• مصرف بنزين در ايران

دو برابر شدن مصرف بنزین

آمار مصرف بنزین روزانه ایران در سال 1403

25 فروردین 1403 10:03

دو برابر شدن مصرف بنزین

فروردین 1403: سیدکاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، اعلام کرد مصرف سرانه بنزین در کشور 2 برابر شده است. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حال حاضر کشور مصرف بی رویه انرژی است. این مسئله از یک سو منجر به از دست رفتن منابع محدود زیر زمینی کشور شده و از سوی دیگر خروج ارز از کشور را در پی دارد.

وی افزود این چالش در بخش بنزین، مشهودتر از سایر حامل‌های انرژی است. طی سه سال اخیر بیش از 40 درصد به میزان مصرف این سوخت افزوده شده و هم اکنون 85 درصد از سبد سوخت بخش حمل و نقل سبک کشور را به خود اختصاص داده است. از این رو مهم‌ترین رویکرد در جهت کنترل مصرف بنزین، متنوع‌سازی سبد سوخت مصرفی و کاهش سهم بنزین در این سبد با استفاده از راهکارهای مختلفی است که در قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت بر اجرا آن‌ها تاکید شده است. یکی از اهداف مهمی که در قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت به آن تصریح شده است رسیدن مصرف سرانه بنزین کشور به  0.7 لیتر در روز بر نفر است. در سال‌های ابتدایی اجرا این قانون (نیمه دوم دهه 80 و نیمه اول دهه 90) با محوریت ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت این شاخص محقق شد. موضوعی که نشان می‌دهد اجرا دقیق این قانون، می‌تواند معضل ناترازی بنزین را برطرف کند.

آقای عزیزی گفت این در حالی است که طی سال‌های اخیر به‌تدریج از این شاخص دور شده‌ایم، به‌طوریکه هم‌اکنون این رقم به 2 برابر یعنی 1.4 لیتر در روز بر نفر رسیده است. لازم است این مسئله مورد واکاوی و تدبیر جدی قرار گیرد. این قانون ضمن هدف‌گذاری سرانه مصرف، راهکارهایی نیز ارائه و تکلیف کرده است. برخی از این تکالیف با موفقیت اجرا شده و همچنان باید تداوم یابد و اجرا برخی دیگر مستلزم اهتمام و تدابیر خاص است.

وی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه ناوگان حمل‌ونقل همگانی، بهینه‌سازی تقاضای حمل‌ونقل مبتنی بر کاهش ترافیک و کاهش سفر، متنوع‌سازی سبد سوخت با حمایت از سوخت‌های جایگزین از جمله CNG، ورود خودروهای برقی به چرخه ناوگان حمل‌و‌نقل، توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی، آموزش و فرهنگسازی مدیریت مصرف سوخت، ارتقا استاندارد تولید خودرو و موتوسیکلت را از جمله راهکارها برای کاهش مصرف سرانه سوخت عنوان کرد و گفت قانونگذار در همین قانون با هدف کنترل مصرف سوخت بر اجرا آن ها تاکید کرده است که آثار اجرا آن ها در کنترل مصرف سوخت در دهه یاد شده، اثبات شده است. لذا این رویکرد باید مجدداً تقویت شود.

آمار مصرف بنزین در ایام نوروز 1403

فروردین 1403: جواد اوجی، وزیر نفت، با اشاره به ثبت رکورد مصرف بنزین همزمان با شروع تعطیلات نوروزی سال 1403 گفت: در روزهای عادی به‌طور میانگین 114 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که این رقم با آغاز مسافرت‌های نوروزی در روزهای 27 و 28 اسفندماه 1402 به 142 میلیون لیتر و در روز 29 اسفندماه 1402 نیز به 152 میلیون لیتر افزایش یافته که رکوردی بی‌سابقه است.

همچنین در زمان تعطیلات ایام نوروز 1403 (یکم تا سیزدهم فروردین) به طور میانگین روزانه 120.8 میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده است که این حجم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (یکم تا سیزدهم فروردین 1402) با 113.9 میلیون لیتر، حدود 6.9 میلیون لیتر بیشتر شده یا معادل 6 درصد افزایش یافته است:

ایام نوروز 1403 مصرف روزانه
1 فروردین 1403 108.5 میلیون لیتر
2 فروردین 1403 129.8 میلیون لیتر
3 فروردین 1403 115.8 میلیون لیتر
4 فروردین 1403 120.5 میلیون لیتر
5 فروردین 1403 122.5 میلیون لیتر
6 فروردین 1403 115.2 میلیون لیتر
7 فروردین 1403 125.4 میلیون لیتر
8 فروردین 1403 126.8 میلیون لیتر
9 فروردین 1403 125.3 میلیون لیتر
10 فروردین 1403 117.9 میلیون لیتر
11 فروردین 1403 130 میلیون لیتر
12 فروردین 1403 128.8 میلیون لیتر
13 فروردین 1403 104 میلیون لیتر
میانگین مصرف نوروز 120.8 میلیون لیتر

*جدول فوق، براساس اطلاع رسانی رسمی شرکت ملی پخش است.

افزایش مصرف سوخت در تعطیلات نوروزی

اسفند 1402: جعفر سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد میانگین مصرف بنزین در سال 1402، 115 میلیون لیتر در روز است که پیش‌بینی می‌کنیم در این روزها به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر برسد.

وی افزود خوشبختانه میزان تعهد کارت سوخت متقاضیان به حداقل رسیده است، در حال حاضر به مقدار کافی کارت آزاد به مناطق ارسال شده است و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و مسافران می‌توانند در صورت نیاز از کارت سوخت آزاد جایگاه‌داران برای دریافت سوخت استفاده کنند. مردم می‌توانند از سهمیه یارانه‌ای و آزاد کارت سوخت خود استفاده کنند و مابه‌التفاوت مورد نیاز سوخت را از جایگاه‌داران دریافت کنند اما خواهش و تأکید ما این است که مردم در سفر کارت‌های شخصی خود را همراه داشته باشند، مصرف خود را مدیریت و از کارت‌های سوخت شخصی خود استفاده کنند.

آقای سالاری نسب در خصوص میزان‌مصرف سوخت در ایام‌ نوروز توضیح داد باتوجه به تقارن ایام ماه رمضان و نوروز نمی‌توان پیش‌بینی دقیق آمار مصرف را داد. اما طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مشکلی در تأمین سوخت ایام نوروز نخواهیم داشت. پیش‌بینی اوج مصرف در روز‌های آینده را داریم ولی طبق آمار رسیده مصرف سوخت طی روزهای گذشته به ۱۲۵ میلیون لیتر رسیده است و همچنین میزان مصرف سوخت نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته است.

وی درباره عرضه بنزین سوپر اظهار کرد بنزین سوپر هم براساس نیاز در جایگاه‌ها توزیع می‌شود ولی در کلانشهر‌ها سوخت یورو چون دارای کیفیت بالایی است در حال عرضه است.

وی همچنین تاکید کرد موضوعی در خصوص افزایش قیمت بنزین در سال آینده در حال حاضر مطرح نشده است. با توجه به نیاز مردم برای استفاده بهتر از خدمات جایگاه‌های عرضه سوخت، نظارت جدی بر نحوه توزیع بنزین، تعداد کارت آزاد جایگاه‌ها و نیز رعایت موارد ایمنی جایگاه‌ها در طرح نظارت انجام خواهد شد. ۱۰۰ گروه عملیاتی در قالب این طرح به بیش از ۳۷ منطقه و ۲۳۲ ناحیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور اعزام شدند.

آقای سالاری نسب گفت میانگین مصرف بنزین امسال ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است که پیش‌بینی می‌کنیم در این روزها به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر برسد و میانگین مصرف در اسفند ماه ۱۱۷.۴ میلیون لیتر بوده است. همچنین ارقام مصرف در روزهای اخیر و اسفند ماه نشان می‌دهد افزایش سینوسی مصرف را داریم.

مصرف 500 میلیارد دلاری بنزین و گازوئیل در 45 سال اخیر

اسفند 1402: حسن کریمی سنجری، مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت، اعلام کرد در ۴۵ سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار از منابع کشور استخراج و صرف سوخت‌رسانی به ماشین‌های گازوئیل‌سوز و بنزین‌سوز شده است.

وی افزود علاوه بر این در خودرو‌های کم‌مصرف باز هم از سوخت فسیلی استفاده و آلایندگی تولید می‌شود. حتی گاز هم که یک سوخت گاز سبز به شمار می‌آید آلاینده بوده، اما حجم آلایندگی آن کمتر است؛ بنابراین تاکید می‌شود برقی‌سازی تنها راه‌حل به ویژه برای کلان‌شهری مانند تهران است که آلایندگی آن بسیار بالاست. گروه مکنزی که یکی از مراکز پژوهشی معتبر دنیاست، چند سال پیش‌بینی کرده بود تا سال 2030 مارکت دنیا به سمت خودرو‌های برقی، اشتراکی و خویش‌ران پیش می‌رود. البته چینی‌ها از این آمار بسیار جلوتر هستند.

وی افزود در حال حاضر در ایران سالانه یک میلیون و 500 هزار خودرو تولید می‌شود و با این حجم از تولید برنامه وزارت صمت برای دو تا سه سال آینده تامین 100 هزار تاکسی برقی است، این رقم در مقایسه با رقم تولید سالانه خودرو چشمگیری نیست. در 45 سال گذشته بیش از 500 میلیارد دلار از منابع کشور استخراج و صرف سوخت‌رسانی به ماشین‌های گازوئیل‌سوز و بنزین‌سوز شده است. آن ناترازی که در تولید برق وجود دارد در تولید بنزین هم هست، اما سرمایه‌گذاری برای حذف ناترازی بنزین سنگین‌تر و هزینه‌برتر از حذف ناترازی در تولید برق است.

روند مصرف روزانه بنزین کاهشی شد

دی 1402: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اعلام کرد مصرف بنزین کشور در ماه‌های گذشته به‌طور میانگین روزانه حدود ۱۱۶ میلیون لیتر بود که این مقدار در روندی کاهشی، در ماه جاری به ۱۱۳ میلیون لیتر رسیده است و اگر روند همچنان کاهشی باشد، امیدواریم بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم.

وی افزود نزدیک به ۵۵ درصد از خودروهای کلان‌شهرها فرسوده هستند که مصارف بالایی دارند و نیاز است جایگزینی این خودروها انجام شود تا در بحث ناترازی تأثیرگذار باشد. در طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، بخشی از طرح‌های توسعه کیفی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که به‌دنبال آن ظرفیت تولید این پالایشگاه حدود ۲ میلیون لیتر افزایش می‌یابد، همچنین در پالایشگاه اصفهان نیز افزایش ظرفیت تولید حدود ۳ میلیون لیتری بنزین پیش‌بینی شده است که امیدواریم آن هم به‌زودی محقق شود.

آقای سالاری گفت به موازات آن طرح‌های جامع کیفی‌سازی نفت کوره پالایشگاهی را نیز در حال اجرا داریم که برای نخستین بار در کشور با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجرا هستند. اجرای طرح‌های کیفی‌سازی نفت کوره کمک مؤثری به تأمین سوخت نیروگاهی کشور در سال آینده می‌کند.

افزایش 13 درصدی مصرف روزانه بنزین

آبان 1402: سالاری نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد پالایشگاه‌های 10 گانه کشور برای تولید بنزین به صورت 24 ساعته فعال هستند.  روزانه به طور میانگین 115 میلیون لیتر بنزین در کشور سوخت می‌شود که این آمار نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش یافته است. اما باید این را هم اضافه کرد که بنزین به اندازه کافی در انبار‌های سوخت موجود است.

وی به توزیع الکترونیکی گاز مایع اشاره کرد و گفت با آغاز به کار سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی، سدف https://newtejaratasan.niopdc.ir/  در سال 1401  تقریبا توزیع الکترونیکی گاز مایع نزدیک به 10 درصد بود. اما با گذشت یک سال از فعالیت سامانه سدف توزیع الکترونیکی گاز مایع به بیش از 70 درصد رسیده است.با این وجود هیچ مشکلی در عرضه توزیع الکترونیکی وجود ندارد.

وی افزود فرآیند درخواست گاز مایع فقط از طریق ثبت در سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) امکان پذیر است. در حال حاضر 99 دردصد گاز مایع در استان تهران با تراکنش بانکی انجام می‌شود. قیمت یارانه‌ای هر کیلو گرم گاز مایع 27 هزار تومان است که در در حال حاضر  شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با 70 شرکت زیر مجموعه عرضه گاز مایع را انجام می‌دهد.

هزینه مصرف بنزین سالانه هر ایرانی

آبان 1402: مجید جلیلی، رئیس گروه پژوهش فناوری مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، در حاشیه نشست «توسعه حمل و نقل خودروهای برقی در کشور، بایدها و سیاست‌ها» اظهار کرد: در کشور ما به طور متوسط پیمایش یک خودرو در طول سال حدود 16 هزار و 500 کیلومتر است که هزینه مصرف بنزین آن بر اساس قیمت فوب خلیج فارس، در سال 60 میلیون تومان می‌شود. از این رقم 3 میلیون و 500 هزار تومان آن توسط مصرف کننده پرداخت می‌شود و بقیه هزینه را دولت در قالب یارانه پرداخت می‌کند.

تولید روزانه 115 میلیون لیتر بنزین در روز

مهر 1402: سید کاظم دلخوش، نماینده مجلس شورای اسلامی در یک برنامه خبری درباره واردات روزانه 30 میلیون لیتر بنزین شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی توضیحاتی را ارائه داد. اکنون میانگین مصرف بنزین حتی با توجه به پایان تعطیلات تابستانی به 120 میلیون لیتر در روز نیز نرسیده است.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، تولید روزانه بنزین 10 پالایشگاه کشور را بیش از 115 میلیون لیتر در روز اعلام کرده که با توجه به تولید و مصرف اختلاف کمتر از 5 میلیون لیتر در بدترین حالت است که حدود 4 درصد مصرف را شامل می‌شود،  بنابراین واردات 30 میلیون لیتری روزانه بنزین به کشور از اساس اشتباه بوده وتکذیب می‌شود. اختلاف کوچک بین تولید و مصرف نیز به روش‌های گوناگونی به جز واردات قابل جبران است.  از این روش‌ها می‌توان به استفاده از ذخایر بنزین کشور اشاره کرد که مقامات مختلف وزارت نفت همواره تاکید کرده‌اند که در شرایط مناسبی قرار دارد. وی قبلا گفته بود سوآپ غیرهمنام فرآورده‌هاینفتی با کشورهای همسایه قابل انجام است و با سوآپ غیرهمنام می‌توان فرآورده‌های نفتی مازاد مانند نفت کوره را با فرآورده‌های سبک‌تر مانند بنزین و نفت‌گاز سوآپ کرد.

هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس بـا عـدد اکتـان 92 اکنون حدود 65 سنت قیمت دارد که با دلار 28 هزار و 500 تومانی 18 هزار و 500 تومان و با دلار 37 هزار تومانی، 24 هزار تومان در هر لیتر قیمت می‌خورد. اگر ایران روزانه 30 میلیون لیتر بنزین وارد کند و در این مسیر به دلیل تحریم‌ها نیز متحمل هیچ هزینه اضافه‌ای نشود و حتی هزینه حمل و نقل را نیز در نظر نگیریم،  روزانه 19.5 میلیون دلار صرف واردات بنزین خواهد شد. این در حالی است که در هیچ کجای بودجه سالیانه ردیفی برای واردات فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته نشده و بهتر است این نماینده مجلس که وظیفه تصویب و تبدیل لایحه بودجه به قانون را بر عهده دارند،  توضیح دهند که هزینه 19.5 میلیون دلاری واردات 30 میلیون لیتر بنزین در روز از کجا تامین می‌شود.

واردات روزانه 30 میلیون لیتر بنزین

مهر 1402: سیدکاظم دلخوش، نماینده مجلس شورای اسلامی، در حاشیه سومین همایش ملی قیر، درباره تعیین تکلیف بنزین در برنامه هفتم توسعه توضیح داد برای بنزین تا امروز هیچ تصمیمی نهایی اخذ نشده و اساسا تصمیمی گرفته نشده است. روزانه بالغ بر 30 میلیون لیتر بنزین از خارج وارد می کنیم و هزینه این واردات نیز سنگین است. برخی به دنبال این هستند که بنزین به جای خودرو به افراد و خانوارها داده شود؛ این روش را قبول نداریم، چرا که بنزینی نداریم که به خانواده ها بدهیم، بنابراین با این روش که بنزین به افراد و یا خانوار تعلق بگیرد، مخالفم و قطعا چنین روشی، کارشناسی نیست.

وی عنوان کرد در بحث صنعت قیر و فرآورده های نفتی، هیچ ساماندهی مناسبی تا امروز نداشته ایم. سالانه 6 میلیون تن قیر در کشور تولید می شود، اما من معتقدم بیش از این می توان از ظرفیت های تولید قیر در کشور استفاده کرد. دولت باید راسا سالانه سهمیه قیر راه های شهری و روستایی را اختصاص دهد تا دیگر لازم نباشد هر ساله، 4 یا 5 ماه دوندگی داشته باشیم تا وضعیت توزیع قیر در آن سال را مشخص کنیم. الان در هفتمین ماه سال هستیم، درحالی که قانون بودجه باید از ابتدای سال اجرایی شود. هفت ماه از سال گذشته و برخی استان ها وارد فصل سرما و بارندگی شده اند و با این شرایط نمی توان آسفالت ریزی کرد؛ بلکه باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا قیر دستگاه های اجرایی در اختیارشان قرار بگیرد و این ساماندهی الان وجود ندارد. قیری که مردم نیاز دارند نباید صادر شود؛ اول باید نیاز داخلی تأمین شود، بعد مازاد بر آن برای صادرات تخصیص داده شود.

وی افزود قیر تهاتری هم می تواند مشکل شرکت های قیرساز، مردم و دستگاه های دولتی را حل کند. برخی می گویند به جای سهمیه قیر، پول به دستگاه ها داده شود، اما ما با این روش موافق نیستیم، چرا که پرداخت پول می تواند در جای دیگری هزینه شود، اما وقتی قیر به دستگاه ها داده شود، می توان محاسبه شود که با قیر تحویل داده شده، چقدر آسفالت ایجاد شده است.

رکورد مصرف روزانه بنزین شکسته شد

شهریور 1402: علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، خبر داد که رکورد مصرف روزانه بنزین با ثبت رقم مصرف ۱۳۷ میلیون لیتر، همزمان با افزایش ترددهای بین‌شهری در روزهای پایانی تابستان شکسته شد. این درحالی است که میانگین مصرف روزانه بنزین از ابتدای شهریورماه سال جاری تاکنون، 122 میلیون لیتر بوده است.

میانگین مصرف بنزین در شهریور ماه امسال (122 میلیون لیتر) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود 12 درصد و برابر 13 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

وی با اشاره به مصرف بسیار بالای بنزین طی روزهای اخیر و لزوم سوخت‌رسانی به موقع و مناسب به جایگاه‌های عرضه سوخت گفت با توجه به افزایش تردد جاده‌ای و خیل بسیار عظیم مسافران مسیرهای شمالی و شمال شرق کشور، از رانندگان درخواست می‌شود با تسهیل در عبور و مرور، مسیر تردد را برای نفتکش‌های حامل سوخت باز بگذارند تا سوخت موردنیاز مردم، در زمان مناسب به مبادی عرضه منتقل شود. کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ستاد و تمامی مناطق کشور در وضعیت آماده‌باش جهت سوخت‌رسانی مناسب به نیروگاه‌ها (با توجه به شروع فصل سرما) و مجاری عرضه بوده و همچنین تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت در تمامی نقاط کشور، پیمانکاران و رانندگان نفتکش‌های جاده‌پیما در آماده‌باش کامل جهت عرضه مناسب سوخت در روزهای پایانی تابستان هستند.

وی از مردم درخواست کرد با توجه به افزایش ترددهای جاده‌ای و افزایش مصرف سوخت و احتمال شلوغی جاده‌ها، نهایت همکاری را در مدیریت مصرف سوخت به عمل آورند.

مصرف بنزین خودروهای صفر رو به رشد است

شهریور 1402: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اظهار کرد روزانه ۷۴۰ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده در کشور توزیع و جا به جا می‌شود. تولید روزانه بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر است. در تمام حوزه‌های بنزین سازی و تولید کاتالیست از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرده ایم. ۸۵ تا ۹۰ درصد تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شود و این دانش را به حوزه فراسرزمینی منتقل کرده ایم.

وی افزود مصرف سوخت در کشور حتی در خودروهای صفر هم کاهش نیافته و روند مصرف افزایشی است. بعد از شیوع کرونا رشد مصرف بنزین ۱۶ درصد افزایش داشته است. بهینه سازی مصرف باید اولویت اصلی ما باشد. خودروهای خارجی صدی ۴ و خودروهای داخلی صدی ۱۰ مصرف بنزینشان است. امروزه در حوزه حمل و نقل ۵۸ هزار میلیارد قیمت بنزین و نفت و گاز مصرفی آن ها است. یک میلیون خودروی سنگین روزانه ۶۳ میلیون لیتر مصرف نفت و گاز دارند. ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر نفت گاز روزانه قاچاق می‌شود. پیش بینی می‌شود که در سال جاری مصرف بنزین به ۴۲ میلیارد تا پایان سال برسد که به معنای رشد ۱۳ درصدی در مصرف بنزین است. یعنی ۹ بار باید مخازن خود را خالی و پر کنیم تا این نیاز را تأمین کنیم.

آقای سالاری گفت در حوزه زیر ساخت گاز مایع را به سبد صادرات اضافه کردیم و صادرات دریایی گاز مایع را شروع کردیم و روزانه ۲ میلیون لیتر گاز مایع را به این وسیله صادر می‌کنیم. بخش عمده‌ای از سوخت را با ناوگان حمل و نقل می‌کنیم و برای اجتناب از آن این شیوه حمل و نقل برنامه گسترش خطوط انتقال گاز هزار و ۵۰۰ کیلومتری را داریم. در ۲۰۰ جایگاه طرح کهاب را اجرا کردیم و جایگاه‌های جدید هم باید این طرح را اجرا کنند تا به آنها مجوز بدهیم. از شرکت‌های دانش بنیان هم استفاده کردیم تا بازیافت بخارات بنزین جایگاه‌ها را انجام دهند.

افزایش مصرف و توزیع بنزین در سال 1402

مرداد 1402: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از تولید روزانه 115 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور خبر داد و اظهار کرد مشکلی برای تامین و توزیع بنزین در کشور، با وجود افزایش ۱۳ درصدی مصرف بنزین در سال جاری وجود ندارد.

وی افزود افزایش روزانه ۱۷ میلیون لیتری توزیع بنزین تاکنون در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه پارسال محقق شده و این رقم از افزایش ۱۳ درصدی مصرف حکایت دارد؛ با این حال با ظرفیتی که پارسال اضافه شد، با وجود افزایش مصرف خللی در موضوع سوخت‌رسانی به وجود نیامد. در دولت گذشته مخزنی اضافه نکردیم و با توجه به این محدودیت، چهار مرتبه این مخازن پر و خالی شده‌اند. امسال حدود ۱۸۳ میلیون تردد جاده‌ای داشتیم و افزایش پنج درصدی در این بخش ثبت شده است، گفت: با این حال به راحتی سوخت‌گیری انجام می‌شود و در ساماندهی مجاری عرضه هم موفق بوده‌ایم.

مصرف روزانه بنزین به 122 میلیون لیتر رسید

مرداد 1402: هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه ریزی وزارت نفت، اعلام کرد در زمینه مصرف انواع حامل‌های انرژی وضعیت مناسبی نداریم. به طور مثال در دو سال گذشته میانگین مصرف روزانه بنزین 88 میلیون لیتر بوده، اما اکنون به 122 میلیون لیتر در روز رسیده است. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مشغول تأمین بنزین و نفتگاز (گازوئیل) و سایر سوخت‌های مورد نیاز کشور هستند؛ اخیراً یک جلسه طولانی برای تأمین بنزین مورد نیاز سفر‌های تابستانی برگزار شد.

وی افزود با وجود این تلاش ها، واقعیت این است که در تکنولوژی خودرو‌ها تغییر محسوسی ایجاد نشده و مانند گذشته، میزان مصرف بنزین در خودرو‌های دورن و برون شهری بیش از حد استاندارد جهانی است؛ سالانه یک میلیون خودروی جدید هم وارد بازار می‌شود و طبیعتاً باید سرمایه گذاری‌های جدید برای ایجاد پالایشگاه‌های جدید انجام شود. اولویت باید مبتنی بر بهینه‌سازی مصرف انرژی باشد که یک کار بین بخشی است؛ یعنی باید مردم و دستگاه‌های دولتی و کارخانجات صنعتی نقش‌آفرینی کنند.

تولید و مصرف بنزین سر به سر است

تیر 1402: علی زیار، معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، اعلام کرد در ایام کرونا به رقم مصرف 30 تا 40 میلیون لیتر هم رسیدیم در حالی که تولید بیش از 90 میلیون لیتر بوده است، یعنی 50 تا 60 میلیون لیتر اضافه می‌ماند که صادر می‌کردیم. اما بعد از کرونا یکباره مصرف بالا رفت، اکنون تولید را نمی‌توانیم یک‌شبه به اندازه مصرف بالا ببریم، بنابراین تمام تولید بنزین و نفت‌گاز را به مصرف داخلی اختصاص دادیم و به این ترتیب هم از درآمدهای صادراتی محروم شدیم و هم به مشقت افتادیم.

وی افزود اکنون 110 میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌شود، اما در پالایشگاه‌ها نهایتا حدود 98 تا 104 میلیون لیتر در روز تولید داریم، با افزایش واحدها تا جایی که توانستیم تولید را به 110 میلیون لیتر رساندیم، یعنی با حداکثر ظرفیت تولید می‌کنیم و اکنون هر دو بخش تولید و مصرف روی رقم 110 میلیون لیتر هستند. البته گاهی تولید را تا 117 میلیون لیتر هم رسانده‌ایم، فعلا تا به امروز سر به سر هستیم ولی اگر مصرف افزایش پیدا کند باید اقداماتی در راستای کاهش مصرف داشته باشیم و یا اینکه از روش‌های جایگزین دیگر از جمله واردات، سوآپ و یا معاوضه نیاز مردم را تامین کنیم.

آقای زیار گفت وقتی خودروی غیراستاندارد در اختیار مردم قرار می‌دهیم که مصرف سوخت آن 12 لیتر در 100 کیلومتر و 3 برابر استاندارد جهانی است چاره‌ای جز رشد تقاضا و مصرف نیست. مردم که مقصر نیستند زیرا نقشی در ساخت موتور خودرو ندارند این سازندگان خودرو هستند که ثروت ملی را با موتورهای بی‌کیفیت حیف و میل می‌کنند. بخش تولید سوخت هم که با مشقت بنزین گازوئیل را تولید و در اختیار دارنده خودروی با مصرف سوخت بالا قرار می‌دهند. اکنون موتور خودروهای جدید حتی در مقایسه با خودرهای قدیمی مصرف سوخت بالاتری دارند. خودروساز ثروت مملکت را می‌سوزاند و به این فکر نمی‌کند سوخت این خودرو با این رقم بالا مصرف چگونه قرار است تولید شود.

تولید بنزین یورو 5 در سال‌های آینده

خرداد 1402: مجید رجبی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند، در مراسم رونمایی از کاتالیست ساخت ایران RFCC اعلام کرد در حال حاضر ۱۶ میلیون لیتر در روز بنزین یورو۴ تولید می‌کنیم و در حال حاضر تولید بنزین یورو۵ در دستور کار اصلی نیست، اما امکان تولید وجود دارد. در این حوزه تولید و عرضه نیز داشتیم و ثابت کردیم که می‌توانیم؛ اما فعلا اعلام شده که بنزین یورو۴ تولید شود. در حال حاضر بنزین یورو ۴ کاملا مطابق با استانداردهای اروپایی و مورد نیاز کشور تولید می‌شود که کیفیت خوبی دارد و پایدار است.

وی درباره کاتالیست رونمایی شده این کاتالیست موجب می‌شود تا در تامین این مقدار بنزین دغدغه نداشته باشیم چرا که اگر این کاتالیست وجود نداشت ممکن بود در تامین کاتالیست با وقفه مواجه شویم. این کاتالیست توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی و با حمایت پالایشگاه شازند تولید شده است. استارت این کار ۱۰ سال پیش زده شد و اکنون به محصول نهایی دست یافته‌ایم. با تولید کاتالیست بومی تولید بنزین پالایشگاه و سایر تولیدات با یک اطمینان خاطر انجام می‌شود و این موضوع که به ما اعلام شده باشد کیفیت بنزین را کاهش دهیم وجود نداشته است. بنزین پالایشگاه تحت نظارت یک سازمان مختص وزارت نفت مورد بررسی قرار می‌گیرد و تا تاییدیه آن ها صادر نشود اجازه ارسال وجود ندارد. کیفیت به هیچ عنوان فدای کمیت نخواهد شد و تولیداتی که داریم را با کیفیت بالا ارائه می‌دهیم.

آقای رجبی درباره برنامه تولید توضیح داد در حال حاضر برنامه‌ افزایش تولید وجود ندارد. اکنون ۱۲ میلیون گازوئیل دو الی سه میلیون لیتر نفت سفید با کیفیت بالا عرضه می‌شود، همچنین سوخت جت را به مقدار نیاز تولید می‌کنیم. همچنین ۱۸۰۰ تن نیز گاز مایع در این پالایشگاه تولید می‌شود.

خودروها اصلی‌ترین عامل ناترازی بنزین هستند

خرداد 1402: ناترازی بنزین با برداشت گاه‌وبیگاه از ذخایر استراتژیک و در برخی موارد، تلفیق محموله‌های وارداتی با تولید داخل، ادامه دارد. تمامی ظرفیت پالایشگاهی و گاها ظرفیت برخی مجتمع‌های پتروشیمی برای افزایش کمی تولید بنزین کشور پای‌کار آمده‌اند؛ اما در مسابقه تولید و مصرف، همچنان مصرف برنده است و هر چند وقت یکبار، شاهد ثبت رکوردهای جدید مصرف حتی در ایام کم تردد سال هستیم.

مسئله ناترازی بنزین، ابعاد مختلفی دارد. از عقب‌ماندگی توسعه ظرفیت‌های تولید و عدم تنوع‌بخشی به سبد سوخت تا عدم بهینه‌سازی مصرف سوخت و بی‌توجهی به مهار رشد افسارگسیخته مصرف، ده‌ها عامل موجب شده تا امروز، ایران از صادرکننده بنزین به واردکننده آن تبدیل شود.

مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در فروردین ماه با تأیید واردات بنزین در مقاطعی از سال 1401، از پیش‌بینی واردات 600 میلیون دلاری بنزین برای سال جاری خبر داد و گفت چون دولت برای سال 1402 پیش بینی واردات کرده است، احتمالا در این سال، تراز تولید و مصرف، منفی می‌شود.

خودروها نقش بسیار پررنگی در ناترازی بنزین دارند و می‌توان از اثر بحران خودرویی در ایجاد ناترازی بنزین به عنوان اصلی‌ترین عامل، نام برد. یکی از مباحث مهم در بخش خودروها، فرسودگی و سالها عقب‌ماندگی در زمینه خروج از مدار خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌و نقل کشور است.

طبق اعلام معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، از 25 میلیون خودروی در حال تردد در کشور، 6.5 میلیون خودرو، فرسوده هستند. به‌عبارتی تقریبا به ازای هر 4 خودروی درحال تردد در جاده‌های درون شهری و برون شهری، یک خودرو فرسوده است که هم مصرف بنزین بالایی دارد و هم آلایندگی آن به مراتب از خودروهای دیگر بیشتر است.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در این باره اظهار کرد درصد خودروهای ما سن بالای 20 سال دارند؛ درحالی‌که از تبصره 13 غافل شده‌ و روند خروج خودروهای فرسوده از ناوگان در کشور متوقف شده است. لازم است سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف به ‎ویژه در بخش حمل‌ونقل و خودرو هر چه سریع‌تر اجرایی شود و در صورت پیاده‌سازی این سیاست‌ها روزانه 16 میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی خواهد شد. باید در کنار خودرو‌هایی که وارد چرخه می‌شوند، تعدادی از خودرو‌های فرسوده را هم خارج کنیم؛ زیرا در سال 92 حدود 19 میلیون خودرو در چرخه داشتیم، اما اکنون این رقم به 30 میلیون رسیده است.

تأثیر خودروها بر پرمصرفی در بخش بنزین، فقط به خودروهای فرسوده بازنمی‌گردد. خودروهای نو شماره و تازه تولید نیز در کشور ما، میزان مصرف بالایی نسبت به استانداردهای جهانی دارند. سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در این خصوص گفت متوسط مصرف خودروها در داخل نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است؛ درحالی که خودروهای ما باید در هر 100 کیلومتر 4 لیتر مصرف بنزین داشته باشند، در حال حاضر خودروهای ما 10 تا 12 لیتر مصرف بنزین دارند.

درواقع، اگر تولیدات خودروهای پرمصرف در کشور جای خود را به تولید خودرو با استانداردهای روز جهان در میزان مصرف بنزین بدهد، مصرف بنزین کشور حداقل به نصف کاهش خواهد یافت و تنها با اصلاح یک عامل خودرو در بین ده‌ها عامل، نه‌تنها ناترازی بنزین رفع می‌شود بلکه دوباره صادرکننده بنزین خواهیم شد.

کاهش مصرف چشمگیر بنزین سوپر

خرداد 1402: اسدالله قلیزاده، رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور، عنوان کرد در سال جدید رشد مصرف بنزین تا حدود ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. این در حالی است که وضعیت فعلی برای دولت، بخش خصوصی از جمله جایگاه‌ها و مردم در حوزه تولید حمل انتقال و توزیع راضی‌کننده نیست و لازم است اصلاحات جدی به نفع مردم، بخش خصوصی و کشور در این حوزه اتفاق بیفتد.

وی افزود چند سالی است که در کشور رشد صعودی مصرف فراورده‌های نفتی وجود دارد که تاکنون کارشناسان مختلفی در این حوزه هشدار داده‌اند و تمامی فعالین بخش‌های مربوط به تولید تا مصرف و حتی مردم از رویه فعلی ناراضی هستند. تعلل در تصمیم‌گیری و اتخاذ رویکرد عدالت‌محور در تخصیص فرآورده‌های نفتی به مصرف‌کننده واقعی موجب شده جایگاه‌های عرضه سوخت متضرر  شده، مردم ناراضی باشند و هم اکنون در آستانه واردات بنزین هم قرار گیریم. قطعا این تعلل در تصمیم‌گیری‌ها آسیب‌های بیشتری نسبت به وضعیت تصمیم‌سازی و اقدام مفید دارد.

رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور پیش‌بینی کرد که در سال جدید با رویکرد فعلی در حوزه بنزین، مصرف تا ۱۱۵ میلیون لیتر روزانه برسد و در روزهای پرمصرف و پیک مسافرت‌ و ترددها شاهد ارقام بیش از ۱۳۰ تا ۱۳۵ میلیون لیتر در روز باشیم. جایگاه‌های عرضه سوخت در ایران رتبه دهم توزیع در کل دنیا را دارند اما به لحاظ سودآوری به رتبه صدم رسیده‌اند. این نشان می‌دهد رویه تخصیص، فروش، عرضه و قیمت‌گذاری با مشکل مواجه بوده و یا اسیر نگاه‌های افراطی است، بنابراین آسیب‌های جدی در بخش‌های مختلف را شاهدیم.

آقای قلیزاده گفت با توجه به قیمت بنزین سوپر و عدم انضباط ارسال به جایگاه‌ها، عدم استقبال مردم از این سوخت را شاهدیم؛ به طوری که باعث شده مردم دیگر روی وجود بنزین سوپر در جایگاه‌ها حساب نکنند و رفته‌رفته کسانی که متقاضی استفاده از این فراورده بوده‌اند به بنزین معمولی و یورو ۴ روی آوردند. ادعای مسئولین دولتی بر این است که کیفیت بنزین یورو ۴ و معمولی بالاست. بنابراین اکنون ما با ۸۰ درصد کاهش عرضه بنزین سوپر نسبت به روزهای نرمال عرضه این فراورده در کشور مواجهیم. دلایل مهمی در این زمینه وجود دارد؛ به طور مثال پالایشگاه‌ها اعلام می‌کنند به دلیل اینکه مصرف بنزین معمولی و یورو ۴ افزایش یافته، نمی‌توانند ظرفیت پالایشی خود را در اختیار بنزین سوپر قرار دهند و به ناچار برای جبران افزایش مصرف بالا اولویت با تولید بنزین معمولی است.

با کاهش 30 درصدی مصرف، می‌توان بنزین صادر کرد

اردیبهشت 1402: مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، عنوان کرد در سال‌های قبل، شرکت‌ها و غرفه‌های نمایندگی شرکت‌های خارجی، برای صادرات محصولات مورد نیاز این صنعت به ایران، در نمایشگاه حضور داشتند. اکنون رویکرد به سمت تولید فناوری دانش بنیان رفته و شرکت های ایرانی توانسته‌اند برخی تجهیزات مورد نیاز را تولید کنند. به طوری که عمده تقاضا حمایت از سوی دولت است. مصرف بهینه انرژی وضعیت مناسبی ندارد؛ بر اساس برنامه‌های پنجم و ششم توسعه قرار بود شدت مصرف انرژی در کشور 50 درصد کاهش یابد، اما این اهداف نه تنها محقق نشد، بلکه شدت مصرف انرژی نیز افزایش یافت. اقتصاد انرژی پایه و بر مبنای انرژی های فسیلی است. باید ابزارها و وسایلی در اختیار مردم قرار می گرفت تا به کاهش شدت مصرف انرژی کمک کرده و آن را تضمین کند. 

وی تاکید کرد، اگر 30 درصد مصرف بنزین در خودروها کاهش یابد، نه تنها مشکلات این بخش حل می شود، بلکه صادرکننده بنزین خواهیم بود.  صنایع در حوزه انرژی بسیار غیر بهره ور اداره می شوند به طوری که در تمام صنایع از جمله صنعت ساختمان و حمل و نقل بهره‌وری وجود ندارد. در حوزه تولید انرژی، متولی داریم اما متولی واحد و متمرکز در کنترل کاهش شدت مصرف انرژی نداریم. 

وی افزود وزارتخانه‌های نفت و نیرو نمی‌توانند این مسئولیت را بر عهده بگیرند. زیرا با شرح وظایف آن‌ها در تناقض است. پیشنهاد مشخص برای حل مشکل بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران این است که بخش های پراکنده ذیربط مصرف انرژی تجمیع و ادغام شده و در یک مرکز زیر نظر ریاست جمهوری فعالیت کند. 

آقای شریعتی گفت بر اساس این پیشنهاد می توان معاونت راهبردی انرژی تشکیل داد و یک بازوی مالی تحت عنوان صندوق بهره‌وری نیز ایجاد کرد تا بر اساس بودجه سال 1402 حدود 30 هزار میلیارد تومان منابع اولیه برای اجرای طرح‌های بهره‌وری انرژی داشته باشد. اگر دولت لایحه‌ای در این خصوص ارائه کند، کار سریعتر انجام می‌شود و بار مالی ناشی از ایجاد این معاونت را نیز منتفی می‌کند.  در صورتی که دولت در این زمینه اقدام نکند، مجلس در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، نسبت به ایجاد این معاونت اقدام خواهد کرد. 

وی اظهار کرد، دو نگاه افراط و تفریط در حوزه مصرف بنزین و قیمت گذاری آن در کشور وجود دارد. برخی عقیده دارند قیمت بنزین در کشور بالاست و باید کاهش یابد و در مقابل عده‌ای بر این اعتقاد هستند که قیمت‌ها باید به نرخ پایه در خلیج فارس برسد. درواقع هر دو نگاه به مقوله قیمت بنزین نادرست است. نگاه درستی که باید مبنا قرار بگیرد، این است که هر کسب و کاری یک قیمت تمام شده دارد و بر اساس این قیمت تمام شده با فرآیند معقول تعیین قیمت می شود. اعلام این قیمت تمام شده نشان می‌دهد که بهره‌وری چقدر است و دلالی را حذف می‌کند. همچنین با اعلام قیمت تمام شده یارانه واقعی مشخص می‌شود؛ به طوری که یارانه پرداختی را می‌توان از محل مالیات مضاعف بر مصرف جبران کرد و افزایش قیمت پلکانی باشد. 

مصرف روزانه بنزین به 110 میلیون لیتر رسید

اردیبهشت 1402: علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد که روند رشد مصرف بنزین در کشور عددی غیرمنتظره است. سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۱ درصد رشد مصرف داشتیم. امسال نیز با گذشت ۴۷ روز از سال جدید، با رشد ۱۰ درصدی، بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که میزان تولید نیز همین مقدار است.

وی افزود شدت مصرف انرژی در کشورمان در مقایسه با دیگر کشورها بالاست. فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل کشور، افزایش پرشتاب خودروهای داخلی، وجود تکنولوژی‌های قدیمی در تولید خودرو و قاچاق مصرف سوخت از جمله دلایل مصرف روزافزون سوخت در کشور است.

آقای نژادعلی درباره مقدار مصرف نفت‌گاز در کشور گفت که در ۴۷ روز ابتدایی امسال به‌طور میانگین ۱۰۳.۲ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور مصرف شده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است. در سال گذشته به‌طور میانگین ۱۱۲ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور مصرف شد که پیش‌بینی می‌شود این عدد امسال با رشد در نیمه دوم سال به میانگین روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر افزایش یابد.

تکذیب واردات بنزین و صادرات بنزین

اردیبهشت 1402: آقای علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، ضمن تکذیب اخبار مربوط به واردات بنزین، می‌گوید سوآپ فراورده وجود دارد اما با توجه به تناسب تولید و مصرف، تاکنون واردات بنزین اتفاق نیفتاده است. وی همچنین نکات جالبی را درباره مصرف بنزین در ایران بیان کرده است:

  • سیر رشد مصرف بنزین در کشور عدد غیرمنتظره‌ای است به طوری که در سال 1401 نسب به 1400 حدود 20 درصد رشد مصرف داشتیم.
  • امسال متوسط رشد مصرف نسبت به سال گذشته، حدود 10 درصد است و بیش از 110 میلیون لیتر در روز مصرف بنزین در کشور ثبت می‌شود.
  • بدلیل مصرف بالا، فعلا صادرات بنزین انجام نمی‌شود.
  • در حوزه نفتگاز، آمار مصرف در سال 1402 حدود 103 میلیون لیتر در روز است که نسبت به سال قبل 4 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
  • امسال انتظار داریم مصرف نفتگاز به 115 میلیون لیتر برسد.
  • روزانه 24 میلیون لیتر سی‌ان‌جی مصرف می‌شود که اگر این کار انجام نمی‌شد، به همین میزان باید واردات بنزین انجام می‌دادیم.

تفاوت مصرف بنزین در ایران و جهان

اردیبهشت 1402: علی زیار، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در رابطه با موضوع واردات بنزین توضیح داد که این مسئله مربوط به تأمین بنزین روزانه نیست و برای تأمین ذخایر استراتژیک مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا این ذخایر باید در حد قابل قبولی باشد. هر کشوری همانطور که برای مواد غذایی ذخایری را در نظر می‌گیرد، برای تأمین انرژی از جمله بنزین باید ذخایر استراژیک داشته باشد. به همین دلیل اکنون که واردات جنبه حفظ ذخایر را دارد تا ذخایر کشور در حاشیه امنی قرار بگیرد، اما مسئله‌ای که وجود دارد، خوشبختانه از نظر تولید و مصرف در وضعیت منفی به سر نمی‌بریم که نیازی به واردات بنزین برای مصرف داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل افزایش مصرف در جامعه خودروهای غیر استاندارد در جامعه است، گفت در شرایط فعلی مصرف بنزین افزایش یافته است که مهم‌ترین دلیل آن را می‌توان وجود خودروهای غیر استاندارد دانست. خودروهای موجود، دو و نیم برابر استاندارد جهانی مصرف دارند که تأمین بنزین این دست از خودروها هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل می‌کند. در صورتیکه بتوان مصرف را کاهش داد و تجهیزاتی که مصرف سوخت زیادی دارند را کاهش دهیم، می‌توانیم ارزش افزوده برای کشور ایجاد کنیم. در کشوری زندگی می‌کنیم که منبع، منابع هیدرو کربوری است اما تولید فرآورده‌های نفتی هزینه بر است و نیاز به سرمایه گذاری دارد و به دلیل بی کیفیتی موتور خودروها سرمایه ملی از بین می‌رود و منجر به آلودگی هوا می‌شود.

میزان مصرف بنزین خودروهای فرسوده

اردیبهشت 1402: محمد مشهدی‌شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، عنوان کرد یک خودروی فرسوده، چه سواری و موتورسیکلت و چه کامیون، تقریبا 2 برابر خودروی نو بنزین مصرف می‌کند. اگر میانگین مصرف روزانه خودروی سواری حدود 4.13 لیتر باشد، یک خودروی فرسوده 2 برابر یعنی 8.26 لیتر بنزین مصرف می‌کند که بر اساس دلار 50 هزار تومان و نرخ 70 سنت بنزین فوب خلیج‌فارس، روزانه 132 هزار تومان هزینه سوخت یک خودروی فرسوده می‌شود که ضربدر تعداد خودرو و موتورسیکلت‌های فرسوده موجود نزدیک 272 میلیارد تومان در روز و سالانه 99 هزار و 280 هزار میلیارد تومان(حدود 100 همت) بنزین کشور را می‌سوزانند.

وی افزود در چهار سال آینده مصرف بنزین 33 درصد بالاتر خواهد رفت؛ یعنی تا چهار سال آینده مصرف بنزین حدود 31 میلیون بالاتر می‌رود و این در حالی است که تولید لازم را نداریم و باید وارد شود. اما اگر خودروهای فرسوده از مدار خارج شوند، حداقل 33 میلیون لیتر صرفه‌جویی می‌شود. یعنی نه تنها واردات نخواهیم داشت، بلکه می‌توانیم این میزان سوخت را ذخیره و یا صادر کنیم. به عبارت دیگر، تهدید جدی مصرف بالای سوخت با اسقاط خودروهای فرسوده تبدیل به فرصت خواهد شد و کشور می‌تواند از منابع ارزی حاصل از صادرات نیز استفاده کند.

افزایش 9 درصدی مصرف بنزین در سال 1402

فروردین 1402: علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد از ابتدای فرودین‌ تا 19 فروردین‌ماه، به‌طور میانگین 111 میلیون و 300 هزار لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف شده است که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته (یکم تا نوزدهم فروردین‌ماه 1401) با ثبت میانگین مصرف روزانه 102 میلیون لیتر بنزین، 9 درصد افزایش مصرف را نشان می‌دهد.

وی افزود روز نوزدهم فروردین‌ماه نزدیک به 108 میلیون و 300 هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده که با توجه به ذخیره‌سازی‌های مناسب انبارهای نفت قابل تأمین است و تولیدات پالایشی نیز مقدار مصرف را هم‌پوشانی می‌کند. اما با وجود هم‌ترازی بین تولید و مصرف، این مقدار مصرف قابل تأمل و نیازمند این است که با توجه به افزایش بی‌رویه مصرف، مردم همراهی بیش‌تری در صرفه‌جویی و مدیریت مصرف داشته باشند. یکی از بزرگ‌ترین افتخارات صنعت نفت این بود که با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، تبدیل به صادرکننده بنزین شدیم، اما تولید هر روزه خودروهای نو، افزایش سن خودروهای موجود و خارج نشدن خودروهای فرسوده از تردد جاده‌ای، سبب افزایش بی‌رویه مصرف سوخت شده است.

براساس گفته‌های وی، از 20 اسفندماه 1401 با تشکیل ستادی ویژه، اقدام‌هایی نظیر ظرفیت‌سازی مناسب انبارهای نفت، اعزام گروه‌های مختلف نظارتی و پایشی به جایگاه‌های سوخت و انجام آموزش‌های لازم برای رفع چالش‌ها، پایش موجودی مناطق و اطلاع‌رسانی به مناطق برای تأمین و ارسال به‌موقع سوخت به مجاری عرضه صورت پذیرفت که خوشبختانه هیچ جایگاهی در این ایام با کمبود سوخت روبه‌رو نبود. توزیع بنزین در روز 29 اسفندماه سال 1401 در مقایسه با مدت مشابه پارسال (29 اسفندماه 1400) افزایش 27 درصدی نشان می‌دهد.آقای نژادعلی گفت در بعضی از شهرستان‌ها، مصرف روزانه بنزین کشور بیش از پیش‌بینی‌های انجام شده رشد داشته است. مصرف بنزین نوروزی، در بعضی از استان‌ها برای نمونه در استان فارس، نسبت به مقدار مصرف در حالت عادی، در ایام نوروز تا دو برابر افزایش داشت و در برخی از روزها تا 10 میلیون لیتر در روز هم رسیده بود. از نظر حجم توزیع مناطق تهران، اصفهان، مشهد و کلانشهرها رکورددار هستند. رشد دائمی مقدار مصرف با توجه به افزایش روزافزون خودروها و افزایش عمر خودروها و نزدیک شدن به ایام تابستان پیش‌رو نیازمند مدیریت ویژه است.

وی تاکید کرد با جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌داران، تغییری در مقدار سهمیه و روند عرضه بنزین به مردم اتفاق نخواهد افتاد، بلکه به همان مقداری که افراد با استفاده از کارت سوخت آزاد، سوختگیری می‌کردند، می‌توانند از طریق کارت سوخت شخصی خود سوختگیری کنند. لازم است هموطنان عزیز به‌منظور بهبود نظام توزیع سوخت در کشور، برای سوختگیری در جایگاه‌های عرضه سوخت، تنها از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند. سهمیه قیمت اول و دوم (آزاد) به مقدار کافی در کارت‌های سوخت شخصی ماهانه شارژ می‌شود و امیدواریم فرهنگ استفاده از کارت سوخت شخصی شکل بگیرد. استفاده از کارت سوخت شخصی افزون بر بهینه‌سازی فرآیندهای عرضه، به جمع‌آوری اطلاعات دقیق از مقدار نیاز روزانه و ماهانه هموطنان و رقم مصرف گروه‌های متفاوت خودرو منجر می‌شود و از این طریق مدیریت توزیع و تحویل سوخت تسهیل خواهد شد. البته کارت سوخت اضطراری همچنان در جایگاه‌ها موجود خواهد بود و در صورتی که سهمیه نخست و دوم فردی در موارد استثنا پایان یافته باشد، یا مالک در مواردی کارت خود را فراموش کرده باشد، می‌تواند از کارت هوشمند سوخت اضطراری استفاده کند، اما این موضوع ضروری است که همه مردم به سمت استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی حرکت کنند.

آمار مصرف بنزین در نوروز 1402

فروردین 1402: براساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش، میانگین مصرف روزانه بنزین در ایام نوروز 1402 (یکم لغایت سیزدهم فروردین) ابتدای نوروز، معادل 113 میلیون و 900 هزارلیتر شده است که نسبت به نوروز 1401، با افزایش 5.6 درصدی مصرف بنزین همراه شده. جزییات مصرف روزانه بنزین در ایام نوروز 1402 را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

ایام نوروز 1402 مصرف روزانه تغییر نسبت به نوروز 1401
1 فروردین 99.3 میلیون لیتر افزایش 11 درصدی
2 فروردین 122.7 میلیون لیتر افزایش 8.6 درصدی
3 فروردین 120.4 میلیون لیتر افزایش 5.8 درصدی
4 فروردین 110.1 میلیون لیتر افزایش 0.7 درصدی
5 فروردین 120.9 میلیون لیتر افزایش 19.7 درصدی
6 فروردین 117 میلیون لیتر افزایش 2.8 درصدی
7 فروردین 122 میلیون لیتر افزایش 9.5 درصدی
8 فروردین 103.5 میلیون لیتر کاهش 5.6 درصدی
9 فروردین 112.6 میلیون لیتر افزایش 3.5 درصدی
11 فروردین 110.1 میلیون لیتر کاهش 9 درصدی
12 فروردین 127.9 میلیون لیتر افزایش 5.4 درصدی
13 فروردین 93.1 میلیون لیتر افزایش 15.9 درصدی
میانگین مصرف 113.9 میلیون لیتر افزایش 5.6 درصدی

*جدول فوق، براساس اطلاع رسانی رسمی شرکت ملی پخش است.

پیش بینی افزایش مصرف بنزین در 1402

فروردین 1402: آقای جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی، می‌گوید متاسفانه افزایش مصرف بنزین به‌صورت تصاعدی است، در حالی که در سال 1401 افزایش 20 درصدی در مصرف بنزین داشتیم، در سال 1402 هم نسبت به پارسال، افزایش 11 درصدی مصرف داریم.

جلیل سالاری؛ مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش

اکنون 29 میلیون دستگاه خودرو در چرخه حمل و نقل کشور وجود دارند و از طرفی مقدار مصرف سوخت در کشور با استانداردهای جهانی فاصله دارد و خودروها پرمصرف هستند که این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. 

در حال حاضر، تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور به روزانه 112 تا 115 میلیون لیتر رسیده است. ورود سالانه یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل کشور معادل یک میلیارد لیتر مصرف بنزین است و این به معنای ساخت پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه 150 تا 200 هزار بشکه‌ خواهد بود که احداث آن، حداقل پنج سال زمان می‌برد.

افزایش مصرف بنزین در اسفند 1401

اسفند 1401: بر اساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، روز جمعه مورخ 26 اسفندماه 1401، میزان مصرف بنزین در کشور به بالای 115 میلیون لیتر رسیده است. این آمار نشان می‌دهد ایرانی‌ها در این روز، در مقایسه با روز مشابه سال 1400، بیش از 20 درصد، بنزین بیشتری سوزانده‌اند.

افزایش مصرف بنزین در اسفند 1401

این آمارها در حالی به ثبت رسیده که میانگین مصرف بنزین در کشور در سال 1401 حدود 104.5 میلیون لیتر در روز بوده است.

با این حال آن‌گونه که جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده که باوجود رکوردهای مصرف بنزین توانستیم با مدیریت تامین و توزیع سوخت، تا روزانه 130 میلیون لیتر بنزین را عرضه کنیم. وی تأکید کرد که آمادگی لازم برای تامین سوخت مورد نیاز برای ایام نوروز 1402 در کشور وجود دارد.

گفتنی است در 10 روز پایانی سال 1401، به‌طور میانگین 121.8 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده بود که این عدد نسبت به مدت مشابه سال 1400 (19 تا 29 اسفند 1400) با 106.9 میلیون لیتر، 13.9 درصد افزایش یافته است. همچنین در روز 29 اسفند 1401، بیش از 144 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که این عدد رکورد بی‌سابقه‌ای در مصرف بنزین کشور به شمار می‌رود.

راهکاری برای کاهش مصرف بنزین

اسفند 1401: عباس کاظمی، مدیر عامل اسبق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، راهکارهایی را برای کاهش مصرف و تامین بهینه بنزین در کشور ارائه داد و گفت سبد سوخت باید توسعه یابد. در دهه 80 قانون بهینه‌سازی مصرف سوخت طراحی شد اکنون می‌توانند سی‌ان‌جی را بیشتر توسعه دهند و ال‌پی‌جی را هم وارد سبد سوخت کنند؛ تا مسئله کمبود بنزین حل می‌شود. ساخت پالایشگاه جدید یک راهکار است و هرچه در زمینه توسعه زیرساخت سرمایه‌گذاری شود، مطلوب است. دولت باید تمام سعی خود را بکند تا سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها تقویت و پالایشگاه جدید ساخته شود. مجلس نیز این برنامه را مصوب کرده لازم است که سرمایه‌گذاران هم در این حوزه تمرکز کنند. پالایشگاه باید ساخته شود و پایه آن تولید محصولات پتروشیمی باشد؛ زیرا پالایشگاه‌سازی در کشور باید سودآور باشد. یعنی اصل برنامه برای توسعه صنعت پالایشگاهی بر مبنای ساخت پتروپالایشگاه و پتروریفاینری باشد زیرا پالایشگاه سوختی سودی ندارد. بنابراین باید محصولاتی تولید شود که سرمایه‌گذار سود خود را بدست آورد.

طبق گفته‌های وی، در حال حاضر ظرفیت استفاده از 40 میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی، که معادل 40 میلیون لیتر بنزین است، را در کشور داریم. شبکه گاز هم موجود است؛ اما فقط 22 میلیون متر مکعب از این ظرفیت استفاده می‌شود و 18 میلیون متر مکعب ظرفیت خالی است. باید با مکانیزم قیمتی تشویق کنند که مصرف‌کنندگان به سمت سی‌ان‌جی تمایل پیدا کنند. اگر این اتفاق بیفتد، 18 میلیون لیتر از تقاضای بنزین کم می‌شود. باید خودروسازان ترغیب شوند که خودروی سی‌ان‌جی‌سوز تولید کنند. چون ظرفیت زیرساختی برای استفاده از 40 میلیون متر مکعب از گاز سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد. اکنون اکثر خودروهای کشور در استفاده از بنزین پرمصرف هستند؛ بنابراین برای کنترل مصرف بنزین ابتدا باید حمل و نقل عمومی و مترو توسعه پیدا کند، خودروسازان هم باید تکنولوژی جدید برای تولید خودروی کم مصرف بکار بگیرند. مهم‌ترین موضوع اینکه سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار مطلوب‌ است زیرا با توسعه حمل و نقل عمومی قطعا تقاضای بنزین کم می‌شود.

بنزین سوپر در بیش‌تر استان ها توزیع نمی شود

بهمن 1401: همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران، درباره مصرف بنزین اظهار کرد افزایش مصرف به گونه‌ای بوده که در یک روز از دی‌ماه به 118 میلیون لیتر نیز رسید که اتفاقی بی‌سابقه محسوب می‌شود. مصرف بنزین در زمستان همیشه کاهش پیدا می‌کرده، اما امسال به دلایلی مانند افت فشار گاز، این میزان افزایش یافت.

وی پیش‌بینی کرد که نوروز امسال با مشکل تامین بنزین مواجه خواهیم شد و گفت هنوز مشخص نیست که به واردادت منجر می‌شود و یا این‌که باید تولید بیش‌تر بنزین داشته باشیم. اما واضح است که همه ارکان باور پیدا کردند که باید ظرفیت‌ها را بالا ببرند. طبق اخبار واصله از پالایشگاه اصفهان، به شدت تلاش می‌شود تا تولید افزایش پیدا کند. البته برنامه درازمدت و میان‌مدت تا سال 1405 نیز در نظر گرفته‌ شده است.

آقای صالحی افزود هرساله این مشکلات اتفاق می‌افتند و اکنون برای تامین سوخت نوروزی باید تدابیر اندیشیده شوند تا چالشی در این باره پیش نیاید.

وی درباره بنزین سوپر گفت چند سال است که مشکلات تامین بنزین سوپر وجود دارند و اکنون در این فصل چهارم سال این مشکل حادتر شده است. به طوری که توزیع آن خیلی کم شده و بیش‌تر استان‌ها فاقد بنزین سوپر هستند. وضعیت بنزین سوپر در کشور اصلا خوب نیست. در حال حاضر باید حداقل در روز 5 میلیون لیتر عرضه باشد، اما این میزان موجودی و توزیع وجود ندارد. علاوه بر آن، اکنون باید حدود 24 میلیون متر مکعب در روز در 2500 مجاری عرضه سی‌ان‌جی توزیع شود، در حالی که در برخی استان‌ها ظرفیت جایگاه‌های عرضه کم‌تر از 60 درصد است.

بنزین یورو 2 در کلانشهرها توزیع نمی شود

بهمن 1401: رضا نواز، سخنگوی اتحادیه جایگاه‌داران سوخت، اعلام کرد مصرف روزانه بنزین در استان تهران حدود 20 میلیون لیتر بوده که دو برابر کشوری مانند ترکیه است. در کلان‌شهرها، 95 درصد بنزین یورو 4 است؛ یعنی در کلان‌شهرها الزام محیط زیستی است که سوخت یورو 4 توزیع شود و بنزین معمولی در تهران نداریم. اما با شرایط سینوسی در حال حاضر بین 600 الی 700 هزار لیتر از این میزان به بنزین سوپر اختصاص دارد. بر اساس استانداردهای ملی، قانون هوای پاک و الزاماتی که وجود دارد، 50 درصد بنزین توزیعی کشور یورو 4 است و در کلان‌شهرها کلا بنزین یورو 4 توزیع می‌شود.

میانگین مصرف روزانه بنزین به 104 میلیون لیتر رسید

دی 1401: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، از میانگین مصرف روزانه ۱۰۴ میلیون لیتر بنزین در دی‌ماه ابراز شگفتی کرد و گفت مصرف بنزین در ماه‌های سرد سال به‌رغم فصول سرد سال‌های گذشته، نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه با روندی افزایشی روبه‌رو بوده است. لازم است هم‌وطنان مصرف را مدیریت کرده و با سفرهای غیرضروری، بتوان از ظرفیت خطوط لوله کشور و ناوگان حمل‌ونقل فرآورده برای تأمین سوخت مایع موردنیاز نیروگاه‌ها استفاده کرد‌. 

وی درباره تعطیلی برخی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی به‌دلیل افت فشار گاز طبیعی عنوان کرد بنزین موردنیاز مناطقی که جایگاه‌های سی‌ان‌جی تعطیل شده، تأمین شده است و کمبودی وجود ندارد. اما با توجه به پیش‌بینی‌ها برای تشدید کاهش دمای هوای کشور، انتظار می‌رود که با کاهش ترددها، بتوان زیرساخت‌ها را در جهت توزیع سوخت به مناطقی که دمای حتی تا منفی 18 درجه را تجربه کرده‌اند، به‌کار گرفت. 

مصرف بنزین در ایران معادل یک کشور 300 میلیونی است

دی 1401: مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت بنزین توزیعی در تهران و اطراف آن توضیح داد که بنزین توزیعی در تهران، به لحاظ عدد اکتان تفاوت دارد، اما به لحاظ شاخص‌های دیگر خیر. بنزینی که در کلان‌شهرهایی مثل تهران، اصفهان، مشهد، اراک و یا البرز توزیع می‌شود، دارای استاندارد یورو4 است. تهران روزانه 12 میلیون لیتر مصرف دارد و بنزینی که توزیع می‌شود، بر مبنای استاندارد یورو4 است. اما در شهرهای اطراف اینگونه نیست. به این دلیل که توان تولید بنزین یورو 4 در کشور، روزانه 75 میلیون لیتر است و در بند قانون تدوین شده، مادامی که مصرف بنزین مدیریت شود در سقف 85 میلیون لیتر، باید 90 درصد بنزین مصرفی بر مبنای استاندارد، تولید و توزیع شود. اما این در حالی است که امروزه سقف مصرف 105 میلیون لیتر است. 

وی افزود مصرف انرژی در ایران سه برابر دنیاست. یک کشور 85 میلیونی معادل یک کشور 280 تا 300 میلیونی مصرف دارد. پس وقتی مصرف، سه برابر شود، خود یک عامل آلودگی هوا است. اینجا نقش کیفیت سوخت ملاک نیست بلکه ذات سوختن مهم است. ما سوخت فسیلی، یعنی هیدروکربن مصرف می‌کنیم که سبک‌ترین آن متان است. 35 درصد بنزین ترکیبات آروماتیک است پس اتم‌های کربن دارد که وقتی می‌سوزند تولید دی‌اکسیدکربن می‌کنند. بنزین در ایران مطابق استاندارد تولید و توزیع می‌شود. اما از آن‌جا که زیرساخت‌های حمل و نقل شهری ضعیف است، خودروهایی که در کشور تردد می‌کنند عموماً پرمصرف هستند و صدی 10 تا 12 لیتر در 100 کیلومتر پیمایش مصرف دارند. خودروها در ایران اغلب بنزینی هستند و خودروهای هیبریدی و دوگانه‌سوز، سهم بسیار پایینی دارند. عموماً هم سیستم‌ها انژکتوری است و در کنار همه‌ این‌ها، مصرف بالاست. همچنین سیستم حمل و نقل عمومی ضعیف است؛ بنابراین وقتی خود را با کشوری مانند ژاپن مقایسه کنیم، باید این نکته را در نظر بگیریم که آن‌ها دارای شبکه‌ پیشرفته‌ای از سیستم حمل و نقل زیرزمینی هستند. 

افزایش بی سابقه مصرف بنزین در زمستان 1401

دی 1401: علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد زمستان امسال مصرف بنزین کاهش نیافته و شاهد مصرف بی‌رویه این فرآورده نفتی هستیم؛ به طوری که متوسط مصرف بنزین در سال جاری از ابتدای سال تا امروز 103.5 میلیون لیتر در روز بوده است. در روز سوم دی‌ماه، 116 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شد که عددی بسیار بزرگی برای فصل زمستان است. امسال تنها سالی است که برخلاف روند سال‌های گذشته، مصرف در زمستان کاهش نیافته است. 

بر اساس گفته‌های وی، میانگین مصرف بنزین کشور از ابتدای امسال تا پنجم دی‌ماه 1401، نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، حدود 21 درصد افزایش داشته است. مصرف بنزین کشور به‌سرعت در حال رشد است و ناترازی بین تولید و مصرف را به‌دنبال خواهد داشت. میانگین تولید روزانه بنزین از ابتدای سال تا ۵ دی، ۶.۵ درصد افزایش داشته و به‌واسطه بعضی از طرح‌های بهینه‌سازی، کیفیت و مقدار تولید در بعضی از واحدهای پالایشی افزایش یافته است. دلایل مختلفی از جمله قاچاق سوخت به‌دلیل اختلاف بالای قیمت سوخت با کشورهای همسایه، رعایت نکردن مصرف بهینه و عادی شدن مصرف، اطلاع‌رسانی نامناسب درباره تولید فرآورده، ارزش واقعی تولید فرآورده و لزوم مصرف بهینه آن، از جمله دلایل این افزایش خیره‌کننده مصرف فرآورده در کشور است. وی امیدوار است تا با افزایش تولید در برخی از واحدهای پالایشی از جمله پالایشگاه آبادان، تهران و شازند اراک، بتوان ذخیره‌سازی مناسبی برای ایام نوروز انجام داد. آقای نژادعلی گفت عرضه بنزین سوپر در تهران از هفته گذشته، و از روز 6 دی‌ماه در همه مراکز استان‌ها آغاز شده است. 

مصرف سوخت خودروها باید سالانه کاهش یابد

آذر 1401: معاون دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، اظهار کرد که درباره کاهش مصرف سوخت باید به‌طور جدی فکر و عمل کرد و مصرف سوخت خودروها باید سالانه ۵ درصد کاهش یابد. دو خودروساز داخلی باید به دانش پلتفرم دست یابند و یک پلتفرم کاملا بومی تولید شود. در اروپا تولید CO در حدود ۹۵ گرم بر کیلومتر بوده و به سمت ۵۰ گرم کاهش حرکت می‌کند؛ در حالی که در کشور ما این عدد متوسط ۱۸۵ گرم بوده که فاصله قابل‌توجهی دارد. 

بر اساس گفته‌های وی، توسعه محصولات جدید می‌تواند ارزش افزوده واقعی داشته و حیات اقتصادی صنعت را به دنبال داشته باشد. باید یک حرکت جدید به سمت توسعه محصولات باشد تا سلایق بازار داخلی را پوشش و بازار منطقه‌ای را به خود اختصاص دهد. اکنون وجود تامین‌کنندگان متعدد برای یک قطعه و فقدان کیفیت یکسان، یک چالش جدی است. داخلی‌سازی قطعات خودرویی، مشکلی اساسی دارد و باید به این سمت حرکت کرد. 

وی افزود سرانه تولید خودرو به ازای نیروی انسانی بهبود یافته و از نظر بهره‌بری، نیازمند اصلاح و بهبود نسبت سرانه تولید سالانه به نیروی کار است. با ظرفیت‌های موجود، امکان تولید ۲ و نیم ‌میلیون دستگاه خودرو وجود دارد که به ۳ میلیون دستگاه نیز می‌توان دست یافت. 

افزایش 5 درصدی تولید بنزین

مهر 1401: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اطلاعیه‌ای را به منظور جوابیه برای عنوان «از افزایش واردات بنزین تا افزایش آلودگی هوا / تولید بنزین پتروشیمی بی‌سروصدا آغاز شد!» روزنامه مردم‌سالاری،‌ منتشر کرد‌. متن این اطلاعیه به شرح زیر است: 

تولید بنزین پالایشگاه‌های کشور نسبت به سال گذشته نه تنها کاهش نداشته، بلکه با انجام راهکارهای مبتکرانه و مدیریت صحیح پالایشگاه‌ها، حدود پنج درصد افزایش داشته و بر این اساس کاهش تولید کاملاً نادرست است. 

مضاف بر اینکه با رفع محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا و افزایش ناگهانی 20 درصد مصرف بنزین کشور نسبت به سال گذشته، هیچ‌گونه خللی در تامین بنزین کشور به وجود نیامد که در این خصوص عملکرد شرکت پالایش و پخش قابل تقدیر است. 

شایان ذکر است براساس مصوبه هیئت وزیران، همه بنزین مصرفی کلان‌شهرهای کشور از جمله تهران با کیفیت استاندارد یورو 4 توزیع می‌شود و همه  

شاخص‌های مهم بنزین از جمله محتوای گوگرد، آروماتیک، بنزن و الفین کم‌تر از حدود مجاز ذکر شده در استانداردهای موصوف است. 

دلیل اصلی آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور، بالا بودن میزان مصرف سوخت خودروها (اعم از خودروهای سبک، سنگین، موتورسیکلت‌ها و غیره و عدم رعایت استانداردهای تدوین‌شده در این خصوص) استاندارد ملی 4241 با عنوان دستورالعمل برچسب انرژی خودروها است و ارتباطی به کیفیت سوخت که مطابق استانداردهای یورو 4 و یورو 5 تولید و عرضه می‌شود ندارد. 

آمار مصرف سوخت در نیمه اول 1401

مهر 1401: آقای عابدینی، مدیر تامین و توزیع سوخت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، می‌گوید در شش ماهه اول 1401، متوسط مصرف بنزین روزانه در ایران، معادل 102.7 میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، با جهش 24 درصدی همراه شده است.

در سه ماهه فصل تابستان 1401 نیز، مجددا شاهد افزایش مصرف سوخت بوده‌ایم به گونه‌ای که میانگین مصرف روزانه بنزین به 105 میلیون لیتر و میانگین مصرف روزانه نفت‌گاز نیز به 106 میلیون لیتر رسیده که نسبت به تابستان 1400، به ترتیب 21 درصد و 6.6 درصد افزایش داشته‌اند. بیشترین افزایش مصرف بنزین نیز با ثبت رکورد 120 میلیون لیتر در روز، مربوط به روزهای پایانی شهریورماه 1401 بوده است.

افزایش مصرف سوخت با کاهش اسقاط

مرداد 1401: چند سالی است که اسقاط خودرو به طرز چشمگیری کاهش یافته است. در واقع معافیت خودروسازان داخلی از گواهی اسقاط و ممنوعیت واردات خودرو علت این کاهش است.

بر اساس گزارش حسابرسی زیست‌ محیطی درباره نحوه اجرای قانون هوای پاک دیوان محاسبات کشور، بیش از 10.4 میلیون وسیله نقلیه در مرز فرسودگی در کشور وجود دارد. چنین تعدادی حاکی از اهمیت و ضرورت اقدام عاجل در این حوزه است. هر خودر فرسوده، نسبت به یک خودرو غیرفرسوده، 14.3 درصد بیش‌تر بنزین مصرف می‌کند. مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید که اسقاط هر خودرو فرسوده در شرایط فعلی، سبب کاهش مصرف 2000 لیتر بنزین در سال می‌شود. ارزش صادراتی این میزان بنزین بیش از 1800 دلار معادل با 54 میلیون تومان است.

اگر فرض کنیم سالانه 300 هزار خودرو اسقاط شود، بیش از 540 میلیون دلار معادل 16.2 هزار میلیارد تومان به صورت سالانه در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود. همچنین با احتساب قیمت هر لیتر بنزین 0.6 دلار، تردد هر خودروی فرسوده سالیانه موجب خسارت 600 دلاری در حوزه سوخت خواهد شد.

اسقاط وسایل نقلیه از سال 1397 با افت چشمگیری مواجه شده است؛ به گونه‌ای که در سال‌های 1398 و 1399 میزان سالیانه خودروهای فرسوده از رده خارج شده کمتر از 7000 خودرو بوده است. با توجه به اثرات منفی انباشت خودروهای فرسوده در کشور، ضروری است که دولت و مجلس اقداماتی جهت حل این معضل ارائه کنند.

خودروهای داخلی 50 درصد سوخت هدر می‌دهند!

مرداد 1401: مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارشی را با عنوان «بررسی رویکردهای مختلف به توسعه صنعت پتروپالایشگاهی در کشور» تهیه کرده که نشان می‌دهد مصرف سرانه بنزین در ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی است.

در واقع دلیل اصلی مصرف بالای بنزین در کشور به کیفیت پایین خودروهای داخلی مرتبط است. بر اساس گفته‌های جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدود 25 تا 26 میلیون دستگاه است. اگر استاندارد جهانی را در این خودروها و موتورسیکلت‌ها داشته باشیم، 50 درصد یعنی روزانه 50 میلیون لیتر، کاهش مصرف خواهیم داشت. این حجم کاهش، ارزش افزوده بالا و ارزآوری دارد.

 اگر قیمت بنزین بین 0.5 تا 0.7 دلار در هر لیتر در نظر گرفته شود، با یک حساب سرانگشتی میزان هدررفت بنزین سالانه 10 میلیارد دلار است. حتی اگر نرخ ارز را 25 هزار تومان در نظر بگیریم، خسارتی بیش از 270 هزار میلیارد تومان در سال به کشور وارد می‌شود.

مصرف بنزین ایران در مرز هشدار

مرداد 1401: زنگ هشدار واردات بنزین به ایران، به صدا درآمد. آقای افشین مهدوی، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش، خبر داده که میانگین مصرف بنزین در ایران، طی چهارماهه ابتدایی سال 1401، به حدود 101 میلیون لیتر (100 میلیون و 900 هزار لیتر) در هر روز رسیده است. این درحالی است که میزان توزیع سراسری بنزین در همین محدوده زمانی، حدود 107 میلیون لیتر (107 میلیون و 600 هزار لیتر) بوده.

نکته جالب توجه اینجاست که میزان مصرف روزانه بنزین در مدت مشابه سال 1400 تنها 87 میلیون لیتر بوده که بیانگر افزایش 14 درصدی مصرف بنزین در سال جاری است. 

کاهش تولید بنزین تکذیب شد

مرداد 1401: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، عنوان کرد که تولید بنزین همانند سال‌های گذشته بوده و کاهش نیافته است‌. در حال حاضر تولید روزانه بین 94، 98، 100 و 104 میلیون لیتر است. در واقع تولید برمبنای تعداد پالایشگاه و تعمیر اساسی در نظر گرفته می‌شود و به تناسب این مسائل، نوسان در تولید وجود دارد. اما اعداد 70 و 80 میلیون لیتر در روز منطقی و درست نیستند.

وی درباره هدررفت سوخت نیز توضیحاتی را ارائه کرد و گفت که موضوع کیفیت خودرو در قانون هوای پاک و تکلیف سازمان استاندارد آمده و خودروها به تناسب مصرف باید استاندارد لازم را داشته باشند. تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدود 25 تا 26 میلیون دستگاه است؛ اگر استاندارد جهانی محقق شود، به کاهش 50 درصدی مصرف خواهیم رسید. این حجم کاهش ارزش افزوده بالایی داشته و برای کشور ارزآوری دارد. وی افزود اکنون حوزه خودرو بیش‌تر سوخت‌سوزی دارد؛ در حالی که انرژی ارزان نباید زمینه‌ای شود تا اتلاف انرژی صورت گیرد و خودروسازان  باید مکلف شوند که استانداردها را رعایت کنند.

آیا بنزین وارد می‌شود؟

خرداد 1401: سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، اشاره کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات بنزین وجود ندارد‌. اما میزان مصرف باید مدیریت شود؛ زیرا مصرف بنزین روز به روز در حال افزایش است و با چنین روندی با کمبود آن مواجه خواهیم شد. میانگین مصرف سوخت خودروهای داخل کشور حدود سه برابر مصرف استاندارد جهانی است که باید اصلاح شود. اگر این اصلاحیه صورت نگیرد، احتمال واردات بنزین در سال آینده وجود دارد. طبق گفته‌های وی، میانگین مصرف سوخت در سال جاری برابر 96 میلیون لیتر در روز است. اکنون تاسیسات در دست تعمیر هستند و تولید روزانه بنزین برابر 95 میلیون لیتر است. اما پس از پایان تعمیرات، تولید روزانه به 102 میلیون لیتر خواهد رسید.

وی همچنین درباره عرضه گازوئیل گفت که وضعیت خوبی دارد و تولید نفت‌گاز استاندارد اکنون برابر با 44 میلیون لیتر است. اما از اواخر سال جاری، پالایشگاه اصفهان نیز حدود 16 میلیون لیتر نفت‌گاز استاندارد تولید خواهد کرد. بنابراین کل میزان مصرف کشور، که حدود 55 تا 60 میلیون لیتر است، تامین خواهد شد.

اخذ مالیات از خودروهای پرمصرف

خرداد 1401: براساس تبصره ماده 3 که در قانون ساماندهی صنعت خودرو آماده است، دولت باید سازوکار جدیدی ایجاد کند تا از خودروهایی که بنزین بیشتری می‌سوزاند، عوارض و مالیات بیشتری نیز دریافت گردد.

مالیات بر خودروهای پر مصرف
تبصره ماده 3 طرح ساماندهی صنعت خودرو

در متن قانون طرح ساماندهی، چنین آماده که دولت علاوه بر ترویج روش‌های کاهش مصرف سوخت، باید عوارض پلکانی از دارندگان خودروهای پرمصرف (براساس حجم سیلندر) اخذ کند. همچنین در این قانون، صراحتا اشاره شده خودروسازانی که محصولاتی با مصرف بنزین بیشتر از حد مجاز اعلام شده توسط سازمان استاندارد خودرو، تولید کنند نیز باید این عوارض را پرداخت کنند.

جزییات کامل‌تر عوارض خودروهای پرمصرف هنوز مشخص نشده اما مجلس، دولت را مکلف کرده تا حداکثر ظرف سه ماه از ابلاغ قانون ساماندهی بازار خودرو، جزییات این عوارض و چگونگی انجام آنرا در هئیت وزیران به تصویب برساند.

کاهش مصرف بنزین با گازسوز کردن خودروها

خرداد 1401: فرید خاصه‌باف، عضو اتحادیه سوخت‌های جایگزین، اعلام کرد که یک میلیون و 400 هزار خودروی عمومی طی 20 سال دوگانه‌سوز شده و 350 میلیون لیتر بنزین را صرفه‌جویی کرده است. اکنون با مصرف هر 23 میلیون متر مکعب گاز، در واقع 23 میلیون لیتر بنزین نیز صرفه‌جویی می‌شود و اگر این روند ادامه می‌یافت، همچنان در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شد و منافع اقتصادی را به دنبال داشت.

خودروهای ایرانی هزاران میلیارد تومان می‌سوزانند!

اردیبهشت 1401: خودروهای برقی به سرعت در حال پیشرفت هستند و کم‌کم سوخت‌های فسیلی به طور کامل حذف خواهند شد.

اما بازار کشور ما از این روند جهانی جا مانده و خودروهای داخلی روزانه 25 میلیون لیتر بیش از حد میانگین سوخت جهانی خودروها، می‌سوزانند. بنابراین، اگر قیمت بنزین در سطح جهانی برابر یک دلار به ازای هر لیتر باشد، خودروهای داخلی سالانه رقمی در حدود 11 میلیارد دلار بیش از حد جهانی مصرف می‌کنند. از طرفی، روزانه 15 میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود و از این دو مورد می‌توان نتیجه گرفت که سالانه حجم زیادی بنزین را از دست می‌دهیم.

مصرف روزانه بنزین در ایران
کرامت ویس کرمی؛ مدیر عامل شرکت ملی پخش

کرامت ویس کرمی، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور، پیش‌بینی می‌کند که امسال مصرف سوخت کشور 8 درصد افزایش می‌یابد. بنابراین، میانگین مصرف روزانه بنزین به 95 میلیون لیتر خواهد رسید و باید توجه داشت که روزانه (بدون در نظر گرفتن محدودیت‌ها) 105 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود.

بر اساس گزارش دی‌ماه گذشته سازمان محیط زیست، میانگین استاندارد خودروهای داخلی یورو2 است. مصرف سوخت ترکیبی چنین خودروهایی به 9.2 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد؛ در حالی که طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2020، میانگین مصرف جهانی سوخت برای خودروهای سبک باید 7 لیتر در هر صد کیلومتر باشد.

6 میلیون پراید و 3 میلیون پژو 405 تاکنون تولید شده که مصرف سوخت شهری آن‌ها به 10 لیتر می‌رسد. با فرض این که هر کدام از این خودروها روزانه فقط 50 کیلومتر حرکت کنند، مجموعا 45 میلیون لیتر بنزین می‌سوزانند. اگر این مقدار را با میزان قاچاق بنزین در روز مقایسه کنیم، نتیجه آن‌ها برابر است.

آمار و محاسبات نشان می‌دهند که خودروهای موجود در کشور سالانه 35 میلیارد لیتر بنزین مصرف می‌کنند؛ در حالی که با در نظر گرفتن استاندارد جهانی، متوجه می‌شویم که روزانه 25 میلیون لیتر بنزین اضافه‌تر می‌سوزد‌‌.

اگر قیمت بنزینی ‌که هدر می‌رود را با قیمت جهانی (1.3 دلار به ازای هر لیتر) محاسبه کنیم، به عدد تقریبی 327 هزار و 600 میلیارد تومان (با دلار 28 هزار تومانی) می‌رسیم که می‌تواند یارانه 21 میلیون تومانی را برای هر نفر خانواده 4 نفره، تامین کند.

در این میان، وزارت صمت برنامه‌ریزی‌هایی دارد که تا سال 1404، مصرف سوخت خودروهای داخلی به 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر برسد. اما این هدف زمانی محقق خواهد شد که خودروسازان در سراسر جهان، مصرف سوخت‌های فسیلی محصولات خود را به صفر رسانده‌اند!

افزایش مصرف بنزین در کشور

اردیبهشت 1401: عبدالعلی رحیمی‌مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس، بیان کرد که روند فعلی تولید و مصرف بنزین در کشور مناسب نیست و اگر مصرف مدیریت نشود، باید به سمت سوخت جایگزین و کاهش مصرف سوخت برویم.

وی درباره مدیریت تولید و مدیریت مصرف گفت که باید با احداث واحدهای تولیدی خود را ایمن‌سازی کنیم. اما از طرفی باید سیاست‌هایی که منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود را اجرا کنیم که میزان مصرف سوخت مدیریت شود.

نصرت‌الله سیفی، کارشناس حوزه انرژی، نیز اظهار کرد که این احتمال وجود دارد که موجودی بنزین کفاف ندهد و واردکننده شویم. زیرا تعداد خودروها رو به افزایش بوده و خودروهای قدیمی پرمصرف بنزینی نیز از رده خارج نشده‌اند.

وی تاکید کرد که اگر سمت تقاضا هزینه کنیم نیازی به هزینه در بخش تولید نیست.

افزایش 30 درصدی مصرف در ایام نوروز

فروردین 1401: کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین مصرف روزانه بنزین در تعطیلات نورورزی (25 اسفند 1400 تا 13 فروردین 1401) را برابر 110 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت که این آمار در سال 1400 برابر روزانه 87 میلیون لیتر بوده که بیش از 26 درصد افزایش یافته است.

طبق گفته‌های وی، اکنون با اتمام تعطیلات و فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مصرف روزانه بنزین کاهش یافته و از بازه زمانی 14 تا 21 فروردین‌ماه به 89 میلیون لیتر در روز رسیده است که افت 20 درصدی را نشان می‌دهد. این آمارتقریبا مشابه سال گذشته است اما قطعا روی این عدد باقی نمی‌ماند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: «پیش‌بینی می‌شود که میانگین مصرف بنزین در سال 1401 تقریبا 8 درصد افزایش یابد و به روزانه 95 میلیون لیتر برسد.»

تولید بنزین در کشور روزانه 105 میلیون لیتر است و پیش‌بینی می‌شود که از ابتدای سال 1402، تولید و مصرف بنزین به یکدیگر برسند.  

مصرف بنزین در نوروز 1401

فروردین 1401: مصرف بنزین نوروزی، همچنان نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افزایش قابل توجهی همراه شده است. 

براساس جدیدترین اطلاع رسانی شرکت ملی پخش، از تاریخ یکم فروردین‌ماه 1401 لغایت 13 فروردین‌ماه 1401، میانگین مصرف بنزین روزانه ایران معادل 107.7 میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (نوروز 1400)، افزایش 29 درصدی را به همراه داشته است.

در جدول زیر، آخرین تغییرات متوسط مصرف روزانه بنزین در ایام نوروز 1401 را مشاهده می‌کنید:

تاریخ مصرف روزانه
1 فروردین 1401 89 میلیون لیتر
2 فروردین 1401 113 میلیون لیتر
3 فروردین 1401 113 میلیون لیتر
4 فروردین 1401 109 میلیون لیتر
5 فروردین 1401 101 میلیون لیتر
6 فروردین 1401 113 میلیون لیتر
7 فروردین 1401 111 میلیون لیتر
8 فروردین 1401 109 میلیون لیتر
9 فروردین 1401 108 میلیون لیتر
10 فروردین 1401 108 میلیون لیتر
11 فروردین 1401 119 میلیون لیتر
12 فروردین 1401 121 میلیون لیتر
13 فروردین 1401 80 میلیون لیتر
 
میانگین مصرف نوروز 1401 107.7 میلیون لیتر
تغییر نسبت به نوروز 1400 29.3% افزایش مصرف

*جدول فوق، براساس اطلاع رسانی رسمی شرکت ملی پخش است.

ثبت رکورد مصرف بنزین در سال 1400

اسفند 1400: آقای اوجی (وزیر نفت) خبر داده که رکورد مصرف روزانه بنزین کشور در تاریخ 28 اسفندماه 1400 ثبت شده و به عدد 131 میلیون لیتر رسیده است. همچنین میانگین مصرف روزانه بنزین از تاریخ 25 اسفند لغایت 29 اسفند معادل 116 میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1399، افزایش 23 درصدی را نشان می‌دهد.

الزام خودروسازان برای کاهش مصرف بنزین

اسفند 1400: آقای سالاری (مدیرعامل شرکت ملی پخش)، گفته که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، میزان مصرف بنزین خودروهای تولیدی، سالانه باید 5% کاهش یابد و بر همین اساس، پیش‌بینی شده که میزان مصرف بنزین خودروهای ایرانی تا سال 1405، به میانیگن مصرف جهانی برسد.

آقای سالاری همچنین گفته که میزان صادرات بنزین ایران، حدود 2 میلیون لیتر در هر روز است.

مصرف بنزین در نوروز 1400

فروردین 1400: با اعلام شرکت ملی پخش، در فاصله تعیطلات 18 روزه نوروزی سال 1400، یعنی از تاریخ 25 اسفند 1399 لغایت 13 فروردین 1400، معادل 88 میلیون و 600 هزار لیتر بوده است.

همچنین در فاصله 13 روزه ایام نوروز 1400، یعنی از تاریخ یکم فروردین لغایت 13 فروردین 1400، میانیگن مصرف روزانه بنزین ایران، معادل 83.4 میلیون لیتر بود.


اخبار بنزین در ایران

مهم‌ترین اخبار سهمیه بنزین، شامل زمان واریز سهمیه ماهانه بنزین، قیمت جدید بنزین، میزان مصرف سوخت در ایران و آمار مصرف سالانه بنزین را در مقالات زیر بخوانید:

اخبار سهمیه سوخت خودرو

مهم‌ترین اخبار سهمیه بندی سوخت، شامل خبرهای جدید سهمیه سوخت تاکسی بنزینی و سهیمه تاکسی دوگانه‌سوز، سهمیه سوخت وانت‌بارها و همچنین سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

اخبار کارت هوشمند سوخت

برای اطلاع از چگونگی ثبت نام کارت سوخت المثنی، مدارک لازم برای ثبت نام کارت سوخت خودرو، نحوه پیگیری کارت سوخت ماشین، پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت، استعلام کارت سوخت از شرکت پست و همچنین جهت اطلاع از چگونگی دریافت رمز کارت سوخت، نحوه تغییر رمز کارت و مراحل بازیابی رمز کارت سوخت در صورت فراموشی، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران