موتورسیکلتی دست‌ساز با الهام از سری 4

ب ام و R18 نسخه بلچمان

7 شهریور 1399 16:00

بخش موتوراد (Motorrad) ب‌ام‌و با معرفی ویرایش منحصر به فردی از موتورسیکلت R18 در اواخر تابستان 2020، سبک جدیدی از محصولات دست‌ساز را استارت زد.

چراغ‌های این موتور دست‌ساز، یادآور جلوپنجره جنجالی سری4 جدید (اتاق G22) استیک شرکت اتریشی به اسم بلچمان (Blechmann) که پیش از این، کارنامه‌ای درخشان از سفارشی‌سازی و بازطراحی موتورسیکلت‌های مدرن و کلاسیک ب‌ام‌و را به نمایش گذاشته بود، در جدیدترین پروژه خود سراغ ب‌ام‌و R18 رفته است.

تغییرات عمیق در طراحی بدنه این محصول، آن را تبدیل به یکی از متفاوت‌ترین نمونه‌ها در نوع خود کرده است. تقریباً تمام المان‌های بیرونی این موتورسیکلت، دست‌ساز هستند. کاسه چراغ‌هایی که در اینجا می‌بینیم را پیش‌تر روی هیچ‌یک از دیگر تولیدات شرکت ندیده بودیم. نکته جذاب در طراحی این قسمت، اشاره هوشمندانه به حالت جلوپنجره جنجالی در ب‌ام‌و سری 4 جدید (اتاق G22) است.

شیشه هدایت باد و مخزن سوخت نیز منحصراً برای همین مدل طراحی شده‌اند. آنچه در نهایت از کارگاه بلچمان بیرون آمده حس مدرنی از محصولات کلاسیک است. گفته می‌شود مهندسان این شرکت بیش از 450 ساعت زمان را صرف این پروژه کرده‌اند.

ب‌ام‌و R18 مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری بوکسر (خوابیده) با حجم 1800 سی‌سی است که قدرتی معادل 90 اسب‌بخار با 165 نیوتن‌متر گشتاور فراهم می‌کند. این خروجی برای رسیدن به سرعت نهایی 180 کیلومتر در ساعت کافی به نظر می‌رسد. تا این لحظه شرکت بلچمان قیمت مدل سفارشی را اعلام نکرده است اما ب‌ام‌و R18 استاندارد قیمتی حدودی 18 هزار دلار دارد.

موتورسیکلت ب ام و R18/2

اوایل تابستان 2019 شرکت ب‌ام‌و در گردهمایی کنکورس د الگانس از موتورسیکلت R18 رونمایی کرد که طراحی آن از مدلهای تاریخی این شرکت الهام گرفته بود.

شش ماه بعد از آن اتفاق و در بزرگترین نمایشگاه موتورسیکلت (EICMA) که در میلان برگزار شد، بخش تولید موتورسیکلت‌های شرکت ب‌ام‌و دومین کانسپت ساخت خود رونمایی کرد که از پیشرانه باکسر بهره می‌برد. این کانسپت که R18/2 نام دارد، از نظر طراحی ظاهری در نقطه مقابل کانسپت قبلی یعنی R18 است. ب‌ام‌و R18/2 در قالب کروزر خوش‌استایل، قابلیت‌های حرکتی درخور توجهی نیز دارد.

نکته مهم دیگر درباره کانسپتR18/2  این است که با توجه به ساختار سازه آن، قابلیت‌های زیادی در سفارشی‌سازی و افزودن قطعات اضافی دارد.

مدیر طراحی بخش موتورسیکلت ب‌ام‌و آقای Edgar Heinrich نیز مکانسپت R18/2 را ترکیبی از عناصر شکل‌دهنده محصولات گذشته و آینده این شرکت دانسته و آن را یک موتورسیکلت احساس‌برانگیز توصیف کرده که برای سواری هیجان‌انگیز ساخته شده است.

طراحی موتورسیکلت R18/2 در عین سادگی، تناسبات چشم‌نوازی دارد و توانسته مفاهیم اسپرت و مدرنیته را همزمان به بیننده انتقال دهد. فرم خاص صندلی راکب، مخزن سوخت و پوشش چرخ عقب را می‌توان از موارد درخشان قابل اشاره در ظاهر این موتورسیکلت دانست.

رنگ‌آمیزی خاص بدنه این موتورسیکلت که طیف خاصی از رنگ قرمز متالیک با نام Candy Apple Red بوده نیز به نمایش بهتر طراحی قطعات یاری کرده است. این رنگ خاص در شرایط نوری متفاوت، رنگ‌های متنوعی را به نمایش می‌گذارد.

خطوط گرافیکی روی بدنه که از بخش کناری آغاز شده و تا بالای مخزن بنزین و پوشش چرخ عقب حرکت کرده نیز عامل دیگری در زیبایی ظاهر این موتورسیکلت کانسپت است.

 

 

یکی از مهمترین مشخصه‌های ب‌ام‌و R18/2 را باید پیشرانه بزرگ 2 سیلندر آن دانست که از نوع باکسر بوده و 1800 سی‌سی حجم دارد. این پیشرانه مدرن که از نوع هوا-خنک است، به رنگ خاکستری درآمده و در پوششی به رنگ مشکی براق قرار گرفته، با فرم ظاهری مشابه با نمونه‌های عرضه شده در دهه 60 میلادی طراحی شده است.

ابعاد چرخ‌های جلو و عقب ب‌ام‌و R18/2 به ترتیب برابر با 19 و 16 اینچ است که تاثیر بسزایی در ظاهر کلی آن گذاشته‌اند. کالیپر ترمزهای قدرتمند ساخت برمبو خروجی‌های اگزوز از جنس فولاد ضدزنگ را نیز می‌توان جزء سایر ویژگی‌های مهم این کانسپت به شمار آورد.

در نهایت بد نیست نگاهی به عملکرد گروه ب‌ام‌و داشته باشیم، شرکتی که چهار برند ب‌ام‌و، مینی، رولزرویس و BMW Motorrad را تحت پوشش داشته و در 15 کشور جهان، 31 سایت تولید تاسیس کرده است. شبکه فروش محصولات این شرکت در بیش از 140 کشور جهان فعال است.

گروه ب‌ام‌و در سال 2018 موفق به فروش 2,490,000 دستگاه خودروی سواری و بیش از 165 هزار دستگاه موتورسیکلت در سراسر جهان به فروش رسانده و بیش از 9 میلیارد یورو سود کسب کرده است.

دیدگاه کاربران