرف می‌زنیم، منظورمان دقیقا چنین چیزی است. این روزها LED نور روز برای خودروسازان تبدیل به یک ابزار برای افزایش قدرت بصری خودروهایشان شده است. ولی این دیودهای نورانی وقتی به دستان رنو می‌رسند، ماهیت دیگری پیدا می‌کنند. رنو تلیسمان در نمای عقب خود نیز جلوه فضایی‌اش را حفظ کرده است. اتصال دو چراغ چپ و راست ایده جدید نیست ولی می‌بینیم که رنو چگونه سبک خاص خودش را به نمایش گذاشته است.

کابین رنو تلیسمان 2018

شاید درباره طراحی بیرونی این خودرو مخالفانی وجود داشته باشد ولی بعید است منتقدی درباره طراحی داخلی رنو تلیسمان موجود باشد. اولین چیزی که در کابین این خودرو جلوه‌گری می‌کند، نمایشگر بزرگ عمودی‌اش است. روح خودروهای اروپایی درون این محصول نیز دیده می‌شود؛ یعنی پرهیز از زیاده‌روی و اغراق. به همین دلیل است که روی داشبورد و کنسول آن دکمه‌های زیادی دیده نمی‌شود که البته این به معنی بی‌آپشن بودن آن نیست.

  • انتخاب باخبر: رنو تلیسمان

مقایسه عملکرد فنی کیا اپتیما و رنو تلیسمان

بررسی عملکرد فنی کیا اپتیما

پیشرانه کیا اپتیما

پیشرانه کیا اپتیما پیشرانه بدی نیست و نسبت به حجمش، قدرت و گشتاور خوبی ارائه می‌کند. اما نکته اینجاست که هیوندای و کیا دیگر دارند درباره استفاده از این قوای محرکه زیاده‌روی می‌کنند. این پکیج 2.4 لیتری معروف Theta II را سال‌هاست روی سانتافه، سوناتا، سورنتو، توسان، اسپرتیج و چندین محصول مشترک این دو شرکت می‌بینیم. اگرچه کره‌ای‌ها با برخی از تغییرات روی مکانیزم GDI‌ قدرت خروجی را بر حسب مدل تغییر داده‌اند، اما ساختار کلی کار یکی است.

کیا اپتیما با 178 اسب‌بخار قدرت هیچ شانسی مقابل حریف ندارد. بی‌انصافی نکنیم شاید انتخاب این پیشرانه از سوی واردکنندگان به نوعی اجبار بوده است ولی بد نیست بدانید که در برخی از بازارها همین اپتیما با پیشرانه 2 لیتری توربو که 245 اسب‌بخار قدرت دارد هم عرضه می‌شود.

تست و بررسی کیا اپتیما و رنو تلیسمان

فارغ از قدرت، گشتاور، شتاب و سرعت نهایی که روی کاغذ از تلیسمان ضعیف‌تر است، کیا اپتیما خودروی هیجان‌انگیزی برای ماجراجویی‌های خیابانی است. به خصوص که ترمز آن نسبت به مدل‌های قبلی‌اش به طرز تحسین‌برانگیزی بهتر شده و فرمان‌پذیری آن هم با تعبیه سنسورهای برقی درون فرمان دقیق‌تر از آب درآمده است.

شاید رنو تلیسمان برنده این بخش باشد ولی هیچ راننده حرفه‌ای را پیدا نمی‌کنید که بعد از راندن این خودرو از ناتوانی آن ناله کند.

پیشرانه تنفس طبیعی یک برتری همیشگی نسبت به توربوشارژرها دارد که می‌توان دور موتور را بیش از حد استاندارد بالا برد. این مزیت در شتاب‌گیری ثانویه به شدت کمک می‌کند.

بررسی عملکرد فنی رنو تلیسمان

پیشرانه رنو تلیسمان

آن اوایل که خودروی خوب را فقط به با پیشرانه حجم بالا می‌شناختند، رنو تلیسمان با یک قلب 1.6 لیتری به تندر 90 تقویت‌شده تشبیه می‌شد. اما مدتی بعد که معجزه توربوشارژر همه‌گیر شد، آن وقت 190 اسب‌بخار قدرت این فرانسوی کمی ترسناک شد. رنو در بحث مشخصات فنی تقریباً در همه آیتم‌ها برتر است. از جعبه‌دنده 7 سرعته دوکلاچه و 5 حالت رانندگی گرفته تا تایرهای عریض‌تر و البته وزن کمتر. همین می‌شود که شتاب صفر تا صد آن 2 ثانیه کمتر و سرعت نهایی‌اش حدود 20 کیلومتر برساعت بیشتر ثبت شده است.

رنو تلیسمان نماد یک خودروی خانوادگی است که هم پدر خانواده می‌تواند پشت فرمان آن احساس رضایت کند و هم پسر جوان پر شر و شور خانواده. هوشمندی این فرانسوی را می‌توان زمانی که خودرو در حالت دنده دستی هست را هم مشاهده کرد. یعنی زمانی که لحظه مناسب تعویض دنده به راننده هشدار داده می‌شود.

مقایسه عملکرد فنی کیا اپتیما و رنو تلیسمان

برخی از مخالفان رنو تلیسمان می‌گویند فناوری‌های مدرن و هوشمند در این خودرو تبدیل به سدی در مقابل لذت رانندگی شده است. این گفته چندان هم گزاف نبود. سیستم کنترل کشش و پایداری رنو تلیسمان هیچ‌وقت به حالت کاملاً غیرفعال درنمی‌آیند تا بتوان با آن دست به حرکات تند و تیز زد. این خبر خوبی برای افرادی که می‌‌خواهند از قدرت بیشتر این خودرو لذت ببرند، نیست.

  • انتخاب باخبر: رنو تلیسمان

مقایسه تکنولوژی و ایمنی در کیا اپتیما و رنو تلیسمان

تکنولوژی و ایمنی در کیا اپتیما

در دو بخش طراحی و عملکرد فنی کیا اپتیما ستاره‌‌ای کسب نکرد. اما در بخش آپشن و تجهیزات است که می‌آید و یک سر و چند گردن خود را بالاتر نشان می‌دهد. اول از همه باید بگوییم که کیا اپتیما باب میل مشتریان ایرانی مجهز به یک باک 70 لیتری شده است. کروز کنترل آن هوشمند است و مثل یک سدان واقعی اسپرت از اهرم‌های تعویض دنده در پشت فرمان بهره می‌برد. فرمان این خودرو علاوه بر آپشن گرم‌کن مجهز به حافظه محل قرارگیری هم هست.

سانروف کیا اپتیما

از نظر ایمنی با همان یک ایربگ بیشتر (ایربگ زانویی راننده) و پشت‌ سری فعال نسبت به رنو تلیسمان برتری خود را تضمین می‌کند. سنسور هوشمند دنده عقب این خودرو از برخوردهای احتمالی با موانع ثابت و متحرک پشت خودرو جلوگیری می‌کند. بد نیست بدانید که سنسور جلو و سنسور نقطه کور در کیا اپتیما به صورت استاندارد و در رنو تلیسمان به صورت آپشن است. جالب‌تر آنکه رنو تلیسمان اصلاً سنسور تغییر لاین ندارد ولی در کیا اپتیما به صورت استاندارد موجود است.

چراغهای کیا اپتیما

این روزها دوربین عقب اتفاق جدیدی نیست ولی دوربین 360 می‌تواند بخشی از جذابیت‌های یک خودرو باشد که این سدان کیا آن را هم دارد. اتولایت، مه‌شکن عقب و چراغ‌شور از جمله تجهیزات بیشتر این کره‌ای هستند. چراغ‌های بسیار پرنور BiXenon کیا اپتیما می‌تواند شب تار را برای شما تبدیل به روز روشن کند. دست آخر این را هم بدانید بد نیست که صندلی‌ راننده کیا اپتیما 8 حالته برقی است.

تکنولوژی و ایمنی در رنو تلیسمان

نه فقط این رنو بلکه بسیاری دیگر از سدان‌های مشهور بازار هم در مقابل کیا اپتیما کم می‌آورند. با این حال رنو تلیسمان توانسته حداقل باختی آبرومند پیش این حریف کره‌ای به نمایش بگذارد. همانطور که پیش‌تر گفتیم در قسمت انتخاب حالات رانندگی رنو تلیسمان، به 5 مُد می‌رسیم که شامل حالت Comfort برای رانندگی آرام، حالت Sport برای رانندگی اسپرت، حالت Eco برای کاهش مصرف سوخت و حالت Neutral برای رانندگی معمولی است. البته مهم‌ترین ویژگی حالت رانندگی آن Perso نام دارد که با آن می‌توان بر حسب سلیقه راننده واکنش پیشرانه، نحوه تعویض دنده، میزان نرمی فرمان، تنظیمات سیستم تعلیق، نورپردازی کابین، طرح و رنگ قسمت پشت آمپر و حتی صدای پیشرانه را سفارشی‌سازی کرد.

سیستم صوتی حرفه ای رنو تلیسمان

یکی دیگر از برتری‌های خاص رنو تلیسمان سیستم صوتی 13 بانده آن با برند Bose است که البته قابلیت فرمان صوتی را هم دارد. در مقابل سیستم صوتی کیا اپتیما 10 بانده و از برند Harman Kardon است. سخت بتوان خودروی هم‌کلاس با رنو تلیسمان پیدا کرد که یک نمایشگر عمودی 7 اینچی در مرکز کنسول و یک نمایشگر 7 اینچی هم پشت فرمان داشته باشد. کیا اپتیما که خود مجهز به یکی از بزرگ‌ترین نمایشگرها به حساب می‌آید از نوع 5 اینچی در مرکز و 4.3 اینچی پشت آمپر بهره می‌برد. خبر خوب اینجاست که فقط روی این مدل می‌توانیم نویگیشن یا مسیریاب را مشاهده کنیم. در برخی از مدل‌های رنو تلیسمان می‌توان به صورت سفارشی HUD یا نمایش دیجیتال روی شیشه جلو را نصب کرد.

  • انتخاب باخبر: کیا اپتیما

مقایسه وضعیت بازار کیا اپتیما و رنو تلیسمان

وضعیت بازار کیا اپتیما

خودرویی که بتواند پا به پای هیوندای سوناتای پرافتخار بیاید و گاهی هم از او پیشی بگیرد، قطعاً خودروی موفقی در بازار است. کیا اپتیما راه و رسم پیروزی در میان مشتری ایران را خوب بلد است. این کره‌ای تمام معیارهای محبوبیت را دارد. اول از همه چهره خاصش است که او را در خیابان برجسته می‌کند. دلیل دیگر که بسیار برای خریداران داخلی اهمیت دارد، آپشن‌ است که دیدیم کیا اپتیما در این مورد سرآمد است.

کیا اپتیما

دلیل دیگر اعتبار برند است که به نظر می‌رسد KIA به شکل خوبی در ذهن ایرانی‌ها خودش را جای داده باشد. دست آخر هم بحث گستردگی خدمات پس از فروش را خواهیم دید که کیا نه مثل ایران‌خودرو ولی در حد و اندازه‌های یک برند وارداتی نمایندگی‌های معقولی دارد. البته کیا اپتیما هم مثل بسیاری دیگر از هم‌وطنان و هم‌قطارانش درگیر بحران کمبود و گرانی بیش از حد برخی قطعات شده است. شرایط به گونه‌ای پیش رفت که فرصت حضور فیس‌‌لیفت 2019 این خودرو در ایران میسر نشد چراکه می‌توانست یکی از بزرگ‌ترین تاثیرگذاران میدان شود. کیا اپتیما در کنار سراتو توانست به‌عنوان دو سدان جدید جای خالی کادنزا و اوپیروس را به خوبی پر کند.

وضعیت بازار رنو تلیسمان

نگین خودرو حساب ویژ‌ه‌ای روی این خودرو باز کرده بود. از آن رونمایی پر زرق و برق گرفته تا آن همه تبلیغات میدانی نشان می‌داد که شرکت خواهر ایرتویا برنامه‌های طولانی‌مدتی برای این خودرو دارد. اما رنو تلیسمان تا داشت خود را در بازار پیدا می‌کرد به ممنوعیت واردات خورد و چندین مرتبه افزایش قیمت روبه‌رو شد. حتی در زمانی که شرکت می‌گفت قصد دارد این خودرو را زودتر از موعد و با ارز دولتی به دست مشتریانش برساند، همان تعداد اندک مشتریانش هم ناراضی از نمایندگی‌ها برگشتند.

رنو تلیسمان

مقابله رنو تلیسمان و پژو 508 می‌توانست دربی زیبای فرانسوی‌ها را رقم بزند که دست بر قضا هر دو گرفتار یک معضل شدند. تردیدی نیست که هیچ‌یک از مشتریان و خریداران این خودرو از خرید خود ناراضی نیستند ولی هر از گاهی برای مسافرت ترس و لرز این را دارند که نکند در شهرستان‌ها به مشکل خدمات و قطعات بربخورند.

غیر از مشکلات داخلی برای نگین خودرو، خداحافظی رنو از بازار ایران به دلیل تحریم‌ها و پیش از آغاز ممنوعیت واردات اعتبار این برند را خدشه‌دار کرده بود. از سوی دیگر تعداد محدود این خودرو در خیابان‌ها بازار دست‌دوم را با تردیدهایی روبه‌رو کرده است.

  • انتخاب باخبر: کیا اپتیما

راند نهایی با کیا اپتیما و رنو تلیسمان

پیش از هر چیز با نگاهی به لیست قمیت خودروهای وارداتی در نظر داشته باشید که کیا اپتیما مدل 2017 در این لحظه در بازار قیمتی حدود 715 میلیون تومان دارد. در حالی که قیمت رنو تلیسمان 2018 حدود 650 میلیون تومان است. این اختلاف قیمت به تعداد انگشت‌شمار نسخه‌های صفر کیلومتر کیا اپتیما برمی‌گردد. با این حال نیازی به توضیح بیشتر نیست و دیدیم که فرانسوی امروز چگونه توانست اعداد و ارقام مشخصات فنی را به سود خودش جمع کند. اما در مقابل برای مشتری که قرار این مقدار پول به پایش بریزد نتوانسته مثل کیا اپتیما عرض‌اندام کند.


جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های کیا اپتیما

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های رنو تلیسمان


خرید رنو تلیسمان احترام به خود و طرفداری از خط مدرن اروپایی‌ها است. در مقابل خرید اپتیما با نیم‌نگاهی به بازار و بحث رُند بودن انجام می‌شود؛ خودرویی با حاشیه و البته دردسر کمتر. این دو خودرو دقیقاً آنچه هستند را داد می‌زنند. یکی اروپایی و با وقار ولی با تجهیزات کمتر. دیگری آسیایی و پر حرف و حدیث و البته با کوله‌باری از آپشن‌ها.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
Dhfguhyivv97656 1402/7/26
من تالیسمان دارم و اپتیما هم داشتم و از اینکه تالیسمان خریدم و دیگ قرار نیست شاتون بزنم واقعا راضی هستم
پاسخ
0
0
0
AraMo 1400/9/3
هرکی میگه تالیسمان خودرو چرتی هست گول اسم ماشین کره ای رو خورده این ماشین هم از لحاظ طراحی و قدرت پیشرانه شتاب سر تره ولی موتور ۲.۴ لیتری جول موتور ۱۶۰۰ کم میاره دیگه انتظار چیو دارین خرید ماشین کره ای یعنی قرارداد با تعمیر گاه
پاسخ
0
0
1
VahidReza 1400/7/25
یه چیز بگم نظر خودمه و الکی انقدر دیسلایک ندید بنظر من ظاهر اپتیما بهتره ، کابین تالیسمان زیباتر تالیسمان انقدر تو خیابون دیدیم عادی شده ، البته اپتیما هم خیلی تو خیابون هست ولی خب قبول کنید جی تی لاین تازه اومده و به اندازه تی اف فروش نرفته و قیمت بالاش هم یکی از دلایلش رنو رو تمام ماشین هاش این سبک طراحی رو اجرا کرده
پاسخ
0
3
1
سجاد نجفی 1399/1/29
سلام به دوستان. دوستانی که قصد خرید اپتیما یا تلیسمان رو دارن، اگر جوان هستید و حال و حوصله سر و کله زدن و تا کردن با مشکلات موتور توربو رو دارید که بدون لحظه ای درنگ به سراغ رنو تلیسمان بروید. اما اگر دنبال یه ماشین کم خرج زیبا ، فول آپشن، مناسب و با بازار فروش عالی هستید که مشکلات نگهداری موتور توربو رو نداشته باشید می تونید اپتیما GT_Line بخرید. فقط حتما مدل GT_LINE رو انتخاب کنید. اگرم خانواده ای هستید که مسافرت زیاد میرید و از اونطرف میخواید مشکلات نگهداری موتور توربو رو نداشته باشید و ماشین نرم و راحت و جادار با اتاق کم صدا سوار شید، حتما به سراغ هیوندای سوناتا یا نمونه کارکرده توسان برید. از خودرو های نام برده همه از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند. با علی.
پاسخ
0
1
4
علیرضا خدایاری 1398/8/20
من که هیچ کدومشو نداشتم ولی اتفاقآ میخواستم تلیسمان بخرم چون قبلآ کادنزا داشتم و بد نبود البته جنسیس داشتم ۲۰۱۲ خیلی از همه اینها بهتره ولی هزینه نگهداریش زیاده مصرفشم همینطور ولی تلیسمانو تست نکردم و العان که نطراتو خوندم شک کردم بهش و موندم چیکار کنم
پاسخ
1
1
3
Mahanbehzad 1400/11/7
اصلا شک نکن تالیسمان توو رنج قیمته خودش بهترین انتخاب هس فقط یکم سیستم تعلیق خشکی داره که میشه به راحتی حل کرد توو موتور و فنی از همه رقیباش قویتره و ماشین جدیدی هس ۲۰۱۷ به بالا مدلش داره توو ایران و قیمتش هم پایینه نصبت به رقیباش رهیچ کدوم رقیبش اندازه تالیسمان آپشن نداره
0
1