• خريد و فروش ماشين اقساطي باما

نکات مهم هنگام خرید اقساطی

شرایط خرید خودرو لیزینگی در باما چیست؟

25 دی 1400 18:30

در مقاله امروز، درباره لیزینگ خودرو صحبت می‌کنیم و شرایط فروش اقساطی خودرو و نکات مهم در زمان خرید خودرو اقساطی را با شما درمیان می‌گذاریم.

انواع روش‌های فروش خودرو

در بازار خودرو، فروشندگان می‌توانند با 3 روش مختلف، خودروی‌شان را عرضه کنند که در ادامه، این سه روش را برای شما توضیح می‌دهیم.

اولین روش، «فروش فوری خودرو» است که با نام «فروش نقدی خودرو» هم شناخته می‌شود. در این روش، قیمت تمام‌شده خودرو، از قبل مشخص است و خریدار می‌داند که دقیقا چه مبلغی را باید به فروشنده، پرداخت کند تا خودروی‌اش را تحویل بگیرد. در واقع فروش فوق العاده ایران خودرو یا فروش فوق العاده سایپا نیز همگی، زیرمجموعه‌ای از این نوع فروش خودرو هستند.

دومین روش، «پیش فروش خودرو» است. در این روش، مشتری باید بخشی از قیمت خودرو را بعنوان پیش‌پرداخت، به فروشنده پرداخت کند. سپس فروشنده نیز متعهد می‌شود که به محض مهیاشدن خودرو، آنرا به مشتری تحویل دهد. از این‌رو، مشتری در زمان تحویل گرفتن خودرو، باید مابقی قیمت تمام‌شده خودرو را هم بپردازد. اما مسله اینجاست که در روش پیش‌فروش، دو نکته مهم وجود دارد:

1- در روش پیش فروش قطعی، قیمت تمام شده مشخص است اما در روش‌های «پیش فروش عادی» و «پیش فروش مشارکتی»، قیمت تمام‌شده خودرو مشخص نیست و باید به نرخ روز با فروشنده، تسویه حساب کنید. مثلا خودرویی که امسال 100 میلیون تومان قیمت دارد و برای پیش فروش عادی یا مشارکتی آن ثبت‌نام کرده‌اید، ممکن است در سال آینده، قیمتش به 120 میلیون تومان برسد و شما باید همان 120 میلیون را بپردازید. به همین دلیل، وقتی تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد، ناچیز باشد، به هیچ‌وجه نباید به سراغ روش پیش فروش خودرو بروید.

2- در روش پیش فروش خودرو، مبلغی که بعنوان پیش پرداخت می‌دهید، بعنوان درصدی از ارزش خودرو، لحاظ نمی‌شود. مثلا همان خودروی 100 میلیون تومانی را دوباره تصور کنید. فرض کنید که فروشنده از شما می‌خواهد تا 50% قیمت خودرو را بعنوان پیش پرداخت، بدهید که در اینجا، معادل 50 میلیون تومان می‌شود. حالا تصور کنید که زمان تحویل خودرو فرا رسیده اما قیمت روز آن، معادل 120 میلیون تومان شده است. شما قبلا 50% قیمت خودرو را پرداخت کرده‌ بودید که قبلا 50 میلیون تومان ارزش داشت ولی حالا با نرخ روز، معادل 60 میلیون تومان (نصف 120 میلیون) ارزش دارد. بنابراین شما باید 60 میلیون تومان را بپردازید. اما آیا در واقعیت نیز همینطور است؟ خیر! اینطور نیست. متاسفانه در روش پیش فروش عادی یا مشارکتی، چنین چیزی از طرف فروشنده، لحاظ نمی‌شود. یعنی باید همان 70 میلیون تومان را برای تسویه حساب، بپردازید. جالب‌تر اینکه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، تاکنون هیچ ایرادی به این موضوع، نداشته است!

فروش اقساطی خودرو کارکرده بدون پیش پرداخت

سومین روش، که اتفاقا موضوع مقاله امروز ماست، «فروش اقساطی خودرو» است که با نام‌های دیگری مانند «فروش اعتباری خودرو» یا «فروش لیزینگی خودرو» نیز شناخته می‌شود. اما خرید اقساطی خودرو چیست و چه شرایطی دارد؟ در ادامه متن، بیشتر درباره خرید ماشین اقساطی صحبت می‌کنیم.

لیزینگ خودرو یا خرید اقساطی خودرو

تصور کنید که خانه‌ای را اجاره کرده‌اید. مبلغی را بعنوان رهن خانه داده‌اید و مبلغ دیگری را هم بصورت ماهیانه، باید به صاحب‌خانه پرداخت کنید. حالا فرض کنید که صاحب‌خانه بخواهد خانه‌اش را به روش «رهن و اجاره» به شما بفروشد. یعنی شما با پرداخت اجاره ماهیانه، در واقع بخشی از قیمت خانه را می‌دهید. به این روش، می‌گوییم «اجاره به شرط تملیک» و در اصطلاح اقتصادی، به آن «لیزینگ» می‌گوییم. لیزینگ یعنی شما کالایی را دریافت می‌کنید اما قیمتش را به مرور زمان، به صاحب کالا می‌پردازید. از آنجایی که صاحب کالا، نباید سرمایه‌اش را از دست بدهد، علاوه بر قیمت تمام‌شده کالا، مبلغ دیگری را به عنوان سود معامله، از شما طلب می‌کند.

در همین مثالی که زدیم، اگر جای خانه را با خودرو عوض کنیم، مبلغ رهن خانه، تبدیل می‌شود به پیش‌پرداخت خودرو. مبلغ اجاره ماهیانه خانه نیز تبدیل می‌شود به اقساط ماهیانه خودرو. بنابراین سود معامله کالا نیز به کارمزد اقساط خودرو، تغییر می‌کند. به مجموعه این فرآیند، می‌گوییم لیزینگ خودرو.

استعلام مجوز لیزینگ خودرو

هم پلیس انتظامی و هم کارشناسان قضایی و حقوقی، بارها هشدار داده‌اند که مشتریان قبل از عقد قرارداد خرید خودرو اقساطی، باید این موضوع را بررسی کنند که آیا فروشنده خودرو، مورد اطمینان است؟ آیا شرکت لیزینگ خودرو، مجوز فروش اقساطی خودرو را از نهادهای نظارتی و مراجع مطمئن دارد؟ 

برای استعلام شرکت‌های لیزینگ خودرو، کافی به سامانه استعلام بانک مرکزی به نشانه cbi.ir مراجعه کنید و از قسمت «بانک‌ها و نهادهای پولی مجاز»، شرکت‌های واسپاری (لیزینگ) را انتخاب نمایید.

شرکت های فروش لیزینگ خودرو

البته به صورت کلی، باید این نکته را بدانید که برخی از شرکت‌های لیزینگ خودرو، زیرمجموعه خودروسازان ایرانی بوده و قابل اعتماد هستند. شرکت «بهمن لیزینگ» که از زیرمجموعه‌های گروه بهمن خودروست و همچنین شرکت «لیزینگ رایان سایپا» که از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی سایپاست، از جمله شرکت‌های هستند که لیزینگ خودرو در آنها، قابل اعتماد است.

از طرف دیگر، برخی از خودروسازان هستند که بدون آنکه از شرکت‌های لیزینگ استفاده کنند، خودشان طرح‌های فروش اقساطی خودرو را اجرا می‌کنند. شرکت بهمن موتور، شرکت مدیران خودرو و شرکت کرمان موتور، ازجمله خودروسازان فعالی هستند که بصورت منظم و مداوم، طرح‌های خرید خودرو اقساطی را اجرا می‌کنند.

نکات مهم در هنگام خرید ماشین اقساطی

حتما عبارت‌هایی مانند فروش خودرو با اقساط 5 ساله، فروش خودرو با اقساط 36 ماهه، خرید خودرو با اقساط بلندمدت و ... را شنیده‌اید. همه این عبارات، شاید وسوسه‌کننده و جذاب به نظر برسند اما همیشه باید جنبه احتیاط را هم درنظر بگیرید. باتوجه به بدعهدی‌های متعددی که از سوی شرکت‌های مختلف در زمینه فروش لیزینگی خودرو برای مشتریان رخ داده است، حتما باید چندین نکته مهم را بدانید:

1- صرف داشتن مجوز لیزینگ خودرو از سوی بانک مرکزی، به معنی اعتماد صددرصدی شما، نباید باشد چراکه در گذشته، شرکت‌های لیزینگ متعددی فعالیت می‌کردند که مجوز بانک مرکزی داشتند اما خودرویی برای تحویل نداشتند!

2- در هنگام عقد قرارداد برای خرید خودرو اقساطی، متن قراردادتان بسیار مهم است. در قرارداد فروش خودرو لیزینگ، باید مشخص باشد که قیمت تمام‌شده خودرو، چقدر است و چگونه باید پرداخت شود. باید مشخص باشد که خودرو را چه زمانی تحویل می‌دهند. باید مشخص باشد که در صورت عدم تحویل خودرو، چگونه باید وجه پرداختی‌تان را پس بگیرید. اگر آشنایی به این امور ندارید، حتما  از مشورت کارشناسان حقوقی کمک بگیرید و سپس، برای امضای قرارداد خرید ماشین قسطی، اقدام کنید.

3- در قراردادهای فروش اقساطی خودرو، مراقب این نکته باشید که سند خودروی فروخته شده، تا زمانیکه تمام اقساطش را پرداخت نکرده باشید، نزد شخص فروشنده خودرو یا در رهن شرکت لیزینگ، باقی می‌ماند. بنابراین امکان نقل و انتقال خودرو لیزینگی نیز وجود ندارد چراکه مالکیت شش دانگ وسیله نقلیه، هنوز در اختیارتان نیست. 

4- در هنگام خرید خودرو لیزینگی، از آنجایی که مالکیت وسیله نقلیه (تا قبل از تسویه حساب) در اختیار فروشنده است، مسئولیت تمامی اتفاقاتی که ممکن است برای خودرو رخ دهد نیز برعهده فروشنده خواهد بود. مثلا تصور کنید که بعد از تحویل گرفتن خودرو لیزینگی، تصادف کنید یا آسیبی به خودرو، وارد شود. از همین‌رو، معمولا شرکت‌های لیزینگ خودرو، بیمه بدنه را الزامی می‌کنند و هزینه آنرا هم از مشتری می‌گیرند.  

فروش اقساطی خودرو کارکرده

فروش اقساطی خودرو با اینکه برای خودروهای نوشماره و صفرکیلومتر، کاربرد دارد اما برخی فروشندگان نیز هستند که به روش‌های فروش اقساطی خودرو کارکرده، روی آورده‌اند.

فروش ماشین دست دوم قسطی، به این صورت است که مالک خودرو، وثیقه‌ای معادل قیمت تمام‌شده خودرو اقساطی را از خریدار می‌گیرد. سال‌ها قبل یعنی زمان‌هایی که قیمت خودرو، بسیار ارزان‌تر از این روزها بود، فروش اقساطی خودرو کارکرده با سفته نیز امکان‌پذیر بود اما در این روزها که قیمت‌ها بالاتر رفته‌اند، فروشندگان خودرو، ضمانت‌های محکم‌تری را از خریدار ماشین قسطی، طلب می‌کنند؛ ضمانت‌هایی مانند سند رهن خانه یا چک.

فروش اقساطی خودرو بدون پیش پرداخت

برخی از شرکت‌ها هستند که خرید اقساطی خودرو از آنها، نیازی به پیش‌پرداخت ندارد. در چنین شرایطی، فروشندگان و بازاری‌ها اصطلاحا می‌گویند که فروش اقساطی ماشین را بصورت «دم قسط» انجام می‌دهند. البته با توجه به تغییر شرایط اقتصادی حاکم برجامعه، خرید ماشین اقساطی یا فروش خودرو اقساطی بدون پیش پرداخت، از روش‌های فروش، کنار گذاشته شده‌اند.

خرید خودرو اقساطی از باما

در سایت باما، بعنوان بزرگترین پلتفرم تخصصی در خرید و فروش ماشین، این قابلیت وجود دارد که تمام آگهی‌های فروش اقساطی خودرو را تنها با چند کلیک، مشاهده کنید.

خرید خودرو اقساطی از باما

اگر یکی از آگهی‌های اقساطی باما را باز کنید، اطلاعات نسبتا کاملی درباره نحوه خرید خودرو اقساطی، برای‌تان نمایش داده می‌شود؛ اطلاعاتی مانند زمان تحویل خودرو، مبلغ پیش پرداخت خودرو، مبلغ ماهانه اقساط خودرو و همچنین تعداد اقساط فروش خودرو.

دیدگاه کاربران