• کشنده ديما از گروه مايان
  • کشنده ديما از گروه مايان
  • کشنده ديما از گروه مايان
  • کشنده ديما از گروه مايان
  • کشنده ديما از گروه مايان
  • کشنده ديما از گروه مايان
  • کشنده ديما از گروه مايان
  • کشنده ديما از گروه مايان
  • کشنده ديما از گروه مايان
  • کشنده ديما از گروه مايان
  • کشنده ديما از گروه مايان
  • کشنده ديما از گروه مايان
  • کشنده ديما از گروه مايان
  • کشنده ديما از گروه مايان
  • کشنده ديما از گروه مايان

دیما یا جک گالوپ K7

بررسی کامیون کشنده دیما HT490 مایان

2 خرداد 1401 11:39

اژدهای زرد کشور چین در تمام شاخه‌های صنعتی در دنیا در حال تسخیر بازارهاست و خودرو نیز یکی از اهداف بسیار مهم این کشور محسوب می‌شود. با کم رنگ شدن حضور اروپایی‌ها در بازار خودروهای سنگین ایران، ساخته‌های چینی بیش از گذشته فرصت خودنمایی پیدا کردند و با سرعت بالایی که در بهبود محصولات خود دارند، قسمت اعظم این بخش از صنعت کشورمان را تسخیر کرده‌اند و حالا به یکی از مهم‌ترین بازیگران در زمینه خرید و فروش ماشین سنگین کشورمان تبدیل شده‌اند . جک گالوپ K7، از جدیدترین کشنده‌های چینی بازار است که در ایران به نام دیما و توسط گروه مایان عرضه می‌شود.

تولد دیما

می‌توان گفت محصولات ابتدایی چینی‌ها در بازار خودروهای سنگین و در مقایسه با ساخته‌های اروپایی، خصوصا از نظر طراحی ظاهری در وضعیت بسار پایینی قرار داشتند. این در حالی است که در موازات عرضه خودروهای سبک پیشرفته و قابل قبول از سوی خودروسازان این کشور، حالا شاهد خودروهای تجاری با طراحی زیبا و نزدیک به سبک اروپایی‌ها هستیم. یکی از زیباترین و به روزترین کشنده‌های چینی حال حاضر بازار کشورمان، جک K7 است که در ایران به نام دیما و توسط گروه مایان عرضه می‌شود.

Dima HT490 Mayan Group

گروه خودروسازی مایان که عرضه کننده کامیونت‌های فوسو در کشورمان است، اولین محصول سنگین وزن خود را با نام دیما به بازار عرضه کرده است که این تغییر نام، بیشتر برای دور ماندن از مشکلات تحریم‌ها از سوی شرکت‌های خودروساز انجام می‌شود. قبلا نام کشنده‌های جک در کشورمان را با گالوپ K6 شنیده بودیم که توسط ماد خودرو دیزل عرضه می‌شد. کشنده‌ای که نتوانست سهمی از این بازار کسب کند و حالا عضو دیگر این خانواده با نام K7، شانس زیادی برای موفقیت دارد.

» شرایط فروش مایان دیزل «

مشخصات فنی کشنده دیما

کمپانی JAC برای این کشنده هم از پیشرانه‌های طراحی شده با کمک MAN آلمان استفاده کرده است و هم از موتورهای کامنز ساخته شده در چین. نمونه‌های عرضه شده در کشورمان از موتور کامنز ISGe5 بهره می‌برند که قبلا نیز در محصولات چینی عرضه شده در کشورمان، دیده‌ایم. این موتور روی کامیون‌های فوتون سری H4 و H5 ایران‌خودرودیزل، کامیون امپاور 490 اسبی گروه بهمن و محصولات جدید شاکمان از ویرا دیزل نیز دیده می‌شود. البته که از برخی کشنده‌های گفته شده، ترمز موتوری به روزتر و پیشرفته‌تری دارد.

مشخصات فنی کشنده دیما

پیشرانه دیما با توجه به حجم 11.8 لیتری خود و قدرت تولیدی 490 اسب‌بخار به همراه گشتاور 2300 نیوتن‌متری، بازده خوبی ارائه می‌کند که نشان از تکنولوژی بالای آن دارد. استاندارد آلایندگی آن برابر با یورو 5+eev است که برای کنترل آلایندگی خود از تکنولوژی SCR که با استفاده از پاشش مایع ادبلو بوده، استفاده می‌کند.

گیربکس اتوماتیک این کشنده از سری تراکسون ZF است، که 12+2 دنده دارد و اینتاردر آن نیز از نوع هیدرولیکی 5 حالته است. تعلیق اتاق از نوع بادی با 4 بالن باد بوده و محور جلو نیز دارای سیستم تعلیق فنر شمش پارابولیک به همراه میل موجگیر و کمک‌فنر است. محور عقب دارای تعلیق بادی با دو بالن باد با قابلیت تنظیم ارتفاع و حافظه است، که البته در محور عقب با وجود بادی بودن سیستم تعلیق، میل موجگیر دیده نمی‌شود.

نام کشنده دیما
تعداد سیلندر/ نوع موتور 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز
حجم ‏موتور( سی‌سی ) / کد موتور 11.8 لیتر / ISGe5-490
استاندارد آلایندگی یورو 5+eev
حداکثر قدرت 490 اسب‌بخار در 1900rpm
حداکثر گشتاور 2300 نیوتن‌متر د رrpm 1300-1100
حداکثر سرعت 110 کیلومتر برساعت
گیربکس 12+2 سرعته اتوماتیک
ریتاردر 5 حالته ساخت ZF
ترمز موتوری i-brake تک مرحله
سیستم فرمان هیدرولیک
سیستم ترمز عقب دیسکی و جلو دیسکی خنک‌شونده
برنامه‌های کنترلی کشنده ضد قفل ABS + ضد لغزش ASR+ برنامه پایداری ESC
باک سوخت آلومینیوم به حجم 1200 لیتر
حجم مخزن ادبلو 60 لیتر
طول / عرض / ارتفاع 6190 / 2550 / 3858 (میلی‌متر)
وزن خالص کشنده 7400 کیلوگرم
وزن مجموع ناخالص (مجاز) 45000 (44000) کیلوگرم
حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو 13000 / 7500 کیلوگرم
فاصله محوری 3900 (میلی‌متر)
سیستم تعلیق جلو/ عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک / بادی 2 بالنی با تنظیم ارتفاع
سایز و نوع تایر 315-80R22.5 تیوبلس

طراحی داخلی و بیرونی کشنده دیما

در اکثر محصولات سبک و سنگین چینی می‌توان رگه‌هایی از خودروهای موفقی را دید. در اولین نگاه به دیما و خطوط بدنه آن، می‌توان فهمید که طرح این خودرو از مرسدس‌بنز آکتروس نسل چهارم گرفته شده است. دیما دارای چهره‌ای اصطلاحا کامیونی است، که برای یک کشنده مناسب بوده و از این نظر ابهت بالایی دارد. اتاق از نوع سقف بلند است و طرح جلوپنجره، آینه‌های جانبی، چراغ‌های بزرگ جلو و خطوط روی بدنه به خوبی باهم هماهنگ هستند، که از این نظر یکی از بهترین چینی‌هاست. فلاپ روی سقف و پشت اتاق، ضریب درگ این خودرو را بهبود می‌بخشند که اگر با فلاپ‌های روی شاسی نیز همراه شود، هم از این نظر بهتر خواهد شد و هم در زیباتر شدن آن اثر به سزایی خواهد داشت.

کابین و امکانات کشنده دیما

این کشنده با همکاری شرکت مگنا اشتایر اتریش در سال 2017 طراحی و ساخته شده است و با توجه به بهینه‌‌سازی‌هایی که در طراحی اتاق آن صورت گرفته، منجر به کاهش 15 درصدی مقاومت در برابر باد و در نتیجه، کاهش 7 درصدی در مصرف سوخت نسبت به جک گالوپ K6 شده است. نکته منفی در طراحی این کشنده، وجود شیشه در پشت اتاق به سبک بسیاری از کامیون‌های چینی برای دیدن بیرون است که امروزه وجود این شیشه، کلا از دنیای کامیون‌ها خداحافظی کرده است.

داخل کابین نیز کپی‌برداری دقیقی از طراحی داخل کابین آکتروس MP4 است. تمام خطوط داشبورد و جایگیری قطعات روی آن، شباهت بسیار بالایی به داشبورد آکتروس نسل چهارم دارد. این شباهت و کپی‌برداری را می‌توان در طرح فرمان کشنده دیما نیز دید. ضمن این‌که طراحی دو رنگ این بخش، آن را جذاب‌تر کرده است.

طراحی داخلی کشنده دیما

روبه‌روی صندلی شاگرد، یک میز از داخل داشبورد خارج می‌شود که وسیله خوبی برای صرف غذا و یا قرار دادن لپتاپ است. صندلی‌ها طراحی خوبی دارد و ارگونومی بالایی دارند و وجود زیر آرنجی برای هر دو صندلی، یک امتیاز به شمار می‌آید. همچنین دیما دارای دو تخت خواب است و به لطف سقف بلند و کف تخت و صاف کابین، هم فضای زیادی در داخل اتاق داریم و هم تردد راننده در داخل کابین، بسیار راحت خواهد بود. به این ترتیب می‌توان به طراحی داشبورد که با یک تقلب زیرکانه همراه است و نمای داخلی این کشنده، نمره قبولی داد.

سیستم‌های ایمنی و رفاهی کشنده دیما

کشنده دیما دارای سیستم‌های ایمنی و رفاهی مثل بسیاری از محصولات جدید بازار است. دکمه‌های روی غربیلک فرمان، بخاری درجا، قطع‌کن باتری از داخل و بیرون، صندلی بادی راننده با تنظیمات کامل، تاخوگراف، مه‌شکن جلو و عقب و پروژکتور روی شاسی، قفل دیفرانسیل و ... را می‌توان در بسیاری از دیگر کشنده‌های جدید نیز مشاهده کرد. ضمن این‌که امکاناتی مثل هشداردهنده خروج از خطوط جاده، نمایش فشار هوای تایرها، تاییدیه حمل کالای خطرناک ADR، سیستم مدیریت ناوگان، سانروف برقی، یخچال و سیستم پخش مانیتوردار از دیگر تجهیزات سفارشی این خودرو است.

کشنده دیما از گروه مایان

راند نهایی با کشنده دیما

قیمت یکی از مهم‌ترین فاکتورها در خرید و فروش ماشین‌های سنگین به حساب می‌آید. اینکه مبلغ پرداختی و وجود شرایط فروش متنوع، چه نسبتی با شبکه خدمات پس از فروش، امکانات و مشخصات محصول، طراحی و کیفیت ساخت آن دارد، می‌تواند موفقیت و یا شکست یک خودرو را در بازار رقم بزند.

دیما کشنده‌ای زیبا، با طراحی داخلی خیلی خوب و بهره‌مند از مشخصات فنی قابل قبول و به‌روز است. اما از نظر قیمتی، از رقبا خود بالاتر بوده و اینکه حتی از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز، از برخی رقیبان هم عقب‌تر است.


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین اخبار خودروهای تجاری، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را باما بخوانید.

قیمت ماشین سنگین در ایران

قیمت انواع خودروهای سنیگن در بازار ایران، شامل قیمت کامیون، قیمت کشنده، قیمت مینی بوس، قیمت اتوبوس و قیمت کامیونت دیزلی را در مقاله قیمت ماشین سنگین در ایران مشاهده کنید.

شرایط فروش ماشین سنگین

آخرین شرایط فروش خودروسازان تجاری در بازار ایران، شامل شرکت‌ ایران خودرو دیزل، شرکت سایپا دیزل، شرکت بهمن دیزل، شرکت آرین دیزل، شرکت کرمان دیزل، شرکت سروش دیزل، شرکت مایان دیزل، شرکت شایان دیزل، شرکت ویرا دیزل، شرکت اتین خودرو دیزل، شرکت ماموت دیزل، شرکت کاریزان دیزل، شرکت پیلسان دیزل و سایر خودروسازان کشورمان را از لینک شرایط فروش خودرو تجاری مشاهده کنید.

طرح نوسازی کامیون فرسوده

آخرین خبرها از طرح نوسازی خودروهای فرسوده، وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، جزییات و شرایط نوسازی کامیون فرسوده، شرایط واردات کامیون کارکرده و واردات کامیون دست دوم خارجی را در مقاله طرح نوسازی کامیون فرسوده مطالعه کنید.

طرح نوسازی اتوبوس فرسوده

آخرین اخبار واردات اتوبوس کارکرده، شرایط واردات اتوبوس دست دوم، جزییات واردات اتوبوس برقی به ایران و جدیدترین خبرهای طرح نوسازی اتوبوس فرسوده را در مقاله واردات و نوسازی اتوبوس کارکرده مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران