چری شوجت پرو 2021

برند کووین (Cowin Auto) که تا همین چندسال پیش، یکی از زیرمجموعه‌های خودروسازی چری (Chery) بود، بعد از جداشدنش از چری، حالا می‌خواهد با نام جدید کا-ایی (Kaiyi Auto) به فعالیتش ادامه دهد. البته همچنان روی کمک چری، حساب ویژه‌ای باز کرده است! کراس‌اور جدید شوجت پرو (Showjet Pro) می‌تواند دلیل بسیار خوبی برای این موضوع باشد.

شوجت همان چری تیگو 5x است ولی با چهره‌ای متفاوت‌تر و قیمتی ارزان‌تر.ماجرا از این قرار است که از 2010 و به مدت چندین سال، چری برخی محصولاتش را با نام کووین (Cowin) در بازار چین می‌فروخت. خودروهایی مانند چری کووین 1 که نسخه صندوقدار ام‌وی‌ام 110 محسوب می‌شد، چری کووین 2 که فیس‌لیفت چری A15 بود و همچنین چری کووین 3 که آن هم فیس‌لیفت چری A5 یا همان ام‌وی‌ام 530 خودمان محسوب می‌شد، ازجمله این خودروها بودند.

اما در سال 2013، چری تصمیمش را تغییر داد و دیگر از نام کووین استفاده نکرد چراکه گروهی از کارکنان چری، از جمله یکی از هم‌بنیان‌گذاران چری، یعنی آقای لی جیان‌هوی (Li Jianhui)، تصمیم گرفتند تا شرکت جدیدی برای چری راه‌اندازی کنند و نامش را Cowin Auto گذاشتند. اندکی بعد، چری دو سرمایه‌گذار جدید برای شرکت کووین، پیدا کرد و سهامش را در شرکت کووین، به 51% کاهش داد. 

شرکت کووین، از آن تاریخ تا به امروز، از خودش هیچ خودرویی نداشته و هرچه بوده و داشته، مربوط به محصولات چری است که برخی از آنها را با تغییرات ظاهری می‌فروخت و برخی دیگر را هم فقط با تغییر لوگو، در بازار چین فروخته می‌شدند.

اما در سال 2017، چری، سرمایه‌گذار جدیدی برای کووین پیدا کرد و 51% سهامش را واگذار نمود. بعد از آن تاریخ، در 2018 نام برند Cowin Auto را به Kaiyi Auto تغییر دادند و از 2019 نیز دوباره فروش محصولات این شرکت را تحت این برند جدید، شروع کردند و اصطلاحا ری‌لانچ شد. یکی از این محصولات، کراس‌اوری بنام شوجت (Showjet) بود که سوژه مقاله امروز ماست.

شوجت که از سال 2020 فروش آن در بازار چین شروع شده، در واقع همان چری تیگو 5x یا ام‌وی‌ام X55 خودمان است که با تغییرات ظاهری و داخلی، ولی با قیمتی کمتر از قیمت برادرش، در بازار چین فروخته می‌شود. در زیر، تصاویر نسخه استاندارد شوجت را مشاهده می‌کنید.

اما برای سال 2021، نسخه فیس‌لیفت این خودرو قرار است با نام جدید شوجت پرو (Showjet Pro) دوباره به بازار چین برگردد. در نسخه Pro، جلوپنجره خودرو مجددا تغییر کرده تا ظاهر متفاوت‌تری نسبت به نسخه استاندارد شوجت داشته باشد.

البته برخلاف انتظارمان، کابین شوجت پرو، دوباره به اصل خود بازگشته و طبق رندرهای منتشر شده از آن، همان کابین چری تیگو 5x است درحالیکه نسخه استاندارد شوجت، کابینی متفاوت‌تر از کابین تیگو 5x داشت.

در قسمت فنی، کراس‌اور شوجت قبلا با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی (4G15C) با قدرت 116 اسبی عرضه می‌شد، اما حالا و در نسخه شوجت پرو، قلب مشترکی با چری تیگو 5x پیدا کرده که همان موتور 1.5 لیتری توربوشارژ (4T15C) با قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن متر است.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما