• ترخيص خودرو از پارکينگ پليس

ترخیص خودروهای توقیفی از 21 بهمن

مدارک و مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ پلیس (1402)

21 بهمن 1402 10:49

ترخیص خودرو توقیفی ویژه دهه فجر 1402

بهمن 1402: سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا، ضمن اشاره به فرا رسیدن سالروز مبعث پیامبر و در آستانه جشن انقلاب اسلامی، خبر داده که مالکان وسایل نقلیه توقیفی (که صرفا در چارچوب مقررات پلیس و راهنمایی و رانندگی توقیف و به پارکینگ دلالت داده شده‌اند) می‌توانند از تاریخ شنبه 21 بهمن 1402 با مراجعه به دفاتر پلیس+10 در سراسر کشور و یا از طریق اپلیکیشن پلیس من با مراجعه به قسمت پلیس راهور و «صفحه ترخیص خودرو» نسبت به ترخیص وسیله نقلیه خود اقدام کنند.

وی افزود: ترخیص خودروهای توقیفی شامل تمامی تخلفات رانندگی و همچنین موارد مرتبط با حوزه عفاف و حجاب نیز است اما مشمول خودوهایی که دارای شکایت قضائی و پرونده مفتوح در سیستم قضائی هستند، نمی‌شود.

ترخیص خودروهای رسوبی غرب استان تهران

آذر 1402: سرهنگ ایوب وشنی زرگران، رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی غرب استان تهران ، اعلام کرد که ترخیص خودروهای رسوبی توقیف شده در پارکینگ‌های شهرستان‌های غرب استان تهران آغاز شد. شهروندان شهرستان های تابعه غرب استان تهران که خودروی آنها در سال 1399 و قبل از آن توقیف شده، می توانند با مراجعه به دفاتر پلیس+10 و یا یگان توقیف کننده و با حضور مالک و یا متصرف قانونی و همراه داشتن مدارک مثبته مالکیت از جمله سند مالکیت، کارت ماشین، ارائه قبض پارکینگ، خودروی خود را ترخیص کنند.

وی افزود برابر دستورالعمل ابلاغی، خودروهایی که فاقد بیمه نامه شخص ثالث و همچنین فاقد گواهینامه رانندگی باشند می‌توانند با سپردن تعهد نامه مبنی بر عدم استفاده تا زمان اخذ بیمه و با معرفی فرد دارای گواهینامه رانندگی مجاز، نسبت به ترخیص وسیله نقلیه خود اقدام کنند. در خصوص ترخیص خودروهایی که در اجرای دستورات قضائی و یا توسط پلیس‌های تخصصی فراجا توقیف شده اند نیز براساس ابلاغیه صادره، خودروهایی که در بازه زمانی فوق و در اجرای دستورات مقامات قضائی و یا توسط پلیس های تخصصی فراجا (پلیس آگاهی، پلیس مبارزه با مواد مخدر و...) توقیف شده اند پس از سیر مراحل قانونی مربوط و اثرگذاری بلامانع بودن ترخیص در سامانه از سوی پلیس تخصصی، در فرآیند ترخیص قرار خواهند گرفت.

ترخیص اینترنتی خودروها از پارکینگ پلیس

مهر 1402: سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا، برخی خدمات و اقدامات پلیس در هفته فراجا را تشریح کرد. طبق گفته وی، از روز 13 مهرماه به مدت دو هفته، طرح ترخیص فوق‌العاده خودرو و موتورسیکلت‌های توقیفی به مدت 15 روز اجرا خواهیم شد. در این طرح خودروهای دارای دستور قضایی مستثنی هستند؛ اما دیگر خودروها رفع توقیف خواهند شد. شرایط ویژه‌ای هم برای رفع توقیف وجود دارد؛ از جمله امکان قسط بندی جرائم و محاسبه مبلغ پارکینگ بر اساس مصوبه سال 94 هیات دولت.

وی افزود با پایان هفته فراجا، رفع توقیف خودروها به صورت سیستمی انجام خواهد شد و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست. تنها لازم است شهروندان مدارک خود را در سامانه بارگذاری کنند و پس از آن در زمان اعلام شده از سوی سامانه به پارکینگ رفته و خودرو یا موتورسیکلت خود را تحویل بگیرند.

فرصت ترخیص خودرو و موتورسیکلت رسوبی

شهریور 1402: سرهنگ احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلس راهور تهران بزرگ، خبر داد که فرصت برای خودرو و موتورسیکلت‌های توقیفی محدود است. برابر دستورالعمل صادره از سوی قوه قضاییه خودروهایی که بیش از یکسال و موتورسیکلت هایی که بیش از 6 ماه در پارکینگ ها متوقف بوده و مالک آن جهت ترخیص وسیله نقلیه خود اقدام نکرده باشند ، ظرف سه ماه از انتشار این آگهی فرصت دارند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 نسبت به ترخیص وسیله نقلیه اقدام نمایند.

وی افزود در این اطلاعیه چنین آمده که چنانچه در مهلت اعلام شده اقدامی توسط مالک و متصرف بعمل نیاید وسایل نقلیه مذکور در حکم «رها شده» تلقی و برابر مقررات توسط مراجع قانونی تعیین تکلیف خواهند شد.

تمدید فرصت ترخیص وسایل نقلیه رسوبی

اردیبهشت 1402: مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد آن دسته از مالکین خودروهایی که 6 ماه از توقیف آن‌ها گذشته است، می‌توانند با مراجعه به مراکز و دفاتر پلیس+10 نسبت به ترخیص خودروی خود با توجه به تسهیلات ویژه اعلامی، اقدام کنند. طبق اطلاعیه، این دسته از مالکان تنها دو هفته وقت دارند تا از فرصت به‌دست‌آمده استفاده و نسبت به ترخیص خودرو و موتورسیکلت خود اقدام کنند. لازم به ذکر است پس از اتمام این مهلت، موضوع جهت کسب تعیین تکلیف به مراجع قضایی اعلام می‌شود.


آدرس ستاد ترخیص خودرو تهران

آخرین نشانی ستاد ترخیص خودرو از پارکینگ پلیس راهور در استان تهران، به شرح زیر است:

1. ستاد ترخیص مرکزی: خیابان زنجان، خیابان ستارخان، جنب کلانتری 118 ستارخان.

2. ستاد ترخیص خلیج فارس: کیلومتر هفت جاده قدیم کرج، خیابان خلیج فارس، خیابان راهنما.

3. ستاد ترخیص منطقه 3 پلیس راهور: خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی.

4. ستاد ترخیص منطقه 8 پلیس راهور: بزرگراه همت، جنت‌آباد شمالی، خیابان دانش.

5. ستاد ترخیص منطقه 6 پلیس راهور: میدان ولی‌عصر، ابتدای بلوار کریمخان زند.

6. ستاد ترخیص منطقه 8 پلیس راهور: بزرگراه شهید باقری، تقاطع خیابان رسالت.

7. ستاد ترخیص منطقه 11 پلیس راهور: میدان قزوین، خیابان قزوین، جنب شهرداری منطقه 11.

8. ستاد ترخیص منطقه 15 پلیس راهور: سه‌راه افسریه، پشت شهرداری منطقه 15، جنب ترمینال خاوران.

9. ستاد ترخیص منطقه 17 پلیس راهور: بزرگراه آیت‌الله سعیدی، پل ساوه، خیابان آزادی، جنب آتش‌نشانی.

10. ستاد ترخیص منطقه 20 پلیس راهور: شهرری، خیابان شیرازی، روبروی فروشگاه شهروند.

مراحل ترخیص اینترنتی خودرو از پارکینگ

مرحله اول: احراز هویت

احراز هویت مالک خودرو، به دو روش مختلف امکان‌پذیر است:

1. احراز هویت با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+10 توسط مالک وسیله نقلیه ودریافت کدکاربری ورمز عبور.
2. احراز هویت ازطریق ورود به سامانه پلیس راهور 120 و انجام مراحل احراز درطی دومرحله به شرح ذیل:

. ثبت اطلاعات اولیه مالک وسیله نقلیه واسکن کارت ملی و صفحه اول شناسنامه (سریال شناسنامه) توسط متقاضی و دریافت کدتایید توسط سامانه
. ورود مجدد مالک متقاضی ترخیص با ثبت کدتایید اولیه و تکمیل اطلاعات (شامل آدرس، تلفن و ... تاییدیه نهایی توسط سامانه با هماهنگی ولینک سامانه ثبت احوال و ارسال کدکاربری و رمز عبور برای فرد متقاضی).

مرحله دوم: احراز مالکیت

پس از ورود مالک با کدکاربری ورمز ورود دریافتی ازسامانه در گام قبل، کلیه اطلاعات خودروهای تحت تملک فرد با لینک شماره گذاری و پارکینگ نمایش داده شده و خودرو یا خودروهای توقیفی مشخص و مشاهده می‌گردد. (در این مرحله مالک باید اسکن قبض توقیفی را بارگذاری کرده و علت توقیف توسط سامانه بررسی و در صورت مجاز بودن به ثبت درخواست ترخیص برای مالک وسیله نقلیه پیامک ثبت ترخیص اینترنتی ارسال میگردد).

مرحله سوم: ثبت درخواست ترخیص

ثبت درخواست ترخیص اینترنتی خودرو باید توسط مالک وسیله نقلیه و برای خودرو توقیفی به نام ایشان، انجام گردد.

مرحله چهارم: ارسال پیامک تاییدیه

در این مرحله، تعیین یگان توقیف کننده توسط سیستم و ارسال درخواست برای پلیس تخصصی مربوطه و همچنین ارسال پیامک به متقاضی مبنی بر" پیگیری ادامه مراحل ترخیص از پلیس تخصصی مربوطه" انجام می‌شود. سپس تیک ترخیص خودرو از سوی پلیس ثبت شده از طریق ارسال پیامک به متقاضی، از وی برای مراجعه مجدد به سامانه راهور 120 و ادامه مراحل ترخیص دعوت می‌شود.

مرحله پنجم: بررسی علت توقفی خودرو

گام پنجم بررسی علت توقیف خودرو توسط پلیس راهور و درخواست مدارک اختصاصی ترخیص مربوط به علت توقیفی و ارسال پیامک به متقاضی به شرح ذیل:

1. توقیف به علت نداشتن گواهینامه: ارائه اسکن نامه دادگاه.
2. توقیف خودرو به علت نداشتن بیمه نامه شخص ثالث: استعلام سیستمی بیمه شخص ثالث.
3. توقیف خودرو به علت دو تخلف همزمان: اعلام زمان توقیف ورفع آن در صورت گذر زمان مربوطه توسط سامانه.
4. توقیف خودرو با دستور قضایی: ارائه اسکن نامه دادگاه.
5. توقیف خودرو به علت خلافی بالا: ارائه اسکن رسید عدم خلافی و تایید توسط سیستم و یا پرداخت آنلاین با پیش بینی درگاه پرداخت اینترنتی درسامانه.
6. ارائه مدارک عمومی ترخیص شامل: اسکن رسید عدم خلافی، اسکن قبض توقیفی و ...
7. تکمیل فرم تعهد معرفی راننده دارای گواهینامه وثبت اطلاعات فرد موصوف در سامانه برای مالکین فاقد گواهینامه مجاز رانندگی.
8. تکمیل فرم تقسیط برای متقاضیانی که درخواست ترخیص با تقسیط خلافی وسیله نقلیه را دارند و بررسی توسط سامانه (مدنظر قرار دادن نمرات منفی افراد وخلافی وسیله نقلیه: متقاضی باید درسیستم اجرائیات فاقد نمره منفی باشد وخلافی وسیله نقلیه بیشتر از3 میلیون تومان باشد تااجازه ترخیص داده شود).
9. پرداخت هزینه‌های مربوط به حمل و نگهداری با بارگزاری درگاه پرداخت در سامانه و پرداخت اینترنتی هزینه‌ها.

10.اتمام مراحل درسامانه وارسال به کارتابل کاربر ترخیص وتایید نهایی توسط افسر موصوف و ارسال پیامک نهایی به متقاضی.

نحوه پیگیری انتقال خودرو به پارکینگ پلیس

گاهی وقت‌ها ممکن است خودروی‌تان را جایی پارک کنید و بروید. اما وقتی برمی‌گردید، متوجه می‌شوید که خودروی‌تان سرجایش نیست. اولین احتمالی که به ذهن همه ما می‌رسد، دزدیده شدن خودروست. اما آیا احتمال دیگری وجود ندارد؟! در چنین شرایطی قبل از هر چیز، اول باید موبایل‌تان را چک کنید! چراکه اگر خودروی‌تان توسط پلیس راهور، به پارکینگ منتقل شده باشد، حتما پیامک «انتقال به پارکینگ» برای‌تان ارسال می‌شود. البته در دو حالت زیر، پیامکی بدست‌تان نمی رسد:

. اگر خودروی‌تان قولنامه‌ای بوده و شماره مالک، هنوز تغییر نکرده باشد.
. اگر اطلاعات شما در سامانه مرکزی راهور، به‌روز نباشد.

اما اگر پیامکی بدست‌تان نرسیده است، بلافاصله باید با پلیس 110 تماس بگیرید و از آنها بپرسید که آیا خودروی‌تان به پارکینگ رفته است یا خیر؟

اگر پاسخ پلیس 110 منفی بود، یعنی اگر خودروی‌تان به پارکینگ منتقل نشده بود، به 110 اطلاع دهید که خودروی‌تان دزدیده شده است. سپس منتظر بمانید تا گشت پلیس به محل شما برسد. گشت پلیس، گزارش دزدی را تهیه کرده و یک برگه آنرا به شما می‌دهد. حال باید با داشتن این برگه و همچنین در دست داشتن مدارک شناسایی و مدارک خودرو، به کلانتری محل سرقت خودرو بروید و گزارش سرقت خودرو را تنظیم کنید.


استعلام آنلاین جرایم رانندگی

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای پیگیری جرایم رانندگی، استفاده از سامانه آنلاین استعلام و پرداخت خلافی خودرو باما است. با کمک این سامانه، دارندگان خودرو و موتورسیکلت، هم می‌توانند از جزییات هرکدام از جرایمی که برای آنها ثبت شده، مطلع شوند و هم می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن، جرایم رانندگی را پرداخت کرده و آنها را تسویه کنند.

اخبار ترخیص وسایل نقلیه

جدیدترین جزییات از نحوه ترخیص خودرو وارداتی از گمرک و همچنین شرایط ترخیص خودرو و موتور از پارکینگ پلیس را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. ترخیص خودرو وارداتی از گمرک
. دریافت خسارت وارد شده بر موتورسیکلت توقیفی

دیدگاه کاربران