قدرتنمایی در بحران کرونا

نگاهی به خودروهای چینی در نمایشگاه شانگهای 2021

6 اردیبهشت 1400 19:37
  • قدرتنمایی در بحران کرونا

    قدرتنمایی در بحران کرونا

    همه­‌گیری ویروس کرونا شاید هزاران نمایشگاه‌­ و رویداد مختلف در سراسر جهان را به تعطیلی کشانده باشد، اما به نظر می­‌رسد هنوز نتوانسته چراغ نمایشگاه خودرو شانگهای را خاموش کند. این رویداد که از سال 1985 تاکنون در حال برگزاری بوده، همچون سال‌های قبل در ماه آوریل برگزار شد. علاوه بر خودروسازان چینی، بسیاری از برندهای غربی همچون آئودی هم در این رویداد حاضر بوده و از محصولات جدید همچون A6 e-tron پرده‌­برداری کردند. در این مطلب قصد داریم عملکرد خودروسازان چینی حاضر در نمایشگاه شانگهای 2021 را مورد بررسی قرار دهیم.

  • ORA Lightning Cat : ترکیبی از پورشه 911 و تایکان!

    ORA Lightning Cat : ترکیبی از پورشه 911 و تایکان!

    احتمالاً اگر پورشه قصد داشت نسخه کوچکتری از سدان تایکان را با الهام از طرح مدل 911 تولید کند، نتیجه کار چیزی شبیه به Lightning Cat از آب درمی‌آمد. حتی طراحی داشبورد و کنسول میانی این خودروی جمع‌وجور هم تحت تاثیر برخی محصولات پورشه همچون کررا GT قرار دارد. شرکت اورا - ORA - که یکی از زیرمجموعه­‌های گریت‌وال است، اعلام کرده نسخه نهایی این خودرو با دو موتور برقی و سامانه چهار چرخ محرک، قادر است ظرف 3.5 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد.

  • ORA Punk Cat : پیام‌آور صلح یا شروع‌کننده جنگ؟

    ORA Punk Cat : پیام‌آور صلح یا شروع‌کننده جنگ؟

    اگر گروه فولکس‌­واگن از شباهت محصول دیگر ORA یعنی Lightning Cat به خودروهای پورشه خشمگین نشده باشد، احتمالاً از شباهت خودروی دیگر این برند نوپا یعنی Punk Cat به مشهورترین محصول خود بیتل بسیار خشمگین شده است. Punk Cat یک خودروی چهار در برقی است که با الهام از بیتل طراحی شده، هرچند که به نظر نمی‌­رسد نتیجه چندان موفقیت‌آمیزی حاصل شده باشد. براساس برخی خبرها، تیم حقوقی خودروساز آلمانی برای شکایت از سازندگان این خودرو دست به کار شده­‌اند.

  • ام‌جی سایبرستر رودستر EV : زیبا ولی دور از خط تولید

    ام‌جی سایبرستر رودستر EV : زیبا ولی دور از خط تولید

    این کانسپت دونفره که با الهام از محصول رودستر برند ام‌جی در دهه 60 میلادی یعنی MGB طراحی شده، یک دنیا با محصولات فعلی این برند فاصله دارد. شرکت سایک به عنوان مالک برند ام‌جی درباره مشخصات فنی این خودرو مطلبی منتشر نکرده و تنها به ذکر شعاع حرکتی 800 کیلومتری و شتاب صفر تا صد زیر 3 ثانیه اکتفا نموده است. طراحی داشبورد ام‌جی سایبرستر یادآور حرف Y بوده و گرافیک چراغ‌های عقب هم طرحی شبیه به پرچم انگلستان دارد تا احتمالاً یادآور ریشه اروپایی برند ام‌جی باشد.

  • XPeng P5 : ثبت 10 هزار پیش‌سفارش برای خودروی برقی تازه‌وارد

    XPeng P5 : ثبت 10 هزار پیش‌سفارش برای خودروی برقی تازه‌وارد

    ظرف تنها دو روز، شرکت XPeng موفق به ثبت ده هزار پیش ثبت‌­نام برای خودروی برقی P5 شده است. البته با توجه به مبلغ 15 دلاری موردنیاز برای رزرو و همچنین وعده شرکت سازنده برای تامین شارژ رایگان مادام­العمر برای نخستین خریداران این خودرو، چنین استقبال پرشوری بعید به نظر نمی‌­رسد. از مشخصات فنی این خودرو که سودای رقابت با تسلا مدل 3 را در سر دارد، چیزی نمی­‌دانیم ولی XPeng از نصب یخچال 18 لیتری داخل این خودرو خبر داده است.

  • IM Airo : خودرویی با قابلیت تصفیه هوا

    IM Airo : خودرویی با قابلیت تصفیه هوا

    این خودران که توسط طراحش به عنوان یک اتاق چندمنظوره با فضای اضافه برای غذاخوردن، کار، بازی و حتی خواب معرفی شده، به درهای کشویی و صندلی‌های چرخان مجهز شده که قابلیت گفتگوی چهره به چهره را برای چهار سرنشین خود فراهم خواهد کرد. فیلتر غول­‌پیکر HEPA که در این خودرو نصب شده هم توانایی ویژه‌­ای در پاکسازی هوای داخل کابین برای آن فراهم نموده است. سازنده وعده کرده که این محصول را از سال 2023 عرضه نماید، البته کمی بعید به نظر می­‌رسد.

  • هونگچی L-Concept: لیموزین مجهز به لوستر و بدون فرمان

    هونگچی L-Concept: لیموزین مجهز به لوستر و بدون فرمان

    درحالی‌که فهرست امکانات رفاهی خودروهای لوکس این روزها شامل برخی موارد تکراری همچون ماساژور صندلی­‌ها می­‌شود، ایده نصب لوستر در بخش عقب هونگچی L-Concept به ذهن طراحان این شرکت خطور کرده تا محصول خود را از دیگران متمایز سازند. عدم وجود فرمان در کابین این خودرو هم نکته جالب توجه دیگری است که البته بر خودران بودن این کانسپت دلالت می­‌کند.

  • هونگچی S9 : سوپراسپرت چینی با 1400 اسب¬بخار قدرت

    هونگچی S9 : سوپراسپرت چینی با 1400 اسب¬بخار قدرت

    زمانی بود که ژاپنی‌­ها به فکر ساخت رقیبی برای فراری افتادند و نتیجه کار خودروی قابل اعتنایی شد به نام هوندا NSX. اکنون نوبت به چینی­‌ها رسیده تا برای بزرگان خط و نشان بکشند. برند هونگچی به عنوان سازنده خودروهای گران‌قیمت چینی، طراح سابق آئودی و لامبورگینی یعنی والتر دی سیلوا را استخدام کرده تا نخستین سوپراسپرت این برند چینی را طراحی کند. هونگچی S9 به پیشرانه 8 سیلندر توربوشارژ مجهز شده و می‌­تواند ظرف 1.9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست پیدا کند. تنها 99 دستگاه از این خودرو با قیمت 1.45 میلیون دلار عرضه خواهد شد.

  • MINIEV کابریو: نسخه روباز از پرفروش‌ترین خودروی برقی جهان

    MINIEV کابریو: نسخه روباز از پرفروش‌ترین خودروی برقی جهان

    استقبال بالای مشتریان از وولینگ هونگ‌گوانگ MINIEV را باید مدیون قابلیت­‌های کابردی و قیمت مناسب این خودروی کوچک دانست، که با قیمتی معادل نیمی از بهای مجموعه ترمزهای کربنی یک خودروی ساخت آئودی قابل خریداری است. اکنون نسخه روباز از این مدل هم معرفی شده تا نظر طیف بیشتری از مشتریان را جلب کند. چراغ‌های LED، رینگ‌های بزرگتر و سقف تاشوی پارچه‌­ای مهمترین تغییرات مدل کابریو نسبت به نسخه عادی است.

  • گریت‌وال Cannon Baja Snake : تقلیدی از فورد رپتور

    گریت‌وال Cannon Baja Snake : تقلیدی از فورد رپتور

    به نظر می‌رسد طراحان شرکت گریت‌وال نهایت تلاش خود را بکار بسته‌­اند تا ظاهر این خودروی پیکاپ به فورد رپتور شبیه باشد. افزایش 5 سانتی‌متری ارتفاع بدنه، کمک‌­فنرهای Fox Racing، هلالی گلگیرهای عریض و یک اسنورکل، همگی شواهدی برای اثبات این مدعی هستند. البته با توجه به پیشرانه 4 سیلندر به قدرت 190 اسب­‌بخار که زیر کاپوت محصول خودروساز چینی نصب شده، می­‌توان اطمینان داشت که این خودرو هرگز به گردپای رپتور نخواهد رسید.

  • تانک 300 : بدل کوچکی از مرسدس G کلاس

    تانک 300 : بدل کوچکی از مرسدس G کلاس

    سری شاسی‌بلندهای تانک مورد توجه بسیاری در نمایشگاه خودروی شانگهای قرار گرفت. خصوصا سایبرتانک 300 که با کمی تغییرات ظاهری حاضر شد؛ تغییراتی شامل طرح جدید گلگیرها، چراغ‌های LED و کاپوت خودرو. ظاهر این خودرو از آمادگی آن برای آفرود خبر می­‌داد درحالی‌که پوشش رنگ سفید فضای داخلی برای چنین کاربری چندان مناسب به نظر نمی­‌رسد.

  • تانک 800 : تقلید واضح از رولزرویس!

    تانک 800 : تقلید واضح از رولزرویس!

    این محصول برند تانک به عنوان زیرمجموعه­‌ای از برند Wey (که خود زیرمجموعه‌ای از گریت‌وال است!) را می­‌توان یک تلاش آشکار برای کپی‌برداری از رولزرویس کالینان دانست. پیشرانه شش سیلندر 3 لیتری هیبرید و تزئین فضای کابین با رنگ بنفش، مهمترین ویژگی­‌های قابل ذکر برای تانک 800 است.

  • جیلی Xingyue L : آماده برای ورود به بازار جهانی

    جیلی Xingyue L : آماده برای ورود به بازار جهانی

    یکی از مهمترین ویژگی­های جیلی Xingyue L را می­‌توان پلتفرم مشترک آن با ولوو XC40 و پول‌استار 2 دانست. البته طول پلتفرم CMA به مقدار 15.24 سانتیمتر افزایش یافته تا فضای کافی برای سرنشینان محصول جیلی فراهم شود. قوای محرکه شاسی‌بلند جیلی از پیشرانه 2 لیتری به قدرت 215 یا 235 اسب‌بخار تامین شده است. در این خودرو از نوعی فناوری خودران استفاده شده که امکان فراخواندن این شاسی­‌بلند از فاصله 200 متری را فراهم می­‌کند. فروش جیلی Xingyue L از بهار سال جاری در چین آغاز خواهد شد، ضمن این‌که جیلی برنامه­‌هایی نیز برای صادرات این مدل دارد.

  • رووی Jing : کانسپتی با الهام از چهره نهنگ !

    رووی Jing : کانسپتی با الهام از چهره نهنگ !

    کلمه Jing به معنای نهنگ به عنوان اسم کانسپت جدید ساخت رووی انتخاب شده، چراکه طرح جلوپنجره این خودرو، فرم دهان یک نهنگ را تداعی می‌کند. البته طراحی بخش عقب بدنه هم یک نهنگ را در نظر می­‌آورد که چندان خوشایند نیست. قرار است این خودرو با پیشرانه‌­های بنزین‌سوز، برقی و هیبرید عرضه شود.

  • Zhiji L7 : خودرویی برقی با شعاع حرکتی هزار کیلومتر و امکان شارژ بی‌سیم

    Zhiji L7 : خودرویی برقی با شعاع حرکتی هزار کیلومتر و امکان شارژ بی‌سیم

    نتیجه شراکت میان سایک، Zhangjiang Hi-Tech و گروه علی بابا به ساخت خودرویی به نام ژیجی L7 منجر شده که بنابر ادعای سازنده می­‌تواند ظرف کمتر از 4 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد. شعاع حرکتی برابر با 998 کیلومتر، امکان شارژ بی‌سیم و نمایشگر 39 اینچی داخل کابین از دیگر ویژگی­‌های مهم این خودرو به شمار می­‌آید. بد نیست بدانید سیستم خودران بکار گرفته شده در L7، به یاری 12 دوربین، 5 رادار موج کوتاه و 12 رادار فراصوت و لایدار عمل می‌­کند. فرآیند تحویل این خودرو به مشتریان از نیمه اول سال 2022 آغاز خواهد شد.

  • زیکر 001 : خودرویی با قابلیت شناسایی چهره

    زیکر 001 : خودرویی با قابلیت شناسایی چهره

    اگر جزء افرادی مشکوک به سرقت اطلاعات از سوی برخی شرکت‌های چینی هستید، شنیدن خبری همچون توانایی اسکن چهره توسط زیکر 001 و تنظیم عملکردهای خودرو براساس آن، احتمالاً شما را به وحشت خواهند انداخت. زیکر 001 با ابعادی مشابه با پورشه تایکان به دو موتور الکتریکی مجهز شده که 536 اسب­‌بخار قدرت را میان چهار چرخ آن توزیع کرده و این خودروی برقی را ظرف 3.8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌­رسانند. مجموعه باتری در دو ظرفیت 86 و 100 کیلووات ساعت قابل سفارش است که با جریان سریع 360 کیلووات نیز سازگاری دارند. شعاع حرکتی که باتری 100 کیلووات ساعتی فراهم می­‌کند در حدود 700 کیلومتر برآورد شده است.

دیدگاه کاربران