هرچند فروش خودروهای برقی در سال 2021 به نقطه عطفی تازه در تاریخ عرضه اینگونه خودروها رسیده است، اما باید توجه داشت که همچنان بخش کوچکی از بازار در اختیار آنها قرار دارد. در مقام مقایسه بد نیست بدانید که از مجموع 8 میلیون دستگاه خودروی فروخته شده در ایالات متحده در سال 2021، تقریباً 310 هزار دستگاه به انواع برقی تعلق دارد. با توجه به این آمار میتوان انتظار داشت که با وجود افزایش تمرکز خودروسازان بر تولید مدلهای برقی، پیشرانههای درونسوز تا چند سال آینده نیز همچنان در مدار تولید باقی بمانند.
”براساس تخمین مسئولان فرمول یک، استفاده از سوخت سازگار با محیط زیست، باعث کاهش 65 درصدی ورود آلایندههای جدید به اتمسفر خواهد شد.“اما محبوبترین مسابقه صنعت حمل و نقل یعنی فرمول یک، اعلام نموده که نسل بعدی پیشرانههای مورداستفاده در این رقابت از سال 2025 باید از سوخت صددرصد سازگار با محیط زیست استفاده نمایند.
لازم بهذکر است که قرار شده خودروهای فرمول یک از سال 2022 به جای سوخت اکتان بالا، از سوخت با اکتان 87 به علاوه 10 درصد اتانول استفاده نمایند.
اما سوختی که از سال 2025 مورد استفاده قرار خواهد گرفت، از چند منبع طبیعی تامین خواهد شد که یکی از آنها کربن بازیافتی از دی اکسید کربن است. منابع زیست توده همچون جلبک یا مواد پسماند از ضایعات کشاورزی هم گزینه دیگر خواهد بود. البته کارشناسان به دنبال راهی هستند تا چگالی انرژی تامین شده از این سوخت جدید با بنزین فعلی برابری کند تا عملکرد فنی خودروها تحت تاثیر قرار نگیرد.
سوزاندن این سوخت جدید هم باعث تولید دی اکسید کربن خواهد شد، اما نکته مهم این است که این عمل در قالب یک چرخه انجام میشود، یعنی دریافت دی اکسید کربن موجود از هوا، استفاده از آن و سپس بازگشت آن به اتمسفر.
براساس تخمین مسئولان فرمول یک، این چرخه نسبت به استفاده از سوخت متداول، باعث کاهش 65 درصدی ورود آلایندههای جدید به اتمسفر خواهد شد.
مسئولان برگزاری فرمول یک درحال مذاکره با شرکتهای تولید سوخت هستند، تا ذخیره مناسب برای استفاده در مسابقات تامین شود.
مسئولان F1 اعتقاد دارند که تنها 8 درصد از 1.8 میلیارد دستگاه خودروی حاضر در جهان تا سال 2030 از نوع کاملاً برقی خواهند بود، ضمناینکه استفاده از پیشرانههای درونسوز در وسایل نقلیه هوایی و دریایی نیز همچنان ادامه خواهد داشت، بنابراین F1 در حال تلاش برای یافتن سوخت سازگار با محیط زیست است.
براساس برخی شایعات، شرکتهای پورشه و آئودی هم به ساخت این سوخت پایدار تمایل نشان دادهاند تا جایی که قائم مقام شرکت پورشه مدتی پیش از احتمال همکاری این خودروساز آلمانی با F1 خبر داده بود.
اگر تلاشهای F1 و شرکتهایی همچون پورشه برای تولید سوخت جدید به ثمر بنشیند، برخلاف انتظار میتوان آیندهای روشن برای پیشرانههای درونسوز متصور شد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : caranddriver.com