• ارزبري خودرو داخلي و مونتاژِي

ارزبری 3 میلیارد دلاری خودروهای مونتاژی

ارزبری خودرو داخلی و مونتاژِی در سال 1402

4 اردیبهشت 1403 11:28

ارزبری 3 میلیارد دلاری خودروهای مونتاژی

اردیبهشت 1403: نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ارزبری ۳ میلیارد دلاری خودروهای مونتاژی تا پایان سال گذشته و لزوم داخلی‌سازی در این بخش، گفت که تا یک ماه آینده باید در آیین‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده بازنگری شود.

وی توضیح داد باتوجه به حجم بالای خودروهای فرسوده، باید برای اسقاط این خودروها برنامه داشته باشیم. در همین راستا مقرر شد در یک ماه آینده وزارت صمت برنامه‌های خود را در رابطه با اسقاط خودروهای فرسوده، ارتقای ایمنی خودروهای تولیدی در پلتفرم‌های جدید، کاهش ارزبری خودروهای مونتاژی و حمایت از ناوگان حمل و نقل داخلی را به این کمیسیون ارائه کند.

وی افزود طبق مصوبه باید 20 درصد خودروهای تولیدی، جایگزین خودروهای فرسوده شود که برآوردها نشان می‌دهد تعداد صدور گواهی اسقاط در سال گذشته باید به حدود 200 هزار گواهی می‌رسید. اما وزارت صمت سال گذشته 72 هزار خودرو اسقاط کرده است. از وزیر صمت درخواست می‌شود که تا یک ماه آینده در مدل قیمت‌گذاری خودروهای اسقاطی تجدید نظر شود.

میزان داخلی‌سازی و ارزبری محصولات ایران خودرو

دی 1402: متوسط درصد داخلی سازی محصولات ایران خودرو به 87 درصد می‌رسد. درصد داخلی سازی خودروهای مونتاژی این شرکت نیز به بیش از 23 درصد می‌رسد. داخلی‌ترین محصول ایران خودرو، رانا با 96 درصد است. هایما 8S نیز کمترین میزان داخلی‌سازی را با 20 درصد دارد.

در بین محصولات ایران خودرو، هایما 7X بیش‌ترین میزان ارزبری را دارد که به ۱۹ هزار و ۲۲۸ دلار می‌رسد. خودرو پژو پارس، کمترین میزان ارزبری را با مبلغ ۲۲۵۰ دلار دارد. در جدول زیر، میزان دقیق ارزبری و داخلی‌سازی خودروها آمده است.

میزان داخلی‌سازی و ارزبری محصولات ایران خودرو در سال1402
محصول ارزبری برای هر خودرو (دلار) درصد ساخت داخل
رانا 2.357 96
207 2.841 74
پژو پارس 2.250 91
سورن 2.768 90
تارا 3.480 88
دنا 3.450 88
هایما S5 11.716 24
هایما S7 11.837 30
هایما 8S 16.865 20
هایما 7X 19.228 21

ارزبری قطعات خودروهای داخلی

تیر 1402: منابع ارزی محدود است و امکان اختصاص آن به واردات خودرو وجود ندارد؛ از طرف دیگر، بانک مرکزی می‌گوید برای واردات خودرو باید منشا ارز برای این نهاد مشخص باشد و مخالف تامین ارز از منشا خارجی و یا ارزهای مردم است.  درمقابل، کارشناسان حوزه خودرو می‌گویند بانک مرکزی اجازه دهد مردم با ارز خودشان و یا با ارز منشا خارجی خودرو وارد کنند. این که بانک مرکزی چگونه با این موضوع برخورد خواهد کرد بحث مهمی در واردات این خودروها بوده است. 

صادق الحسینی، اقتصاددان، با اشاره به میزان ارزی که برای واردات قطعات خودروهای چینی، ایران خودرو و ساپیا از کشور خارج می شود، گفته سال ۱۴۰۲ حدود ۶ میلیارد دلار برای واردات سی‌کی‌دی خودروهای چینی و ۶ میلیارد دلار برای قطعات ایران خودرو و سایپا تخصیص داده شده است. اگر فقط ۶ میلیارد دلار برای بهترین خودروهای کارکرده اختصاص یابد می‌توان ۳۰۰ هزار خودرو کلاس جهانی وارد کرد. میزان تولید چینی‌‌ها در ایران کمتر از این است.

دستورالعمل محاسبه درصد میزان ساخت داخل

اردیبهشت 1402: آقای توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، نامه ای به مدیران شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت و دوچرخه ساز کشور، فرستاد و دستورالعمل اجرایی محاسبه درصد ساخت داخل را ابلاغ کرد. در این نامه چنین آمده است:

« بدینوسیله به پیوست دستورالعمل اجرایی نحوه محاسبه و تهیه گزارش درصد ساخت داخل محصولات تولیدی سواری، وانت، ون، مینی بوس، اتوبوس، کامیونت، کامیون، کشنده، موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برقی که به تایید معاون محترم صنایع حمل و نقل وزارت متبوع رسیده است برای اجرا ابلاغ می گردد.»

مونتاژی‌ها 2 برابر داخلی‌ها دلار می‌سوزانند!

طبق گزارش بررسی میزان ارزبری خودرو در کشور، برای تولید خودرو سواری به روش مونتاژ خودروهای خارجی (واردات از فصل 98) به صورت متوسط 4 هزار و 500 دلار برای هر خودرو ارز مصرف شده است؛ در حالی که برای تولید خودروهای ایرانی توسط ایران خودرو و سایپا، به صورت متوسط 2 هزار و 650 دلار برای هر خودرو ارز مصرف شده است.

مقایسه ارزبری خودرو داخلی و ارزبری خودرو خارجی
نمودار ارزبری خودروهای داخلی و مونتاژی

نمودارهای موجود نشان می‌دهند که حداکثر ارزبری در خودروهای داخلی مربوط به 207 اتومات با 4 هزار و 721 دلار، دنا توربو دستی با 4 هزار و 349 دلار و شاهین با 4 هزار و 12 دلار است. همچنین کم‌ترین میزان ارزبری نیز مربوط به وانت 151 با یک هزار و 260 دلار، ساینا اس با یک هزار و 628 دلار و کوییک اس با یک هزار و 756 دلار است.

در بخش خودروهای مونتاژی نیز حداکثر ارزبری مربوط به خودروی هایما X7 با 19 هزار و 228 دلار، هایما S8 توربو با 16 هزار و 865 دلار و لاماری با 15 هزار و 470 دلار است. حداقل ارزبری نیز مربوط به X22 MT با 3 هزار و 293 دلار و X22 at-cvt با 3 هزار و 302 دلار است.

در نمودار دیگر، میزان واردات اجزا و قطعات خودرو در سال‌های 1400 و 1401 آمده است که طبق آن بیش‌ترین واردات مربوط به موتور و کم‌ترین واردات نیز مربوط به شیشه بوده است.

میزان واردات اجزا و قطعات خودرو در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
میزان واردات اجزا و قطعات خودرو در سال‌های 1400 و 1401

آمار تولید خودرو در ایران

آخرین وضعیت تولید خودروسازان ایران، جدیدترین آمار تولید انواع خودرو سواری، آمار تولید خودرو ون، آمار تولید خودرو وانت و همچنین وضعیت تولید انواع خودرو سنگین را در مجموعه مقاله منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : مریم سادات نوری

دیدگاه کاربران
محمد حسین پور 1403/2/6
چطوری قیمت s5 جهانی 9 هزار دلار هست ولی 11737 دلار ارزبری برای مونتاژ دارد ؟؟ و یا 7x قیمت جهانی 17 هزار دارد ولی 19222 دلار ازربری برای مونتاژ دارد ؟؟؟؟🤔🤔🤔 واقعاً چرا ؟؟؟؟؟؟
پاسخ
0
0
0