زمان عرضه محصولات جدید ایران خودرو به بازار
مهر 1403: علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، با اشاره به راهبرد و رویکردهای وزارت صمت در کاهش مصرف سوخت، توضیحاتی درباره برنامه ایرانخودرو در مقوله طراحی و تولید خودروهای هیبریدی و برقی ارایه و اظهار کرد: با توجه به اینکه خودرو هیبریدی نیاز به ایجاد زیرساخت ندارد، در حال حاضر اولویت ایرانخودرو طراحی و عرضه تارا هیبرید است، در حال حاضر در مرحله تکمیل طراحی و نمونهسازی پروژه تارا هیبرید هستیم و تا اوایل زمستان امسال، نمونههای اولیه این محصول به منظور کالیبراسیون در شرایط اقلیمی ایران، وارد جادههای ایران میشوند. وی افزود: با برنامهریزی انجام شده، از ابتدای سال آینده مراحل صنعتیسازی این محصول شروع و با طی شدن مراحل تجاریسازی، در پاییز سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. عظیمی تاکید کرد: بر اساس مدلسازیهای دقیق رایانهای، بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش مصرف سوخت بدون نیاز به هیچگونه زیرساختی، در این خودرو محقق خواهد شد.
مدیرعامل ایرانخودرو همچنین با اشاره به توانمندیهای موجود این شرکت در حوزه تحقیقات موتور اظهار کرد: قدرتمندترین موتور تولید داخل یعنی EFP-TC توسط ایرانخودرو عرضه و در محصولات ریرا و دنا جوانان و بهدنبال آن بر روی تارا استفاده میشود. این موتور جدید و پرقدرت، علاوه بر افزایش شتابگیری، مصرف سوخت کمتری نسبت به نسخه قبلی یعنی EF7-TC خواهد داشت. انتظار میرود دنا و تارا مجهز به موتور EFP-TC تا آخر امسال بهدست مشتریان برسد. به گفته وی، ایرانخودرو علاوه بر قدرت و شتاب، به مقوله مصرف سوخت نیز توجه ویژهای داشته و در این زمینه نیز پروژههای مختلفی از جمله تولید موتور سه سیلندر را در دستور کار دارد؛ این موتور که کاهش قابل توجهی در مصرف سوخت خودرو به دنبال خواهد داشت، با اتمام مراحل طراحی و تست، وارد مرحله صنعتیسازی شده است.
عظیمی در خصوص سایر برنامههای ایرانخودرو در حوزه توسعه موتور، از توسعه و نصب موتور EF7-Turbo CNG گازسوز به عنوان اولین موتور پایه گازسوز توربوشارژ ساخت داخل بر محصول سورن خبر داد و گفت: با توجه به اینکه یکی از مشکلات اصلی موتورهای گازسوز، افت توان و گشتاور و نیز کم بودن پیمایش با یک مخزن گاز پر است، با توربو شدن، تمامی این مشکلات در این موتور مرتفع شده و حتی میتواند در محصولی مانند دنا که تا کنون نسخه گازسوز آن ارایه نشده نیز به کار گرفته شود.
وی همچنین از تولید انبوه رانا با گیربکس AMT6 از دیماه امسال خبر داد و گفت: از مزایای این گیربکس این است که ساختار آن، کاملا مشابه گیربکس دستی است که بهطور کامل در شرکت نیرومحرکه از زیرمجموعههای ایران خودرو داخلیسازی شده و با اضافه شدن سیستم کلاچگیری و تعویض دنده رباتیک، به یک گیربکس اتوماتیک تبدیل شده است. مزیت اصلی آن قیمت کمتر تولید به واسطه داخلیسازی و در نتیجه کاهش ارزبری است.
عظیمی در ادامه افزود: محصول تارا جوانان با موتور پرقدرت EFP-TC نیز به مراحل نهایی توسعه و صحهگذاری رسیده و تا بهمنماه امسال به تولید انبوه میرسد. این محصول با استفاده از موتور جدید که مشابه موتور ریرا و دنا جوانان است، به یکی از پرقدرتترین محصولات سدان ساخت داخل تبدیل خواهد شد و میتواند رقیب مهمی برای خودروهای مشابه وارداتی باشد.
عظیمی همچنین عنوان کرد: ریرا بنزینی در آبانماه به صورت انبوه تولید خواهد شد و با شروع تحویل در آذرماه، تمامی تعهدات ایجاد شده تا پایان سال تحویل مشتریان خواهد شد.وی طراحی و تولید کراساوور ریرا را تحولی در صنعت خودرو کشور خواند و گفت: با تولید این محصول ایرانخودرو توان رقابت با خودروهای خارجی را دارد و قطعا این محصول با کیفیت و بهروز، جایگاه مناسبی در بازار خودروهای کراساوور به دست خواهد آورد.
محصولات جدید ایران خودرو در نیمه دوم 1403
مرداد 1403: علیمردان عظیمی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو، در حاشیه مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت که در تیرماه 1403 برگزار گردید، با اشاره به پروژههای توسعه محصول در ایران خودرو، عنوان کرد: در حال حاضر تولید محصولات زیانده ایران خودرو متوقف شده و خودرو هایما 8S نیز به سبد محصولات مونتاژی ایران خودرو اضافه شده است.
در سبد محصولات داخلی، خودرو ریرا و پژو 207 صندوقدار در نیمه دوم سال 1403 عرضه خواهد شد. هم چنین تارا توربو اتوماتیک و سورن توربوگازسوز در سبد تولیدات سال 1403 قرار دارد که میتوانند در زمینه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرند.
. بررسی خودرو ریرا بنزینی
. بررسی خودرو تارا توربو
. بررسی خودرو سورن پلاس توربو گازسوز
عظیمی با بیان اینکه همه شرکتهای دنیا به سمت برقی سازی و هیبرید پیش می روند و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم، اظهار کرد: در نیمه اول سال 1404 نیز خودروهای ریرا برقی و تارا هیبرید به تولید خواهند رسید.
. بررسی خودرو ریرا برقی
. بررسی خودرو تارا هیبرید
وی با اشاره به اقداماتی که برای مدیریت سود و زیان باید صورت گیرد، اظهار کرد: با توجه به اینکه فروش خودرو در سامانه یکپارچه متوقف شده است، افزایش تیراژ محصولات سودده باید در دستور کار قرار گرفته و تیراژ محصولاتی که زیانده هستند کاهش یافته یا متوقف شود.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به برنامه های آتی ایران خودرو، بیان کرد: نخستین اقدام، پی گیری اصلاح قیمت هاست. برای تحقق این امر، اظهارنامهای را در تاریخ بیست و سوم آبان ماه سال ۱۴۰۲ برای شورای رقابت ارسال کردیم که تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است. پس از آن نیز دادخواستی را در دیوان عدالت اداری برای ابطال مصوباتی که خودرو را انحصاری قرار میدهد، ثبت کردیم، این موارد اقدامات حقوقی بوده که انجام شده است.
وی با اشاره به فروش و واگذاری شرکت های موازی و زیان ده، گفت: تاکنون سه بار سهام بانک پارسیان را برای فروش گذاشته ایم تا بتوانیم از منابع آن برای شرکت استفاده کنیم. هم چنین اموال را برای واگذاری از طریق مزایده عمومی ارزیابی کرده ایم. ۱۹ شرکت را بورسی کرده و ۴۱ شرکت را برای واگذاری گذاشتیم و سه مورد را واگذار کردیم. ۲۲ شرکت را برای ادغام در نظر گرفته ایم که ۱۰ مورد آن انجام شده است. موارد مذکور اقداماتی است که طی یک سال گذشته صورت گرفته است.
وی با اشاره به برنامه خروج از ماده ۱۴۱قانون تجارت، عنوان کرد: این مورد نیز به شدت پی گیری می شود که البته نتیجه نیز داده است و مجوز تجدید ارزیابی دارایی ها ابلاغ شده و کمیته های فنی آن را تایید و تصدیق کرده اند. از دفتر معاون ریاست جمهوری این نامه به ما ابلاغ شده است و سران قوا موافقت کرده اند تا این تجدید ارزیابی صورت گیرد. امید است تا پیش از پایان دولت سیزدهم این موضوع در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح و عملیاتی شود.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما