پپرونیِ آلفا

آشنایی با آلفارومئو 2000GTV مدل 1973

2 اسفند 1398 20:21

آلفارومئو یکی از قدیمی‌ترین، باسابقه‌ترین و البته موفق‌ترین شرکت‌های خودروسازی ایتالیایی است که سابقه حضور آن در بازار جهانی به سال 1910، یعنی 109 سال پیش بازمیگردد که از شراکت با شرکت خودروسازی لوکس فرانسوی Darracq (با تلفظ فرانسوی دَقِک) واقع در ایتالیا حاصل شد.

آلفارومئو 2000GTV مورد بررسی این مقاله بدون شک منحصربه‌فردترین ولوچه موجود در ایران از دیدگاه سلامت، اصالت و صحت فرایند بازسازی استآلفارومئو یا به اختصار، آلفا (A.L.F.A) از مخفف کلمات ایتالیایی «آنونیما لومباردی فابریکا آتومبیلی» به معنای «کارخانه خودروسازی لومبارد، سهامی عام» است که بر خلاف شرکت شریک، یعنی دَقِک، از همان ابتدا با داشتن روحی اسپرت در سال 1911، با اولین مدل‌های تولیدی وارد مسابقات اتومبیلرانی شد.

شرکت آلفارومئو از سال 2014 و تحت تاثیر ادغام بزرگ دو شرکت فیات و کرایسلر به یکی از زیرمجموعه‌های خودروسازی بزرگ ایتالیایی-آمریکایی FCA تبدیل شد. آلفا مالک یک زیرمجموعه مستقل ویژه خودروهای عملکرد محور با پسوند کوآدریفولیو (Quadrifoglio) با لوگو انحصاری برگرفته از «گشنیز 4 برگ» است که از سال 1923 پایه‌گذاری شد. گشنیز گیاهی است که معمولاً در نمونه 3 برگ رشد می‌کند و نمونه‌های 4 برگ آن بسیار نادر است و از این رو نشانه‌ای برای شانس به حساب می‌آید.

بازسازی آلفارومئو کلاسیک توسط تیمور ریشار

استفاده از این لوگو در تمامی آلفارومئوها بسیار رایج است و اعتقاد بر آن است که این نماد برای آلفا شانس به همراه می‌آورد. نکته جالب در تاریخچه مسابقات شرکت آلفا حضور انزو فراری فقید (بنیانگذار برند فراری) به عنوان راننده تیم مسابقات آلفا و بعدها مدیر تیم رقابت‌های آلفا در مسابقات بود پیش از آنکه شرکت خودروسازی خود را بنا کند.

برای درک بهتر روند فعالیت‌های شرکت آلفارومئو در طی بازه طولانی بیش از 100 سال فعالیت در صنعت خودروسازی می‌توان آن را به شرکت خودروسازی جگوار انگلستان نسبت داد به این صورت که هر دو شرکت هر از گاهی با ارائه یک شاهکار صنعتی نظیر مدل‌های مونترئال، SZ، GTV6، جولیا، جولیتا، 4C و 8C، برند را تا خال آسمان بالا می‌برند اما گاهی هم با سقوط مواجه می‌شوند. خوشبختانه سرنوشت آلفا با شیب رو به رشد، بر خلاف جگوار به دست آمریکایی‌ها رقم خورد و نه هندی‌ها یا چینی‌ها.

آلفارومئو 2000GTV مدل 1973

آنچه در ادامه این مقاله می‌خوانید آشنایی با یک دستگاه آلفارومئو 2000GTV مدل 1973 از کلاس گرندتورینگ (GT) معروف به «جی‌تی ولوچه/کوپه برتونه»، قدرتمند ترین سری از کوپه‌های GT شرکت آلفا است که با وسواس بسیار زیاد از سوی یکی از کلکسیونرهای مطرح ایران، تیمور ریشار، مورد بازسازی قرارگرفته است و همچنین از نادرترین خودروهای کلاسیک کشور است که از سوی شرکت تولیدکننده موفق به کسب تاییدیه رسمی اصالت شده است. انتخاب این خودرو به عنوان یکی از برترین انتخاب‌های مالک به علاقه وافر او به آلفا و تملک یک دستگاه از آن در سال‌های دور و شرکت در مسابقات اتومبیلرانی در ایران و خارج از کشور بازمی‌گردد.

کوپه‌های دوست داشتنی آلفارومئو

دو سری 105 و 115 دو کلاس از کوپه‌های جمع‌وجور و چابک آلفا هستند که با کد تجاری GT و GTV از سال 1963 تا 1977 با الهام از آلفا جولیتا اسپرینت بر خط تولید قرار گرفتند و در پایان تولید، با ورود آلفا آلفِتا از خط تولید خداحافظی کردند. طراحی اولیه تمام محصولات این سری از سوی جورجتو جوجارو، طراح نام‌آور و سرشناس ایتالیایی در شرکت طراحی مطرح برتونه (Bertone) انجام شد که در حقیقت یکی از اولین شاهکارهای این طراح بزرگ برای این استودیوی طراحی بود.

طراحی آلفارومئو 2000GTV شاید امروزه جذاب اما معمولی به نظر برسد اما در دهه 60 میلادی با ترکیب حجم حساب شده شیشه در کنار فلز، تاثیر شکل مهندسی شیشه‌های عقب و جلو در فرم کلی اتاق و جلوپنجره تخت با چراغ‌های قرار گرفته در آن، شاهکار مهندسی به حساب می‌آمد.

آلفارومئو 2000GTV مدل 1973

محبوبیت و توانمندی‌های فنی این کوپه‌ها باعث شد چیزی در حدود 1000 دستگاه در قالب کوپه‌هایی با سقف تاشونده به طراحی موسسه طراحی تورینگ (Touring) به تولید برسند. همچنین ناگفته نماند که تعداد تولید محدودی تحت طراحی ارکول اسپادا، طراح ارشد شرکت مستقل طراحی و خودروساز سفارشی ایتالیایی زاگاتو (Zagato) تحت نام GT جونیور زاگاتو نیز در فرمت کوپه‌های دونفره به تولید رسیدند که از ارزش مادی و معنوی بسیار زیادی برخوردارند.

آلفا ولوچه

2000 ولوچه (Veloce به معنای سریع در زبان ایتالیایی) با طراحی بسیار ساده ولی دوست‌داشتنی دارای ابعاد خارجی برابر با 4089×1575×1321 و فاصله محورهای 2350 میلی‌متری کوپه‌ای بسیار کوچک و جمع‌وجور به نظر می‌رسد و همان‌طور که انتظار می‌رود وزن بسیار کمی برابر با 1028 کیلوگرم دارد که بر سیستم تعلیق جناغی دوبل در جلو و یکپارچه فعال مکفرسون در عقب با کمک‌های اسپرت KONI و فنرهای لول سوار است.

سیر پیشرفت و ارتقا فنی سری GT از ابتدا تا تولید سری 2000 ولوچه بسیار جالب توجه است. ارائه این سری از خودروها با پیشرانه 1300 سی‌سی آغاز شد و با ارتقا به پیشرانه 2000 سی‌سی در مدل مورد بررسی رسید که قدرتمندترین پیشرانه ارائه شده در این سری از کوپه‌ها به شمار می‌آید.

پیشرانه آلفا ولوچه

وجه اشتراک تمام این پیشرانه‌ها در طراحی اولیه آن‌هاست که از سوی طراح فنی فراری و آلفا، جوزپه بوسو انجام شده است. پیشرانه به کار رفته نمونه 4 سیلندر خطی دو میل سوپاپ معروف به توئین‌کم (Twin Cam) اما دارای دو سوپاپ به ازای هر سیلندر با 8 سوپاپ (برخلاف نمونه‌های رایج توئین‌کم امروزی با 4 سوپاپ به ازای هر سیلندر) است که در آلفارومئو 2000GTV دقیقاً برابر با 1962 سی‌سی حجم دارد. این سری پیشرانه به خصوص که در شهر میلان در شمال ایتالیا به تولید می‌رسید به توئین‌کم یا نورد (Nord به معنای شمال در زبان ایتالیایی) مشهور است تا وجه تمایز محل تولید آن با پیشرانه باکسر آلفا که در جنوب ایتالیا به تولید می‌رسد و به پیشرانه سود (Sud به معنای جنوب در زبان ایتالیایی) مشهور است را نشان دهد.

این پیشرانه برای آلفارومئو 2000GTV به بالاترین حد توانمندی خود رسید و با ضریب تراکم 9:1 (9 به 1) قادر به تولید 130 اسب‌بخار (در واحد DIN) در دور 5500 و گشتاور 182 نیوتون.متر در دور 3000 است. اعداد و ارقام برای استانداردهای امروزی چندان دلخوش‌کننده به نظر نمی‌رسد اما برای خودرویی که تنها اندکی فراتر از 1 تن وزن و نسبت نیرو به وزن تقریباً یک به یک دارد بسیار قابل توجه است و این مهم باعث می‌شود که آلفارومئو 2000GTV با قابلیت انتقال نیرو از جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به محور عقب با دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) 45 درصد به سادگی بتواند حرکات نمایشی چون دریفت و دونات را اجرا کند.

این پیشرانه به خصوص در دو فرمت انژکتوری و دو کاربراتور به تولید رسید که در هر دو نمونه قدرت و گشتاور خروجی ثابت است اما نمونه انژکتوری ساخت شرکت ایتالیایی اسپیکا (SPICA) تنها برای بازار آمریکای شمالی یعنی ایالات متحده آمریکا و کانادا به تولید رسید و در سایر مناطق دنیا تنها با کاربراتور ارائه شد که نمونه مورد بحث این مقاله نیز از نوع کاربراتوری است. لازم به تاکید است شود که دیفرانسیل LSD و سیستم تهویه مطبوع به عنوان دو آپشن برای این خودرو قابل سفارش بودند که تنها برای بازار ایالات متحده آمریکا به صورت استاندارد عرضه می‌شدند.

مجموع ویژگی‌های فنی به کار رفته در آلفارومئو 2000GTV باعث می‌شود این خودرو در مدت زمان تقریبی 9 ثانیه به از صفر به تندی 100 کیلومتر برساعت دست یابد و مصافت ¼ مایل (402 متر) را در 16.6 ثانیه به پایان برساند در حالی که می‌تواند به حداکثر سرعت 195 کیلومتر برساعت در حالت تخت گاز دست پیدا کند. اعداد و ارقام مطرح شده برای کوپه جمع‌وجوری چون 2000GTV در اوایل دهه 70 میلادی بسیار قابل احترام است و باید تاکید کرد که این خودرو با داشتن ذاتی اسپرت بیشتر با تمرکز بر محور پایداری و حفظ بهینه سرعت در پیچ و خم جاده طراحی شده است و نه تنها حرکت در خط مستقیم.

بازسازی آلفارومئو 2000GTV و تاییدیه رسمی

تیمور ریشار که سابقه بازسازی خودروهای ارزشمند دیگری چون تک نمونه مرسدس‌بنز 300SL گالوینگ سفید رنگ ایران، فورد ماستنگ Mach-1 مدل 1969، ب‌ام‌و E9 2800CS اتوماتیک بسیار کمیاب، ترایومف اسپیت‌فایر MK IV (با تلفظ اشتباه تریموف در ایران) و تعداد قابل توجهی از مرسدس‌بنزهای کوپه و سدان را در لیست دارد، علت انتخاب این آلفارومئو 2000GTV به خصوص را سلامت اولیه خودرو بیان می‌کند که باعث شد ارزش بازسازی اصولی و حرفه‌ای را داشته باشد.

آلفارومئو 2000GTV مدل 1973

در فرایند بازسازی بسیار دقیق و دردسرساز این 2000 ولوچه که در حدود 2 سال برای تهیه و واردات قطعات اصلی و سرهم کردن آن‌ها زمان برد، بیش از 3000 عکس برای شرکت مادر تهیه و ارسال شد که در نتیجه آن آلفارومئو از بازسازی اصولی و هزینه بردار این خودرو مطلع و قانع به تایید اصالت و ارسال سند تاییدیه اصالت بازسازی خودرو به مالک شد که سندی بسیار ارزشمند به شمار می‌آید. لازم به تاکید است که تقریباً هیچ یک از بازسازی‌کنندگان مطرح خودروهای کلاسیک در ایران که بیشتر به گروهی از دلالان شباهت دارند تا بازسازی‌کنندگان حرفه‌ای خودرو، هرگز دردسر چنین فرایند پیچیده‌ای را به خود نمی‌دهند و بدون ارائه سندی مشخص از تاییده اصولی بازسازی قیمت‌های میلیاردی بر خودروهای منحصربه‌فرد خود می‌گذارند.

بازسازی آلفارومئو کلاسیک توسط تیمور ریشار

آلفارومئو 2000GTV مورد بررسی این مقاله «باما» بدون شک منحصربه‌فردترین ولوچه موجود در ایران از دیدگاه سلامت، اصالت و صحت فرایند بازسازی است که خوشبختانه برای اثبات این ادعا سند بسیار محکمی برای رو کردن دارد. امروزه یک دستگاه ولوچه مورد بررسی این مقاله در بازار جهانی با توجه به اصالت و سلامت فنی و ظاهری و داشتن سند تاییدیه اصالت باسازی خودرو چیزی در حدود 40 تا 80 هزار دلار قیمت دارد که رقم قابل توجهی است.

در پایان جا دارد تا از همکاری دوستانه و صمیمی مالک محترم آلفارومئو 2000GTV ، تیمور ریشار، نهایت قدردانی را به منظور یاری در تهیه صحیح این مقاله به عمل آوریم.

عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
Babak khan 1398/12/18
من یدونه لنگه اینو دارم. همین رنگی دقیقا
پاسخ
0
0
1