180 میلیون تومان برای پرایدهای عراقی!

بررسی انواع سایپا پراید 131

21 مهر 1400 12:47

مهر 1400: آقای کریمی (معاون صادرات سایپا) در تاریخ 20 مهرماه، توضیحاتی درباره حاشیه‌های اخیر فضای مجازی پیرامون فروش پراید در بازار عراق داده است که خلاصه آنرا در ادامه می‌خوانید:

1- تاکنون بیش از 160 هزار خودرو پراید به بازار عراق صادر شده است و هم‌اکنون نیز تولید پراید 131 در کارخانه اسکندریه عراق و بصورت CKD ادامه دارد.

2- درحال حاضر، تنها خودرویی که فروش اقساطی ندارد و فقط بصورت نقدی فروخته می‌شود، خودروی پراید است.

3- در بازار عراق، پراید با قیمتی در حدود 7 هزار دلار (180 میلیون تومان) فروخته می‌شود و هم‌اکنون ارزان‌ترین خودروی این بازار است.

4- قیمت ارزان، در دسترس بودن قطعات و خدمات پس از فروش مناسب، ازجمله دلایل موفقیت پراید در بازار عراق هستند.

5- امکانات پراید عراقی ممکن است با پرایدهای ایرانی تفاوت داشته باشد اما این امکانات بصورت استاندارد نبوده و تنها به سفارش مشتری، روی پراید قرار می‌گیرد. به عنوان مثال سیستم مالتی مدیا با قیمتی در حدود 250 دلار قابل نصب است.

قیمت پراید در بازار ارتباطی به سایپا ندارد

شهریور 1400: با ادامه نوسانات نرخ ارز در بازار، قیمت خودرو نیز دوباره افزایشی گزارش می‌شود و هرچند نهادهای مسئول، این قیمت‌ها را غیرواقعی می‌دانند و می‌گویند خرید و فروشی وجود ندارد اما بازار، مثل همیشه کار خودش را می‌کند!

همانطور که می‌دانید، قیمت پراید در برخی مدل‌ها، در اولین هفته شهریورماه 1400 از مرز 150 میلیون تومان گذشت. در همین راستا، آقای کاظمی (معاون بازاریابی و فروش سایپا) گفته که قیمت‌گذاری پراید ارتباطی به سایپا ندارد چراکه بیش از یکسال است که عرضه آنرا متوقف کرده. آقای کاظمی همچنین گفته که قیمت پراید در بازار آزاد توسط واسطه‌ها و مالکان پراید شکل گرفته.

زیان سایپا با قیمت گذاری دستوری پراید

مرداد 1400: با اینکه تولید پراید سواری متوقف شده، اما همچنان حاشیه‌های پراید ادامه دارد! آقای سلیمانی (مدیرعامل سایپا) ضمن انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودروها، مطلب جالبی درباره توقف تولید پراید گفته است. آقای سلیمانی گفته با اینکه پراید، نماد شرکت سایپا بوده ولی بدلیل سطح ایمنی و تکنولوژی پایین، هم تهدیدی برای برند سایپا بود و هم ممکن بود صنعت خودروسازی ایران را تخریب کند. به همین دلیل نیز بیش از یکسال است که سایپا، تولیدش را متوقف کرده.

با اینکه سایپا، سال 1399 را بدون پراید به پایان رساند اما آمار تولید سایپا نشان می‌دهد که تولید این شرکت در 99 بیشتر از تولیدش در 98 بوده است چراکه سایپا توانسته در مدت دو ماه بعد از توقف تولید پراید، محصولات جدیدی را جایگزین آن کند.

آقای سلیمانی که حرف‌هایش را در مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا در تاریخ 31 تیرماه خطاب به سهام‌داران این شرکت می‌زد، همچنین به زیان‌دهی تولید سایپا پراید نیز اشاره کرده و گفته که بدلیل قیمتگذاری دستوری پراید، اگه تولید این خودرو همچنان ادامه پیدا می‌کرد، سایپا حالا با زیان 2300 میلیاردی در یکسال اخیر، مواجه می‌شد.

پراید در صدر خودروهای سرقتی تهران

اسفند 99 | آقای بندپی (استاندار تهران) در حاشیه مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران که چهارم اسفندماه در مرکز همایش‌های هتل ارم برگزار شد، آمار جالبی درباره سرقت از خودروهای پراید به رسانه‌ها داده است. آنطور که استاندار تهران خبر داده، در هر ماه، از حدود 1000 خودرو پراید در پایتخت، سرقت می‌شود که می‌تواند به علت کیفیت پایین سوئیچ پراید باشد.

آقای بندپی از نبود فضای رقابتی میان خودروسازان داخلی هم گلایه کرده و گفته که چون رقابتی وجود ندارد، تغییری در کیفیت خودروها در سال 98 نسبت به خودروهای سال 99 دیده نمی‌شود. 

پایان جنجال پراید لبنانی

شهریور 99 | روزهای پایانی مردادماه، ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده بود با این مضمون که سایپا، خودرویی 1500 دلاری در لبنان عرضه کرده و به همین دلیل نیز با استقابل لبنانی‌ها مواجه شده است. حالا گروه سایپا رسما بیانیه‌ای منتشر کرده و همه چیز را درباره این ویدئو، شرح داده است. خلاصه متن این بیانیه را در ادامه می‌خوانید:

1- ویدئوی منتشر شده مربوط به سال 1395 است که از طریق شبکه الجدید لبنان پخش شده. چیزی که در فضای مجازی منتشر شده، تفسیر و تحلیلی اشتباه از این ویدئوست.

2- ارزان‌ترین محصول سایپا در آن زمان، پراید 131 بوده که قیمتش از 8 هزار و 400 دلار شروع می‌شد.

3- گران‌ترین محصول سایپا نیز چانگان بوده که 19 هزار و 200 دلار قیمت داشته است.

4- بنابراین سایپا خودرویی با قیمت 1500 دلار نداشته است؛ آنچه در گزارش شبکه الجدید بیان شده به این معنی است که شهروندان لبانی، اگر درآمد ماهیانه‌ای معادل 1500 دلار داشته باشند، توانایی پرداخت اقساط محصولات سایپا را هم دارند. 

مراسم خداحافظی با پراید

مرداد 99 | سایپا در تاریخ 16 مردادماه 99، طی مراسمی نمادین و با حضور برخی مدیران دولتی، رسما پایان تولید سایپا پراید را اعلام کرد.

تولید کیا پراید از سال 1372 شروع شد. سپس در اواخر دهه 80 شمسی، سایپا با معرفی سایپا X100 که نسخه ارتقایافته پراید محسوب می‌شد، لوگو و نام کیا را از این محصول حذف کرد. بعد از 27 سال، سایپا نهایتا در مرداد 99 آخرین دستگاه پراید 131 را به بایگانی تاریخ سپرد.

آقای محمود واعظی، مسئول دفتر ریاست جمهوری دولت دوازدهم، که در مراسم خداحافظی پراید حضور داشت، یادداشتی با این مضمون بر روی آخرین پراید سایپا نوشت:

« به امید اینکه این شرکت بعد از اتمام تولید پراید، خودرو جایگزین ایمن، زیباتر و با قیمت مناسب دراختیار مردم عزیزمان قرار گیرد ».

تولید آخرین پراید 131 در سایپا

تیر 99 | پروژه خداحافظی از خانواده سایپا پراید، سرانجام به گام آخر رسید. بعد از آنکه تولید سایپا 132 در دی 98 به پایان رسید، سایپا تولید پراید 111 را هم در اردیبهشت 99 متوقف کرد.

حالا نیز در تاریخ 31 تیرماه 99، آخرین دستگاه سایپا 131 از خط تولید گذشت و پرونده پراید نیز برای همیشه در سایپا، بسته شد.

طبق گفته های مدیران سایپا، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 30 هزار دستگاه پراید 131 تولید شده و قرار بود تا پایان تیرماه 99 نیز 20 هزار دستگاه دیگر از این خودرو، از خطوط تولید سایپا بیرون بیایند.

با اینکه سایپا، جایگزینی برای خانواده پراید ندارد، اما عرضه محصولات جدیدی از خانواده ساینا،تیبا و کوییک و همچنین افزایش ظرفیت تیراژ این سه محصول، از جمله اهداف مهم سایپا برای روزهای پسا پرایدی است! 

تفاوت تیپ‌های سایپا پراید 131

بعد از پروژه ارتقای پراید گه اواخر دهه 80 شمسی انجام شد، سایپا تیپ های جدیدی را به خانواده پراید 111، پراید 131، پراید 132، پراید 141 و حتی پراید 151 که در سال 93 تولیدش شروع شد، اضافه کرد. در همه این مدل ها، تفاوت آپشن های پراید، مطابق جدول زیر است:

تجهیزات SL SX LE EX TL SE
ایربگ راننده - - دارد دارد دارد دارد
ایربگ سرنشین - - - - دارد دارد
فرمان هیدرولیک - دارد - دارد - دارد

پراید موتور +HP

پروژه پراید ارتقایافته یا همان پرایدهایی که برچسب +HP روی بدنه آنها حک شده بود، در سال 1390 انجام شد؛ هدف سایپا، بهبود موتور خودروهای پراید طرح زیمنس (خانواده X100) بود که نهایتا با تغییراتی در سرسیلندر و سیستم سوخت رسانی توانست قدرت موتور پراید که قبلا حدود 63 اسب بخار در دور موتور 5500 بود را به حدود 67 اسب بخار (در همان دور موتور) برساند.

»» معرفی موتور بهبودیافته طرح زیمنس (PDF) ««

پراید موتور یورو 4

اندکی پس از عرضه پراید با موتور HP، سایپا در سال 92 دومین ارتقای موتور پراید را انجام داد که حاصل آن، عرضه موتور M13 یورو 4 بود. تغییراتی که سایپا برای ارتقای موتور یورو2 به یورو 4 انجام داد، بسیار بیشتر و گسترده تر از تغییراتی بود که در موتورهای HP اعمال شد چراکه این بار علاوه بر سرسیلندر و سیستم سوخت رسانی، جزییات دیگر موتور مانند میل لنگ، سوپاپ و میل سوپاپ، رینگ و پیستون، سیستم خنک کننده، منیفولدها و ... نیز بهبود یافتند.

»»  معرفی موتور M13 یورو4 پراید (PDF)  ««

حاصل همه این تغییرات هرچند در کاهش میزان آلایندگی موتور M13 خلاصه می شد اما در کنار این موضوع، هم قدرت موتور 12% بیشتر شد و هم گشتاورش حدود 6% افزایش یافت. بنابراین در موتور M13 یورو4 خانواده پراید X100، قدرت به حدود 74 اسب بخار و گشتاور نیز به حدود 114 نیوتن متر رسید.


مشخصات سایپا 151 آپشنال

آخرین خبرها و همچنین مشخصات فنی پراید وانت 151 آپشنال را در لینک زیر مطالعه کنید:

»» معرفی پراید وانت 151 پلاس

بهترین روغن موتور مناسب پراید

اگر مالک خودروهای پراید انژکتوری، پراید انژکتوری یورو4 و حتی پراید کاربراتوری هستید، در لینک زیر انواع روغن مناسب پراید را به شما معرفی کرده‌ایم:

»» روغن موتور خودرو پراید

قیمت سایپا پراید 131

آخرین قیمت محصولات سایپا و همچنین آخرین قیمت انواع پراید در بازار و نمایندگی را از لینک های زیر مشاهده کنید:

»» قیمت روز پراید

»» قیمت روز محصولات سایپا

فروش سایپا پراید 131

برای اطلاع از آخرین شرایط فروش فوری سایپا و پیش فروش سایپا و همچنین جهت دیدن به‌روزترین آگهی‌های انواع پراید، لینک‌های زیر را مطالعه کنید:

»» خرید و فروش پراید

»» شرایط فروش فوری و پیش فروش سایپا

سرویس اولیه پراید

جهت اطلاع از آخرین شرایط سرویس اولیه سایپا پراید و همچنین سرویس دوره ای پراید، لینک زیر را مطالعه کنید:

»» سرویس اولیه پراید

دفترچه راهنمای پراید

برای دانلود دفترچه راهنمای خودرو پراید و سایر محصولات سایپا، لینک زیر را مطالعه کنید:

»» دانلود دفترچه راهنمای خودرو

دیدگاه کاربران