• تاريخچه لوگو پورشه

همه‌چیز از یک شام کاری شروع شد

تاریخچه لوگوی پورشه

25 دی 1401 11:25

بارها و بارها درباره این موضوع بحث شده است که چگونه نماد خودروسازان تبدیل به بخشی از تاریخ آنها شده است. تاج نمادین پورشه نیز بخشی از همین فلسفه است. لوگویی که شکل‌گیری آن به سال 1951 برمی‌گردد.

لوگوی پورشه به ریشه‌های شرکت و هم‌چنین کیفیت و پویایی محصولات اشاره دارد.در ماه مارس سال 1951 پورشه و اوتومار دامنیک پزشک اشتوتگارتی و یکی از مشتریان اصلی شرکت، یک مسابقه طراحی را در بین مدارس هنر آلمان ترتیب دادند. جایزه 1000 مارک (معادل 550 دلار به نرخ امروز) بود؛ اما متأسفانه هیچ‌یک از طرح‌ها برنده نشد و این ایده برای مدتی متوقف شد.

در ادامه وقتی فری پورشه (فرزند فردیناند پورشه بزرگ) در پایان سال از نیویورک بازدید کرد، ایده جدیدی در جلسه‌اش با واردکننده اتریشی‌الاصل مکس هافمن مطرح شد. هافمن مالک شرکت Hoffman Motor بود؛ واردکننده بزرگ خودروهای اروپایی به بازار آمریکا. طی یک شام کاری با پورشه، هافمن درمورد اهمیت توسعه یک لوگوی باکیفیت که از نظر بصری هم جذاب باشد و در برای ایجاد هویت بیشتر به کار بیاید، صحبت کرد.

تاریخچه لوگو پورشه

تا زمان تولد تاج پورشه، فقط حروف PORSCHE روی کاپوت مدل 356 قرار می‌گرفت. این موضوع برای فری بسیار مهم بود و در نهایت جرقه اصلی را زد. اواخر سال 1951 فری یک ایده را بررسی می‌کند؛ لوگویی روی فرمان که نشان اشتوتگارت و یا چیزی مشابه به آن را داشته باشد.

سال 1952 در آلمان بود که یکی از طراحان پورشه، فرانتز خاور رایمشپیس مأمور طراحی یک علامت تجاری برای شرکت شد. دستور این بود که چیزی داشته باشیم که به طور نمادین به ریشه‌های شرکت و هم‌چنین کیفیت و پویایی محصولات اشاره کند. نتیجه لوگویی بود که امروز روی خودروهای اسپرت پورشه با الهام از مهر شهر اشتوتگارت می‌بینیم. این نشان شامل یک اسب مسابقه‌ای در وسط است که توسط خطوط طلایی مانند یک سپر درآمده است. نام شهر در بالا با رنگ‌های ایالتی یعنی قرمز و سیاه نقش بسته است. شاخ‌های گوزن نیز اشاره مستقیمی به نماد ایالت وورتمبرگ-هوهنزولرن دارد که اشتوتگارت در آن قرار دارد.

از سال 1952 تا کنون لوگوی پورشه 5 بار دستخوش تغییر شده است. اگرچه همه این تغییرات همیشه جزئی بوده و فقط برای حفظ زبان بصری معاصر روی آن اعمال شده بودند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران