• واردات خودرو در ازاي صادرات فرش

حرف‌های واقعی بزنیم!

واردات خودرو در ازای صادرات فرش

31 مرداد 1401 12:57

سید رضی حاجی‌آقامیری، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، درباره شرایط واردات خودرو در ازای صادرات فرش، توضیح داد که اولین تجربه آن به سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. در آن دوران نیز اعلام شد که در ازای صادرات فرش ایرانی می‌توان کالاهایی وارد کرد و همین موضوع سبب شد تا شرکت‌هایی مانند ایران‌ خودرو به این عرصه وارد شوند.

اینکه بگوییم فرد یا شرکت صادراتی وجود دارد که بتواند این حجم از فرش را صادر می‌کند، غیرواقعی استوی افزود با توجه به این‌که برای شرکت‌ها واردات کالا سود بسیاری داشت، حاضر بودند تا فرش را به هر قیمتی صادر کنند. این موضوع سبب شد تا فرش ایرانی با قیمت پایین‌تر از نرخ منطقی در بازارهای خارجی به فروش برسد و آسیب جدی‌ای به بازار فرش ایران وارد شد.

در ادامه، وی توضیح داد که بر اساس اطلاعات ارائه شده، اگر صادرکننده‌ای 70 میلیون دلار صادرات داشته باشد، می‌تواند در ازای آن خودرو وارد کند. این در حالی است که امروزه کل آمار صادرات فرش ایران، عددی در همین حدود است! در نتیجه، این که بگوییم فرد یا شرکت صادراتی وجود دارد که این حجم از فرش را صادر می‌کند، غیرواقعی است. با این قانون این احتمال وجود دارد که بار دیگر شرکت‌هایی از بیرون، با هدف سودآوری از واردات خودرو، به حوزه فرش ورود کنند و بدون صادرات واقعی و طبیعی، اقدام به ایجاد آمارهای لازم برای واردات خودرو کنند.

بر اساس گفته‌های آقای حاجی‌آقامیری، واردات و صادرات، دو بخش مجزا هستند. در حوزه کاری فرش، صادرکننده‌ای نیست که به شکل تخصصی در واردات نیز فعال باشد. این کار قطعا به تخصص خاص خود نیاز دارد. یک راهکار این است که صادرکننده‌ فرش بتواند مجوز واردات خود را در اختیار واردکننده قرار بدهد و با واسطه نهادهایی مانند بانک مرکزی، این توافق را داشته باشند که صادرکننده کار خود را انجام دهد و واردکننده نیز با استفاده از ارز حاصل از صادرات، کالا وارد کند. مشابه این تجربه در سال‌های قبل وجود داشته و باید دید که آیا شرایط دوباره برای چنین موضوعی فراهم می‌شود یا خیر.

پیش بینی قیمت خودرو

در مقاله پیش بینی قیمت خودرو در سال 1401 عوامل مختلفی را با هم موشکافی می‌کنیم که هر کدام می‌توانند بر یک یا چند «بخش از بازار» اثر بگذارد و باعث کاهش قیمت خودرو یا حتی افزایش قیمت خودرو شوند.

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران