• کاميونت زامياد باراد
  • کاميونت زامياد باراد

کاپیتان جدید دانگ فنگ در ایران

بررسی کامیونت زامیاد باراد (Zamyad Barad)

4 تیر 1403 16:00

زامیاد به تازگی از کامیونتی رونمایی کرده است که قرار است با آن در بازار با انبوهی از رقبای چینی رقابت کند. باراد که نام کامیونت جدید زامیاد است، در واقع یکی از ساخته‌های دانگ فنگ چین بوده که قرار است در بخش تجاری‌سازی گروه سایپا یعنی زامیاد، تولید شود. بخش سایپادیزل، به تولید کامیونت‌های فوتون و دانگ فنگ مشغول است و حالا زامیاد هم قرار است تا در کنار رقابت با دیگر تجاری سازان، با هم گروهی خودش هم رقابت داشته باشد.

کامیونت باراد و دانگ فنگ کاپیتان

این روزها، در کشورمان با سرعت بسیار زیادی کامیونت تولید می‌شود. انواع کامیونت در تناژهای مختلف و از شرکت‌های تجاری ساز گوناگون در بازار دیده می‌شود که حالا زامیاد نیز قرار است با کامیونت‌های باراد در سه تناژ 5.5 تن و 6 و 9.5 تن، به این بخش وارد شود.

باراد در واقع محصولی از دانگ فنگ است که با نام کاپیتان nebula شناخته می‌شود. البته کاپیتان، مجموعه‌ای از کامیونت‌های دانگ فنگ است که در انواع و کاربری‌های مختلف تولید می‌شوند.

همکاری نیسان با دانگ فنگ در کشور چین باعث شده است که روی برخی از کامیونت‌های ساخت دانگ فنگ از موتورهای نیسان نیز استفاده شود. نسخه 5.5 تنی بدون قسمت خواب عرضه می‌شود و کامیونت 9.5 تنی باراد نیز فقط با قسمت خواب ساخته می‌شود. در این میان می‌توان نسخه 6 تنی را در هر دو مدل خواب‌دار و بدون خواب سفارش داد.

طراحی ظاهری و داخلی کامیونت باراد

کامیونت باراد از ظاهر قابل‌قبولی در مقایسه با دیگر کامیونت‌های بازار برخوردار است. طراحی چراغ‌های جلو که رگه‌هایی مشکی در داخل خود دارند، طراحی آنها را به‌روزتر از آنچه هست نشان می‌دهد. طراحی کلی کابین و بدنه اتاق با دیگر کامیونت‌های چینی، تفاوت چندانی ندارد و این حقیقت که اکثر کامیونت‌ها چینی از ظاهری مشابه باهم برخوردار هستند و تفاوت آنها در نمای جلو و خصوصاً گرافیک چراغ‌هاست، در مورد باراد نیز صادق است.

بااین‌حال، همین تفاوت در طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره باعث می‌شود تا چهره باراد، زیبا و قابل قبول ظاهر شود. باراد در دو اتاق خوابدار و بدون خواب ساخته می‌شود که این روزها کامیونت‌های دارای قسمت خواب با اقبال خوبی نیز روبرو هستند. چرا که کاربردی بودن این بخش در مقابل اختلاف قیمت آن با مدل بدن خواب، کاملاً کفه ترازو را به سمت کامیونت‌های خوابدار، سنگین می‌کند. البته برای کاربری‌هایی که مسیر آنها در داخل شهرها هستند، از نوع بدون خواب انتخاب می‌شوند.

فضای داخلی و داشبورد، نمایی ساده را نمایش می‌دهد. داشبورد ساده و از پلاستیک خشک ساخته شده است؛ اما کیفیت خوبی دارد. در این میان، قرارگرفتن یک صفحه‌نمایش در وسط داشبورد این قسمت را از سادگی زیاد، خارج می‌کند. ضمن اینکه بخش نمایشگر پشت فرمان که کاملاً دیجیتالی است، این کامیونت را از دیگر رقبایش جدا می‌کند. در بالای این قسمت نیز یک برآمدگی در نظر گرفته شده که مانع از تابش نور و آفتاب روی صفحه نمایش شود تا در تمام شرایط بتوان این قسمت را به خوبی خواند.

فرمان از نوع دکمه دار است که شبیه به دیگر محصولات دانگ فنگ است. این فرمان هرچند ساده است اما ارگونومی خوبی دارد و گرفتن آن در دستان، حس خوبی را منتقل می‌کند. نکته جالب در خصوص طراحی دریچه‌های تهویه مطبوع است که در خروجی آنها، یک جالیوانی برای قراردادن لیوان و بطری آب نیز در نظر گرفته شده است که می‌توان از این نحوه طراحی، شبیه به کول باکس برای خنک کردن بطری آب و مایعات نیز استفاده کرد.

مشخصات فنی کامیونت باراد

پیشرانه نسخه 5.5 تن از ساخته‌های نیسان است. این موتور توربودیزل با 3 لیتر حجم، قدرتی در حدود 140 اسب بخار دارد و بیشترین گشتاور آن نیز برابر با 355 نیوتن متر است. اما موتور نسخه‌های شش و 9.5 تن، همان موتور شناخته شده و معروف 3.8 لیتری ساخت کومنز است که آن را روی اکثر کامیونت‌های چینی موجود در کشورمان می‌بینیم. موتوری که بین 157 اسب بخار قدرت و 518 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

گیربکس در نظر گرفته شده برای آن هم از ساخته‌های FAST و شش سرعته دستی است. باک سوخت در نظر گرفته شده برای نسخه‌های مختلف باراد، برابر با 120 لیتر است که برای کامیونتی در این رده کافی به نظر می‌آید و هم ردیف با دیگر رقبایش است. ترمزها در عقب از نوع کاسه‌ای هستند و در جلو از نوع دیسکی که با داشتن ترمز ضدقفل و برنامه کنترل پایداری، می‌توان انتظار عملکرد خوبی از آنها داشت.

امکانات رفاهی و ایمنی کامیونت باراد

همان‌طور که بارها گفته شده است، بر اساس یک سری الزامات ایمنی بر طبق قوانین کشورمان، امروزه شاهد حضور امکانات ایمنی و رفاهی متعددی در خودروهای تجاری مونتاژ شده هستیم. سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESC، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته  AEBS، سیستم هشدار انحراف از مسیر LDWS از جمله امکانات ایمنی کامیونت باراد هستند. صندلی پنوماتیک راننده با قابلیت تنظیم دستی در شش جهت، چراغ‌های جلو دارای دی‌لایت و سنسور نور، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، دوربین دنده‌عقب، سیستم صوتی مجهز به صفحه‌نمایش لمسی 10 اینچی، تهویه‌مطبوع، کروز کنترل، آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن، فرمان دکمه‌دار، صفحه کیلومتر دیجیتالی، قفل‌مرکزی، شیشه‌بالابرهای برقی، هشدار باز بودن کمربند ایمنی، پرده داخل کابین و... از دیگر امکانات این خودرو باری هستند. ضمن اینکه گیربکس این کامیونت نیز برای کاربری‌هایی که نیاز به خروجی گیربکس PTO دارند، دارای این امکان نیز هست. همچنین این کامیونت از ترمز اگزوز نیز به عنوان ترمز موتوری برای کمک به کاهش سرعت استفاده می‌کند.

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

چهارسیلندر توربودیزل

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

5.5 تن

6 تن

9.5 تن

ظرفیت مجاز بارگیری

2.3 تن

2.8 تن

6 تن

حجم موتور

3 لیتری نیسان

3.8 لیتری کومنز

3.8 لیتری کومنز

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

یورو 5+eev

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

140 اسب بخار

157 اسب بخار

157 اسب بخار

حداکثر گشتاور

355 نیوتن متر

518 نیوتن متر

518 نیوتن متر

گیربکس

1+5 سرعته دستی ساخت FAST

کلاچ

تک صفحه‌ای خشک

سیستم فرمان

هیدرولیک

سیستم ترمز

عقب کاسه‌ای و جلو دیسکی

برنامه‌های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خط خوان LDWS / ترمز موتور

حجم باک سوخت

120 لیتر

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت با میل موجگیر و کمک‌فنر هیدروتلسکوپی

*مشخصات فوق از سایت خودرساز گردآوری شده است.

طبق گفته‌های اولیه از این کامیونت، باراد در تناژ 5.5 و 6 و 9.5 تن عرضه می‌شود که البته نسخه‌های 6 و 9.5 تن آن بیشتر در نمایشگاه‌های اخیر دیده شده است و حقیقتاً هم وجود دو تناژ نزدیک به هم چندان منطقی به نظر نمی‌آید. ضمن اینکه امکان سفارش نسخه 6 تن به صورت خواب‌دار و بدون قسمت خواب نیز ممکن است.

کامیونت باراد در بازاری عرضه می‌شود که انبوهی از کامیونت‌ها حضور دارند و به نوعی، شلوغ‌ترین بخش خودروهای تجاری کشورمان هست. از این رو تنوع بسیار زیادی در این بخش از بازار دیده می‌شود که ویژگی‌هایی مثل کیفیت و گستردگی خدمات پس از فروش، ظاهر و داخل زیباتر خودرو، کیفیت ساخت مطلوب‌تر، قیمت رقابتی، امکانات بیشتر و... باعث اقبال بیشتر در فروش خواهد بود.

کامیونت باراد از مشخصات فنی خوبی برخوردار است که البته از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، کامیونت‌های بهتری نیز در بازار دیده می‌شود. اما نام و آوازه زامیاد روی این کامیونت است و خریدار از نظر خدمات پس از فروش، خیال آسوده‌تری نسبت به بسیاری از دیگر کامیونت‌ها خواهد داشت. هنوز قیمت مشخصی برای این کامیونت معلوم نشده است. اما اگر قیمت خوبی روی این کامیونت گذاشته شود، می‌توان امیدوار به فروش خوب آن بود.

دیدگاه کاربران
Ssalehi 1402/6/9
کاشکی یه کامیونت مناسب بافضای بار کافی برای بارهای سبکومناسب توشهری وقیمت زیر ۱ملیارد هم تولیدمیکردن که اقشار کم سرمایه هم میتونستن استفاده کنن
پاسخ
0
0
0