لیموزینی برای آفرود

تست و بررسی لکسوس LX570

14 مهر 1398 16:37

شاید بتوان خودروهای لوکس و گران‌قیمت حال حاضر جهان را به سه دسته کلی تقسیم کرد. یک دسته خودروهای کلاسیک لیموزین و سدان‌های بزرگ و لوکس، دست دیگر سوپراسپرت‌های مافوق گران‌قیمت که از دیرباز از جایگاه ویژه‌ای در گاراژ افراد ثروتمند و کلکسیونرها برخوردار بودند و همچنان هم هستند و دسته آخر، شاسی‌بلندهای لوکس و گران که طی سال‌های اخیر در میان این قشر فراگیر شده‌اند. خودروهای درشت هیکلی که ظاهراً از قابلیت‌های بیشتری نسبت به انواع سدان‌های تشریفاتی برخوردارند، اما در گذشته در بازار خودروهای لوکس جایی نداشتند.

لکسوس LX570 درست مثل برادر تویوتا نشانش، به تکنولوژی‌های مخصوص آفرود تجهیز شده و علاوه‌براین امکنات متعددی برای تامین رفاه و آرامش سرنشینان دارد. در گذشته استفاده از خودروهای شاسی‌بلند تنها محدود به محیط‌های خارج از شهر و مقاصد ماجراجویی، صنعتی یا طبیعت‌گردی خلاصه می‌شد و استفاده از خودروهای ناراحت و پراستهلاک آفرود در فضای شهری و مسافرت‌های خانوادگی توجیهی نداشت. اما شاید بتوان گفت که در اواخر قرن بیستم، ژرمن‌ها و آمریکایی‌ها، برندهای لوکس را وارد دنیای خودروهای شاسی‌بلند کردند و پس از آن یک نماینده قدر از ژاپن به نام لکسوس با عرضه سری LX، مفهومی جدید از راحتی، امکانات و آپشن را برای این رده تعریف نمود و حالا کار به جایی رسیده که بنتلی، رولزرویس و حتی لامبورگینی و فراری نیز به فکر ساخت کراس‌اور و شاسی‌بلندهای فوق لوکس افتاده‌اند. در میان تولیدات سرزمین آفتاب تابان البته سری LX لکسوس جایگاهی ویژه دارد که در این مقاله به بررسی آخرین نسل و مدل فیس‌لیفت شده LX570 که به صورت گذر موقت به کشورمان وارد شده است می‌پردازیم.

بررسی طراحی ظاهری لکسوس LX570

طراحی چراغ‌های لکسوس LX570

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، سری LX لکسوس، برادرزاده مدل مشهور لندکروزر تویوتا محسوب می‌شود و به همین دلیل نسل سوم این خودرو که از سال 2007 تاکنون برروی خط تولید قرار دارد، با پسر عموی تویوتا نشان خود، شباهتی بی‌بدیل دارد. البته این روزها که انبوهی از خودروهای کره‌ای و چینی در دوره‌های زمانی بسیار کوتاه در بازار عرضه می‌شوند، نگه داشتن یک خودرو لوکس برای بیش از 12 سال بر روی خط تولید، دل و جرات خاصی می‌خواهد، اما لکسوس آن‌قدر از عملکرد سری LX مطمئن است که تاکنون تمایلی به معرفی نسل جدید این خودرو از خود نشان نداده و تنها به ارائه دو فیس‌لیفت برای به‌روزرسانی چهره و طراحی این خودرو بسنده کرده است. خودروی مورد آزمایش همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، از سری آخر و فیس‌لیفت جدید این خودرو است که از سال 2015 به بازار عرضه شده و به نظر می‌رسد که آخرین فیس‌لیفت از نسل سوم سری LX باشد.

طراحی جدیدترین فیس‌لیفت نسل اول لکسوس LX570

فرم و زوایای نسبتاً خشک و جعبه‌ای شکل لندکروز سری j200 که پایه و اساس این خودرو محسوب می‌شود، همچنان به قوت خود باقی است اما در مقایسه با نسخه اولیه، چراغ‌های جلو و عقب رشد ابعادی قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و جلوپنجره نیز به سبک این روزهای صنعت خودرو فرمی کاملاً بزرگ و تهاجمی پیدا کرده و توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. با این حساب می‌توان گفت که درست برخلاف مدل معرفی شده در سال 2007 که با یک شاسی‌بلند لوکس اما معصوم طرف بودیم، حالا لکسوس LX570 چهره‌ای کاملاً تهاجمی و عصبانی را به نمایش می‌گذارد که هیچ سنخیتی با مدل اولیه خود ندارد و کاملا از مُد روز صنعت خودرو پیروی می‌کند.

بررسی کابین و فضای داخلی لکسوس LX570

با یک نگاه به ابعاد لکسوس LX می‌توان فهمید که با چه خودروی تنومندی طرف هستیم؛ پس از وارد شدن به کابین نیز هیچ کمبود فضایی دیده نمی‌شود و شاید تنها برخی از خودروهای آمریکایی باشند که بتوانند فضایی بیشتر از تویوتا لندکروزر یا لکسوس LX را به سرنشینان خود ارائه دهند. اما با الگوهای اروپایی یا آسیایی، لکسوس LX یکی از بزرگترین خودروهایی است که میتوان با آن در خیابان های شهری تردد کرد.

کابین لکسوس LX570

اگرچه ابعاد لکسوس LX570 در بسیاری مواقع مشکل‌ساز می‌شود، امابه هرحال این محصول لکسوس/ تویوتا، یک خودرو خانوادگی به تمام معناست و برای پنج سرنشین بزرگسال هیچ محدودیت ابعادی خاصی ایجاد نمی‌کند. در توصیف کیفیت متریال داخلی هم که نیازی به گفتن نیست، چرا که لکسوس از بالاترین سطح ممکن برخودار است و در جای‌جای کابین ترکیب چرم، چوب و پلاستیک نرم و با کیفیت دیده می‌شود. همچینین در آخرین فیس‌لیفت، طراحی داشبورد و کنسول میانی نیز به کلی تغییر کرده و بسیار چشم‌نوازتر از مدل‌های قبلی از کار در آمده است.

امکانات لوکس لکسوس LX570

استفاده از ساعت گرد کلاسیک در بخش مرکزی داشبورد در کنار مانیتور بزرگ و مدرن، دکمه‌های متعدد فیزیکی و فرمان شکل گرفته از ترکیب چرم و قطعاتی به رنگ چوب طبیعی باعث شده تا حس و حال دریافتی از لکسوس LX570 درست همان چیزی باشد که از یک خودرو مدرن و لوکس در سال 2019 انتظار داریم؛ یعنی تلفیق نابی از سنت و مدرنیته، تکنولوژی روز و فناوری قابل اطمینان سنتی که در بخش فنی این خودرو دیده می‌شود.

از حیث امکانات رفاهی نیز لکسوس LX570 به عنوان یکی از پرچمداران محصولات لکسوس در کنار مدل LS از هر نظر خودروی کاملی به نظر می‌رسد و به انبوهی از سیستم‌های کمک رانندگی، رادارهای نقطه کور، کروز کنترل فعال، سیستم‌های کمکی در آفرود و.. مجهز است و هیچ کمبودی را نسبت به خودروهای روز نشان نمی‌دهد. البته برخی از فناوری‌های بسیار پیشرفته و در عین حال پر هزینه نظیر فنربندی فعال الکترومغناطیسی یا رانندگی خودکار هنوز به فهرست آپشن‌های محصولات تویوتا و لکسوس اضافه نشده‌اند، اما می توان حدس زد که نسل آینده شامل چنین قابلیت‌هایی نیز باشد.

بررسی مشخصات فنی لکسوس LX570

پیشرانه 8 سیلندر لکسوس LX570

تویوتا لندکروزر یکی از بهترین و بادوام‌ترین آفرودرهای جهان است و لکسوس LX نیز نسخه لوکس‌تر و گران‌قیمت‌تر از همان خودرو است و بنابراین می‌تواند قابلیت‌هایی در حد و اندازه لندکروزر شهیر را ارائه دهد، البته وزن فوق‌العاده زیاد 2.6 تنی که به لطف استفاده از انبوهی چرم و چوب و آپشن‌های رفاهی ایجاد شده، تا حدی دست و پای لکسوس را نسبت به نمونه‌های پایه تویوتا می‌بندد، اما گشتاور 546 نیوتن‌متری و قدرت 382 اسب‌بخاری پیشرانه هشت سیلندر 5.6 لیتری این خودرو به اندازه‌ای کافی هست که این لکسوس سنگین وزن بتواند ظرف 7.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. البته تاثیر این وزن و مشخصات فنی، در میزان مصرف سوخت نیز خود را نشان می‌دهد و شاهد اعلام مصرف 16.5 لیتری بنزین در مسیرهای ترکیبی شهر و جاده هستیم که با ترافیک شهری مثل تهران به راحتی به حدود 20 لیتر در یکصد کیلومتر هم می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت که لکسوس LX570 به راستی خودرویی مناسب حال و هوای کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه است و با قیمت گران، ابعاد بزرگ و مصرف زیادش گزینه‌ای نامناسب برای مشتریان اروپایی.

مشخصات فنی لکسوس LX570
پیشرانه 8 سیلندر 5.6 لیتری
حداکثر قدرت 382 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور 546 نیوتن‌متر
شتاب صفر تا صد 7.5 ثانیه
حداکثر سرعت 220 کیلومتر برساعت
جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی 16.5 لیتر در صد کیلومتر
طول، عرض و ارتفاع 5005 در 1971 در 1920 میلی‌متر
فاصله محوری 2850 میلی‌متر
وزن 2680 کیلوگرم

لکسوس LX570 درست مثل برادر تویوتا نشانش، به تکنولوژی‌های مخصوص آفرود نیز تجهیز شده اما رینگ و تایر استاندارد این خودرو چندان مناسب استفاده خارج از جاده نیست و درست برعکس، مشخصاتی برای تامین رفاه و آرامش سرنشینان دارد.

تجربه رانندگی با لکسوس LX570

برخی از افراد معتقدند که راز اصلی محبوبیت خودرو در یکصد سال گذشته، چیزی نبوده جزء تامین احساس آزادی و آرامش برای انسان؛ به عبارت دیگر خودرو ها توانسته‌اند رنج سفر را تبدیل به لذت رانندگی کرده و تردد به هر مکانی را در هر زمانی امکان‌پذیر کنند. با این حساب باید گفت که لکسوس LX570 دقیقاً در مسیر همین هدف کلاسیک شکل گرفته و به لطف کیفیت فوق‌العاده، عملکرد کم‌نقص و رفاه زیادش، درصد بسیار بالایی از رضایت شما را تامین می‌کند.

مودهای آفرود در لکسوس LX570

البته اگر به دنبال خودرویی اسپرت و هیجان‌انگیز هستید، بهتر است به جای خرید از برندهای لکسوس و تویوتا به سراغ نمایندگان پورشه و ب‌ام‌و بروید؛ در واقع عملکرد پیشرانه LX570 خوب است و شتاب 7.5 ثانیه‌ای نیز قابل توجه به نظر می‌رسد و به نوعی می‌توان روند شتاب‌گیری این خودرو را مانند پیش رفتن یک کشتی تنومند در دل اقیانوس توصیف کرد؛ اما این احساس شکوهمند و باوقار در قیاس با بسیاری از رقبای این رده چندان سریع و مهیج نیست.

در خصوص فرمان‌پذیری هم با توجه به وزن بالای خودرو و تاکید روی راحتی سواری، نمی‌توان انتظار چسبندگی فوق‌العاده‌ای را داشت و حرکات گهواره‌ای بدنه تا حد زیادی محسوس است؛ همچنین عملکرد پدال ترمز اندکی اسفنجی به نظر می‌رسد که البته این مسئله در بسیاری از خودروهای ساخت گروه تویوتا عمومیت دارد.

تست و بررسی لکسوس LX570

با این حال با گذشت زمان اندکی به این ویژگی‌ها عادت خواهید کرد و از آن پس رانندگی با یکی از بزرگترین خودروهای موجود در بازار می‌تواند برایتان بسیار لذت‌بخش باشد، به خصوص در ترافیک نه چندان سنگین، وقتی که سایر خودروها از سر راهتان کنار می‌روند، لذت واقعی راندن یک شاسی‌بلند لوکس، تنومند و پرابهت را درخواهید یافت.

شرایط بازار لکسوس LX570

طراحی چراغ‌های عقب لکسوس LX570

این روزها قیمت لکسوس LX مدل 2013 در بازار ایران به بیش از 3 میلیارد تومان رسیده است و این درحالی است که مدل 2013 در واقع فیس‌لیفت قدیمی این خودرو (یک فیس‌لیفت قدیمی‌تر از خودروی مورد آزمایش) محسوب می‌شود و طبیعتاً از جذابیت‌های نمونه‌های اخیر برخوردار نیست. با این حال باید گفت که لکسوس LX570 عملاً رقیب مستقیمی را پیش روی خود نمی‌بیند و شاید نزدیک‌ترین خودرو به این مدل پورشه کاین توربو باشد که البته از حیث هزینه‌های نگهداری، گزینه‌ای بسیار پرخرج‌تر محسوب می‌شود. هرچند اگر رانندگی هیجان‌انگیز با شتاب و سرعت بالا برای شما مهمتر از رفاه و آسایش باشد نماینده پورشه انتخاب شایسته‌تری برایتان خواهد بود اما در خصوص عملکرد رفاهی و دوام، لکسوس LX می‌تواند به عنوان خودرویی بی‌رقیب مطرح باشد و از این رو حالا این شاسی‌بلند پرمصرف به سبب همین ویژگی‌ها علیرغم قیمت فوق‌العاده گران به گزینه‌ای بسیار محبوب در بازار دست دوم تبدیل شده است.

*عکاس: بامداد صفائیان

نویسنده : امین امیری‌فر

منبع : باما

دیدگاه کاربران
Shahin...........igyukk 1399/9/29
نویسندگان سایت احتمالا موتور پاترول جدید رو با لکسوس lx اشتباه گرفته اند موتور lx 5700cc هست نه ۵۶۰۰cc درضمن ۳۸۳ اسب بخار داره نه ۳۸۲
پاسخ
1
1
1
Seraj4s 1399/10/7
کاملاً درسته اما با 383 اسب بخار شتابش میشه 7.3 ثانیه چیزی که هست اینه که برا آسیا و حومه خلیج 362 اسب بخار و 530 نیوتون متر گشتاور داره که شتابش میشه 7.6
0
0
car_new 1398/8/10
بدبختی ما ایرانیا این هست که عاشق چیزهای لوکس هستیم و نسبت به این واکنش نشان می دهیم و به عنوان کالای لوکس و سرمایه میشناسیم و این هم از سر نداری پول و اقتصاد مریض ما در صورتیکه تو کشور همسایه امارات دبی و... اصلا واکنش ندارند چرا که پول انها با ارزش هست و اقتصاد خوب قیمت این خودروی لکسوس lx 570 2020 الان با پول ما میشه 500میلیون ولی تو ایران 3.5میلیارد
پاسخ
2
1
3
MercedesBenz 1400/9/19
بله دوست عزیز البته اینو در نظر بگیرید که پول ما به ریال هست که میشه یک میلیون ریال برابربا ۱۰۰ هزار تومان که به گدا بدی قهر میکنه .
0
0
امیرمحمد بهمنی 1399/2/6
قیمت ها در کشورمان الکیه. با یک میلیون دلار میشه یک کاخ ۵ طبقه خرید. ولی با ۱ میلیون تومان یک جاروبرقی دسته دوم هم نمیشه خرید.
0
3
مهربد فلک 1398/7/15
ماشین با این همه آپشن پانوراما نداره عجیبه
پاسخ
4
2
2
محمد هاشمی 1400/4/4
گرمکن فرمان ماساژور صندلی(حداقل صندلی راننده) صندوق پران هوشمند این اپشنها اگر میداشت فوقلاده میشد
0
0
امیرمحمد بهمنی 1399/2/6
پانوراما و سانروف بهترین آپشن نیست. به نظر من ورود بدون کلید, تنظیم گودی کمر, ماساژور صندلی و ... بهترینن. سانروف هیچ کاری نمیکند فقط بالا را نشان میدهد و بچه ها میرن بالا.
1
2
م.ح.ز 1398/8/19
ماشین هایی که ذات آفرود بودن دارند به هیچ عنوان نباید پانروما باشند چون هر لحظه احتمال چپ شدن دارن پس باید به همون سانروف اکتفا کنند یعنی اصلا مجوز تولید انبوه نمی گیرند وقتی پاناروما باشن
1
2
sina shoorechi 1398/7/17
بدبختی ایرانیا همینه سانروف رو مهمترین اپشن ماشین میدونن اگه هم که پاناروما باشه دیگه اون ماشین خداس
2
5