• ملاقات با مرسدس‌بنز S63 AMG کوپه

یک AMG واقعی!

ملاقات با مرسدس‌ بنز S63 AMG کوپه

16 آبان 1402 17:00

کائنات هنوز با این چالش روبرو هستند که چرا مرسدس‌بنز نسخه کوپه S کلاس را تولید کرد؟ پس، چرا بعداً آن را به دار آویخت؟ چرا به جایش CL کلاس را آورد؟ و چرا ناگهان CL را قربانی کرد و دوباره S کلاس کوپه جدید را ساخت؟ و باز در حرکتی غافلگیرانه، چرا آخرین S کلاس کوپه/کانورتیبل خود را قربانی نسل جدید SL کلاس کرد؟ از بدشانسی روزگار، مرسدس غیر از خودش به هیچ‌کس دیگری جواب نمی‌دهد. ولی خوش‌شانسی بزرگ ما این است که امروز میزبان جدیدترین S کلاس کوپه شده‌ایم. آن هم چی؟ یک S63 AMG واقعیِ واقعی.

بحث شانس شد. خدا را شکر ما اینجا در باما چندین و چندبار با S کلاس‌های مختلف ملاقات داشته‌ایم و آنها را تست کرده‌ایم. از S350 نسل W221 گرفته تا S500 و S63 AMG نسل W222. با S560 روباز مدل 2019 ملاقات کرده‌ایم و با S500 کلاس W223 هم چند دوری زده‌ایم. حالا هم که به S63 AMG کوپه رسیدیم. خودرویی که از همه نظر خاص و منحصربه‌فرد است. البته چه گرفتاری شدیم با همین خاص بودنش. چونکه این بزرگوار فرمان-راست است.

مرسدس‌بنز S63 AMG کوپه از کجا آمد؟

داستان پرتلاطم S کلاس‌های کوپه، ماجرای امروز و دیروز نیست. مرسدس از همان اولش برای تجملی‌ترین محصول خود، ویرایش 2 درب را تدارک دیده بود. اولین عضو خانواده که Ponton نام داشت سال 1954 آمد ولی ویرایش کوپه‌اش 5 سال بعد رونمایی شد. تجربه شیرین ترکیب یک مدل اشرافی با ویژگی‌های ظاهری مدل‌های اسپرت، در سری بعدی یعنی Fintail و سال 1965 تکرار شد. به لطف مدیریت دایملر و مهندسی بنز، این خودرو تاریخ‌سازی می‌کرد و تبدیل به نگین درخشان صنعت خودروسازی جهان می‌شد.

کوپه بعدی خانواده در نسل بعدی هم ابتدای دهه 70 میلادی آمد. با آغاز سال 1972 و درست در زمانی که شرکت تصمیم گرفت نظمی به این خانواده بدهد و کلاس S را معرفی کند، تازه بگیر و ببند کوپه‌ها شروع شد و ناگهان این مدل از سبد فروش حذف شد. در نسل دوم S کلاس‌های واقعی (1979 تا 1991) مرسدس دوباره به سلوک رسید و نسخه کوپه این خانواده لوکس را معرفی کرد.

این اتفاق در نسل سوم (1991 تا 1998) هم تکرار شد. شاید اینطور به نظر می‌رسید که S کلاس کوپه در بین مدیران شرکت پذیرفته شده؛ اما وسواس فکری اشتوتگارتی‌ها این‌بار به طرزی جنون‌آمیز عود کرد. مرسدس در نسل چهارم S کلاس (1998 تا 2005) به این نتیجه رسید که آقا اصلاً ساخت کوپه‌های لوکس با این حجم از سرمایه‌گذاری، معنایی ندارد. پس دوباره S کلاس 2 درب را کشتند؛ اما تصمیم جدیدتری گرفتند. شرکت گفت حالا نسل اول یک کوپه قابل‌قبول به اسم CL را داریم، بیاییم کلاً فلسفه S کلاس کوپه را با آن ادامه بدهیم. پس چی شد؟ نسل دوم CL شد نسل اول S کلاس کوپه. چاره‌ای نبود. مشتریان باید به آنچه شرکت می‌خواست، تن می‌دادند.

بنا بر این نسل پنجم، همان نسل رؤیایی W221 (از 2005 تا 2013) است فقط به صورت سدان و گاهی لیموزین تولید شد. در آن سو هم نسل دوم CL هم عملاً نقش کوپه‌های فوق لوکس شرکت را ایفا می‌کرد. همه‌چیز داشت مثل آدم، تر و تمیز پیش می‌رفت که نسل ششم S کلاس (2014 تا 2020) آمد و دوباره سر و کله یک مدل کوپه در سبد فروش پیدا شد. مرسدس داشت با مسلسل به مغز هواداران شلیک می‌کرد. چراکه از آن طرف کلاً تولید کلاس CL را هم متوقف کرد. فکر کردید این آخرین قسمت شب‌های مافیا بود؟

شرکت در 2021 برای هزارمین بار اعلام کرد که تولید S کلاس را متوقف می‌کند و این دفعه هم در اقدامی جنجالی، ادامه روند تولید کوپه/کانورتیبل‌های لوکس خود را به یکی کلاس دیگر یعنی SL Class پاس داد. طبق آخرین اخبار دریافتی، مرسدس‌بنز هنوز سر نظرش مانده و خبری از مدل کوپه در نسل هفتم S کلاس نیست. البته تا این لحظه.

بررسی طراحی مرسدس‌بنز S63 AMG کوپه

قبلاً خیلی راحت می‌شد با یک نگاه، کلاس‌های مختلف مرسدس را تشخیص داد. تفاوت فاحش در طراحی مدل‌ها، به خوبی آنها را از هم متمایز می‌کرد؛ اما چند سالی است که شباهت عجیبی بین C، E و S کلاس به‌خصوص در بخش چراغ جلو اعمال شده است. نه اینکه همگی کاملاً شبیه هم باشند ولی در کل، فرم طراحی‌شان خیلی نزدیک به هم شده.

البته هنوز هم جذبه S کلاس را می‌توان از 10 کیلومتری تشخیص داد. آن هم این مدل با کاور مشکی مات که با هوشمندی، برخی از ریزه‌کاری‌ها را هم‌چنان به‌صورت براق باقی گذاشته است. از C تا E و از E تا S خطوط و زوایای روی بدنه به تدریج از صاف و تیز به ملایم و مواج تغییر حالت می‌دهند. نشانه‌ای واضح از تغییر ویژگی اسپرت به تجمل. نوار خمیده LED نور روز درون چراغ جلو، مثل زلف رهاشده، جلوه‌گری می‌کند. چقدر شیرین و دلبرانه.

وقتی از کنار به S63 نگاه کنید، تازه متوجه حجم توپُر کاپوتش می‌شویم. قفسه سینه‌ای ورزیده که به لطف خطوط ساده رو به پایین، کاملاً توجه را به سمت لوگوی مرسدس هدایت می‌کند. پروژه سنگین AMG به قدری به اصول لوکس بودن پایبند است که الکی سراغ هواکش در گوشه و کنار نرفته. از این زاویه دید، قوس شدید سقف و کوپه بودن حالت تخم‌مرغی مرسوم کوپه‌ها به‌خوبی دیده می‌شود.

بخش اسپرت مرسدس انگار در نمای عقب جسورانه‌تر عمل کرده است. اول از همه آن اسپویلر ثابت بریده‌شده را می‌بینیم که با انحنایی هماهنگ با زوایای بدنه، خیلی حرفه‌ای و شیک نصب شده است. پایین‌تر که می‌آییم دیگر خبری از آن ورق‌های باریک استیل کرومی نیست. حالا یک نوار مشکی روی چراغ عقب‌هایی نصب شده که خودشان هم پوششی تیره‌تر نسبت به مدل استاندارد دارند. لوگوی مرسدس دیگر ستاره نقره‌فام نیست. اینجا یک کسوف تاریک را شاهد هستیم. حتی نوشته‌های S63 و AMG در دو طرف هم مشکی‌رنگ شده‌اند. در پایین‌ترین قسمت پشت خودرو، به‌درستی وقت نصب فریم براق دیفیوزر با اگزوزهای چهارضلعی در دو طرفش است.

قرمز و مشکی. شاید کابین این خودرو اشاره‌ای معنادار به سیاه‌رگ و سرخ‌رگ داشته باشد. درون قلب پادشاه. استاد کارش را خوب بلد است. خیلی خوب. ببینید چطور همه‌چیز به‌زیبایی کنار هم چفت شده‌اند. قاب آلومینیومی سیستم صوتی Burmester (با تلفظ صحیح بُرمِستِر) یک شاهکار است. دکمه‌های تنظیم صندلی یک شاهکار است. دکمه‌های شیشه بالابر یک شاهکار است. فرمان چرم، صندلی چرم، داشبورد چرم، همه و همه شاهکار هستند.

بررسی آپشن‌ها و تجهیزات مرسدس‌بنز S63 AMG کوپه

همیشه صحبت درباره آپشن خودروهای لوکس عذاب‌آور بوده. چی بگیم؟ چی نگیم؟ اگر موافق باشید درباره آپشن‌های واقعاً خاص این خودرو صحبت کنیم. مثلاً مثل سیستم رانندگی نیمه خودران. ترمز واقعاً خودکار قبل از تصادف. صندلی‌هایی با چرم ناپا و 16 حالت تنظیم و البته ماساژور. قطعاً سیستم صوتی برمستر 13 اسپیکره 590 واتی آن یک آپشن هیجان‌انگیز است ولی نمی‌شود آن نمایشگرهای دیجیتال سرتاسری پشت فرمان را آپشن حساب کنیم. چون چینی‌های امروز بازار کشور هم تقریباً سراغ همچین چیزی رفته‌اند. هزار بار درباره سیستم هشدار خروج از خط شنیده‌ایم؛ اما چیزی که روی این خودرو است واقعاً در مواقع انحراف، خودش مسیر اصلی را تشخیص و تغییر جهت می‌دهد.

آن پایین سیستم انحصاری تغییر و انتخاب ناوبری خودرو یا COMAND را می‌بینیم که مستقیم به رابط کاربری مخصوص مرسدس یعنی MBUX و سایر بخش‌های فنی و رفاهی خودرو متصل است. یک چیز جالبی که S63 AMG مثل سایر اعضای جدید خانواده S دارد، زیرسیگاری‌اش است. جدا نمی‌شود تا تمیزش کنید و محل تعبیه آن محل قرارگیری‌اش نامتعارف است. تلاشی برای راحت نبودن سیگار کشیدن درون یک خودروی لوکس. حالا تو که می‌خواستی جماعت سیگاری نشوند، چرا اصلاً جاسیگاری گذاشتی؟

بررسی مشخصات فنی مرسدس‌بنز S63 AMG کوپه

قبل از هرچیز اجازه بدهید یک توضیح مختصر درباره فازبندی S کلاس بدهیم. مرسدس نسل ششم این خودرو را از 2013 تا 2021 تولید کرد. در این مدت تقریباً 8 ساله، فقط یک فیس‌لیفت (از 2017) را روی آن اجرا کرد. شرکت به مدل قبل از فیس‌لیفت Phase I (فاز یک) و به مدل بعد از فیس‌لیفت Phase II (فاز دو) می‌گوید. غیر از برخی از تفاوت‌های ظاهری، مهم‌ترین فرق بین این دو مدل نصب پیشرانه جدید در فاز دوم است. مرسدس S63 AMG تا 2017 با پیشرانه 5.5 لیتری هشت سیلندر V شکل دو توربوی 577 اسب‌بخاری تولید می‌شد؛ اما از آن سال به بعد توانست از نسخه اصلاح‌شده همین پیشرانه، 603 اسب‌بخار بیرون بکشد.

خودروی امروز S63 AMG مدل 2013 است؛ یعنی فاز اول. قدرت را که گفتیم. گشتاورش را هم می‌گوییم که 900 نیوتن‌متر است. تردیدی نیست که مهندسی ناب و تراز اول مرسدس در به دست آوردن این اعداد سهمگین، حرف نخست را می‌زند؛ اما غیر از آن دو توربوشارژر با ظرفیت فشرده‌سازی یک واحد Bar، نباید از نقش سیستم جرقه‌زنی Piezo گذشت. سیستم منحصربه‌فردی که بوش برای مرسدس طراحی کرده تا احتراقی دقیق و قدرتمندی را درون سیلندرها تولید کند.

فکر نکنید چون این خودرو 2 درب است پس خیلی کوچک‌تر از مدل سدانش شده. مرسدس S63 AMG کوپه با طول 5044 میلی‌متری فقط 10 سانتی‌متر از ویرایش 4 درب کوچک‌تر است. چقدر زیبا. یاد تیبا 2 هاچ‌بک افتادیم که از تیبا صندوق‌دار 18 سانتی‌متر کوچک‌تر است. رژیم لاغری برای آقای شاهزاده تقریباً بی‌معنی است. این خودرو وزن خالصی بیش از 2100 کیلوگرم دارد. بالاخره آن همه آپشن و تجهیزات دنگ و فنگ، خودش سنگین است.

اما وقتی قرار به رکوردزنی باشد، AMG این چیزها حالیش نیست. شتاب صفر تا صد این خودرو 3.9 ثانیه و سرعت نهایی‌اش 313 کیلومتر در ساعت است. شک نکنید در این قسمت باید موفقیت را مدیون جعبه‌دنده 7 سرعته MCT (فناوری چندکلاچه) مرسدس بدانیم. سیستمی که تمام گشتاور را قورت می‌دهد و با لگد به سمت هر چهار چرخ پرتاب می‌کند.

به‌عنوان آخرین آیتم در بخش مشخصات فنی، فقط در جریان باشید که یک بلوک 5.5 لیتر هشت سیلندر دو توربو با 577 اسب‌بخار در هر 100 کیلومتر فقط 10.3 لیتر بنزین مصرف می‌کند. سلام ما را به ماکسیما برسانید.

تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز S63 AMG کوپه

تا حالا شلوار جین را پشت و رو پوشیده‌اید؟ تا حالا دمپایی‌تان را برعکس پا کرده‌اید؟ اگر راست‌دست هستید، با دست چپ غذا خورده‌اید؟ رانندگی با خودروی فرمان راست یک همچین حالی داشت. نمی‌شد ولی حتی اگر می‌شد در خیابان با این خودرو رانندگی کنیم، به طور حتم به در و دیوار می‌کوبیدیم. وقتی سمت چپ نشستیم، انگار یک چیزی جلویمان خالی بود. وقتی سمت راست و پشت فرمان قرار گرفتیم، انگار کنار راننده نشستیم و یک سری وسیله روی دست و بالمان گذاشته‌اند.

فرمان راست، فرمان چپ، اصلاً بی‌فرمان، مرسدس‌بنز S63 AMG ابلیسی روی چهار چرخ است. نگاه به آن قیافه معصوم و بچه پولداری‌اش نکنید. چنان صدای عربده و نعره‌ای از اگزوزهایش بیرون می‌آید که گوش فلک را کَر می‌کند.

ترکیب مفاهیم اسپرت و لوکس را پیش‌تر فقط روی بنتلی کانتیننتال به معنای حقیقی‌اش لمس کرده بودیم. هم آنقدر تجملی و اشرافی که بابت 150 هزار دلاری که برایش خرج کرده‌اید، احساس راحتی کنید و هم آنقدر پرتوان و بی‌تاب که بتوانید به پشتوانه آن بلوک V8 سحرآمیز همه را در اتوبان رنده کنید.

یک سری احساس هست که نمی‌شود تعریف کرد. به خصوص اگر آن احساس را درون یک مرسدس تجربه کرده باشید. احساس شخصیتی که روی صندلی داشتیم و احساس تسلطی که با گرفتن فرمانش داشتیم حقیقتاً با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نبود.

عکاس: عرفان اسلام‌پناه

دیدگاه کاربران