فیستا رالی دیگر قرار نیست به عنوان نماینده فورد در مسابقات رالی حاضر شود، چراکه پوما هیبرید براساس قوانین جدید Rally1 شکل گرفته و برای حضور در رقابت آماده شده و فیستا هم پس از یک دهه حضور، به پایان راه رسیده است.
”به لطف مجموعه هیبرید، مجموع توان لحظهای این خودرو به چیزی در حدود 500 اسببخار افزایش خواهد یافت.“هرچند پوسته پوما کراساور برای بدنه نماینده جدید فورد در رالی انتخاب شده، اما شاسی آن از نوع سازه فضایی است. درحقیقت قوانین جدید Rally1 دست شرکتکنندگان برای استفاده از شاسی متفاوت با نمونه تولید انبوه را باز گذاشته است.
شرکتکنندگان Rally1 اجازه استفاده از مجموعه محرکه هیبرید با قدرتی تا سقف 134 اسببخار را در اختیار دارند. پیشرانه درونسوز پوما Rally1 همان مجموعه 1.6 لیتری توربوشارژ مورد استفاده در فیستا WRC است، که قدرتی در حدود 380 اسببخار ارائه میکند. به لطف مجموعه هیبرید، مجموع توان لحظهای این خودرو به چیزی در حدود 500 اسببخار افزایش خواهد یافت.
علاقمندان خودرو از مطالعه این ارقام خوشنود خواهند شد، چراکه به نظر میرسد به گونهای شاهد روزهای طلائی رالی Group B در دوران مدرن هستیم، با این تفاوت که ایمنی خودروها بسیار افزایش یافته است.
در کنار تمام مزایا، پوما Rally1 با برخی محدودیتهای جدید هم روبرو شده است، که از میان آنها میتوان به نیروی کمتر رو به پایین برای بدنه نسبت به فیستا رالی، بازه حرکتی محدودتر سیستم تعلیق، اجبار به نصب گیربکس 5 سرعته و ممنوعیت دیفرانسیل مرکزی اشاره کرد.
هدایت خودروی فورد در رالی WRC سال 2022 برعهده کریگ برین و راننده کمکی او یعنی پل نگل قرار گرفته، رانندگانی که از تیم هیوندای جدا شده و به فورد پیوستهاند. سایر رانندگان اصلی و ذخیره تیم فورد در این رقابت نیز آدرین فورماکس، آلکساندر کوریا، گاس گرین اسمیت، جوناس اندرسون، سباستین لوب و ایزابل کالمیش هستند.
مسابقات رالی قهرمانی جهان 2022 از بیستم تا بیست و سوم ژانویه در مونتهکارلو و در 17 مرحله برگزار خواهد شد.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com