کمکی به طول عمر بیشتر پیشرانه‌های درون‌سوز

سوخت سازگار با محیط زیست در خودروهای فرمول یک

19 مهر 1400 11:07

هرچند فروش خودروهای برقی در سال 2021 به نقطه عطفی تازه در تاریخ عرضه این‌گونه خودروها رسیده است، اما باید توجه داشت که همچنان بخش کوچکی از بازار در اختیار آن‌ها قرار دارد. در مقام مقایسه بد نیست بدانید که از مجموع 8 میلیون دستگاه خودروی فروخته شده در ایالات متحده در سال 2021، تقریباً 310 هزار دستگاه به انواع برقی تعلق دارد. با توجه به این آمار می‌­توان انتظار داشت که با وجود افزایش تمرکز خودروسازان بر تولید مدل‌های برقی، پیشرانه­‌های درون­‌سوز تا چند سال آینده نیز همچنان در مدار تولید باقی بمانند.

براساس تخمین مسئولان فرمول یک، استفاده از سوخت سازگار با محیط زیست، باعث کاهش 65 درصدی ورود آلاینده‌­های جدید به اتمسفر خواهد شد.اما محبوب­‌ترین مسابقه صنعت حمل و نقل یعنی فرمول یک، اعلام نموده که نسل بعدی پیشرانه‌­های مورداستفاده در این رقابت از سال 2025 باید از سوخت صددرصد سازگار با محیط زیست استفاده نمایند.

لازم به‌ذکر است که قرار شده خودروهای فرمول یک از سال 2022 به جای سوخت اکتان بالا، از سوخت با اکتان 87 به علاوه 10 درصد اتانول استفاده نمایند.

اما سوختی که از سال 2025 مورد استفاده قرار خواهد گرفت، از چند منبع طبیعی تامین خواهد شد که یکی از آن‌ها کربن بازیافتی از دی اکسید کربن است. منابع زیست توده همچون جلبک یا مواد پسماند از ضایعات کشاورزی هم گزینه دیگر خواهد بود. البته کارشناسان به دنبال راهی هستند تا چگالی انرژی تامین شده از این سوخت جدید با بنزین فعلی برابری کند تا عملکرد فنی خودروها تحت تاثیر قرار نگیرد.

سوخت سازگار با محیط زیست در خودروهای فرمول یک

سوزاندن این سوخت جدید هم باعث تولید دی‌ اکسید کربن خواهد شد، اما نکته مهم این است که این عمل در قالب یک چرخه انجام می­‌شود، یعنی دریافت دی اکسید کربن موجود از هوا، استفاده از آن و سپس بازگشت آن به اتمسفر.

براساس تخمین مسئولان فرمول یک، این چرخه نسبت به استفاده از سوخت متداول، باعث کاهش 65 درصدی ورود آلاینده‌­های جدید به اتمسفر خواهد شد.

مسئولان برگزاری فرمول یک درحال مذاکره با شرکت‌های تولید سوخت هستند، تا ذخیره مناسب برای استفاده در مسابقات تامین شود.

سوخت سازگار با محیط زیست در خودروهای فرمول یک

مسئولان F1 اعتقاد دارند که تنها 8 درصد از 1.8 میلیارد دستگاه خودروی حاضر در جهان تا سال 2030 از نوع کاملاً برقی خواهند بود، ضمن­‌اینکه استفاده از پیشرانه‌های درون‌سوز در وسایل نقلیه هوایی و دریایی نیز همچنان ادامه خواهد داشت، بنابراین F1 در حال تلاش برای یافتن سوخت سازگار با محیط زیست است.

براساس برخی شایعات، شرکت‌های پورشه و آئودی هم به ساخت این سوخت پایدار تمایل نشان داده­‌اند تا جایی که قائم مقام شرکت پورشه مدتی پیش از احتمال همکاری این خودروساز آلمانی با F1 خبر داده بود.

اگر تلاش‌های F1 و شرکت‌هایی همچون پورشه برای تولید سوخت جدید به ثمر بنشیند، برخلاف انتظار می‌­توان آینده‌­ای روشن برای پیشرانه­‌های درون‌سوز متصور شد.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : caranddriver.com

دیدگاه کاربران