• خودرو فوتباليست هاي ايراني
  • خودرو فوتباليست هاي ايراني

آیا خودرو فوتبالیست‌ها بازپس گرفته می‌شود؟

حواله خودرو فوتبالیست های ایرانی

4 دی 1402 10:39

آیا خودرو فوتبالیست‌ها بازپس گرفته می‌شود؟

دی 1402: طبق قوانین گمرکی، خودروهای واردشده توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال، مجوز واردات و تحویل به ورزشکاران را داشته‌ است.

درواقع برای خودروهای وارداتی، باید مجوز ثبت سفارش از سوی وزارت صمت صادر شده باشد؛ زمانی که این مجوز برای کالایی صادر شد، بدین معناست که این کالا اجازه ورود به کشور را دارد و گمرک نیز در نقش مجری، تنها وظیفه ترخیص طبق قانون را دارد.  گمرک صرفا مجری است و نقش قانون‌گذاری یا سیاست‌گذاری ندارد؛ در مورد خودروی فوتبالیست‌ها نیز، مجوزها توسط دولت صادر شده و طبیعتا وزارت صمت در سامانه ثبت سفارش، اجازه ورود این خودروها را تایید کرده است؛ بنابراین اجازه واردات این خودروها در چارچوب مقررات صادرات و واردات و آیین‌نامه اجرایی آن، داده شده تا خودروها وارد کشور شوند. واردات خودروهایی که مجوز ثبت سفارش دارد، زمانیکه وارد گمرک و به آن اظهار می‌شود، گمرک در چارچوب قانون و مقررات، حقوق و عوارض گمرکی را محاسبه و دریافت می‌کند و اجازه می‌دهد که این خودرو وارد فرآیند شماره‌گذاری شود؛ که دیگر بحث پلیس و نیروی انتظامی است.

 خودروی فوتبالیست‌ها، در چارچوب قانون کارها و تشریفات آن انجام شده و ترخیص و تحویل شده اما اینکه شماره‌گذاری شده یا نه، دیگر با گمرک نیست. در مورد خودروهایی هم که اظهار به گمرک نشده‌اند، دیگر موضوع خود را دارد و طبیعتا افراد هزینه عوارض و... را پرداخت نکرده‌اند یا وجه خود را نداشته‌اند؛ بنابراین خودرو ترخیص نشده و هنوز در گمرکات است.

 اما اگر قرار بر این باشد که خودروهای تحویلی، به دلیل ابطال مصوبه توسط دیوان عدالت، بازپس گرفته شود، بایستی گفت که این خودروها در زمانیکه وارد شده، مجوز داشته و مصوبه تحویل به ورزشکاران هم وفق قانون و قول دولت وجود داشته است؛  اما اگر این مصوبه ابطال شود، بسته به آنچه که قانون‌گذار یا سیاست‌گذار به گمرک اعلام می‌کند، گمرک می‌تواند باز هم در چارچوب قانون، خودروهای ترخیص شده یا هر کالای ترخیص شده را چنانچه مجوزها لغو شده باشد، درخواست بازگشت کالا به گمرک را داشته و آن را مطالبه کند؛ یا اگر هزینه عوارض و حقوق گمرکی متناسب نبوده، برای آن کسر دریافتی صادر می‌شود. بنابراین ابتدا باید مصوبه صادر شده تعیین تکلیف شود.

ابطال مصوبه واردات خودرو توسط بازیکنان فوتبال

آذر 1402: هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تصویب نامه‌های هیات وزیران در مورد واردات خودروهای خارجی توسط فوتبالیست‌ها را ابطال کرد. دلیل ابطال این تصویب نامه از سوی دیوان عدالت اداری، «ایجاد تبعیض ناروا بین ورزشکاران» اعلام شده است.

پس از آن که امتیاز واردات خودرو به بازیکنان تیم ملی داده شد، این موضوع اعتراضات گسترده ورزشکاران سایر رشته‌های ورزشی را به دنبال داشت که دیوان عدالت این موضوع را در صحن به رای گذاشت و در نهایت رای به ابطال این تصویب نامه هیات وزیران داد.

البته پیش از این چند بازیکن خودروهای خود را به ایران وارد کرده‌اند که البته مشخص نیست از سوی راهنمایی رانندگی پلاک شده‌اند یا خیر. پیش از این سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، گفته بود تا مصوبه صریح دولت را نبیند، اجازه پلاک شدن خودروهای وارداتی توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال را نمی‌دهد. وی اشاره کرده بود خودروهای لوکس و آمریکایی که عامل تفاخر است را پلاک نمی‌کنیم. بعضی از این خودروها هم مشکلات گمرکی دارند ولی باید بگویم تا الان هیچکدام از آنها پلاک نشده است.

آیا خودروهای وارداتی بازیکنان پلاک می‌شود؟

آذر 1402: سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور، درباره اینکه چرا خودروهای وارداتی بازیکنان تیم ملی فوتبال پلاک نشده، توضیح داد تا مصوبه صریح دولت را نبینیم، اجازه پلاک شدن خودروهای وارداتی توسط بازیکنان تیم ملی فوتبال را نمی‌دهیم. خودروهای لوکس و آمریکایی که عامل تفاخر است را پلاک نمی‌کنیم. بعضی از این خودروها هم مشکلات گمرکی دارند ولی باید بگویم تا الان هیچکدام از آن ها پلاک نشده است.

ترخیص 13 خودرو وارداتی بازیکنان تیم ملی فوتبال

مهر 1402: علی سلیمانی، مدیرکل گمرک بوشهر، با اشاره به صدور مجوز واردات خودرو از گمرک بندر دیر، اظهار کرد اکنون 4 گمرک بوشهر، کنگان، گناوه و دیر دارای مجوز ترخیص خودرو خارجی هستند.

وی افزود مجوز واردات خودرو خارجی ملی پوشان فوتبال ایران صادر شده و با توجه به مجوز یاد شده بازیکنان تیم ملی با پرداخت تمام عوارض و ‌حقوق گمرکی می‌توانند نسبت به واردات خودرو و ترخیص آن اقدام کنند.

آقای سلیمانی تاکید کرد مجوز واردات خودرو و ترخیص آن از گمرک ویژه بازیکنان تیم ملی فوتبال صادر شده است. 32 مجوز برای بازیکنان تیم ملی فوتبال برای واردات خودرو خارجی صادر شده که تاکنون 21 خودرو وارد گمرک بوشهر شده است. 8 خودرو آن در مرحله تشریفات گمرکی قرار دارد و تاکنون 13 دستگاه خودرو آن از گمرک بوشهر ترخیص شده است. از مجموع 32 مجوز واردات خودرو خارجی ویژه بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران، 11 خودرو آن وارد نشده است.

100 میلیارد تومان برای خودروی فوتبالیست‌ها

مرداد 1402: اخیرا خبری مبنی بر ورود اولین رنجروور ولار پلاک ملی به یکی از نمایشگاه‌های تهران، فضای مجازی را پر کرده بود که دومین رنجروور ولار هم که متعلق به یکی دیگر از بازیکنان است، به زودی پلاک ملی دریافت می‌کند.

رنجروور ولار به عنوان یکی از خودروهای میان‌رده لندروور به حساب می‌آید و آنچنان خودروی لوکس و گران‌قیمتی نیست. اما جالب است بدانید که برای این خودروی عادی، قیمتی ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان اعلام شده است.

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی، در این باره گفت هدف از واردات این است که افراد هدفشان ار خرید ماشین اقدام سرمایه ای نباشد. به عنوان مثال فوتبالیست ها لندروور ۳ میلیاردی را وارد کردند و قیمت آن را ۱۰۰ میلیارد تعیین کرده اند. اگر واردات خودروهای خارجی به اندازه باشد، هیچ وقت خودروی ۳ میلیاردی ۱۰۰ میلیارد نمی شود. وقتی بازار رقابتی شود خودرو از حالت سرمایه ای خارج می شود. وقتی بازار اشباع شود، قیمت خودرو بالا نمی رود. وقتی واردات انجام شود خواه ناخواه به صورت پلکانی روی تمام قیمت ها تاثیر می گذارد. زمانی که با ۸۰۰ میلیون تومان بتوان تویوتا کرولا ۲۰۲۰ خرید، آیا بر قیمت خودروی داخلی تاثیر می گذارد یا خیر؟ وقتی واردات درست انجام شود و عرضه و تقاضا متناسب شود، افراد برای مصرف خود خودرو وارد می کنند.

خودرو فوتبالیست‌ها هنوز ترخیص نشده است

تیر 1402: نزدیک به دو ماه از ورود خودروهای بازیکنان تیم ملی به گمرک بوشهر می‌گذرد، اما هنوز امکان تکمیل تشریفات و ترخیص آن ها فراهم نشده است. گمانه زنی‌های مختلفی مطرح شده است و بر اساس قانون امور گمرکی اگر تا یک ماه دیگر نیز اظهارنامه های خودروهای مذکور مورد پذیرش قرار نگیرد، امکان متروکه شدن  این خودروها وجود دارد. البته گمرک ایران مجوز تمدید محدود زمان طی تشریفات را در اختیار دارد اما مشخص نیست در این خصوص چه تصمیمی اتخاذ شود.

فرود عسگری، معاون فنی گمرک ایران، در این باره گفت بر اساس مصوبه آبان ماه 1401 هیئت دولت، مجوز ترخیص یک دستگاه خودرو از طریق رویه مسافری صادر شده است. این خودروها  با پرداخت حقوق و عوارض به هر یک از بازیکنان تیم ملی داده شده است. در انتهای مصوبه دولت تاکید شده است که این خودروها با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه قابل ترخیص هستند.

در مورد ضوابط ترخیص خودرو دو نکته حائز اهمیت است. اول اینکه بر مبنای مصوبه هییت دولت  در سال 1399 واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار ممنوع شده است. با توجه به اینکه بسیاری از این خودروها ارزش بیش از 40 هزار دلار دارند عملا یک چالش جدی در مسیر خروج کالاهای مذکور ایجاد شده است. نکته دوم اینکه بحث منشا ارز واردات این خودروها بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید به تایید بانک مرکزی رسیده باشد. در واقع با توجه به اینکه خودروهای مذکور از مسیر بانکی تامین ارز نشده، اگر ارز مربوط به این خودروها از بازار آزاد تهیه شده باشد عملا امکان ترخیص آن ها وجود ندارد.

امتیاز واردات خودرو به پیشنهاد وزارت ورزش

تیر 1402: وضعیت ترخیص خودروهای لوکس بازیکنان تیم ملی از بندر بوشهر، بلاتکلیف است. موضوعاتی از جمله عدم رعایت سقف 40 هزار دلاری واردات خودرو و همچنین تعیین منشا ارز از جمله ایراداتی است که در مسیر خروج  این خودروها در گمرک وجود دارد.

طبق پیگیری‌های انجام شده، امتیاز تخصیص خودروهای مذکور حدود یک سال قبل با پیشنهاد وزارت ورزش به دولت نهایی و تصویب شده است. بر اساس پیشنهاد تصویب شده وزارت ورزش در دولت هر بازیکن تیم ملی مجوز ورود یک دستگاه خودرو به کشور از طریق رویه مسافری را دریافت کرده و لیست بازیکنان مشمول این امتیاز خاص نیز از طریق وزارت ورزش در اختیار وزارت صمت و اقتصاد قرار گرفته است. اواسط مرداد ماه مهلت قانونی انجام تشریفات قانونی خودروهای مذکور به پایان خواهد رسید.

طبق تبصره 3 ماده 7 قانون اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1400/11/10 به منظور مقابله با قاچاق ارز و مدیریت منابع و مصارف ارزی، کلیه واردکنندگان کالا موظف‌اند منشأ ارز کالای وارداتی خود را پس از ثبت سفارش و قبل از ترخیص، اظهار نمایند. بانک مرکزی موظف است پس از دریافت اطلاعات منشأ ارز،  نسبت به بررسی آن اقدام نموده و در صورت صحت اطلاعات ابرازی، شناسه رهگیری معتبر به اطلاعات مذکور اختصاص دهد. مجوز ثبت سفارش تا قبل از دریافت شناسه رهگیری موضوع این تبصره قابل استناد جهت ترخیص در گمرک نیست.

واردات خودروهای لوکس به صورت مسافری

تیر 1402: ضیغمی، سرپرست سازمان توسعه تجارت، در مورد ابهامات مربوط به ترخیص خودروهای لوکس بازیکنان تیم ملی توضیح داد هم اکنون تعدادی از این خودروها در انبارهای بندر بوشهر قرار دارند و طبق مصوبه ای که هیئت دولت در این خصوص ابلاغ کرده، مشکلی برای ترخیص خودروهای مذکور وجود ندارد. در مصوبه هیئت دولت، مجوز ورود یک خودرو به بازیکنان تیم ملی حاضر در مسابقات جام جهانی صادر شده و در این مورد بخصوص  نیازی به بررسی منشا ارز وجود ندارد.

وی افزود از آنجا که واردات خودروهای مذکور در قالب رویه مسافری صورت خواهد گرفت، از جانب ثبت سفارش و همچنین تعیین منشا ارز مشکلی برای این خودروها ایجاد نشده و در آینده نزدیک خودروهای مذکور از طریق گمرک ترخیص خواهد شد.

هر فوتبالیست از واردات خودرو چقدر سود می‌کند؟

تیر 1402: طبق تصاویر منتشر شده از گمرک بوشهر، خودرو بازیکنان تیم ملی فوتبال به ایران رسیده است. با توجه به محدودیت‌های بازار خودرو، هر فوتبالیست می‌تواند خودرو خود را در بازار آزاد با قیمتی بالاتر از مبلغی که هزینه کرده بفروشد و سود کند.

  • مهدی ترابی یک دستگاه مازراتی گریکاله با هزینه 8 میلیارد و 775 میلیون تومان وارد کرده که با فروش خودرو می‌تواند حدود 20 میلیارد تومان سود کند.
  • نوراللهی، نیازمند، قلی‌زاده و ... با هزینه 8 میلیارد و 762 میلیون تومان، خودرو پورشه ماکان را وارد کرده‌اند که سود حاصل از فروش آن به 16 میلیون تومان می‌رسد.
  • سردار آزمون نیز یک دستگاه رنجرور ولار را با هزینه 8 میلیارد و 586 میلیارد تومان وارد کرده که با فروش این خودرو می‌تواند حدود 42 میلیارد تومان سود کند.
سود واردات خودرو توسط بازیکنان تیم ملی

خودروهای بیرانوند و محرمی در گمرک

تیر 1402: خودروهای علیرضا بیرانوند و صادق محرمی نیز وارد کشور شدند. طبق اسناد موجود، هر دو ملی‌پوش خودرو پورشه ماکان 2023 با موتور 2.0 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ را خریداری و وارد کرده‌اند.

اسناد گمرکی خودروهای بیرانوند و محرمی

پورشه، مازراتی و رنجروور بازیکنان تیم ملی

خرداد 1402: حواله واردات خودرو فوتبالیست های ایرانی، یکی از پاداش‌هایی بود که بعد از صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2022 برای ملی‌پوشان درنظر گرفته شده بود. مطابق این مجوز، هر کدام از بازیکنان تیم ملی (و البته برخی همراهان کاروان) اجازه داشتند تا به انتخاب خودشان، یک دستگاه خودرو خارجی را به کشورمان بیاورند.

حالا از گمرک بوشهر خبر رسیده اتومبیل‌های پنج بازیکن سرشناس تیم ملی ایران وارد این شهر شده است. مطابق سند و تصاویری که به تازگی در فضای مجازی پخش شده، پیام نیازمند، علی قلی‌زاده و احمد نوراللهی پورشه ماکان وارد کرده‌اند.

پورشه، مازراتی و رنجروور بازیکنان تیم ملی

مهدی ترابی با مجوز خود اقدام به واردات یک خودرو مازراتی گریکاله کرده و سردار آزمون هم رنجروور ولار وارد کشور کرده است. بقیه بازیکنان تیم ملی هم این اجازه را دارند که هر کدام با استفاده از مجوز واردات حواله خودرو، یک دستگاه اتومبیل وارد کشور کنند.


اخبار واردات خودرو به ایران

آخرین شرایط واردات خودروهای سواری به ایران و عوارض واردات خودرو در سال جدید، جدیدترین خبرها درباره ثبت نام ماشین وارداتی، جزییات طرح واردات خودروهای کارکرده به همراه شرایط نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی با واردات کامیون و همچنین واردات اتوبوس را در مقالات زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران