• شرايط واردات آمبولانس
  • شرايط واردات آمبولانس

ترخیص خودروهای معطل مانده در گمرکات

شرایط واردات آمبولانس (1402)

25 آذر 1402 09:36

ترخیص آمبولانس های وارداتی از گمرکات

آذر 1402: مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، از ترخیص برخی از آمبولانس‌های وارداتی، که به دلایل مختلفی مانند نوع اسناد، اظهار اسناد و تشخیص اصالت کالا، در گمرکات کشور معطل مانده بودند، خبر داد.

براساس گزارشی که از آمبولانس‌های دپو شده به سازمان استاندارد رسید، این سازمان دستور ترخیص 57 دستگاه آمبولانس‌ وارداتی از گمرکات کشور را به مدیران کل استاندارد، در استان‌های مرزی ابلاغ نمود تا به این ترتیب، آمبولانس‌ها به سرعت ترخیص گردند. به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، تعداد قابل توجهی از 57 آمبولانس ترخیص شده، از گمرک بوشهر بود که ظرف 48 ساعت ترخیص شد.

معافیت واردات آمبولانس از حقوق ورودی و عوارض گمرکی

آذر 1402: بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، واردات خودروی آمبولانس در صورت نبود امکان تامین از محل تولید داخل، از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی، معاف خواهد بود.

«بر اساس بند (ج) تبصره 6 لایحه بودجه سال آینده که به موضوع عوارض و مالیات بخش‌های مختلف باز می‌گردد، واردات خودروی آمبولانس در صورت عدم امکان تأمین از محل تولید داخل توسط سازمان فوریت‌های پیش بیمارستانی اورژانس کشور، جمعیت هلال‌احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور و خیرین بیمارستان‌ساز با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین آمبولانس فوریت‌های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال 1403 از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی، معاف است.»

مجوز تامین 1000 آمبولانس صادر شد

آبان 1402: جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور، با اشاره به فرسوده بودن ناوگان آمبولانس در کشور، موارد زیر را متذکر شد:

  • هم‌اکنون 3000 دستگاه آمبولانس فرسوده در کشور وجود دارد که باید از رده خارج شوند.
  • قرارداد برای تامین 500 آمبولانس بسته و اقدامات لازم انجام شده و نمونه اول آمبولانس‌ها تهیه و مورد تایید قرار گرفته است.
  • انتظار داریم تا پایان امسال بخش عمده‌ای از آمبولانس‌ها وارد چرخه عملیات اورژانس کشور شود.
  • مابقی آمبولانس‌ها نیز اوایل سال آینده تامین خواهد شد.
  • تا یکی دو ماه آینده، 500 آمبولانس دیگر را تامین خواهیم کرد.
  • در برنامه هفتم یکی از حکم‌هایی که در نظر گرفته شده این است که یک درصد از فروش خودروها برای خرید آمبولانس لحاظ شود و در اختیار سازمان اورژانس کشور قرار گیرد که این موضوع در صحن مجلس تصویب و چنانچه به تایید شورای نگهبان برسد بخش از مشکلات تامین آمبولانس برطرف خواهد شد.
  • برای تامین آمبولانس مورد نیاز از ظرفیت خیرین استفاده خواهد شد و در این راستا مجوز 1000 دستگاه آمبولانس اخذ شده است.
  •  در صورتی که خیرین خارج از کشور بخواهند آمبولانس به کشور وارد کنند از عوارض گمرکی آن معاف خواهند بود و ما می‌توانیم با 50 درصد قیمت آمبولانس را خریداری کنیم و خیرینی که استطاعت مالی دارند در این راستا سازمان اورژانس را یاری کنند.
  • در حال حاضر لرستان به لحاظ بالگرد امدادی شرایط بهتری نسبت به سایر استان‌های کشور دارد و سه بالگرد در الیگودرز، بروجرد و خرم‌آباد وجود دارد.

تامین منابع خرید آمبولانس از درآمد فروش خودرو و موتور

مهر 1402: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص یک درصد از درآمدهای شرکت‌های تولید و واردکننده انواع خودرو و موتورسیکلت به خرید آمبولانس‌های خودرویی و موتوری موافقت کردند.

در جلسه روز 25 مهرماه مجلس به موارد زیر اشاره شد:

  • قانون اورژانس باید در همه مناطق به ویژه مناطق محروم نقش آفرینی کند در خراسان جنوبی مناطقی داریم که اگر اوژانس باشد، می تواند جان مردم را نجات دهد. 60 درصد پزشکان متخصص در 5 کلانشهر ساکن هستند. همچنین در بحث تأمین تجهیزات پزشکی، دارو و پزشکان متخصص در مناطق محروم باید فکری کرد.
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با این ماده الحاقی گفت این حکم در لایحه دولت نبود و در تلفیق اضافه شد اولا همه ما به اورژانس توجه داریم و باید توسعه یابد اعم از اورژانس جاده ای، هوایی و پیش درمانی؛ اما نکته مهم اینکه این حکم ابهام دارد و باید توسعه اورژانس بر اساس آمایش سرزمینی باشد؛ این آمایش ها را چه کسی تأیید و تصویب می کند؟ این حکم مبهم است. از همکاران اورژانس دریافته ایم هر 40 کیلومتر یک پایگاه اورژانس و هر 25 هزار نفر یک پایگاه باشد که هزینه های آن بالغ بر 25 همت است لذا این حکم هم ابهام دارد و هم مشمول ماده 75 قانون اساسی است لذا باید به کمیسیون برگشت داده شده و با همکاران اورژانس همفکری بیشتری شود.
  • عضو کمیسیون بهداشت مجلس به نمایندگی از کمیسیون تلفیق نیز با بیان اینکه بیش از 22 میلیون تماس با اورژانس در سال گرفته می شود که بیش از 5 میلیون مأموریت اجرا می شود، اشاره کرد  مشکل تصادفات جاده ای هنوز برطرف نشده است. امروز جاده هایی داریم که جان مردم در آن گرفته می شود در خصوص کمبود بالگرد اورژانس هم وضعیت همینگونه است. از 3 هزار آمبولانس بالای 15 سال داریم که فرسوده هستند و بیش از 4 هزار خدمات اورژانس هوایی داریم اما یک ریال اعتبار ندارد در بخش نیروی انسانی هم 1400 پایگاه اورژانس تعریف شده اما به دلیل کمبود نیروی انسانی، فعال نمی شوند.
  • رئیس مجلس گفت این ماده الحاقی مملو از بار مالی است و مشمول ماده 75 قانون اساسی است و نباید از کمیسیون به صحن می آمد؛ باید این ماده به کمیسیون ارجاع داده شود.
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد باید راه های مناسب و درست انتخاب کنیم. مثلا می خواهیم به اورژانس کمک کنیم، ولی هزینه سنگینی به بخش مهم اقتصادی دیگر تحمیل کنیم قرار است یک درصد درآمد سازندگان ماشین آلات صنعتی و خودروساز و موتورساز را به اورژانس بدهیم و درنتیجه هزینه مردم و صنعت را بالا می بریم چون می خواهیم به اورژانس کمک کنیم؛ این حکم 4 هزار و 800 میلیارد تومان به مصرف کننده و تولیدکننده تحمیل می کند از این رو ما با این شیوه مخالفیم، زیرا تورم زاست و مشمول اصل 74 و 75 و برهم زننده نظم و ثبات بازار خودرو می شود و این اقدام به صلاح نیست.
  • مسعود پزشکیان گفت یک شرکت، خودرو تولید می کند، فردی دیگر محصول آن را می خرد و تصادف می کند؛ این فرد سوم صدمه دیده این وسط چرا باید هزینه بدهد در حالی که هیچ گناهی ندارد؛ اگر دولت به اورژانس پول بدهد، ما حرفی نداریم؛ اما آنکه در تصادفات مصدوم می شود، چه گناهی دارد؟ این بند نه خلاف قانون است و برای دولت هزینه دارد.

این بند به رای گذشته و سپس تصویب شد که به شرح زیر است:

بند الحاقی 1. از سال دوم اجرای برنامه کلیه شرکت های تولیدکننده و واردکننده خودرو و موتورسیکلت مکلفند حسب مورد به ازای فروش هر دستگاه خودرو، ماشین آلات سنگین و سبک و موتورسیکلت، یک درصد از قیمت فروش خود را جهت خرید و تحویل آمبولانس و موتورلانس به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و ناوگان اورژانس زمینی سازمان اورژانس کشور اختصاص دهند.

رئیس مجلس بند الحاقی 2 را برنامه ای ندانست و آن را قانون گذاری عنوان کرد که درنتیجه در صحن مطرح نشد و نمایندگان مجلس به بررسی بند الحاقی 3 به ماده 69 لایحه برنامه توسعه پرداختند. دولت با این بند اعلام موافقت کرد.

ورود 500 دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس

مهر 1402: دکتر جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، اظهار کرد اورژانس کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد پررنگ و گسترده‌ای داشته، به طوری که امروز 3200 پایگاه زمینی اورژانس را در کشور داریم. علاوه بر آن در 52 نقطه از کشور پایگاه‌های هوایی را ایجاد کرده‌ایم و در تمام جزایر کشور و عمده سواحل نیز پایگاه‌های اورژانس دریایی را برپا کرده‌ایم. البته برنامه داریم تا تعداد پایگاه‌ها را بازهم افزایش دهیم. خدمات اورژانس در اضطراری‌ترین زمان ممکن برای مردم، به شکل کاملا رایگان به آنان ارائه می‌شود. برای افزایش کیفیت این خدمات، یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های ما فرسودگی آمبولانس‌ها و همچنین تعداد آن ها بود، در همین راستا نیز اقدامات خرید 500 دستگاه آمبولانس را  انجام دادیم و در حال حاضر این آمبولانس‌ها در مرحله تولید است که برابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این آمبولانس‌ها تا پایان سال وارد ناوگان اورژانس کشور خواهد شد.

وی تاکید کرد که به دنبال افزایش بیشتر تعداد آمبولانس‌های کشور هستند. این روند تا زمان رفع فرسودگی ناوگان آمبولانس‌های کشور ادامه خواهیم داد و به زودی و تا پایان سال مناقصه خرید 500 دستگاه آمبولانس دیگر را نیز برگزار خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم تا این آمبولانس‌ها نیز تا نیمه اول سال 1403 وارد ناوگان خودرویی سازمان شود تا ان‌شاءالله این مشکل رفع شود.

دکتر میعادفر درباره نحوه و محل تولید این آمبولانس‌ها نیز توضیح داد تولید این آمبولانس‌ها کار مشترکی بین شرکت‌های داخلی و خارجی است. پلتفرم آمبولانس به شکل ون بوده و در کشور ما وجود ندارد، اما تبدیل آن به آمبولانس وتجهیزش در داخل کشور و با امکانات و تجهیزات داخلی انجام می‌شود.

وی افزود برای کاهش مدت زمان حضور اورژانس بر بالین بیمار به خصوص در کلانشهرها، موتورلانس‌ها را گسترش دادیم و اخیرا 180 دستگاه موتورلانس را وارد چرخه اورژانس کردیم و خرید و تجهیز 200 تا 300 دستگاه موتورلانس دیگر نیز در دستورکار قرار دارد.

قانون جدید مجلس برای خرید آمبولانس

مرداد 1402: محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، با اشاره به بند الحاقی به ماده 68 این لایحه، می‌گوید: به موجب این بند الحاقی، کمیسیون مصوب کرد که تمامی شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده خودرو، مکلفند تا یک درصد از قیمت فروش‌ خودشان را به خرید آمبولانس و تجهیز مراکز اورژانس، همچون هلال احمر، اختصاص دهند.

عدم واردات آمبولانس در پنج سال اخیر

تیر 1402: رئیس سازمان اورژانس کشور، اعلام کرد که فرسودگی ناوگان آمبولانس یکی از جدی‌ترین چالش‌های این مجموعه است. اکنون سه هزار دستگاه آمبولانس در کشور فرسوده بوده و باید از رده خارج شوند. در لایحه بودجه سال 1402، حدود 3500 میلیارد تومان اعتبار برای خرید آمبولانس پیش‌بینی شده است و با این اعتبار بین 1000 تا 1500 آمبولانس نو، وارد اورژانس کشور می‌شود. امید می‌رود که با جذب این اعتبار طی دو سال آینده، تمام ناوگان فرسوده از رده خارج شوند.

مجتبی خالدی؛ سخنگوی اورژانس کشور

سخنگوی اورژانس کشور نیز قبلا گفته که در حال‌ حاضر پایگاه‌های فعال، تبدیل به قبرستان آمبولانس‌ها شده‌اند. به محض اینکه دولت، اعتبار تخصیص دهد، مناقصه خرید آمبولانس برگزار می‌شود. اکنون ۳۳۰۰ پایگاه فعال با ۵۵۰۰ دستگاه آمبولانس در شهرها و جاده‌ها خدمات‌رسانی می‌کنند. ۵ سال است که به دلیل تحریم، آمبولانس جدیدی وارد کشور نشده است. تعدادی از آمبولانس‌ها به‌دلیل آسیب، تصادف یا فرسودگی از رده خارج شده‌اند؛ البته باید توجه داشت عمر مفید یک آمبولانس بین 3 تا 5 سال است.

اکنون وی می‌گوید با وجود اینکه سال‌هاست درباره کمبود آمبولانس در کشور اطلاع‌رسانی می‌شود، اما در این دولت مصوب شد هزار دستگاه آمبولانس خریداری شود، ولی متاسفانه هنوز اعتبار آن تخصیص داده نشده است. اما با این حال تعداد آمبولانس‌های خراب و فرسوده نیز بسیار زیاد هستند و هیچ آمبولانس رزروی هم وجود ندارد.

به همین دلیل برای پوشش شرایط فعلی دچار مشکل شده‌ و تعدادی پایگاه با تعطیلی و تاخیر در ارائه خدمات روبه‌رو شده‌اند. مسئله دیگر، کمبود پایگاه اورژانس در کشور است. برخی شهرستان‌ها باید پایگاه داشته باشند اما ۳ سال است که از پایگاه فعال اورژانس محروم هستند، چون با کمبود آمبولانس روبه‌رو هستیم. با این شرایط حتی برای ارتقا سطح خدمات هم دچار مشکل شده‌ایم. مثلا در شرایطی مثل امداد تابستانی یا پایگاه‌های فعال نوروزی در جاده‌ها، با مشکلات شدیدی مواجه هستیم. هرکدام از آمبولانس‌ها به نحوی فرسوده هستند. در این زمینه هر چقدر هزینه شود، سرمایه‌گذاری برای آینده ایران است.

در اورژانس پیش‌زمینه‌ای وجود دارد که باید برای بیماران تصادفی در جاده ۱۴ دقیقه و در تماس‌های شهری ۸ دقیقه بعد آمبولانس حضور داشته باشد؛ اما این عدد در کلان‌شهرها متفاوت است. طبیعی است در صورت کمبود آمبولانس شاخص‌های زمانی هم افت می‌کنند. در اورژانس تمام کشورها، دو فاکتور مهم وجود دارد؛ آمبولانس کارآمد و نیروی انسانی متبحر. خوشبختانه در کشور از نیروی انسانی متبحر برخوردار هستیم و به محض اینکه دولت اعتباری را به ما تخصیص دهد مناقصه خرید آمبولانس را برگزار می‌کنیم، زیرا شرایط آن فراهم است.

فرزین رضازاده، رئیس فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی، با اشاره به اینکه فوریت‌های پزشکی استان نیاز شدید به آمبولانس دارد، گفت آمبولانس‌های موجود بسیار فرسوده هستند و باید هر چه زودتر برای رفع نیاز اقدام شود. در سال‌های اخیر تهیه آمبولانس‌ها برعهده وزارت بهداشت بود اما اکنون مقرر شده ‌است تهیه آمبولانس برعهده دانشگاه علوم پزشکی باشد و برای آن نیز بودجه جداگانه به دانشگاه تخصیص داده می‌شود. درخواست تهیه آمبولانس‌های جدید داده شده است، اما تاکنون نه بودجه به دانشگاه تخصیص یافته و نه زمان تهیه آمبولانس مشخص است.

واردات آمبولانس به ایران
واردات آمبولانس به ایران

وی افزود کمبود و فرسودگی آمبولانس یکی از مشکلات در روند ارائه خدمات درمانی موردنیاز به بیماران و مصدومان در استان است که تاکنون نشست‌های متعددی با مسئولان برای چگونگی حل این معضل برگزار و چگونگی بهبود خدمات اورژانس پیش بیمارستانی استان بررسی و ارزیابی شده است.

رئیس اورژانس کشور نیز اخیرا درباره سفر به استان خوزستان و بازدید از مرکز اورژانس دزفول اظهار کرد کمبود تجهیزات، فرسودگی آمبولانس‌ها، فقدان شرایط رفاهی مناسب ازجمله مشکلات و مطالبات نیروهای اورژانس در این شهر هستند که باید رفع شوند.

نرخ تعرفه واردات خودرو آمبولانس

اسفند 1401: نمایندگان مجلس در روز 7 اسفندماه، به بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال 1402 کل کشور پرداختند و با بند م تبصره 6 لایحه موافقت کردند.

طبق این بند، واردات آمبولانس فوریت‌های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال 1402 از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است. همچنین واردات خودروی آمبولانس توسط سازمان اورژانس کشور، هلال احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور در سال 1402 از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی معاف است.


اخبار واردات خودرو به ایران

آخرین شرایط واردات خودروهای سواری به ایران و عوارض واردات خودرو در سال جدید، جدیدترین خبرها درباره ثبت نام ماشین وارداتی، جزییات طرح واردات خودروهای کارکرده به همراه شرایط نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی با واردات کامیون و همچنین واردات اتوبوس را در مقالات زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران