دانگ فنگ S50؛ قیمت، مشخصات فنی و همه چیز!

در جریان حواشی بسیار زیادی که برای خریداران آذویکو درباره عدم تحویل ام جی 360 پیش آمده، نام دانگ فنگ S50 نیز بر سر زبان ها افتاد؛ ظاهرا قرار است که آذویکو، بخشی از تعهدات ام جی 360 را یا با کراس‌اور لوکسژن U6 یا با سدان دانگ فنگ S50 جایگزین کند که مقاله امروز ما درباره همین S50 است؛ خودرویی که همه چیزش در هاله ای از ابهام بوده ولی به هرحال، هم اکنون شانس حضور در بازار ایران را پیدا کرده!

دانگ فنگی با پلتفرم ژاپنی

دانگ فنگ S50 در بازار چین با نام کامل Dongfeng Fengxing Jingyi S50 شناخته می شود و همانطور که می دانید، برند Dongfeng Fengxing برندی است که فقط خودروهای سواری می سازد و خودش هم، زیرمجموعه جوینت ونچر Dongfeng Liuzhou است. عبارت Jingyi نیز فقط در بازار چین کاربرد دارد چراکه در بازارهای صادراتی دانگ فنگ از عبارت Joyear بجای Jingyi استفاده می کند.

مهم ترین نکته درباره دانگ فنگ S50 این است که چینی ها آنرا با پلتفرم دانگ فنگ A60 ساخته اند و به همین دلیل باید S50 را در سگمنت خودروهای کامپکت قرار داد. ولی وقتی به تاریخچه دانگ فنگ A60 نگاه می کنیم، نکته جالب‌‌تری دستگیرمان می شود: دانگ فنگ A60 پلتفرمش متعلق به دانگ فنگ نیست و در واقع دانگ فنگ آنرا روی پلتفرم نیسان سیلفی (Sylphy) ساخته است. اما چرا این نیسان؟

جواب معلوم است؛ دانگ فنگ تنها شریک نیسان در چین بوده و هست و اتفاقا یکی از خودروهایی که سال هاست در خطوط تولیدش آنرا می سازد، همین نیسان سیلفی است؛ خودرویی که نیسان در بازارهای مختلف دنیا، آنرا با هزارویک نام مختلف می فروشد مثل سنترا (sentra) یا سانی (sunny) یا آلمرا (almera) یا پولسار (pulsar) و ...

دانگ فنگ S50 قبل از فیس لیفت

دانگ فنگ S50 در سال 2014 رونمایی و از اواخر همان سال نیز اولین تحویلش به مشتریان چینی، شروع شد.

امکان ندارد که چهره دانگ فنگ S50 را ببینید اما به یاد هیوندای سوناتا YF نیفتید! نه فقط فرم خاص چراغ های جلو، بلکه نمای جانبی S5 هم شباهت عجیبی به سوناتا YF داشت.

S50 در ابتدا با دو موتور ژاپنی عرضه می شد؛ یکی از آنها 1.5 لیتری با گیربکس دنده ای و ساخت میتسوبیشی بود و دیگری هم 1.6 لیتری با گیربکس CVT و ساخت نیسان. البته از آنجایی که دانگ فنگ، شریکی پژوسیتروئن نیز در چین است، از اوایل سال 2015، موتور جدید 2.0 لیتری ساخت PSA را هم روی S50 گذاشته شد.

دانگ فنگ S50 بعد از فیس لیفت

دانگ فنگ برای آنکه جواب منتقدان طراحی S50 را بدهد، در سال 2018 اولین فیس لیفت S50 را به بازار آورد.

هرچند طراحی S50 نیوفیس دیگر شما را به یاد محصولات هیوندای نمی‌انداخت اما جلوپنجره عریض با خطوط افقی‌ ممتد آن، حالا دانگ فنگ S50 را شبیه خودروهای فولکس واگن کرده بود.

در فیس لیفت 2018، کابین دانگ فنگ S50 بیشتر از هر قسمت دیگری از این خودرو، تغییر کرده بود. فرمان خودرو حالا به دی‌کات تبدیل شده بود، قسمت بالایی داشبورد نیز مسطح و صاف گشت و مانیتور هم به بالای داشبورد منتقل شد.

حتی بعد از فیس لیفت 2018 نیز، موتورهای سه گانه 1.5 لیتری میتسوبیشی، 1.6 لیتری نیسان و 2.0 لیتری پژوسیتروئن همچنان برای مشتریان S50 قابل سفارش هستند.

مشخصات انواع موتورهای دانگ فنگ S50
حجم موتور 1.5 لیتری 1.6 لیتری 2.0 لیتری
کد فنی موتور 4A91S 4A92 DFMB20
قدرت (اسب بخار) 118  120 147
گشتاور (نیوتن متر) 143 151 200
گیربکس 5 دستی CVT 6 دستی
مصرف ترکیبی 6.5 لیتر 6.4 تا 6.5 لیتر 7.7 لیتر

حتی بعد از فیس لیفت 2018 نیز، موتورهای سه گانه 1.5 لیتری میتسوبیشی، 1.6 لیتری نیسان و 2.0 لیتری پژوسیتروئن همچنان برای مشتریان S50 قابل سفارش هستند.

قیمت دانگ فنگ S50

هم اکنون قیمت مدل 2020 دانگ فنگ S50 در ارزان ترین مدلش (یعنی موتور 1.6 لیتری با گیربکس دستی) در بازار چین، از حدود 70 هزار یوآن شروع می‌شود که معادل تقریبی 10 هزار دلار است. در مدل 2.0 لیتری نیز قیمتش تقریبا 2 برابر شده و به حدود 150 هزار یوآن یا معادل تقریبی 21 هزار دلار می رسد.

بنابراین اگر روزی روزگاری، دانگ فنگ S50 با موتور 2.0 لیتری‌اش به خیابان‌های کشورمان بیاید، باید منتظر شنیدن قیمتی فراتر از 400 میلیون تومان، برای او باشیم. در غیاب لیفان 820، حالا چری آریزو 6 تنها رقیب مستقیم این دانگ فنگ در بازار ایران خواهد بود.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما