• کاميون باري سي اند سي 420

با قلب 12 لیتری یوچای

بررسی کامیون باری سی اند سی 420 آریا دیزل (C&C U+420)

6 مهر 1402 08:00

بخش تجاری‌های کشورمان، خالی از یک کامیون باری خوب و باکیفیت است و این در حالی است که روزگاری این بخش از بازار حمل و نقل باری کشورمان، مملو از محصولات خوب و باکیفیت اروپایی بود. حالا قرار است تا آریادیزل، عرضه کامیون C&C U420 که نخستین بار در نمایشگاه خودرو اصفهان 1401 رونمایی شده بود، را در این بخش آغاز کند و باید دید که بازاری که مملو از کامیون و کشنده شده و تا حدودی با کمبود حجم بار روبرو است، چه واکنشی به این خودرو نشان خواهد داد. 

آریا دیزل را باید به عنوان یکی از خوش‌فکرترین شرکت‌های تجاری‌ساز کشورمان بدانیم که از زمان آغاز به کار که با عرضه کشنده‌ها و کامیون‌های رنو بود، تا امروز همیشه عملکرد خوبی داشته است و محصولات خوبی را برای عرضه به کشورمان انتخاب کرده است. زمانی که کشنده‌های رنو به بازار عرضه شدند، کمتر کسی به آنها به اندازه ساخته‌های مرسدس بنز و ولوو اعتماد داشت. اما عملکرد خوب آریادیزل به همراه کیفیت بالای محصولات رنو، آنها را به یکی از پرفروش‌ترین کشنده‌های بازار تبدیل کرد.

همچنین با عرضه کشنده C&C U480 با گیربکس اتوماتیک به عنوان اولین چینی با جعبه دنده خودکار و قوی ترین کشنده چینی بازار با 480 اسب بخار قدرت در زمان عرضه، نگاه‌ها را به محصولات چینی، تغییر داد. حالا این شرکت که به تازگی عرضه کامیون باری C&C با 420 اسب بخار قدرت را آغاز کرده است که تنها رقیب مرسدس بنزهای دماغدار کهنه کار ایران خودرودیزل به حساب می‌آید. 

در دهه 1380 شمسی که شرکت‌های اروپایی اقدام به حضور قوی در بازار کشورمان کردند، بخش کامیون‌های باری نیز با محصولاتی مثل آتگو و آکسور از مرسدس بنز، سری NH و بعدها FM از ولوو، سری P اسکانیا، سری محصولات میدلام و پرمیوم لندر از رنو، یوروکارگو از ایویکو و ... به سرعت در جریان نوسازی قرار گرفتند. اتفاقی که با تغییرات و بالا و پایین شدن‌هایش، بیش از یک دهه ادامه داشت تا کم کم، بازار از حضور محصولات خوب اروپایی خالی شد و باز هم کامیون بنز دماغدار ایرانخودرودیزل، یکه و تنها به راه خود ادامه داد. حالا باید دید کامیون باری C&C U+420 آریادیزل، در این بازار خالی و تشنه چه عملکردی خواهد داشت.

طراحی کامیون باری U420

طراحی ظاهری این کامیون، برای ما آشناست چرا که دقیقا و عینا، همان طرح کشنده C&C U480 نیوفیس است و نمای بیرونی کابین به جز مقداری تغییرات اندک، شبیه به کابین کشنده C&C U480 قدیمی است. با این تفاوت که شیشه‌های کوچک جانبی حذف شده و به جای آن، پنل فلزی قرار گرفته‌اند که ظاهر امروزی‌تری به کامیون می دهند و البته نمای جلو نیز، به کلی عوض شده است.

جلوپنجره تغییر کرده و زیباتر شده و همراه با این تغییر، لپی‌های بغل، برف پاک‌کن و شیشه جلو نیز تغییر کرده است که در مجموع، زیباتر به نظر می‌آید. البته بازهم طبق عادت طراحی کامیون‌های چینی، هنوز هم شیشه پشت کابین در این کامیون دیده می‌شود که با وجود کاربری باری و حتی دیگر کاربری‌های در نظر گرفته برای این شاسی، اصلا توجیهی ندارد.

این کامیون با 10040 میلیمتر طول، برای کاربری‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که البته باید در زمان خرید، کاربری مدنظر را نیز انتخاب کرد. همچنین با بارگیری به طول 7500 میلیمتر، اندازه مناسبی برای تمام کاربری‌هاست. از نکات مثبت این کابین، باید به سقف بلند آن اشاره کرد که تا امروز به جز تعداد اندکی آکسور باری با سقف بلند، عرضه کامیون باری با سقف بلند سابقه نداشته که باعث جادارتر بودن و راحتی بیشتر راننده خواهد بود. 

داخل اتاق با کشنده C&C U480 نیوفیس یکی بوده و با مدل‌های قبلی، به کلی متفاوت است. داشبورد به وضوح از مرسدس بنز آکتروس الهام گرفته که امروزه می‌توان این قضیه را در کابین کشنده دیما نیز مشاهده کرد. داشبورد، طراحی خوبی دارد و کار با ادوات و دکمه‌ها نیز خوب و راحت است. البته یک ایراد به این کابین وارد است که با داشتن سقف بلند، کف کابین، تخت نبوده و ارتفاع تونل موتور، نسبتا بالاست. 

مشخصات فنی کامیون یو پلاس 420

پیشرانه کامیون C&C آریا دیزل با 12.2 لیتر، 420 اسب بخار قدرت و 2100 نیوتن متر گشتاور دارد که با گیربکس 12+1 سرعته خودکار ساخت FAST، می‌تواند تجربه‌ای جدید برای شاغلین این بخش از صنعت حمل و نقل جاده‌ای باشد.

مشخصات فنی کامیون باری سی اند سی
مدل خودرو C&C U+420

آرایش محوری

سه محور 2×6

تعداد سیلندر/ نوع موتور

6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت یوچای

حجم‏موتور

12.2 لیتر

استاندارد آلایندگی

یورو 5eev+

حداکثر قدرت

420 اسب بخار

حداکثر گشتاور

2100 نیوتن متر

حداکثر سرعت

90 کیومتر در ساعت (محدود شده)

گیربکس

12+1 سرعته اتوماتیک ساخت FAST

ترمز کمکی

ریتاردر 5 مرحله ای گیربکس + ترمز موتور

سیستم کلاچ

تک صفحه ای خشک با فنر دیافراگمی

سیستم فرمان

هیدرولیک

سیستم ترمز

عقب و جلو دیسکی خنک شونده

برنامه های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS +ضد لغزش ASR +کنترل پایداری ESC+ ترمز اضطراری هوشمند +رادار خط خوان + ترمز تپه

باک سوخت

آلومینیوم به حجم 550 لیتر

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

10040 / 2500 / 3250

فاصله محوری (میلیمتر)

۵۲۰۰+۱۳۵۰

طول باگیر (میلیمتر)

7500

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

26000 کیلوگرم

ظرفیت مجاز محور جلو / عقب

6.5 تن / 13 تن

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت پارابولیک با کمک فنر / 4 بالن هوا با تنظیم ارتفاع

سایز و نوع تایر

315-80R22.5 تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

از ویژگی‌های این کامیون باید به سیستم تعلیق بادی در محور عقب آن اشاره کرد. محورهای عقب، دارای سیستم تنظیم ارتفاع هستند که امروزه در تمام خودروهای تجاری با فنربند بادی دیده می‌شود. 

تیپ حرکتی C&C U+420 به صورت 2×6 است و محور آخر، فاقد دیفرانسیل و دارای بالن باد بوده و بالاگیر است که دکمه آن نیز، داخل کابین و روی داشبورد نصب شده است. محور وسط دارای بالن باد بوده و با قفل دیفرانسیل، ترکیب مناسبی از قدرت مانور بالا و کیفیت سواری را می‌توان از این سیستم تعلیق و محورها انتظار داشت. قابل ذکر است که بازار کشورمان، این ترکیب را در گذشته، با آتگو 2528 نیز تجربه کرده است.

امکانات و تجهیزات کشنده U+420

کامیون باری سی اندسی U+420 همچون چینی‌های جدید کشورمان، دارای یک سری امکانات رفاهی و ایمنی جدید است. از امکانات این کامیون می‌توان به قفل دیفرانسیل، ترمزهای دیسکی در محور عقب و جلو با سیستم ضد قفل، سیستم تعلیق بادی در محورهای عقب، سیستم پایداری الکترونیکی، ریتاردر 5 حالته هیدرولیکی، ترمز تپه، رادار خط خوان، ترمز اضطراری جلو خودکار، بالابر برقی کابین و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کولر درجا به صورت سفارشی، چراغ رانندگی در روز، گیربکس اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی به همراه دکمه اکو و پاور برای تغییر در نوع دنده کشی، بخاری درجا، سیستم مالتی مدیا با صفحه نمایشگر لمسی 7 اینچی و مجهز به پورت USB با پشتیبانی از اندروید، کروز کنترل، فرمان دکمه دار، آفتاب گیر بیرونی شیشه جلو، شیشه ها و آینه های برقی با گرمکن، چراغ خواب داخل کابین، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با سانروف دستی سقف، قفل مرکزی همراه با ریموت، بوق بادی و شهری، تاخوگراف و سپهتن، صفحه نمایشگر دیجیتالی، مجموعه ابزار آلات و جک، کپسول آتشنشانی، صندلی راننده و شاگرد بادی، بادگیرهای جانبی اتاق، مخزن سوخت آلومینیومی و ... اشاره کرد.

رقیبان کامیون باری سی اند سی

نگاه عرضه کنندگان خودروهای تجاری به کشورمان همیشه در دو بخش کشنده و کامیونت بوده و بخش بسیار مهم باری، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. بعد از مدت‌ها، یک کامیون از سی‌اندسی چین با امکانات خوب و به صورت سه محور در این قسمت عرضه شده است که در گذشته، عملکرد خوبی در بخش کشنده‌ها از خود به نمایش گذاشته است. شرایط برای موفقیت این خودرو به نوعی آماده است که البته با شنیدن حرف‌های شاغلین این بخش، به نظر می‌آید که قیمت آن در این روزها کمی تند است.

با توجه به شرایط خاص بازار کشورمان در بخش کامیون‌های باری که ترکیبی از خودروهای قدیمی در حال تولید مثل کامیون باری واگن هود 2624 و کارکرده‌های اروپایی مثل اسکانیا سری P، مرسدس بنزهای آتگو و آکسور، ولوو FM و... هستند، می‌توان گفت هرکدام از این خودروها به نوعی رقیب این کامیون هستند. البته بنز واگن هود به عنوان یک خودرو قدیمی بدون امکانات اما هزینه های نگهداری کم است و کارکرده‌های اروپایی با وجود امکانات اندک، اما کیفیت بالایی دارند و خود را ثابت کرده‌اند. 

قیمت کامیون باری 420 آریا دیزل

برای اطلاع از آخرین اخبار شرکت آریا دیزل و جهت آگاهی از شرایط فروش کامیون‌های C&C و همچنین قیمت کامیون سی اند سی، مقاله شرایط فروش آریا دیزل را مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران