فروش خودروهای برقی در طی دو دهه آینده روند صعودی خواهد داشت.

سهم 55 درصدی خودروهای برقی از فروش جهانی خودرو تا سال 2040

7 خرداد 1397 16:02

برطبق پیش‌بینی نشریه اقتصادی بلومبرگ، فروش خودروهای برقی در طی دو دهه آینده روند صعودی خواهد داشت. این نشریه در یک گزارش جامع ادعا می‌کند تا سال 2040 سهم خودروهای برقی از فروش کل خودروها در جهان به میزان 55 درصد خواهد رسید که رقم بزرگی است.

یکی از دلایل اصلی این جهش در آمار فروش خودروهای برقی را می‌توان کاهش قیمت تمام شده این خودروها نسبت به قبل دانست.بلومبرگ در این گزارش بیان می‌کند که فروش سالانه خودروهای تمام برقی تا سال 2025 به رقم 11 میلیون دستگاه می‌رسد و میزان فروش سالانه در سال 2040 چیزی نزدیک 60 میلیون دستگاه خواهد بود. در صورت تحقق این امر، حدود 33 درصد از کل وسایل در حال حرکت در جاده‌های جهان در آن سال، برقی هستند.

یکی از دلایل اصلی این جهش در آمار فروش خودروهای برقی را می‌توان کاهش قیمت تمام شده این خودروها نسبت به قبل دانست. طبق این گزارش، قیمت خودروهای برقی باید تا سال 2024 به میزان بیشتری قابل رقابت با خودروهای دیگر باشد و تا سال 2029 قیمت این خودروها باید مساوی با خودروهای بنزین‌سوز یا دیزلی باشد تا انگیزه برای خرید این گونه خودروها کاهش یافته و نظر خریداران بیشتر از قبل به سوی خودروهای برقی جلب شود. به علاوه در سال‌های آینده مدل خودروهای برقی قابل عرضه بیشتر از حالا تنوع خواهد داشت.

در حال حاضر 155 مدل خودروی برقی برای فروش در سراسر جهان عرضه می‌شود، اما با توجه به افزایش سرمایه‌گذاری خودروسازان برای تولید این خودروها، پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2022 تنوع خودروهای برقی قابل سفارش به 289 مدل افزایش یابد.

همچنین با افزایش توجه چین به اهمیت خودروهای، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 این کشور مالک نیمی از بازار خودروهای برقی در جهان باشد. تا سال 2025 فروش خودروهای برقی در چین معادل با 19 درصد از کل خودروهای فروخته شده در این کشور خواهد بود در حالی‌که در همان سال آمار فروش خودروهای برقی در اروپا 14 درصد و در آمریکا 11 درصد از کل بازار خودرو خواهد بود. کاملا قابل پیش‌بینی است که در صورت تحقق این گمانه‌زنی‌ها از میانه دهه 2020 آمار فروش خودروهای دورن‌سوز رو به کاهش رود.

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

دیدگاه کاربران