• بررسي کاپرا 2 نيوفيس بهمن موتور
  • کاپرا 2 نيوفيس بهمن موتور
  • کاپرا 2 نيوفيس بهمن موتور
  • کاپرا 2 نيوفيس بهمن موتور
  • کاپرا 2 نيوفيس بهمن موتور
  • کاپرا 2 نيوفيس بهمن موتور

نمایشگاه مشهد: سومین چهره کاپرا در ایران

بررسی پیکاپ کاپرا 2 نیوفیس بهمن موتور

12 شهریور 1402 11:15

رونمایی کاپرا 2 جدید در مشهد

شهریور 1402: یکی از محصولاتی که رونمایی آن در نمایشگاه خودرو مشهد 1402، حاشیه و سروصدای زیادی نداشت، کاپرا 2 جدید بود؛ محصولی که قرار است جایگزین نسخه فعلی کاپرا 2 شود.

شرکت بهمن موتور، سال‌های زیادی است که در کلاس وانت‌های اقتصادی، حضور دارد. وانت مزدا و سپس وانت کارا، دو محصول پرفروش این شرکت هستند که به گزینه ایده‌آلی برای مشتریان بازار تجاری‌ها تبدیل شده‌اند. در کلاس وانت‌های میان‌رده نیز شرکت بهمن موتور، ابتدا پیکاپ کاپرا را به بازار کشورمان آورد. سپس در اواسط دهه 1390 خورشیدی، تولید پیکاپ ایسوزو را شروع کرد ولی ایسوزو خیلی زود از بازار کشورمان رفت و کاپرا، دوباره به تنها گزینه بهمن موتور در این بازار تبدیل شد.

اما همکاری بهمن موتور و شرکت چینی زد ایکس اتو، قرار است پررنگ‌تر از قبل شود چراکه بهمنی‌ها علاوه بر فیس‌لیفت جدید کاپرا دو، می‌خواهند پیکاپ جدید زد ایکس 1949 یا همان پیکاپ G9 بهمن موتور را هم به ایران بیاورند؛ پیکاپی که می‌تواند بهمن موتور را برای اولین‌بار، به کلاس پیکاپ‌های فول سایز بیاورد.

سومین چهره کاپرا در ایران

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم، پیکاپ کاپرا بهمن موتور، ساخت شرکت ZX AUTO چین است و در اکثر بازارهای صادراتی این شرکت، با نام گرند تایگر فروخته می‌شود. سری اول این پیکاپ چینی، از اواخر دهه 1380 خورشیدی به بازار کشورمان آمد. کاپرا در آن سال‌ها، در مدل‌های تک‌کابین و دو کابین عرضه می‌شد. سیستم محرکه کاپرا در مدل‌های تک‌کابین، از نوع تک دیفرانسیل بود اما خریداران مدل‌های دوکابین، این امکان را داشتند که سیستم دو دیفرانسیل را هم برای آن سفارش دهند.

در اواسط دهه 1390 خورشیدی، دومین سری این پیکاپ توسط شرکت بهمن موتور و با نام جدید کاپرا 2 به بازار آمد. در سری جدید این خودرو، مدل‌های تک‌کابین حذف و تولید مدل‌های دوکابین با تک‌دیفرانسیل نیز متوقف شده بود. کاپرا 2، فیس‌لیفت بسیار مختصری را نسبت به سری اول کاپرا تجربه کرده بود و غیر از گرافیک جدید چراغ‌ها، جلوپنجره بزرگتر و حجیم‌تر، طراحی مجدد سپرها، داشبورد جدید و اضافه‌شدن چندین آپشن تازه، هیچ حرف تازه‌ای برای گفتن نداشت. در مقاله تجربه 10 هزار کیلومتر رانندگی با کاپرا 2 می‌توانید اطلاعات مفیدی را درباره سری دوم کارپا کسب کنید.

اما شرکت بهمن موتور در ششمین سال تولید کاپرا 2 در ایران، درصدد عرضه سومین فیس‌لیفت این خودروست.

مشخصات فنی کاپرا 2 جدید

شرکت بهمن موتور، در جریان بیست و دومین نمایشگاه بین المللی خودرو مشهد که در شهریورماه 1401 برگزار شده بود، برای نخستین‌بار از سومین چهره کاپرا در ایران رونمایی کرد. هنوز زمان دقیقی برای عرضه فیس‌لیفت جدید کاپرا 2 اعلام نشده اما به نظر می‌رسد که بهمن موتور برای تولیدانبوه این خودرو در سال 1402 آماده باشد.

در کاپرا 2 جدید، منتظر هیچ خبر جذاب یا جدیدی نباشید، چراکه همه چیز این فیس‌لیفت، شبیه سری دوم کاپرا بوده و به غیر از تغییرات ظاهری، اتفاق مهم دیگری در ان رخ نداده است. در قسمت ظاهری خودرو، مهم‌ترین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند، طراحی دوباره جلوپنجره و سپر جلویی است که با ترکیب رنگ‌های مشکی و تزییات کرومی، چهره کاپرا 2 جدید را شیک‌تر و لوکس‌تر از قبل نشان می‌دهد. 

نه تنها تغییری در کابین کاپرا 2 جدید رخ نداده بلکه حتی مشخصات فنی آن هم مشابه قبل است؛ یعنی همان موتور تنفس طبیعی 2.4 لیتری میتسوبیشی که حدود 125 اسب بخار و 200 نیوتن متر را تولید می‌کند، همچنان در سینه کاپرای جدید می‌تپد. گیربکس خودرو نیز همان 5 سرعته دستی سابق است.

رقیبان کاپرا 2 جدید در ایران

جای افسوس زیادی دارد که چرا بهمن موتور، گرند تایگر 2021 را به ایران نیاورده و ترجیح داده تا کاپرا 2 را با کمترین و با ساده‌ترین تغییرات ممکن، دوباره به بازار کشورمان بفرستد.

کاپرا 2 در کلاسی قرار گرفته که رقیب مهمی برای آن وجود ندارد. چراکه تقریبا اکثر وانت‌های دوکابین بازار کشورمان، یا ارزان‌تر از کاپرا 2 هستند یا اینکه از آن گران‌ترند!

البته نزدیک‌ترین رقیب قیمتی به این محصول، پیکاپ ریچ بود که در سال 1400 تولیدش متوقف شد. علاوه‌بر ریچ، پیکاپ کارون نیز می‌تواند گزینه ارزان‌تری نسبت به کاپرا 2 جدید باشد؛ البته پیکاپ کارون در واقع همان زامیاد پادرا پلاس است که دوکابین دارد. همچنین خودروهای تک‌کابین دیگری مانند وانت کارا و وانت آریسان 2، بسیار ارزان‌تر از کاپرا 2 جدید هستند و تهدیدی برای کاپرا 2 محسوب نمی‌شوند. 

دیدگاه کاربران