• کيا k8 هيبريدي

نمایشگاه ژنو: جانشین کادنزا با قلب هیبرید آمد

معرفی کیا K8 هیبریدی

16 مهر 1402 15:04

رونمایی K8 هیبرید در نمایشگاه ژنو 2023

کیا K8، اولین محصول کیاموتورز با لوگوی جدید است که تولید آن از سال 2021 ولی با مدل 2022 شروع شد. این سدان زیبا و چشم‌گیر، در واقع آمده تا جانشین کادنزا در بازار آمریکا باشد.

کیا K8 قبلا با موتور 3.5 لیتری عرضه شده، اما در نمایشگاه خودرو ژنو 2023 با موتور هیبرید رونمایی شده است. پیشرانه هیبریدی آن از موتور 1.6 لیتری توربوشارژ و یک موتور الکتریکی 59 اسب‌بخاری تشکیل شده است. خروجی موتور بنزینی آن نیز به 180 اسب‌بخار قدرت می‌رسد که از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. ویژگی‌های آن نیز عبارتند از سیستم تهویه مطبوع سه منطقه‌ای، نمایشگر 12.3 اینچی و ... .

مشخصات فنی کیا K8 مدل 2022

پیشرانه منتخب برای نصب در کیا K8 واحد 3.5 لیتری شش سیلندر است که 296 اسب‌بخار قدرت و 359 نیوتن‌متر گشتاور تولید کرده که به ترتیب 6 و 16 واحد نیرومندتر از پیشرانه 3.3 لیتری است که قبلاً در مدل کادنزا نصب می­‌شد.

بد نیست بدانید علاوه بر نصب سامانه چهارچرخ محرک روی این مدل، امکان سفارش آن با پیشرانه 3.5 لیتری سازگار با سوخت گاز پروپان مایع (LPI) نیز فراهم شده که البته 237 اسب‌بخار قدرت و 314 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. درباره احتمال عرضه پیشرانه دیزل تاکنون سخنی به میان نیامده که می‌­تواند نشانه­‌ای از عدم عرضه چنین پیشرانه­‌ای باشد.

نسخه ضعیف‌تر کیا K8 با پیشرانه 2.5 لیتری 4 سیلندر عرضه خواهد شد که 195 اسب‌بخار قدرت و 248 نیوتن‌متر گشتاور را همچون پیشرانه 6 سیلندر از طریق جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها ارسال خواهد کرد. ظرف چند ماه آینده پیشرانه 1.6 لیتری نیز برای این مدل معرفی خواهد شد.

 

براساس اعلام کیا، سیستم تعلیق K8 در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع مولتی‌لینک بوده که به لطف افزایش استفاده از مواد عایق صدا، کاهش سروصدا و لرزش را به ارمغان می‌­آورد.

کابین و امکانات کیا K8 مدل 2022

کیا K8 نه تنها در طراحی بدنه، که در فضای داخلی هم نسبت به کادنزا بسیار متحول شده است. یکی از فناوری‌­های جالب بکارگرفته شده در کابین این مدل را می­‌توان عملکرد «پشتیبانی هوشمند» دانست که با انتخاب حالت رانندگی اسپرت یا عبور از سرعت 130 کیلومتر برساعت فعال می‌شود و ضمن کاهش ارتفاع نشیمنگاه، سفتی لبه‌­های جانبی را افزایش می‌­دهد.

فهرست امکانات رفاهی این خودرو بسیار وسیع است و مواردی شامل تهویه صندلی­‌ها، نمایشگر هداپ 12 اینچی، سیستم صوتی Meridian با 14 بلندگو، نمایشگرهای 12 اینچی اطلاعات سرگرمی و پشت آمپر، کروزکنترل تطبیق‌­پذیر همگام با مسیریاب و دوربین نمایش اطراف خودرو را دربرمی‌­گیرد.

یک قطعه L شکل در پایین کنسول مرکزی نصب شده که اهرم چرخان تعویض دنده، تنظیم گرمکن صندلی، فرمان و دکمه انتخاب حالت رانندگی روی آن نصب شده است.

طرح فرمان کیا K8 تغییر کرده و در دو سوی آن کنترل عملکردهای مختلف خودرو نصب شده بنابراین راننده در هنگام اعمال فرامین مختلف، نیاز چندانی به جدا کردن کامل دستان خود از فرمان نخواهد داشت.

تریم چوبی داشبورد، روکش چرم ناپا با طرح دوخت لوزی‌شکل روی صندلی‌ها و پوشش داخلی درها، نورپردازی در نقاطی از داشبورد و دستگیره درها از دیگر موارد قابل اشاره در کابین کیا K8 بوده که البته این مورد آخر به عنوان آپشن ارائه خواهد شد.

با توجه به طول 5.015 متری بدنه کیا K8، می­‌توان پیش‌بینی کرد که سرنشینان این خودرو فضای زیادی در اختیار داشته باشند.

طراحی بدنه کیا K8 مدل 2022

در نمای جلویی نسخه جدیدی از زبان بصری «بینی ببری» را می‌بینیم که این‌بار بدون فریم در نظر گرفته شده است. استفاده از ساختار لوزی-الماسی در قسمت توری جلوه‌ای بسیار چشم‌گیر به آن بخشیده است. به ویژه آن‌که چراغ‌های باریک در دو طرف هماهنگی معناداری با اضلاع درون جلوپنجره و راهنما مه‌شکن‌های پایینی دارند.

کیا می‌گوید شخصیت K8 جدید برگرفته از قایق‌های تفریحی آب‌های آرام است. طراحی مدرن و جسورانه این خودرو در قسمت عقب با چراغ‌های LED که به طرفین کشیده شده، ادامه یافته است.

کیا K8 مدل 2022

برنامه عرضه کیا K8 مدل 2022

کریم حبیب، قائم مقام و مدیر مرکز طراحی جهانی کیا می‌گوید: «به دنبال تغییر برند شرکت، ما به دنبال ارزش‌های جدید در حرکت هستیم. در واقع K8 ضمن ادای احترام به کادنزا نگاهی عمیق به آینده دارند.»

هنوز مشخص نیست که آیا خودروساز کره‌­ای قصد ارسال این مدل به ایالات متحده را نیز داشته باشد یا خیر چراکه مدل کادنزا از مدت‌ها پیش از فهرست فروش این شرکت در آمریکا حذف شده است.

دیدگاه کاربران