• کشنده دماغ دار ديما ديزل
  • کشنده دماغ دار ديما ديزل
  • کشنده دماغ دار ديما ديزل

شاید روزی در ایران!

بررسی کامیون کشنده دیما دماغدار (JAC Geerfa V7)

7 خرداد 1404 19:00

اولین حضور کشنده‌های کمپانی جک در کشورمان اصلاً موفق نبود و این در حالی بود که در همان روزها، کامیونت‌های جک، فروش بسیار خوبی داشتند. تا اینکه کشنده‌های جک دوباره با محصولی جدید به نام دیما در بازار کشورمان حاضر شد که به خاطر مشخصات خوب فنی، امکانات ایمنی و رفاهی کافی و البته طراحی و کیفیت ساخت خوب، توانست به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کند. حالا سومین کشنده جک بعد از رونمایی در کشورمان، شاید روزی نیز در ایران حاضر شود.

از دیما تا گیرفا V7

کشنده جک دماغدار با نام کامل Geerfa V7 را می‌توان یکی از سه کشنده دماغ‌داری دانست که هنوز احتمال حضور آن در بازار کشورمان وجود دارد. این سه کشنده عبارت‌اند از کشنده شاکمن دماغدار ویرادیزل، چنگ لانگ T7 که از سوی شایان دیزل با نام دافران T7 دماغدار معرفی شده است و کشنده جک geerfa V7 که توسط مایان رونمایی شده است.

علاقه به کشنده‌های آمریکایی با آن طراحی‌های خاص و ظاهر قلدر و البته جادار بودن اتاق، از قدیم در بین علاقه‌مندان به این خودروها در کشورمان وجود دارد و حتی عرضه یک کشنده چینی با این نوع طراحی نیز می‌تواند احتمال موفقیت آن را در بازار بسیار افزایش دهد.

البته باید در نظر داشت که چنین کشنده‌ای، یک محصول خوب برای تردد در مسیرهای طولانی و بلند کشورمان و حمل بار از بنادر جنوبی به شمار می‌آید. اما برای تردد به کشورهای اروپایی با محدودیت‌هایی روبرو است که همین قضیه، می‌تواند کمی از خریداران آن را محدود کند. هرچند که با این شرایط بازار و البته کمبود بارهای بین‌المللی، فعلاً نباید در فروش خوب این خودرو تردید داشت.

ظاهر آمریکایی، داخل اروپایی

اساس طراحی و ظاهر کشنده جک geerfa V7 بر اساس کشنده‌های آمریکایی است. یعنی طراحی دماغدار با تعدادی از عناصر طراحی کشنده‌های آمریکایی، اتاق بزرگ و استفاده فراوان از قطعات کرومی و براق. از چندین سال پیش و به خاطر تغییراتی که در استانداردهای مربوط به خودروهای تجاری کشور چین رخ داده و از طرفی به خاطر برنامه‌های حضور تجاری سازان این کشور در بازارهای جهانی، شرکت‌های چینی نیز به سمت ساخت کشنده‌های دماغدار رفته‌اند. جک geerfa V7 در سال 2019 طراحی شده است و تا امروز، کمی تغییرات جزئی نیز در بعضی از قطعات ظاهری این خودرو صورت گرفته تا ظاهری جذاب‌تر نسبت به طرح اولیه خود داشته باشد.

می‌توان گفت که در طراحی این خودرو از کامیون‌های اینترنشنال الگوبرداری و الهام گرفته شده است که این قضیه را می‌توان در طراحی جلوپنجره و چراغ‌های آن دید. کابین در ابعاد بزرگ‌تری نسبت به کشنده‌های بی‌دماغ هست که البته هنوز با آن طراحی‌های خاص و جادار کشنده‌های آمریکایی تفاوت دارد. اما همین طراحی و ابعاد که می‌توان آن را برابر با اتاق‌های متوسط آمریکایی دانست هم جادارتر از نمونه‌های بی‌دماغ است.

به سبک کشنده‌های قدیمی‌تر آمریکایی، آینه‌هایی روی دماغه خودرو برای پوشش نقاط کور نصب شده است که البته امروزه در کشنده‌های جدید آمریکایی در حال حذف‌شدن هستند.

پله‌های عریض و بزرگ برای ورود به داخل اتاق، مثل کشنده‌های آمریکایی طراحی شده‌اند و از نظر ظاهری، سعی شده است تا با بهره‌گیری از این فاکتورها، شباهت به طراحی کشنده‌های آمریکایی بیشتر باشد. قابل‌ذکر است که کشنده جک geerfa v7 با داشتن ضریب درگ 0.41 جزو کشنده‌های آیرودینامیک قرار می‌گیرد.

کشنده دماغ دار دیما دیزل

 

در قسمت خواب کابین، در بالای درب جعبه‌ها، دو عدد پنجره بازشو نیز دیده می‌شود که برای آنها پرده نیز در نظر گرفته شده است. طراحی داشبورد عیناً داشبورد کشنده دیما است. در پشت صندلی‌ها نیز دو تختخواب قرار دارد که پهنای خوب آنها به خاطر کشیده‌تر بودن کابین این خودرو است.

در این بخش تنظیماتی برای بخاری درجا و خروجی USB و چندین محل برای قراردادن لوازم کوچکی مثل موبایل نیز دیده می‌شود. اما در داخل کابین، نشانه‌ای از آن طراحی کشنده‌های آمریکایی نیست. همه چیز کاملاً معمولی بوده و جایی برای قراردادن لباس و یا جاکفشی و لوازم تهیه نوشیدنی و قهوه وجود ندارد.

همچنین داشبورد نیز که کاملاً با کشنده دیما یکی هست و فقط یک نمایشگر بزرگ به آن اضافه شده است، یک طراحی اروپایی دارد و خبری از انبوهی از دکمه‌ها به سبک کامیون‌های آمریکایی نیست.

مشخصات فنی کشنده دماغدار دیما

این کامیون با موتورهای مختلفی عرضه شده است که ضعیف‌ترین آنها، موتور 490 اسب بخاری کامنزی هست که روی دیما نیز می‌بینیم. اما در صورت عرضه این کشنده در بازار ایران، احتمالاً و طبق رونمایی انجام شده باید موتور 11.8 لیتری با 560 اسب بخار قدرت و 2650 نیوتن متر گشتاور روی این کشنده نصب شود.

اساس ساختاری این پیشرانه با همان موتور دیما یکی است و فقط با تغییراتی که در برنامه ریزی و سوزن‌های این موتور صورت گرفته، شاهد قدرت بیشتری هستیم که این رویه در تمام پیشرانه سازان دنیا دیده می‌شود.

موتور 560 اسب بخاری و البته گیربکس 2+12 سرعته اتوماتیک ساخت ZF می‌تواند یک ترکیب خوب و برنده برای این کشنده باشد که ظاهری آمریکایی دارد و از آن انتظار یک قدرت بالا نیز می‌رود. این گیربکس دارای اینتاردر نیز هست تا در کنار ریتاردر موتور، توانایی‌های بالایی در ترمزگیری و کاهش سرعت داشته باشد.

یک برگ برنده این کشنده، داشتن سیستم تعلیق بادی آن هست. در حالی که بسیاری از کشنده‌های سه محور 4×6 فاقد سیستم تعلیق پنوماتیک هستند؛ اما این کشنده در محورهای عقب دارای سیستم فنربندی بادی با 8 بالن بوده که اثر مثبتی در کیفیت سواری و هندلینگ آن خواهد داشت.

امکانات رفاهی و ایمنی کشنده جک V7

کشنده جک v7 به یک سری امکانات و سیستم‌های کمکی و ایمنی مجهز است که از آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

. ترمز هوشمند خودکار،
. هشدار برخورد از جلو،
. رادار نقطه کور و دوربین 360 درجه،
. هشدار خروج از خطوط جاده،
. ترمز تپه،
. سانروف برقی،
. بخاری درجا و کولر درجا، یخچال،
. دو عدد تخت خواب،
. قفل دیفرانسیل محورهای عقب،
. سیستم تعلیق بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع،
. تهویه مطبوع،
. نمایشگر دیجیتالی با قبلیت پخش از بلوتوث، usb و aux،
. کروز کنترل،
. آینه‌های برقی جانبی گرمکن دار،
. سیستم نمایش فشار باد تایرها،
. ریتاردر موتور و اینتاردر گیربکس،
. آینه‌های نقطه کور دماغه خودرو و...

ارزش خرید کشنده جک دماغدار

جک V7 یک کشنده سه محور 4×6 با ظرفیت 52 تن است که البته از آن نمی‌توان انتظار کار در راه‌های خاکی و یا معادن را داشت و به همین خاطر، طرفداران خاص خود را خواهد داشت.

شرایط فروش مایان دیزل
قیمت ماشین سنگین در ایران
. خرید و فروش ماشین سنگین

بازار کشنده‌های بی دماغ در کشورمان به خاطر عدم عرضه این قبیل خودروها برای سال‌های طولانی، فقط حدث و گمان است و هرچند که با توجه به عطش بازار، حتماً در یکی دو سال اول از فروش بسیار خوبی برخوردار خواهد بود اما شاید بازار آن نیز به سرعت اشباع شده و خریداران آن با توجه به کلاس این کشنده، کم شوند. چرا که این خودرو با طول بیشتر و همچنین سه محور بودن، محدودیت‌های خاص خود را دارد. ضمن اینکه مهم‌ترین رقیب احتمالی این کشنده یعنی شاکمن دماغدار، یک کشنده با امکانات بیشتر هست و به خاطر دو محور بودنش، محدودیت‌های جک v7 را نیز ندارد.

 

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران