• هيونداي آيونيک 6
  • هيونداي آيونيک 6
  • هيونداي آيونيک 6
  • هيونداي آيونيک 6
  • هيونداي آيونيک 6
  • هيونداي آيونيک 6
  • هيونداي آيونيک 6
  • هيونداي آيونيک 6

سدانی برقی با طراحی آیرودینامیک

معرفی هیوندای آیونیک 6

25 تیر 1401 16:07

همه می‌دانند که هیوندای آیونیک 5 یکی از کراس‌اورهای محبوب بازار است که عملکرد قابل‌توجهی را به نمایش می‌گذارد. حال آیونیک 6 جدید قصد دارد این مسیر موفقیت را ادامه دهد. اکنون نگاهی دقیق‌تر به خودرویی که چند هفته پیش رونمایی شد می‌اندازیم.

هیوندای با آشکار کردن فناوری، روند رونمایی از این خودرو را تکمیل کرد. البته بسیاری از این قابلیت‌ها را پیش‌تر روی آیونیک 5 دیده بودیم. به این دلیل که این سدان روی همان پلتفرم مدولار E-GMP تعبیه شده است؛ یعنی باتری‌هایی با ظرفیت مقیاس‌پذیر، دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک و قسمت پایینی تخت که در قیاس با سایر خودروهای برقی متمایز است.

طراحی هیوندای آیونیک 6

تیزرهای هیوندای، این محصول را به عنوان یک خودروی الکتریکی با طراحی آیرودینامیک معرفی کرده‌اند و این از طراحی قوس‌دار بدنه کاملاً مشخص است، البته هنوز هیچ عددی از ضریب‌ درگ آیونیک 6 فاش نشده.

هیوندای آیونیک 6

بخش جلویی Ioniq 6 ظاهری مینیمال دارد و بخش پایینی، از عناصر عمودی شکل در طرفین تشکیل شده است. کاپوت کاملاً صاف است و قسمت‌های برجسته چراغ‌های جلو به ستون‌های A منتهی می‌شود. سقف نیز یک انحنا دارد و به جای آینه‌های جانبی، از دوربین استفاده شده است. رینگ‌ها با طراحی مرکب و نامتقارن نیز جلب توجه می‌کنند.

بخش عقب هیوندای آیونیک 6 طراحی اسپرتی دارد. یک اسپویلر در انتهای شیشه عقب تعبیه شده و پایین آن، یک لبه داک‌تیل قرار گرفته است. چراغ‌های عقب عریض هستند و از عناصر مربع‌ شکلی همانند پیکسل تشکیل شده‌اند. پایین‌تر، یک جفت عنصر عمودی قرار گرفته‌اند، که المان‌های مربعی سفید و قرمز دارند و با طراحی چراغ‌ها هماهنگ هستند.

هیوندای آیونیک 6

کابین و امکانات هیوندای آیونیک 6

در اولین تصاویر منتشر شده از این خودرو دیدیم که کابین آن مملو از فناوری است؛ مانند نمایشگر 12 اینچی و یک نمایشگر اطلاعات پشت فرمان. روی این خودرو سیستم عامل اپل کارپلی و اندروید اتو به صورت استاندارد نصب خواهد شد که ارتقای نرم‌افزاری آن‌ها نیز به صورت آنلاین خواهد بود.

در داخل کابین پورت شارژ برای اتصال به دستگاه‌های مختلف مانند لپ‌تاپ نیز وجود دارد. حتی یک پورت برای اتصال به سایر لوازم خانه مانند یخچال در زمان قطعی برق در نظر گرفته شده است.

هیوندای آیونیک 6

پنل زیرین داشبورد دکمه‌های خازنی دارد، که مربوط به سیستم HVAC است. فرمان نیز فرمی دو شاخه دارد که طرفین‌ آن دکمه‌های خازنی قرار گرفته‌اند. چهار عنصر مربعی شکل نورانی در مرکز فرمان هستند و مشخص نیست که آیا تزئینی هستند و یا کاربردی. عکس‌های کابین، نوار نورانی بنفش را روی داشبورد و نور آبی را در قسمت پایینی نشان می‌دهند. هنوز مشخص نیست که آیا رنگ نورها تغییر می‌کنند یا خیر.

مشخصات فنی هیوندای آیونیک 6

استفاده از پلتفرم E-GMP این امکان را می‌دهد که دو ظرفیت باتری لیتیوم یون برای این خودرو در دسترس باشد، 53 یا 77.4 کیلووات ساعتی. باتری بزرگ‌تر دقیقاً همان چیزی است که روی هیوندای آیونیک 5 دیده بودیم. در نسخه دیفرانسیل عقب فقط موتور برقی نیز در آنجا قرار دارد. در حالی که در نسخه دو محوره، روی هر دیفرانسیل یک موتور برقی خواهد بود.

شرکت خروجی مدل تک موتوره را اعلام نکرده ولی می‌دانیم که قدرت نسخه دو موتوره 320 اسب‌بخار است. شنیده‌ها حاکی از قدرت 225 اسب‌بخاری برای مدل دیفرانسیل عقب است. گفته می‌شود حداکثر میزان پیمایش این خودرو با یک بار شارژ حدود 610 کیلومتر است. البته این عدد برای مدلی که باتری کوچک‌تر دارد حدود 505 کیلومتر است.

هیوندای آیونیک 6

شرکت می‌گوید در مدلی که رینگ‌های 18 اینچی دارد مصرف در هر 100 کیلومتر معادل 14 کیلووات است. ساختار شارژر نیز به دو صورت 400 ولت و 800 ولت بدون نیاز به تجهیزات اضافی است. البته استفاده از شارژر سریع 350 ولتی DC نیز برای مشتریان در نظر گرفته شده است. این همان ساختاری است که قبلاً هم روی کیا EV6، هیوندای آیونیک 5 و البته جنسیس GV60 دیده بودیم.

به گفته هیوندای شتاب صفر تا صد مدل دو محور 5.1 ثانیه است. انتظار داریم این عدد برای مدل تک موتوره 7 ثانیه باشد.

برنامه تولید و قیمت هیوندای آیونیک 6

اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد آیونیک 6 در سه ماهه پایانی امسال وارد پروسه تولید جهانی خود خواهد شد. اگرچه تولید آن در آمریکا از سال 2023 استارت می‌خورد. شرکت هنوز اعلام نکرده است که این خودرو در چه بازارهای عرضه می‌شود اما طبق گفته وبسایت رسمی، مدل 2024 آن در بازار آمریکا حضور خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود قیمت پایه این خودرو 40 هزار دلار باشد.

دیدگاه کاربران