احتمال احتکار و تقلب در بازار روان‌کننده‌ها

گرانی در بازار روغن

12 خرداد 1397 13:00

پس از افزایش قیمت خودرو و لاستیک و سیگار و گوشت و برنج و خلاصه همه چیز، حالا نوبت به روغن موتور رسیده است. مواد اولیه تولید روغن موتور از فرآورده‌های پتروشیمی است که با وجود تولید داخل بودن، قیمت آنها طی سال‌های گذشته شدیداً افزایش یافته است و همین مساله باعث شده این سوال پیش بیاید که آیا روغن موتور هم گران می‌شود؟

از ابتدای امسال حدود 42 درصد نرخ خوراک شرکت‌های تولیدکننده روانکارهای صنعتی را افزایش یافته است.

در همین زمینه حمیدرضا خلیلی، دبیرکل انجمن پالایشگاه های روغن سازی ایران می‌گوید افزایش نرخ خوراک روغن موتور برای سومین ماه پیاپی شرکت‌های تولیدکننده را با مشکل مواجه کرده است.

ثبات قیمت با وجود افزایش دو برابری قیمت مواد اولیه

به گفته وی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدای امسال حدود 42 درصد نرخ خوراک شرکت‌های تولیدکننده روانکارهای صنعتی را افزایش داده است. این درحالیست که تاکنون هیچ مجوزی برای افزایش قیمت محصول این شرکت‌ها صادرنشده واین مساله تولیدکنندگان و بازار را در یک بلاتکلیفی قرارداده است. از سوی دیگر با وجود آن‌که از سال 96 تاکنون قیمت خوراک شرکت‌های تولیدکننده روغن‌های صنعتی دو برابر شده است، اما از سال 93 تاکنون هیچ افزایش قیمتی درمحصول این شرکت‌ها صورت نگرفته است. با این حال شرکت‌های روغن‌سازی با وجود شرایط سخت، عرضه را با حداکثر ظرفیت دنبال می‌کنند تا کمبود از این ناحیه در بازار احساس نشود. همین امر حاشیه سود روغن را پایین آورده است.

احتمال احتکار در بازار

در بازاری که حاشیه سود پایین باشد برخی عوامل دست به هر کاری می‌زنند تا سود خود را بیشتر کنند. در چنین شرایطی دور از پیش‌بینی نیست اگر به احتکار روغن موتور بر بخوریم. دبیرکل انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران احتمال احتکار به دلیل افزایش قیمت‌ مواد اولیه را در بازار ممکن خواند و گفت: «در حال حاضر بسیاری از مشتریان تصور می‌کنند، روغن در بازار به زودی گران خواهد شد و همین مساله ممکن است برخی را به احتکار این محصول تشویق کند که درنهایت دود آن به چشم مصرف‌کنندگان نهایی خواهد رفت.» خلیلی در نهایت از یک ناهنجاری دیگر در بازار نام برد و گفت: «ممکن است بازار به سمت محصولات تقلبی سوق پیدا کند.» اتفاقی که هم با حاشیه سود کم در بازار اصلی ممکن است و هم با افزایش قیمت در آن. در هر صورت این پدیده چند سالی است در بازار روغن موتور دیده می‌شود.

: مسلم تقوی

منبع : تسنیم

دیدگاه کاربران