کراس اور جدید ایران خودرو: تانا
بهمن 1401: مهرماه امسال یک دستگاه کایی X3 PRO در یکی از مراکز ایرانخودرو دیده شد. اکنون گزارشات نشان میدهند که بهزودی این خودرو چینی را با نام تانا ایران خودرو رونمایی میشود. شنیدهها حاکی از آن است که این محصول، در اواسط سال 1402 عرضه میشود.
کایی X3 پرو، که به کایی ژوآنجی پرو (XUANJIE PRO) هم معروف است، در واقع نسخه فیسلیفت شده چری تیگو 5X یا همان MVM X55 است. این خودرو به همان پکیج فنی امویام X55 پرو، مجهز بوده و یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ دارد.
البته این خودرو به یک موتور 1.5 لیتری تنفسطبیعی نیز مجهز است، اما انتظار میرود که با همان پیشرانه توربوشارژ وارد بازار ایران شود. این موتور 156 اسببخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور را از طریق یک گیربکس 9 سرعته مجازی CVT، به چرخها میفرستد. امکانات و تجهیزات این خودرو در همان سطح X55 پرو مدیرانخودرو قرار دارد و عبارتند از:
- سانروف
- چهار ایربگ
- دوربین 360 درجه
- گرمکن صندلیهای جلو
- ترمز پارک برقی و اتوهلد
- سردنده الکتریکی
- کیلس استارتر
- آینههای جانبی برقی با گرمکن
- سامانه کنترل خودرو در سراشیبی
- سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
- کروز کنترل
- صفحه کیلومتر دیجیتال
- تنظیم برقی صندلی راننده
- شارژر وایرلس
- سنسور فشار باد تایرها
- سنسور عقب
- سنسور نور
برادر دوقلوی X55 به ایران خودرو آمد!
مهر 1401: انتشار نخستین تصاویر جاسوسی از محصول جدید ایران خودرو، نشان میدهد که چری، در حال محکمتر کردن جای پای خود، در بازار خودرویی کشورمان است.
چری در ادامه همکاریاش با مدیران خودرو و سپس بهمن موتور، حالا به سراغ شرکت ایران خودرو رفته و در تلاش است تا یکی از کراساورهای نسبتا جدید خود (که محصولی از زیرمجموعههای چری محسوب میشود) را به ایران بیاورد. با اینکه هنوز چیزی قطعی نشده و همه اخبار منتشر شده، در حد حدس و گمان هستند اما ظاهرا برای امدن یک چینی دیگر باید اماده باشیم: شوجت پرو در راه است!
از چری تا کایی
برند کووین (Cowin Auto) که تا همین چندسال پیش، یکی از زیرمجموعههای خودروسازی چری (Chery) بود، بعد از جداشدنش از چری، حالا میخواهد با نام جدید کا-ایی (Kaiyi Auto) به فعالیتش ادامه دهد. البته همچنان روی کمک چری، حساب ویژهای باز کرده است چراکه همه محصولاتش، با پلتفرم چری ساخته میشوند؛ حتی کراساور جدید شوجت پرو (Showjet Pro) که در سال 2021 توسط این شرکت معرفی شده است.
ماجرا از این قرار است که از 2010 و به مدت چندین سال، چری برخی محصولاتش را با نام کووین (Cowin) در بازار چین میفروخت؛ محصولاتی مانند چری کووین 1 که نسخه صندوقدار امویام 110 محسوب میشد، چری کووین 2 که فیسلیفت چری A15 (یا همان چری ویانا) بود و همچنین چری کووین 3 که آن هم فیسلیفت چری A5 (یا همان امویام 530) محسوب میشد، ازجمله این خودروها بودند.
اما در سال 2013، چری تصمیمش را تغییر داد و دیگر از نام کووین استفاده نکرد چراکه گروهی از کارکنان چری به سرپرستی یکی از همبنیانگذاران چری، یعنی آقای لی جیانهوی (Li Jianhui)، تصمیم گرفتند تا شرکت جدیدی برای چری راهاندازی کنند و نامش را Cowin Auto گذاشتند. اندکی بعد، چری دو سرمایهگذار جدید برای شرکت کووین، پیدا کرد که هردوی آنها متعلق به شهر ایبلین (Yibin) بودند. در جریان تغییر سهامداری چری در شرکت کویین، 51% سهام شرکت به دو سرمایهگذار جدید ایبلین فروخته شد و چری نیز 49% مابقی سهام را برای خودش حفظ کرد.
با این تغییر سهام، مدیریت شرکت کووین اتو، عملا از دست چری خارج شد. در ادامه این تغییرات، در سال 2018 نام این شرکت از Cowin Auto به YiBin Kaiyi Auto تغییر کرد و از 2019 نیز دوباره فروش محصولات این شرکت را تحت این برند جدید، شروع کردند و اصطلاحا ریلانچ شد.
شوجت پرو؛ همزاد X55 پرو
از سال 2019 تا به امروز، این شرکت خودروسازی، هیچ محصول مستقلی از خودش نداشته و هرچه که تاکنون در بازار چین یا سایر بازارهای صادراتشاش فروخته، همان محصولات چری هستند که یا تغییرات ظاهری داشتهاند یا فقط با تغییر لوگو، فروخته شدهاند. یکی از این محصولات، کراساوری بنام شوجت (Showjet) است که به تازگی، نسخه فیسلیفت شده آن، که با نام شوجت پرو شناخته میشود، سر از بازار کشورمان درآورده.
شوجت که از سال 2020 فروش آن در بازار چین شروع شده، در واقع همان چری تیگو 5x یا امویام X55 خودمان است که با تغییرات ظاهری و داخلی، ولی با قیمتی نسبتا کمتر از قیمت برادرش، در بازار چین فروخته میشود. در زیر، تصاویر نسخه استاندارد شوجت (قبل از فیسلیفت) را مشاهده میکنید.
اما خودرویی که به بازار کشورمان آمده، خودروی فوق نیست! برای سال 2021، نسخه فیسلیفت این خودرو، با نام جدید شوجت پرو (Showjet Pro) دوباره به بازار چین برگشت. در نسخه Pro، جلوپنجره خودرو مجددا تغییر کرده تا ظاهر متفاوتتری نسبت به نسخه استاندارد شوجت داشته باشد.
البته این تغییرات، فقط در چهره خودرو رخ داده و در نمای عقب، همان X55 خودمان را میبینیم! برخلاف انتظارمان، حجم تغییرات در کابین شوجت پرو، بسیار بیشتر از X55 PRO است چراکه به عنوان مثال، غربیلک فرمان تغییر کرده، مجموعه داشبورد و کنسول مرکزی مجددا طراحی شده و گرافیک صفحه کیلومتر (که کاملا دیجیتالی است) نیز متفاوت از گرافیک X55 PRO شده است.
مشخصات فنی شوجت پرو
در قسمت فنی، کراساور شوجت قبلا با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی (4G15C) با قدرت 116 اسبی عرضه میشد، اما در نسخه شوجت پرو، قلب جدیدی روی آن گذاشتهاند که با قلب چری تیگو 5x مشترک است و کد 4T15C دارد؛ یعنی همان موتور 1.5 لیتری معروف که روی اکثر محصولات چری در بازار ایران نیز آنرا دیدهایم.
کد موتور | SQRE-4T15C |
---|---|
نوع موتور | 1.5 لیتری توربو |
قدرت | 154 اسب بخار |
گشتاور | 230 نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
سرعت | 190 کیلومتربرساعت |
مصرف | 6.7 لیتر |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
علاوه بر مشخصات فنی یکسان با X55 پرو، کراساور شوجت پرو به لحاظ ابعاد و اندازه نیز شباهت زیادی به محصول مدیران خودرو دارد:
وزن | 1378 کیلوگرم |
---|---|
طول | 4400 میلیمتر |
عرض | 1831 میلیمتر |
ارتفاع | 1653 میلیمتر |
فاصله محوری | 2632 میلیمتر |
شعاع گردش | 5.4 متر |
سایز رینگ | 215/55R18 |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
قیمت شوجت پرو
در بازار چین، نسخه توربوشارژ شوجت پرو، با قیمتی در حدود 80 تا 94 هزار یوآن فروخته میشود که تقریبا معادل 11 تا 13 هزار دلار است. نکته جالبتر اینجاست که X55 PRO در بازار چین، حدود 90 تا 101 هزار یوآن قیمت دارد. بنابراین در صورت مونتاژ شوجت پرو در بازار ایران، قیمت نهایی آن، احتمالا اندکی پایینتر از قیمت X55 PRO میشود.
شرایط فروش ایران خودرو
برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:
- ثبت نام محصولات ایران خودرو (طرح عادی)
- ثبت نام ایران خودرو برای مادران (طرح جوانی جمعیت)
- ثبت نام خودرو فرسوده ایران خودرو (طرح نوسازی خودرو)
- ثبت نام کامیون ایران خودرو دیزل (طرح خودروهای سنگین)
نویسنده : مریم سادات نوری