بررسی فونیکس تیگو 8 پرو هیبرید (PHEV)
عرضه تیگو 8 پرو PHEV در سال 1402
اسفند 1401: شرکت مدیران خودرو، در مراسم جشن سالانه خود، که با حضور برخی از مشتریان و دارندگان محصولات این شرکت برگزار شده بود، از اضافهشدن 2 محصول جدید به خانواده فونیکس خبر داده است. آنطور که مدیران این شرکت گفتهاند، اولین محصول، یک سدان نیمهلوکس در سگمنت B است و محصول دیگر نیز یک SUV با پیشرانه پلاگین هیبرید خواهد بود.
با اینکه نامی از این دو محصول جدید گفته نشده اما از همین حالا میتوان مطمئن بود که منظور این شرکت از SUV پلاگین هیبرید، همان تیگو 8 پرو PHEV است. خودروی سدان نیز احتمالا همان پرچمدار خانواده آریزو (بررسی خودرو آریزو 8) خواهد بود.
رونمایی تیگو 8 پرو هیبرید در تهران
شهریور 1401: شرکت مدیران خودرو در اولین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، علاوه بر رونمایی از آریزو 5 برقی، خبر داد که میخواهد پلتفرم اختصاصی مدیران خودرو را بسازد و طی پنج ساله آینده، خودرویی اختصاصی را برای بازار ایران تولید کند.

اما در کنار همه این اخبار، شرکت مدیران خودرو برای اولینبار از تیگو 8 پرو هیبریدی نیز رونمایی کرد؛ البته نام و لوگوی خودرو رونمایی شده در نمایشگاه، با برچسبهای مشکی پوشانده شده بود که نشان میدهد هنوز تا مونتاژ، راه زیادی دارد! شرکت مدیران خودرو نیز زمان دقیقی برای تولید تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید در کشورمان اعلام نکرده اما با قطعی شدن تولید آریزو 5 برقی در ایران، باید در آیندهای نزدیک، شاهد حضور این کراساور هیبریدی در خیابانهای کشورمان باشیم.
اولین هیبرید مدیران خودرو
شرکت مدیران خودرو از اواخر سال 1400، برند جدیدی با نام فونیکس را به بازار کشورمان معرفی کرد تا بتواند خودروهای نسل جدید چری، که هم طراحیشان متفاوت شده، هم قیمت گذاری بالایی دارند و هم مدرنتر و پرآپشنتر از قبل هستند، را تحت برند FOWNIX در کشورمان عرضه کند.

تیگو 8 پرو، نخستین محصول فونیکس در ایران بود و بلافاصله بعد از آن، نوبت به کراساور تیگو 7 پرو و سدان آریزو 6 پرو رسید. اما برای سال 1402، مدیران خودرو به دنبال فروش دو محصول دیگر است که یکی کراساور چری اومودا خواهد بود و میتواند رقیب سرسختی برای چانگان یونیتی سایپا باشد، و دیگری هم نسخه هیبریدی تیگو 8 پرو؛ خودرویی که محصول سال 2022 بازار چین بوده و با پسوندهای PHEV یا +e یا Hybrid نیز در برخی کشورها به فروش میرسد.
البته مدیران خودرو برای شروع تولید تیگو 8 پرو هیبرید در ایران، با مشکلات فراوانی باید دست و پنجه نرم کند چراکه از یک طرف، چری هنوز زیرساختهای لازم برای فروش انبوه چنین خودروهایی در کشورمان را مهیا نکرده و از طرف دیگر، شرکت مدیران خودرو نیز تاکنون سابقه فروش چنین محصولاتی را نداشته است.
اما تجربه فروش اوتلند هیبریدی در ایران، نشان داد که لازم نیست که خودروسازان خصوصی کشورمان، سختگیری زیادی برای فروش کراساورهای هیبریدی داشته باشند و فقط باید شروع کنند! ولی اینکه بعد از فروش این خودروها، خدمات پس از فروش آنها چه میشود، تکنسینهای فنی برای تعمیرات آنها از کجا پیدا میشود، تامین قطعات یدکی آنها چگونه است، باتریهای آنها در صورت نیاز به تعویض چقدر هزینه دارد و در شهرستانها چه بلایی بر سر خریداران این خودروها میآید و دهها مشکل دیگر اصلا مهم نیست؛ مهم این است که فقط بفروشید!
طراحی فونیکس تیگو 8 پرو هیبرید
طراحی ظاهری تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید، تفاوتی با نسخه عادی تیگو 8 پرو ندارد، غیر از کمی تغییر برای حاشیه و اجزای جلوپنجره و اضافهشدن پورت شارژ در کنار گلیگر جلو.

در این خودرو شاهد نصب دو ورودی هوا در طرفین سپر جلو و همچنین افزایش استفاده از نوار کرومی و رنگ متفاوت در نمای جانبی هستیم، که کمی تفاوت را برای این شاسیبلند چینی به ارمغان آورده است.
کلیت طراحی فضای کابین هم تغییری نداشته به جزء اینکه متخصصان چری با استفاده از ترکیب رنگهای مشکی و خاکستری، فضایی مدرن و البته کمی سرد و بیروح برای این خودرو تدارک دیدهاند.
فرم سه شاخه فرمان D کات، نمایشگر بزرگ که از اتصال صفحات پشت آمپر و اطلاعات سرگرمی حاصل شده و همچنین خروجی سرتاسری تهویه، عناصر اصلی طراحی داشبورد تیگو 8 هستند، که در تمامی نسخههای این خودرو از جمله تیگو 8 پرو هیبرید نیز قابل مشاهده است. نمایشگرهای داخل کابین در واقع از سه صفحه 7 اینچی پشت آمپر، 12.3 اینچی اطلاعات سرگرمی و 8 اینچی کنترل تهویه تشکیل شده است.

بنابر ادعای رسانه چینی، صندلیهای این خودرو با طرح لوزیشکل روکشها، حسی خوشایند از راحتی و کیفیت را به کاربر منتقل میکند.
مشخصات فنی تیگو 8 پرو هیبرید
نیروی محرکه فونیکس تیگو 8 پرو هیبریدی از مجموعه هیبرید Kunpeng DHT شامل موتور 1.5 لیتری توربوشارژر بنزینسوز و دو موتور برقی تامین میشود. هریک از موتورهای برقی روی یکی از محورها نصب شده که در همکاری با موتور درونسوز، مجموعاً 326 اسببخار قدرت و 510 نیوتنمتر گشتاور در اختیار این کراساور چینی قرار میدهد.

ظرفیت مجموعه باتری هم 19.27 کیلووات ساعت و شعاع حرکتی در حالت کاملاً برقی برابر با یکصد کیلومتر اعلام شده است. مصرف سوخت این خودرو هم براساس استاندارد اروپایی NEDC برابر با یک لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. رقمی که میتواند برای علاقمندان بسیار جالب باشد، شتاب صفر تا صد تیگو 8 پرو هیبریدی است که برابر با 4.9 ثانیه اعلام شده.
بد نیست بدانید یازده حالت رانندگی مختلف برای تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید درنظر گرفته شده است، که رانندگی در سرعتهای گوناگون، مسیرهای مختلف، شرایط متنوع جوی و البته میزان متفاوت استفاده از نیروی پیشرانه را پوشش میدهد.
قیمت تیگو 8 پرو هیبرید در ایران
در بازار چین، قیمت تیگو پرو پلاگین هیبرید، از حدود 155 هزار یوآن شروع شده و در فولترین حالت، به 171 هزار یوآن هم میرسد؛ یعنی قیمت این خودروی هیبریدی حدود 22 تا 25 هزار دلار است. بنابراین در صورت فروش در بازار ایران، حدود 20 درصد، گرانتر از قیمت تیگو 8 پرو بنزینی خواهد بود.
بررسی خودروهای فونیکس مدیران
در مقالههای شرایط فروش ام وی ام و شرایط فروش چری از آخرین شرایط فروش مدیران خودرو برای انواع MVM و CHERY مطلع شوید. در مقاله شرایط فروش فونیکس نیز آخرین اخبار از برند فونیکس مدیران خودرو و نحوه فروش تیگو 8 پرو، تیگو 7 پرو و آریزو 6 پرو را مشاهده کنید.
برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر درباره خودروهای جدید مدیران خودرو که تحت برند فونیکس در کشورمان عرضه میشود، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:
آخرین اخبار و رویداد ها
نویسنده : عماد رحمتیراد
منبع : باما
pstx(392 روز پیش)
معرکه هست