• نيسان پاترول  2020
  • نيسان پاترول  2020
  • نيسان پاترول  2020
  • نيسان پاترول  2020
  • نيسان پاترول  2020
  • نيسان پاترول  2020
  • 2020 Nissan Patrol Review
  • 2020 Nissan Patrol Review
  • 2020 Nissan Patrol Review
  • 2020 Nissan Patrol Review
  • 2020 Nissan Patrol Review
  • 2020 Nissan Patrol Review

کابوس تویوتا لندکروزر

تست و بررسی نیسان پاترول 2020

5 بهمن 1400 17:57

همین اول کاری بگوییم که از اتاق فرمان دستور داده‌اند به هیچ وجه من الوجوه نه اسمی از لندکروزر بیاریم، نه مقایسه‌ای، نه تیکه‌ای، نه کنایه‌ای، هیچی. اصلاً هیچ کاری با رقیب هم‌وطنش نداشته باشیم. این را همین اول گفتیم که حضرات طرفدار شاسی‌بلند محبوب تویوتا بدانند که در تست امروز برنامه‌ای برای زد و خورد و دعوا و کل‌کل و بگیر و ببند و این‌ها نداریم. خیلی شیک آمدیم خودرویمان را بررسی کنیم و برویم. اصلاً این رفقا می‌توانند برای جلوگیری از بروز هرگونه حساسیت و التهاب، مطلب امروز را نخوانند. پس به نام خدا، آقایان خانم‌ها این شما و این نیسان پاترول هشت سیلندر مدل 2020، کابوس تویوتا لندکروزر!

نیسان پاترول از کجا آمد؟

چقدر جالب. پاترول امسال 70 ساله می‌شود. خودرویی که هفت دهه پیش یک مهندسی معکوس و یک تقلید تمام‌عیار از جیپ ویلیز بود، ولی امروز یکی از پادشاهان دنیای شاسی‌بلندهای فول‌سایز است. مثل همیشه قرار نیست تاریخچه‌بازی کنیم پس می‌گوییم و می‌رویم.

نسل اول سال 1951 آمد. در 9 سالی که عمر کرد بیشتر خودش را در ارتش ژاپن نشان داد. موفق‌ترین نمایش نسل اول پاترول تبدیل شدن به خودروی آتش‌نشانی بود. نسل دوم در 1959 آمد. کمی بهتر. حالا چهره‌اش استقلال بیشتری یافته بود. راهی بازار استرالیا شد. قاطی اولین پکیج 100 دستگاهی نیسان Cedric خودش را به بازار آمریکا رساند. در اواسط عمر این نسل ناگهان گل کرد. هند و آفریقای جنوبی شدند مشتریان پر و پا قرصش. ماشین آتش‌نشانی هنوز به راه بود.

انقلاب پاترول با نسل سوم در سال 1980 همراه شد. آنقدر خوب که تقریباً غیر از مثلث برمودا در سراسر دنیا وجود داشت. به ایران هم آمد و حدود 20 سالی روی خط تولید پارس‌خودرو باقی ماند. ماشین آتش‌نشانی که سهل است حالا آمبولانس پاترول، خودروی ارتشی پاترول، پیکاپ پاترول و مدل 2 در روبازش هم تولید شده بود. می‌گویند موفق‌ترین نسل ادوار پاترول همین مدل بوده است.

نسل ششم نیسان پاترول

نسل چهارم در سال 1987 آمد. با تغییرات اندک در طراحی و تغییراتی عمیق در ساختار فنی به‌ویژه سیستم تعلیق. آغاز دوره مدرناسیون پاترول از این مدل بود. دوره‌ای که با نسل پنجم و سال 1997 به اوج خودش رسید. حالا دیگر یک شاسی‌بلند با انبوهی از المان‌های الکترونیکی و دیجیتال داشتیم. خودرویی که برای جلب توجه مشتریان جدید در بازار اسپانیا، مراکش و فیلیپین بیش از انتظار فانتزی شده بود.

در حالی که پاترول این نسل خودش را به دنیای میتسوبیشی پاجرو نزدیک می‌کرد، پاجرو در حال رشد و رسیدن به قله‌های آفرودبازی بود. شاسی‌بلندی که خود ژاپنی‌ها بپسندد، قطعاً یک چیز ریزه‌میزه سبک است. همین هم بود. بهترین نمایش پاترول نسل 5، سافاری در صحرای دوبی برای توریست‌ها بود.

نیسان که میراث ارزشمند پاترول را از دست رفته می‌دید، سال 2010 با نسل ششم یک کامبک رؤیایی زد. هیولای ژاپنی دوباره برگشته بود. شاسی‌بلندِ لوکسِ آفرودِ فول‌سایزِ حرفه‌ای. حالا هم که سراغ جدیدترین فیس‌لیفت مدل 2020 رفته‌ایم.

بررسی طراحی نیسان پاترول

وقتی از شاسی‌بلند حرف می‌زنیم، منظورمان تقریباً نه، دقیقاً چنین چیزی است. یک چیزی که واقعاً اسمش به قد و قواره‌اش بیاید. اینجا روی آخرین فیس‌لیفت همه‌چیز بزرگ است. فریم کروم نمای اصلی، توری جلوپنجره، چراغ‌های تند و تیز موسوم به V-Motion، نوار LED نور روز به شکل بومرنگ، سپرها، مه‌شکن‌ها و حتی لوگوی نیسان هم بزرگ است.

آفرود با نیسان پاترول  2020

بازگشت پاترول به دوران طلایی‌اش، تحسین‌برانگیز است. نیسان نمی‌خواسته این خودرو را با فاصله‌ای فاحش نسبت به زبان بصری خود قرار دهد. زبانی پویا با خطوط شکسته فراوان؛ اما از طرفی دیگر می‌دانسته که فانتزی کردن چهره این شاسی‌بلند غول‌آسا، فلسفه باابهتش را خراب می‌کند. به همین دلیل کج‌دار و مریز هم رعایت حال خودش را کرده و هم دل به دل مشتری‌اش داده است.

از نمای کناری حالت کشیده اتوبوسی پاترول جدید بهتر مشخص است، خصوصا سه ردیف صندلی. برای اولین بار در بین محصولات نیسان، از چراغ راهنمای ترتیبی در پاترول 2020 بهره گرفته شده است. اجزای این چراغ‌ها به جای اینکه همزمان روشن و خاموش شوند، به ترتیب و یک به یک روشن می‌شوند تا جلوه بهتری ایجاد کنند. رینگ‌های جدید با پره‌های متعدد نگذاشته‌اند بی‌خط بودن نمای کناری، خسته‌کننده شود. شما هم یک چیزی را متوجه شدید؟ دستگیره‌های این خودرو زیادی کوچک نیستند؟

در نمای عقب تغییرات چندانی را نسبت به ویرایش قبلی شاهد نیستیم؛ یعنی همان چراغ‌های بزرگ و کشیده که خطوطی هم‌راستا با سایر زوایای بدنه دارند. طراحی کردن یک فرمت کاملاً جدید برای زبان بصری پاترول، علاوه بر هزینه سرسام‌آور، وقت زیادی هم از شرکت می‌گرفت. به همین دلیل است که حال و هوای قسمت عقب تا حدودی شبیه سایر محصولاتش شده است.

طراحی نمای عقب نیسان پاترول  2020

داخل کابین هم خبرهای خوبی داریم هم خبرهای بد. اول اینکه چقدر همه‌چیز متقارن و سفت‌وسخت سر جای خود قرار گرفته‌اند. هیچ نماد ابتذالی دیده نمی‌شود. موبه‌مو اصول اولیه باوقارسازی رعایت شده است.

پشت فرمان که هستید، سقف سایر خودروها زیر پایتان است. فاصله با صندلی بغلی آنقدر هست که درازکش هم به یکدیگر برخورد نکنید. نیسان در این نسخه از پاترول معمولاً از یک‌تریم خاص دکوراتیو استفاده می‌کند که البته چندان بد هم نیست. استفاده ساده از پوشش چوب و چرم و تزئینات آلومینیومی ایده خلاقانه‌ای نیست، ولی دست‌کم برای چنین محصولی چیزی فانتزی‌تر از این واقعاً منطقی نیست. ترکیب‌بندی دکمه‌ها برای آنها که به تازگی با نیسان آشنا شده‌اند، جذاب است ولی دوست‌داران این برند می‌دانند که سبک و سیاق چینش دکمه‌ها شبیه سایر محصولاتش است.

