در همکاری با لاکهید مارتین

جنرال موتورز و ساخت ماهنورد جدید برای ناسا

9 خرداد 1400 10:21

در سال 2018، شرکت تسلا نسخه خاصی از تسلا رودستر را برای ارسال به فضا آماده کرد. این خودرو نخستین وسیله نقلیه‌­ای بوده که براساس یک مدل تولیدی ساخته و به فضا ارسال شده است.

تجربیات جنرال موتورز در فناوری‌های باتری-الکتریک، انواع پیشرانه­‌ها و از همه مهمتر، فناوری خودران نیز در این پروژه بکار گرفته خواهد شد.اما شرکت جنرال موتورز که نقش مهمی در طراحی و توسعه ماهنورد آپولو 15 در سال 1971 داشته را می‌­توان نخستین شرکت خودروسازی دانست که در ساخت خودرویی برای فضا همکاری داشته است.

این خودروساز آمریکایی پس از گذشت چند دهه از پروژه مذکور، به همراه لاکهید مارتین (Lockheed Martin) در حال کار روی نسل جدیدی از خودروی ماهنورد است که فعلاً با نام LTV شناخته می­‌شود. لاکهید مارتین هم در طول 50 سال گذشته در زمینه فضاپیماهای رباتیک با ناسا همکاری داشته است.

از سوی دیگر، تجربیات جنرال موتورز در فناوری­‌های باتری-الکتریک، انواع پیشرانه­‌ها و از همه مهمتر، فناوری خودران نیز در این پروژه بکار گرفته خواهد شد. فناوری خودران می‌­تواند باعث افزایش امنیت و همچنین صرفه اقتصادی بالاتر ماموریت­‌های روی سطح کره ماه شود.

آقای آلن وسلر معاونت بخش رشد و نوآوری در شرکت جنرال‌ موتورز با یادآوری نقش مهم GM در ساخت ماهنوردهای مورد استفاده در واقعه تاریخی آپولو 15، به همکاری این شرکت با لاکهید مارتین برای ساخت مجدد ماهنورد اشاره کرده است.

ماهنورد آپولو توانست مسافت 7.6 کیلومتر را طی نماید اما GM و لاکهید مارتین این بار قصد دارند ماهنورد جدید را به‌گونه­‌ای طراحی کنند که قادر به پیمایش مسافت بیشتر باشد و حتی بتواند به سمت قطب جنوب ماه که سرد و تاریک و پوشیده از سطوح ناهموار است، سفر کند. درواقع اگر این ماهنورد جدید بتواند به بخش مذکور سفر کند، نخستین ماموریت در آن قسمت از کره ماه را به سرانجام رسانده است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران