• اس دبيلو ام تايگر ED-i کرمان موتور

اولین برقی SWM به ایران رسید

بررسی اس دبیلو ام تایگر EDi کرمان موتور

21 دی 1402 13:31

اولین خودرو برقی SWM در ایران

دی 1402: بعد از آنکه شرکت کرمان موتور، مونتاژ خودروهای SWM را از شرکت سیف خودرو گرفت و سپس کراس‌اور SWM G01F را با نام جدید KMC A5 مجددا به بازار کشورمان معرفی کرد، حالا به نظر می‌رسد که این شرکت، به سراغ دومین محصول SWM برای بازار ایران رفته است. البته این‌بار با یک خودرو تمام برقی سروکار داریم.

با انتشار تصاویر SWM Tiger EDi در پارکینگ مرکزی کرمان موتور، می‌توان چنین حدس زد که این شرکت برای عرضه این خودرو برقی در سال 1403 آماده می‌شود. البته در صورت مونتاژ این خودرو در کرمان، قطعا لوگوی KMC را روی آن خواهیم دید. اما اگر این خودرو بصورت وارداتی به ایران بیاید، با همان نام و نشان SWM نیز تحویل مشتریان خواهد شد.

درباره نامگذاری این خودرو، باید بدانید که کلمه «تایگر» در زبان چینی، بصورت «داهو» خوانده می‌شود. بنابراین نام SWM Dahu نامی است که فقط در بازار چین از آن استفاده می‌شود و مختص سایر بازارهای صادراتی این خودرو نیست.


محصول سال 2023 بازار چین

شرکت SWM بین سال‌های 1971 تا 1984 در ایتالیا به ساخت موتورسیکلت اشتغال داشت. تقریباً 30 سال بعد، شرکتی به نام Shineray که در امور مالی و مسافرتی فعالیت دارد، تصمیم گرفت SWM را به حیات بازگرداند. SWM از سال 2016 در وطن جدید خود یعنی چین و در منطقه چانگ کینگ به ساخت خودرو مشغول است.

SWM از ابتدا به سراغ تولید خودروهای شاسی‌­بلند رفت، اما این نمی‌­تواند شرط کافی برای موفق شدن باشد، چراکه آمار فروش این برند از 64 هزار دستگاه در سال 2017 به 37 هزار دستگاه در سال 2021 و 17.852 دستگاه در سال 2022 کاهش یافت، که در بازار خودروی چین رقم بسیار ناچیزی محسوب می‌­شود.

جدیدترین محصول این شرکت یعنی SWM Tiger، یک کراس‌­اور میان­‌سایز است که سال 2022 برای نخستین‌بار به بازار چین معرفی شد. این خودرو با طراحی جعبه‌­ای و قدیمی بدنه، به پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده است، که 116 اسب‌­بخار قدرت را از طریق جعبه‌دنده 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می­‌دهد.

یکسال پس از عرضه تایگر بنزینی، شرکت SWM نسخه تمام برقی این محصول را نیز در سال 2023 معرفی کرد.

طراحی اس دبیلو ام تایگر برقی

چند تغییر جزئی شامل جلوپنجره و رینگ‌های جدید و چیدمان متفاوت اجزای چراغ‌های جلو، ظاهر تایگر EDi را نسبت به همتای بنزین­‌سوزش، متمایز ساخته است، هرچند که همچنان نمی‌­توان این خودرو را همتراز با خودروهای برقی امروزی دانست. حتی نسبت به سایر خودروهای برقی چینی نیز، تایگر EDi متاسفانه چندین گام، عقب‌تر است.

طراحی کابین تایگر EDi هم تفاوت چندانی نکرده است و فقط افزایش ابعاد نمایشگر مرکزی، اهرم تعویض دنده چرخان و ترکیب رنگی سفید و آبی با جزئیات برنز را به همراه دارد.

مشخصات فنی اس دبلیو ام تایگر برقی

قبل از هر چیز باید بدانید که اس دبیلو ام تایگر EDi در گروه خودروهای EREV قرار دارد؛ این نوع از خودروها، محصولاتی تمام برقی هستند که به پیشرانه احتراق داخلی نیز مجهزند ولی این پیشرانه، تاثیری در حرکت خودرو ندارد و فقط برای شارژ باتری‌ها از آن استفاده می‌شود.

پیشرانه تایگر EDi ماحصل همکاری SWM با شرکت FinDreams است که از زیرمجموعه‌های BYD محسوب می‌شود. بنابراین می‌توان با اطمینان کامل گفت که این خودرو، از تکنولوژی باتری‌های بی‌وای‌دی بهره می‌برد.

موتور بنزین‌سوز این خودرو، از نوع 1.5 لیتری 4 سیلندر با تنفس طبیعی است که با کد F31A1 شناخته می‌شود و وظیفه شارژ کردن باتری‌ها را برعهده دارد. با اینکه قدرت و گشتاور تولیدی این موتور بنزینی، به تریتب 102 اسب‌بخار و 126 نیوتن‌متر است اما طبق اعلام SWM، خروجی نهایی برای موتور الکتریکی بکار رفته در این خودرو، معادل 143 اسب‌بخار به همراه 210 نیوتن‌متر است.

حداکثر سرعت تایگر EDi نیز به 155 کیلومتر برساعت می‌رسد. همچنین با توجه به داشتن موتور بنزینی، این خودرو برقی حدود 2.1 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر می‌سوزاند.

قیمت اس دبلیو ام تایگر برقی

در بازار چین، خودرو SWM Tiger EDi با قیمت پایه‌ای 100 هزاریوآن به فروش می‌رسد و در فول‌ترین نسخه نیز قیمتش به 140 هزار یوآن افزایش پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان چنین گفت که قیمت این خودرو برقی، معادل تقریبی 14 تا 19 هزاردلار است.

دیدگاه کاربران