• طرح سهميه بنزين خانوار

اختصاص بنزین به کارت ملی افراد حذف شد

طرح سهمیه بنزین خانوار در سال 1402

18 مهر 1402 14:34

اختصاص بنزین به کارت ملی افراد حذف شد

مهر 1402: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه روز 18 مهرماه، در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، به بررسی بند «پ» ماده 46 که مربوط به صدور گواهی صرفه‌جویی بازمی‌گشت پرداختند.

در این تبصره آمده که در مورد انرژی مصرفی خودروهای سواری شخصی به میزان صرفه‌جویی انجام شده توسط هر کد ملی مالک خودرو نسبت به خط مرجعی که در آیین‌نامه تعیین می‌شود گواهی صرفه‌جویی انرژی برای مالک خودرو صادر خواهد شد.

مجتبی یوسفی در جریان بررسی این بند، با آن مخالفت کرد و  گفت این بحث چندین سال مطرح است که بنزین به جای خودرو به کارت ملی تخصیص داده شود. اما اینجا به صورت غیرمستقیم به آن اشاره شده تا اگر مالک خودرویی صرفه‌جویی انجام داد، به میزان صرفه‌جویی به کد ملی فرد سهمیه داده شود. سه سال پیش در بودجه این موضوع مطرح شد و ما گفتیم زیرساخت آن فراهم نیست و مردم دچار مشکل می‌شوند. اما در جزیره کیش به صورت محدود اجرا کردند و کار روی زمین ماند. در بحث بهینه‌سازی قبول داریم که در حوزه صنعت و کارخانه و بخش خانگی باید حمایت صورت گیرد. اما تبصره‌ای که اکنون مطرح شده اصلا مورد بحث قرار نگرفته و زیرساخت آن وجود ندارد و مردم را دچار مشکل می‌کند.

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق، اظهار کرد در خصوص تبصره قبلا نیز کمیسیون تلفیق به ریاست مجلس شورای اسلامی نامه زده و خواستار حذف این تبصره شده است چرا که دارای ابهام است و هم قابل اجرایی نیست.

محمدباقر قالیباف ، رئیس مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد از آنجا که این تبصره به بحث خودرو باز می‌گردد و مربوط به این بند از لایحه نیست و کمیسیون نیز به صورت مکتوب درخواست حذف را داده است، این تبصره حذف می‌شود.

بنابراین در جریان بررسی لایحه برنامه برخی از مواد که برخلاف احکام برنامه و سیاست‌های کلی بود با نظر رئیس مجلس شورای اسلامی از لایحه حذف شد.

مجلس با یارانه بنزین خانوارهای فاقد خودرو مخالفت کرد

اسفند 1401: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ ۱۶ اسفندماه، و در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره 14 لایحه بودجه 1402 کل کشور، با پیشنهاد یکی از نمایندگان مبنی بر پیش‌بینی سازوکاری برای اعطای یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو، مخالفت کردند.

جزئیات طرح تخصیص بنزین به کارت های ملی

اسفند 1401: رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره سهمیه‌بندی بنزین گفت قرار نیست قیمت بنزین در بودجه افزایش پیدا کند، اما تصمیمی که در کمیسیون تلفیق گرفته شده مبنی بر این است که برای کسانی که خودرو ندارند نیز سهمیه بنزین در نظر گرفته شود. در این زمینه بیش‌تر موضوع رعایت عدالت است؛ اما تا زمانی که دولت زیرساخت و شرایط را فراهم نکند، اجرایی نمی‌شود.

وی توضیح داد میزان مصرف در کشور ما بالا و انرژی و سوخت در کشور ارزان است. نرخ 1500 و 3000 تومانی برای بنزین و گازوئیل لیتری 300 تومان واقعی نیست؛ بنابراین باید در کشور عدالت برقرار شود و منابع ملی شامل همه مردم باشد، زیرا در حال حاضر عملا کسانی که خودرو ندارند از این سهم استفاده نمی‌کنند. هر کسی که تعداد بیش‌تری خودرو داشته باشد، از این یارانه  نیز بیش‌تر برخوردار می‌شود و دولت هم سوبسید بیش‌تری را در اختیار این افراد قرار می‌دهد. قرار است در آینده کارت‌های ملی برای همه امور قابل استفاده باشد و فردی که خودرو ندارد و بنا دارد سوخت خود را بفروشد، می‌تواند سوختی را که در کارت ذخیره دارد با زیرساختی که در کارت‌های ملی فراهم می‌شود، بفروشد. فعلا تا زمانی که زیرساخت و نرم‌افزار لازم تهیه نشود، این امکان وجود ندارد. این موضوع در بودجه سال آینده نیز ذکر شده است.

طرح سهمیه بنزین خانواده در بودجه 1402

اسفند 1401: کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس شورای اسلامی، به دولت اجازه داد تا از ابتدای خردادماه 1402 و در صورت تحقق منابع، به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو، به ازای هر عضو خانواده، ماهانه 15 لیتر بنزین سهمیه‌ای اختصاص دهد.

آقای مالک شریعتی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه، با اشاره به این مصوبه مهم، می‌گوید: یکی از وعده های ما در مجلس این بود که نحوه توزیع یارانه بنزین را اصلاح کنیم، زیرا 45 درصد خانوارها (براساس آمارهای جدید) فاقد خودرو هستند و سهمی از سهمیه بنزین ندارند. برای این که تنشی در جامعه ایجاد نشود و این طرح دچار اشکال نگردد، تاکید کردیم بدون افزایش هرگونه قیمت بنزین، دولت مجاز است از محل صرفه جویی‌ها، به ازای هر نفر 15 لیتر سهیمه بنزین به خانواده‌ها اختصاص دهد و امکان تبادل آن در بازار را هم فراهم کند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: این کمک می کند که اولا سیستم عادلانه‌تر شود و خانواده‌های فاقد خودرو از یارانه بنزین سهم داشته باشند، دوم اینکه شکل گیری این بازار کمک می کند به تدریج دولت از فشار قیمت گذاری خارج شده و نقش تنظیم گر را داشته باشد.

در نحوه اجرا هم سهیمه خودروهای سواری عمومی، مانند تاکسی اینترنتی، وانت بار و ... حفظ خواهد شد. همچنین خانواده‌هایی که دو خودرو هم دارند سهمیه این دو خودرو حفظ می‌شود. بنابراین کسی در این زمینه متضرر نخواهد شد و شاید یک امکان جدید و ارزش افزوده‌ای است برای کسانی که خودرو ندارد. دولت حتما باید بازار را ایجاد کند و این سهمیه به یک یارانه نقدی تبدیل نشود. شرایطی و الزامات اجرایی‌ هم دارد مانند اینکه این سهمیه را آخر ماه تسویه کند تا سهیمه‌ها جمع نشود تا در بازار اخلال ایجاد نشود.

شریعتی گفت: البته در این مصوبه به دولت اجازه دادیم و تکلیف نکردیم و گفتیم از خردادماه 1402 که دولت در دو ماه ابتدایی سال فرصت داشته باشد بررسی لازم را انجام دهد و زمینه های لازم را فراهم کند. خوشبختانه زیرساخت های فنی بازار هم قبلا تست شده و جواب داده است.

گفتن است مصوبات کمیسیون تلفیق، بعد از اینکه به تصویب اعضای کمیسیون می‌رسد، به صحن مجلس خواهد آمد و در صورت تصویب نمایندگان، به شورای نگهبان ارسال می‌گردد و درصورت تصویب توسط شورا، این لایحه به‌عنوان قانون بودجه سال 1402 کل کشور لازم الاجرا خواهد بود.

عدم اولویت طرح تخصیص یارانه بنزین به افراد

تیر 1401: سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، درباره طرح تخصیص یارانه بنزین به افراد گفت که دولت در حال پرداختن به چند موضوع تصمیم‌گیری اقتصادی است و به همین خاطر این طرح فعلا از اولویت خارج شده است.

وی خاطرنشان کرد که اجرای پایلوت طرح یارانه بنزین در کیش و قشم ادامه خواهد یافت. این طرح در مناطق ذکر شده اجرایی شد تا مشکلات فنی آن مشخص شود. اکنون مشکلات کاملا شناسایی و رفع شدند.

آقای خاندوزی تاکید کرد که باز پرداخت یارانه بنزین به بخش‌های فاقد خودرو در جزیره کیش نیز انجام شده است. اما از آن جهت که این طرح فعلاً در دستور کار توسعه نیست، جزئیات آن هر زمان که در مورد این موضوع تصمیم‌گیری شد، مطرح می‌شود.

نحوه سوخت‌گیری در طرح باز توزیع بنزین

اسفند 1400: علی ملکی، رییس ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین، از واریز سهمیه بنزین 60 هزار کیشوند خبر داد و افزود که حدود 10 نازل به سیستم مجهز شده است و مردم می‌توانند با استفاده از کارت‌های بانکی خود سهمیه‌های جدید اختصاص یافته را دریافت کنند.

طبق گفته‌های وی، از روز اول اسفندماه، حدود هزار نفر در این طرح سوخت‌گیری کردند و تقریبا 23 هزار لیتر بنزین مصرف شده است.

رییس ستاد هماهنگی طرح بازتوزیع یارانه بنزین، درباره این طرح گفت که هدف اجرای آزمایشی آن، کشف اشکالات احتمالی و رفع آنهاست؛ بنابراین طبیعی است در روزهای اولیه برخی از مردم سوالاتی را نسبت به آن داشته باشند.

وی افزود که ساکنان جزیره کیش می‌توانند با سامانه 4414 تماس بگیرند و از خدمات کارشناسان بهره‌مند شوند. افرادی که کارت کیشوندی ندارند و یا کارتشان فاقد اعتبار است، باید نسبت به تهیه و یا تمدید کارت خود اقدام کنند تا مشمول سهمیه بنزین شوند.

طبق گفته‌های وی، از زمان مراجعه افراد برای اصلاح اطلاعات خانوار تا 10 روز بعد، سهمیه بنزین آن‌ها شارژ می‌شود و امکان استفاده برقرار است. این سهمیه قابلیت انتقال به غیر را نیز دارد.

در صورت استفاده نشدن سهمیه، در کارت بانکی سرپرستان خانواری که نسبت به فروش اقدام نکنند تا اطلاع ثانوی باقی خواهد ماند. در نهایت نیز مبلغ آن به حساب بانکی سرپرستان برگشت داده می‌شود. آقای ملکی تاکید کرد که سامانه benzineman.ir زیر نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

حسین شمسیان، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، بیان کرد که افراد فاقد خودرو می‌توانند سهیمه بنزین یارانه‌ای خود را به دیگران انتقال داده و یا به فروش برسانند.

وی درباره نحوه سوخت‌گیری بیان کرد که با کشیدن کارت سوخت، چهار رقم آخر هر کارت بانکی که به نام شخص باشد، وارد می شود و سپس 4 رقم آخر کد ملی را برای شناسایی خود وارد می کند؛ پس از شناسایی توسط سیستم، میزان سهمیه اعلام می‌شود. در ضمن، اگر فردی از یک کارت خود برای سهمیه بنزین استفاده کرد، تمام اطلاعات مربوط در سایر کارت‌ها نیز ثبت خواهد شد.

شرایط فروش سهمیه در طرح باز توزیع بنزین

اسفند 1400: در طرح بازتوزیع یارانه بنزین، مشمولان می‌توانند تحت شرایط تعیین شده، سهمیه خود را در سامانه www.benzineman.ir بفروشند. نگهداری سهمیه تا سقف 400 لیتر نیز امکان‌پذیر است. پس از 400 لیتر، سهمیه به طور خودکار تبدیل به ریال و به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. لازم به ذکر است که اگر فردی در یک ماه طی چندین مرحله سهمیه خود را به فروش برساند، مبلغ آن تنها یک بار در ماه تسویه می‌شود.

در ضمن ناگفته نماند که در طول اجرای طرح آزمایشی بازتوزیع بنزین، کارت سوخت تمامی خودروها مانند قبل شارژ خواهد شد و ارتباطی با یارانه نقدی ندارد.

اجرای آزمایشی طرح سهمیه بنزین خانوار

بهمن 1400: طرح «بنزین برای همه» قرار بود به طور آزمایشی از تاریخ 15 دی‌ماه در جزیره کیش اجرا شود؛ اما اجرای آن تاکنون به تعویق افتاده است. حسین شمسیان‌راد، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، در این باره می‌گوید که اعتقاد دارند تا کار بدون روند کارشناسی و خلق‌الساعه نباشد و حال مردم بر اثر اجرای آن بد نشود.

اکنون مقدمات اجرای طرح ایجاد شده و طبق گفته‌های آقای شمسیان‌راد، زیرساخت‌های اجرای این طرح بارها در جزیره بررسی شده است‌. تجهیزات لازم جایگاه‌های سوخت نیز نصب شده و در حال آزمایش است.

وی افزود که در مرحله مقدماتی، 104 کیشوند شرکت می‌کنند تا مشکلات برطرف شوند. برای دریافت یارانه، پس از کشیدن کارت بانکی در محل جایگاه، با وارد کردن چهار رقم کدملی صاحب کارت، میزان سهمیه یارانه‌ای و آزاد اختصاص یافته مشخص می‌شود. سپس بعد از سوخت‌گیری، کارت بانکی باید مجددا کشیده شود و پس از وارد کردن رمز کارت، مبلغ از یارانه پرداخت خواهد شد.

جایگاه‌های سوخت به فیبر نوری متصل شده‌اند تا فاصله چند ثانیه‌ای کشیدن کارت تا سوخت‌گیری، از بین برود و انجام مراحل سرعت گیرد.

سهمیه بنزین افراد در کیش و قشم چقدر است؟

دی 1400: افشار فتح‌الهی، سرپرست منطقه آزاد قشم، اعلام کرد که طرح «بنزین برای همه» در کیش اجرا می‌شود و پس از دو تا سه هفته، در قشم اجرایی خواهد شد. نتایج حاصله نیز پس از یک ماه توسط دولت بررسی می‌شود. وی تاکید کرد که به ازای هر فرد، 15 لیتر بنزین اختصاص می‌یابد و نرخ آن هیچ تغییری نمی‌کند.

ریاست محترم جمهور نیز در روز دهم دی‌ماه بر عدم افزایش نرخ بنزین تاکید کرد و افزود که هدف دولت، تقسیم عادلانه منابع ملی میان تمامی مردم است‌.

اولین جزئیات از طرح جدید سهمیه بنزین افراد

دی 1400: وزیر نفت درباره نحوه جدید توزیع سهمیه بنزین بیان کرد به همه کسانی که حداقل یک‌سال در ایران اقامت داشته باشند سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد؛ این سهمیه معادل 15 لیتر بنزین 1500 تومانی است که به ازای هر کد ملی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین‌ تمامی افراد، چه مالک خودرو باشند و یا نباشند، سهمیه بنزین را دریافت می‌کنند.

وی افزود که افراد در صورت تمایل می‌توانند از بخش اعتباری سهمیه خود به صورت ریالی استفاده کنند. علاوه‌براین وزیر نفت تاکید کرد که هدف از اجرای این طرح افزایش قیمت بنزین نیست؛ بلکه دولت قصد دارد تا یارانه بنزین را عادلانه تقسیم کند. طبق گفته‌های وزیر، در حال حاضر 27 میلیون کارت سوخت فعال وجود دارد که فقط مالکان خودروها می‌توانند از آن استفاده کنند.

علاوه‌براین مدیر کل شرکت ملی فرآورده‌های نفتی در همین رابطه گفت: «سهمیه موجود در کارت‌های سوخت حفظ خواهد شد و سهمیه خودروهای عمومی مطابق روند فعلی به حساب بانکی مالکان واریز می‌شود.»

طبق گفته‌های وی در طرح جدید سهمیه بنزین خودرو‌های شخصی، برای تمام افراد 15 لیتر به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و امکان خرید و فروش، بازگردانی و جابه‌جایی آن وجود دارد. همچنین در رابطه با سهمیه خانواده‌های کم‌جمعیت، که کم‌تر از 60 لیتر خواهد شد، بیان کرد که سهمیه 60 لیتری آن‎‌ها حفظ می‌شود.

توزیع بنزین در جزایر فقط با کارت کیشوندی

دی 1400: بر اساس بیانیه سازمان منطقه آزاد کیش، طرح «یارانه بنزین برای همه»اجرا می‌شود و سهمیه سوخت، تنها به دارندگان کارت کیشوندی تعلق می‌گیرد. متقاضیان دریافت یا تمدید کارت کیشوندی، می‌توانند به سامانه kishvand.kish.ir مراجعه کنند و یا در پایگاه‌های تالار شهر، سینما لبخند، شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش و ساختمان شماره سه سازمان – مرکز نوآوری مقابل بازار پارس خلیج، حضور یابند.

سهمیه بنزین در کیش و قشم تغییر میکند

دی 1400: بعد از انتشار نامه محرمانه معاون اقتصادی رئیس جمهور که درباره  تغییر شیوه توزیع بنزین در آذرماه 1400 منتشر شده بود، ماجراهای تخصیص سهمیه بنزین به افراد به جای تخصیص سهمیه بنزین به خودروها، دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. با اینکه فعلا دولت، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین در سال 1401 نداشته و ندارد اما آنطور که در این نامه محرمانه ذکر شده، ممکن است سهمیه بنزین، در آینده دچار تغییراتی شود. براساس این نامه، تخصیص بنزین به افراد بصورت آزمایشی در جزایر کیش و قشم انجام خواهد شد و بعد از بررسی نتایج آن، درباره تغییر یا عدم تغییر سهمیه بنزین برای سراسر کشور، تصمیم‌گیری می‌شود.

»» نامه محرمانه تغییر توزیع بنزین ««

بعد از انتشار این نامه محرمانه، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در تاریخ 30 آذرماه به این موضوع واکنش نشان داد و با اشاره به ناعادلانه بودن توزیع بنزین و اختصاص آن به دارندگان خودرو، افزود که برخی از مردم نیز مالک چندین خودرو بوده و چند برابر افراد دیگر از یارانه بنزین استفاده می‌کنند. بنابراین، طرحی ارائه شده تا یارانه بنزین به افراد اختصاص پیدا کند. طبق گفته‌های سخنگوی دولت، یارانه بنزین را سرپرست خانواده اخذ می‌کند و برخی از مردم با خرید بنزین از یارانه خود استفاده می‌کنند و در غیر این صورت، خود یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.


اخبار بنزین در ایران

مهم‌ترین اخبار سهمیه بنزین، شامل زمان واریز سهمیه ماهانه بنزین، قیمت جدید بنزین، میزان مصرف سوخت در ایران و آمار مصرف سالانه بنزین را در مقالات زیر بخوانید:

اخبار سهمیه سوخت خودرو

مهم‌ترین اخبار سهمیه بندی سوخت، شامل خبرهای جدید سهمیه سوخت تاکسی بنزینی و سهیمه تاکسی دوگانه‌سوز، سهمیه سوخت وانت‌بارها و همچنین سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/10/1
من خوردو ر ندارم سمهیه بنزین چی میشه
پاسخ
0
1
0
علیرضا درستکار 1402/8/26
سرپرست بنزین به خانواده نمیده.
پاسخ
0
0
0