کابین و امکانات نیسان پاترول 2020

کنسول وسط محبوب مشتریان خاورمیانه‌ای، پر از دکمه و پیچ است؛ اما در جلوی صندلی شاگرد یک‌دفعه با یک طراحی فاجعه‌آمیز برخورد می‌کنیم. مثل فسنجان شیرینی که ناگهان یک انار ترش زیر دندان بیاید. چقدر این طراحی حلالی و منحنی شکل داشبورد کمدی شده است. مخصوص آن دریچه تهویه مطبوع که به طرزی خنده‌دار بالا کشیده شده است. این یک نقطه منفی در داخل کابین پاترول جدید نیست، یک لکه منفی است.

بررسی آپشن‌ها و تجهیزات نیسان پاترول

اگر خودرویی آپشن و دکمه و کلید و از این مسائل نداشته باشد که حیثیتش را به باد می‌دهید که چقدر بی‌همه‌چیز است و فلان و بهمان. حالا یکی هم مثل این پاترول داریم که گله به گله برای هرچیزی سه‌تا دکمه دارد و باز هم می‌گویید چقدر شلوغ و چقدر بی‌نظم.

در وسط کنسول یک نمایشگر 8 اینچی لمسی و آن پایین‌ترین نمایشگر بزرگ اطلاعات مربوط به سیستم صوتی دیده می‌شود. کار با سیستم اطلاعات و سرگرمی به‌شدت راحت است. مسیریاب ماهواره‌ای‌اش واقعاً نرم و سریع بالا می‌آید. با این حال باید در نظر داشت که برای دسترسی بهتر به جزئیات نقشه‌ها و جغرافیای ایران نیاز به یک به‌روزرسانی اساسی است. ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده، سیستم هوشمند اخطار برخورد از جلو و مجموعه فناوری‌های حرکتی هوشمند که به Nissan Intelligent Mobility معروف است، تنها روی همین تیپ Platinum نیسان پاترول فیس‌لیفت 2020 دیده می‌شود.

دوربین دید عقب نیسان پاترول  2020

در باکس بین دو صندلی جلو یک سردکن برای نوشیدنی تعبیه شده است که ایده جالب توجهی بود. با توجه به اینکه نیسان پاترول جدید اغلب در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس عرضه می‌شود، صندلی‌های جلو فقط سردکن دارند. رانندگی با چنین ماموتی بدون وجود دوربین عقب حقیقتاً امکان‌پذیر نیست.

برای باز کردن درب و استارت زدن نیازی به سوئیچ نخواهید داشت. برقی بودن درب قسمت عقب خبر خوبی است ولی خبر بد اینجاست که سرعت باز و بست آن واقعاً عذاب‌آور است.

ازجمله امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به هشدار نقاط کور و هشدار خروج از خط اشاره کرد. یکی از جذابیت‌های پاترول در این ویرایش حضور کروز کنترل تطبیقی و ترمز خودکار است که راستش را بخواهید جرات تست کردنش را نداشتیم. یک نکته جالب درباره این پاترول فیس‌لیفت بگوییم و آن هم بهبود سیستم تهویه مطبوع است. ژاپنی‌ها می‌گویند با تغییراتی که در این سیستم داده‌اند حالا به‌ویژه هوای خنک سریع‌تر و بهتر در سرتاسر اتاق انتقال پیدا می‌کند.

صندلی های ردیف عقب نیسان پاترول  2020

صندلی‌های ردیف آخر به صورت 60-40 تا می‌شوند ولی اگر به صورت 100 درصد آن‌ها را بخوابانید با فضای قسمت باری حدود 920 لیتر مواجه خواهید شد. در آخر بیایید یک درصد فکر کنیم روی این غول سیستم اتوهلد، حرکت درسربالایی و سرپایینی نصب نشده باشد.

بررسی مشخصات فنی نیسان پاترول

برخی از این شاسی‌بلند جدیدها را دیده‌اید که با 5 متر طول و 2 تن وزن مثلاً یک موتور 2 لیتری توربو دارند؟ آدم تاول می‌زند از این وضع. مثل این داداشیای باشگاه بدن‌سازی که بالاتنه غول‌آسا و پاهای ریزه‌میزه دارند. قلب پاترول نسل شش دقیقاً به هیکلش می‌خورد. یک قوای محرکه سنگین 5.6 لیتری هشت سیلندر V شکل. برای این بلوک سنتی و سربه‌زیر تولید 400 اسب‌بخار قدرت و 560 نیوتن‌متر گشتاور مثل آب خوردن است.

گیربکس نیسان پاترول 2020

حضور جعبه‌دنده 7 سرعته‌ای که شرکت Jatco برای نیسان ساخته چه حرفه‌ای باشید چه یک راننده معمولی، شما را راضی نگه می‌دارید. نیسان ادعا می‌کند یکی از مهم‌ترین تغییراتی که روی مدل 2020 اعمال شده، کاهش محسوس نویز اضافی است.

کافی است از پاترول‌بازهای قدیمی بپرسید سیستم انتقال قدرت دو محور یعنی چی تا به شما بگویند تخصص اصلی نیسان چیست و کجاست. پنج متر و شانزده سانتی‌متر و 5 میلی‌متر. طول دقیق نیسان پاترول امروز است. عرض و ارتفاعش هم با تخفیف بگویید 2 متر. ولی چیزی که مهم است فاصله طولی بین دو محور عقب و جلو است که بیش از 3 متر شده است. نگویید 5 متر طول باید یک ویل‌بیس 3 متر هم داشته باشد. نه، بحث اینجاست که بخش اعظمی از طول این خودرو را قسمت Overhang (فاصله سپر جلو تا مرکز چرخ جلو) اشغال کرده است. پس بنابراین اگر محفظه موتور را حذف کنیم، دو محور عقب و جلو تقریباً به اندازه طول خود خودرو هستند. درست چیزی مانند سوپراسپرت‌ها. وزن نهایی فول‌ترین نسخه این خودرو چیزی حدود 2800 کیلوگرم است. حالا فکر نکنید مدل پایه مثلاً به اندازه ماتیز وزن دارد. سبک‌ترین مدل نیسان پاترول فقط 100 کیلوگرم کمتر است.

راند نهایی با نیسان پاترول

قبل از تولید پنجمین نسل پاترول، نیسان تجربه خوبی از تولید آرمادا و تیتان به دست آورده بود. پاترول از ابتدای تولیدش تا قبل از این نسل خود را به‌عنوان یک شاسی‌بلند توانمند معرفی کرده بود که می‌بایست برای جست‌وخیز کلی سر و صدا کند. ولی ژاپنی‌ها متوجه شدید که واقعاً نیازی به این نمایش عامه‌پسند نیست. به همین دلیل است که صدای استارت این قلب 5.6 لیتری واقعاً لطیف و ظریف است.

تست و بررسی نیسان پاترول 2020

می‌دانید اصل داستان چیست؟ نیسان عملاً تمرکزش را از ساخت چنین خودروهایی حجیم و پرمصرفی برداشته است. اساساً این خودروها را در تیراژ پایین برای مشتریان خاص که اغلب خاورمیانه‌ای هستند، ساخته می‌شوند. بازاری که به صورت کلی شاسی‌بلندهای قوی‌هیکل با آپشن‌های لوکس در آنجا رفت و آمد خوبی دارند. نیسان نمی‌خواهد این بازار را به راحتی از دست دهد. حالا این‌ها را گفتیم که چی؟

منظور این بود که فلسفه تولید و مصرف این خودرو واقعاً چندان ماجراجویانه نیست. همینکه با اقتدار پشت فرمان بنشینید و سنگین و رنگین در خیابان‌ها حرکت کنید، به روح پاترول احترام گذاشته‌اید. حالا غیر از این هیچ با خودتان فکر کرده‌اید که برای تست یک شاسی‌بلند تنومند و پهن‌پیکر با قابلیت‌های آفرود و ویژگی‌های لوکس چه کار باید کنیم؟ بریم دوبی سافاری یا بریم کویر مصر آفرود؟ در نظر دارید وسط شهر هستیم. حالا دیگر ما هنر کردیم کمی زدیم گوشه موشه‌ها تا حال و هوای خارج جاده‌ای داشته باشد. البته اینکه صاحب‌ماشین هم اجازه کاری بیشتر از این هم نمی‌داد، بی‌تأثیر نبود.

عکاس: بامداد صفائیان

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران