• نبکا et5
  • اسکاي ول ET5
  • اسکاي ول ET5
  • اسکاي ول ET5
  • اسکاي ول ET5
  • اسکاي ول ET5
  • اسکاي ول ET5
  • اسکاي ول ET5
  • اسکاي ول ET5
  • اسکاي ول ET5
  • اسکاي ول ET5

ET5، خودرو هوشمند نمایشگاه تهران

بررسی اسکای ول ET5 نبکا موتور

10 بهمن 1402 15:23

اسکای ول ET5، خودرو هوشمند نمایشگاه تهران

بهمن 1402: شرکت تازه تاسیس نبکا، تنها یک محصول دارد و در نمایشگاه خودرو تهران 1402 حضور یافته است. نبکا تنها محصول خود را در این نمایشگاه ارائه داد. نبکا این خودرو برقی هوشمند را در بالاترین سطح وارد کرده که مطابق استانداردهای روز اروپا است.

کاتالوگ نبکا ET5 منتشر شد

دی 1402: شرکت نبکا موتور، اطلاعات رسمی خودرو تمام برقی اسکای‌ول ET5 را برای نخستین‌بار منتشر نمود:

کاتالوگ نبکا ET5 برقی (PDF)

آغاز تولید انبوه نبکا ET5

آذر 1402: تولید آزمایشی نبکا ET5 در هفته آخر آبان انجام شده و از تاریخ اول آذر ماه، وارد فاز تولید انبوه شده است.  در واقع جدی ترین پروژه خودروی برقی کشور توسط نبکا پا به بازار گذاشته است.

این محصول با باتری 72 کیلووات ساعتی، بیشترین ظرفیت باتری در بین خودروهای برقی معرفی شده توسط سایر خودروسازان دارد و با این باطری قادر به پیمایش 520 کیلومتر است.

اعلام قیمت اسکای‌ ول ET5

آبان 1402: خودرو اسکای‌ول ET5 اولین کراس اور تمام الکتریکی مونتاژی در داخل کشور است که توسط شرکت «نبکا» مونتاژ خواهد شد. این محصول در تاریخ 8 آبان 1402 رسما رونمایی شد.

اسکای ول یکی از سازندگان خودروهای مسافربری در بازار چین است که 22 سال پیش تاسیس شد. این شرکت هفت سال قبل با برنامه تولید خودروهای سواری برقی، برند «اسکای ورث» را ثبت کرد.

ابعاد ET5 به 4698/1908/1696 میلی‌متر می‌رسد و فاصله محوری‌اش 2800 میلی‌متر است. این کراس‌اور 1880 کیلوگرمی برای 5 سرنشین طراحی شده است.

پیشرانه الکتریکی اسکای‌ول 201 اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط جعبه دنده تک سرعته، به چرخ های جلو منتقل می‌شود. ظرفیت باتری، ۷۲ کیلو وات ساعت در نظر گرفته شده که حداکثر برد حرکتی ۵۲۰ کیلومتری را ارائه می‌دهد. اگر از شارژ سریع استفاده کنید، خودرو در مدت زمان 35 دقیقه از شارژ 30 به 80 درصد می‌رسد. اما با وجود شارژ معمولی، 12 ساعت برای پر شدن شارژ باتری لازم است. سیستم بازیابی انرژی توسط ترمز می توان تا حدود ۳۰ درصد انرژی باتری را مجدداً به آن برگرداند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این کراس اور برابر ۹.۶ ثانیه اعلام شده و حداکثر سرعت آن ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

امکانات و ویژگی‌های اسکای‌ول ET5 عبارتند از ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار خواب آلودگی راننده، سیستم تصفیه هوای کابین، سانروف پانوراما، خروجی برق 220 ولت، خروجی برق 12 ولت، شارژر وایرلس، نمایشگر 12.8 اینچی، پشت‌آمپر تمام دیجیتال 12.3 اینچی، قابلیت اتصال گوشی (اندروید و آیفون) به صفحه نمایشگر، 8 اسپیکر با کیفیت بالا، چراغ‌های لیزری جلویی، بازشدن درب صندوق عقب با حسگر پا، کی‌لس استارتر، نور پردازی کابین، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار خطی، رادار نقطه کور، رانندگی بین خطوط خودکار، ترمز اضطراری، کروز کنترل هوشمند، صندلی VIP و تخت خواب شو راننده، کولباکس، شیب سنج، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو و ... .

شرکت نبکا اعلام کرده که قیمت این کراس اور 2 میلیارد و 790 میلیون تومان است. البته  به مدت ۵ روز از لحظه رونمایی اسکای ول، هریک از مشتریان که خریدشان را نهایی کنند یک دستگاه شارژر وال‌باکس (شارژر خانگی) نیز دریاف می کنند. سری اول خرید ها در کمتر از ۹۰ روز کاری تکمیل خواهد شد. ‌ علاوه بر آن، همراه این خودر، یک کارت شارژ برای ۲۰ هزار کیلومتر به صورت رایگان و با گارانتی ۸ ساله (۲۰۰ هزار کیلومتر) برای باتری و گارانتی ۵ ساله یا ۱۵۰ هزار کیلومتر به مشتریان عرضه خواهد شد.

رونمایی خصوصی اسکای ول در ایران

مرداد 1402: در اواسط تابستان 1401 تصاویری در فضای مجازی انتشار یافت که از حضور یک خودروی چینی به نام SKYWELL ET5 در خاک ایران خبر می‌­داد. زمان گذشت تا اینکه در روز چهارشنبه مورخ 25 مردادماه 1402، از خودروی اسکای‌ول به همراه چندین محصول هیبریدی و برقی دیگر، برای اعضای هیئت دولت، رونمایی گردید.

رونمایی خودروهای برقی و هیبریدی در هیئت دولت

بعد از این رونمایی، حالا مطمئن شده‌ایم که کراس‌اور ET5 قرار است وارد بازار کشورمان شود اما همچنان خبر دقیقی از زمان عرضه و همچنین چگونگی عرضه آن به بازار ایران، در دست نیست.

اولین محصول نبکا در بازار ایران

خودروی تمام برقی اسکای ول، قرار است در شرکت تازه تاسیسی به نام شرکت خودروی برقی نوین ماهان یا اختصارا شرکت نبکا به تولید برسد. شرکت نبکا، حاصل همکاری مشترک کرمان موتور و شرکت مپنا بوده و هدف از ایجاد آن، عرضه خودروهای تمام برقی برای بازار ایران است.  

گروه اسکای­ ورث که از سال 1988 در صنعت لوازم الکترونیکی فعالیت دارد، یک زیرمجموعه خودروساز به نام اسکای­ ول (Skywell Auto) را در سال 2017 تاسیس کرد. البته یک تولیدکننده اتوبوس به نام نانجینگ (Nanjing Golden Dragon Bus) هم در این شرکت سهم داشته و تولید خودروهای این برند را برعهده گرفته است.

اسکای­ ول در امر نامگذاری محصول، بسیار عجیب عمل کرده زیرا تک ­محصول خود یعنی ET5 را با اسامی اسکای ورث ET5، تیان‌می ET5 و اسکای ورث EV6 هم معرفی کرده است.

مشخصات فنی اسکای ول ET5

ابعاد اسکای ول ET5 در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.698 و 1.908 و 1.696 و 2.8 متر اعلام شده که این خودرو را در رده کراس‌اورهای میان‌­سایز قرار می‌­دهد.

در طراحی بدنه ET5 به صورت گسترده از خطوط مستقیم استفاده شده که تاثیر آن در طراحی چراغ‌ها و بخش جانبی بدنه کاملا نمایان است. فرم کلی این خودرو را می‌­توان طرحی فاقد هیجان دانست که البته تاحدی به محصولات هوندا نیز شباهت دارد.

اسکای ول ET5 به یک موتور برقی با 201 اسب ­بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور مجهز شده که در کنار باتری 55.33 کیلووات ساعت یا 71.98 کیلووات ساعت قرار گرفته و شعاع حرکتی 410 تا 520 کیلومتر (براساس استاندارد NEDC) را فراهم می‌­سازد. البته در برخی منابع، به باتری 88 کیلووات ساعت هم اشاره شده که شعاع حرکتی 600 کیلومتری را به همراه خواهد داشت. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت نیز 9.6 ثانیه اعلام شده است.

امکانات و تجهیزات اسکای ول ET5

بنابر اعلام شرکت اسکای ول، سامانه‌­های فعال ایمنی همچون کروزکنترل تطبیق‌­پذیر، ترمز اضطراری خودکار، هشدار تعویض خطوط، دستیار حرکت بین خطوط، دستیار شروع حرکت در سربالایی، تشخیص محدودیت سرعت، دوربین 360 درجه، پارک خودکار و دستیار نوربالا برای ET5 درنظر گرفته شده است. شبکه ارتباطی هوشمند Skylink به همراه دستیار صوتی و قابلیت برقراری ارتباط میان چند دستگاه، فیلتر هوای PM2.5 برای یونیزه‌­سازی هوای کابین و سامانه دستیار رانندگی سطح L2.5، از دیگر ویژگی‌­های اسکای ول ET5 خواهد بود.

اسکای ول ET5
کابین خودرو اسکای ول ET5

اسکای ول ET5 به تازگی با نام الاریس بئو (Elaris Beo) به آلمان وارد شده است. این خودرو به باتری 72 کیلووات ساعت، رینگ‌های 19 اینچی، تهویه مطبوع 4 منطقه‌­ای، صفحه پشت آمپر 12.3 اینچی، نمایشگر لمسی 12.8 اینچی، روکش چرم صندلی‌ها و فرمان و گرمکن ردیف جلو مجهز گردیده است.

براساس اعلام منابع چینی، اسکای ورث قصد دارد با مشارکت Imperium Motors  یا IM، کراس‌اور اسکای ول ET5 را به آمریکا صادر کند. یک نمونه از این خودرو در دفتر مرکزی IM در کالیفرنیا مشاهده شده ولی فرآیند دریافت مجوزهای شماره­‌گذاری هنوز به نتیجه نرسیده است.

رقیبان نبکا اسکای ول در ایران

در حال حاضر، فیدلیتی برقی از شرکت بهمن موتور، تنها رقیب مستقیمی است که می‌توانیم برای اسکای ول معرفی کنیم. البته خودروهای صاحب‌نام دیگری مانند تیگو 7 پرو مکس و همچنین تیگو 8 پرو مکس از شرکت مدیران خودرو، می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای این خودرو تمام برقی اسکای ول باشند.


اخبار سامانه فروش خودرو

چگونگی ثبت نام در سامانه فروش یکپارچه خودرو وزارت صمت، شرایط خرید خودرو از سامانه یکپارچه فروش خودرو، ادرس سایت سامانه تخصیص خودرو و سایت فروش ایرانی کار را در مقاله سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مطالعه کنید.

 
دیدگاه کاربران
Mohsen_PS 1402/9/29
من حدود ۵۰۰ کیلومتر با این ماشین رانندگی کردم. در مجموع خیلی‌ ماشین خوبیه، مخصوصاً شتاب گیری فوق العاده ای که داره. به نظرم از نقاط ضعفش هم کیفیت سیستم صوتی ماشین هست. کیفیت قطعات داخلی قابل قبوله و ضعف عمده ای ملاحظه نشد. برخلاف شایعاتی که میگن شارژ نمیشه، لازمه بگم که مشکل شارژ نشدن ماشین به خاطر سیم کشی های برق ایران هست، چون اگر آرت روی پریز متصل نباشه ماشین شارژ نمیشه! با هر بار شارژ حدود ۵۰۰ کیلو متر رانندگی میشه کرد و با شارژر معمولیش حدود ۱۰ ساعت از خالی تا ۱۰۰ درصد زمان شارژ نیاز داره. امیدوارم اطلاعات مفیدی به شما داده باشم
پاسخ
0
0
1
ندا 1402/8/11
2و 790 این خودرو چه خبره به کجا داریم میریم
پاسخ
0
0
0
مهدی‌شاه‌محمدی 1402/6/8
سلام‌ماشین‌‌اگر‌قراره‌وارد‌بشه‌تویو‌تا‌ونزا
پاسخ
0
0
0