با جدی شدن تحریم‌ها برخی به فکر حفظ صنایع بزرگ و برخی دیگر به فکر کاهش فشار به مردم هستند

مخالفت مجلس با افزایش قیمت خودرو

26 اردیبهشت 1397 17:00

قیمت خودرو روزبه‌روز افزایش می‌یابد و موافقان و مخالفان این رویه دلایل خود را برای گرانی خودرو مطرح می‌کنند. درحالی‌که مخالفان می‌گویند اتفاقات اخیر، مانند افزایش نرخ دلار، بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودروست و نه دلیل آن، موافقان معتقدند با توجه به کنترل قیمت طی دو سال گذشته الآن حق خودروسازان است که قیمت خودرو را افزایش دهند.

حوزه خودرو با تصمیمات آنی و مقطعی دچار مشکل می‌شودافزایش قیمت خودرو که پیش از خروج آمریکا از برجام آغاز شد حالا بسیار جدی‌تر دنبال می‌شود. با جدی شدن تحریم‌ها برخی به فکر حفظ صنایع بزرگ برای کمک به اقتصاد هستند و برخی دیگر معتقدند برای حفظ این صنایع نباید به مردم عادی فشار وارد شود. طی یک ماه گذشته مجلس درخواست حضور وزیر صنعت و مدیران دو خودروساز بزرگ، سایپا و ایران‌خودرو را برای توضیح در مورد گرانی خودرو در مجلس را ارائه کرد. در این زمینه یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با مهر از ارائه طرح ساماندهی بازار خودرو به هیئت‌رئیسه مجلس و تصویب یک‌فوریت آن خبر داد. محمدرضا منصوری به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیز انتقاد کرد و گفت «حوزه خودرو با تصمیمات آنی و مقطعی دچار مشکل می‌شود». اشاره منصوری به این تصمیم‌ها احتمالاً به «مجوز گران کردن قیمت خودرو» و «افزایش تعرفه واردات خودروی هیبریدی» باشد.

طرحی برای مبارزه با رانت و مافیای خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از ارائه طرح «ساماندهی بازار خودرو» به هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد و گفت: یک‌فوریت آن به تصویب رسید و در حال حاضر در کمیسیون صنایع و معادن در دست بررسی است. منصوری ادامه داد: به‌یقین با تصویب این طرح در مجلس، تکلیف خودروسازان داخلی و وارداتی مشخص خواهد شد و دیگر برخی افراد که به یک سری اطلاعات محرمانه دسترسی دارند، نمی‌توانند از طریق استفاده از رانت، به سودهای کلان دست پیدا کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تأکید بر اینکه مافیا در صنعت خودرو وجود دارد، گفت: متأسفانه قوانین و مقررات در صنعت خودرو به‌گونه‌ای است که برخی با نفوذی که در دولت و برخی سازمان‌ها و نهادها دارند، توانسته‌اند با دسترسی به اطلاعات به سودهای کلان دست یابند؛ به‌طوری یقین در صورت تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو، ریشه رابطه‌های اضافه و لابی‌های غیرقانونی در صنعت خودرو خشکانده خواهد شد. وی نسبت به تائید این طرح بارأی بالا ابراز امیدواری کرد. منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم ساوه در مجلس است که بارها و بارها از حضور مافیای خودرویی ایران انتقاد کرده و حتی گفته بود این مافیا رنو را از بازار ایران فراری خواهد داد. منظور این نماینده جدال بر سر حق قیمت‌گذاری توسط رنو در ایران بود.

پیش بینی قیمت خودرو

در مقاله پیش بینی قیمت خودرو عوامل مختلفی را با هم موشکافی می‌کنیم که هر کدام می‌توانند بر یک یا چند «بخش از بازار» اثر بگذارد و باعث کاهش قیمت خودرو یا حتی افزایش قیمت خودرو شوند.

دیدگاه کاربران