نسخه‌ای مدرن از شلبی کبری

10 نکته جالب از نسل اول دوج وایپر

4 تیر 1400 20:03

دوج وایپر خودرویی اسپرت و دونفره بود که بین سال‌های 1992 تا 2017 (با وقفه در سال‌های 2007 و 2010 الی 2012) در قالب 5 نسل تولید شد. نسل اول وایپر به جهت نقطه آغازین حیات این خودرو و همچنین ویژگی­‌های جالبی که داشت، بسیار جالب توجه است. وایپر نخستین بار در سال 1989 در جریان نمایشگاه بین‌المللی خودرو آمریکای شمالی به عنوان یک کانسپت با مخاطبان ملاقات کرد. استقبال بازدیدکنندگان از نسخه کانسپت به اندازه­‌ای زیاد بود که برنامه تولید وایپر قطعی شد. این خودروی اسپرت که با نام کامل وایپر RT/10 رودستر معرفی شد، در فاصله سال‌های 1991 تا 1995 تولید می­‌شد.

در ادامه «باما» همراه باشید تا 10 نکته جالب از نسل اول این خودروی محبوب آمریکایی را مرور کنیم:

  1. ریاست کرایسلر درباره توجیه اقتصادی بودجه 70 میلیون دلاری موردنیاز برای تولید وایپر تردید داشت. اما سرانجام پروژه ساخت «نسخه مدرن از کبرا» در اواخر 1988 توسط باب لوتز مدیرعامل کرایسلر به تیم طراحان ابلاغ شد.
  2. مدیر پروژه طراحی وایپر، 85 مهندس را برای طراحی این خودرو انتخاب کرد که به تیم وایپر (Team Viper) مشهور شد.
  3. لامبورگینی نقش مهمی در طراحی پیشرانه 10 سیلندر وایپر داشت.
  4. در سال 1991 نمونه اولیه وایپر تحت هدایت کارول شلبی به عنوان خودروی ایمنی در مسابقات ایندیاناپلیس 500 حاضر شد.
  5. قیمت 50 هزار دلاری دوج وایپر، نقش مهمی در جلب توجه خریداران ایفا کرد.
  6. ایده طراحی وایپر موتور-وسط بعد از پایان تولید نسل اول شکل گرفت که با پیوستن مسئول این پروژه به شرکت فورد، پایه و اساس نسل جدید فورد GT را تشکیل داد.
  7. درهای وایپر از دستگیره بی­‌بهره بوده و با فشردن دکمه­‌ای در حاشیه پنجره کناری باز می­‌شد.
  8. وایپر به سیستم تهویه مجهز نبود ولی از سال 1994 امکان سفارش این مورد فراهم شد.
  9. یک وایپر سفید رنگ توسط Unique Movie Cars به لیموزین تبدیل شده و در حاشیه مسابقات نسکار 300 سال 2012 در لاس­‌وگاس به نمایش درآمد.
  10. با وجود ثبت رقم بسیار عالی 0.96 در شتاب جانبی، پیچیدن با وایپر به مهارت نیاز داشت.

در ادامه به بررسی مشخصات فنی دوج وایپر خواهیم پرداخت:

دوج وایپر RT/10 رودستر  
سال تولید 1991-1995
پیشرانه 8 لیتری 10 سیلندر
حداکثر قدرت (اسب‌بخار) 400
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر) 630
نحوه انتقال قدرت محور عقب
جعبه‌دنده 6 سرعته دستی
وزن خالص (کیلوگرم) 1490
شتاب صفر تا صد (ثانیه) 4.6
حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت) 266

 

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

دیدگاه کاربران