• بررسي کاميون کشنده مان TGS

برادر کوچکتر TGXدر راه ایران

بررسی کامیون کشنده مان TGS شیران دیزل

8 آذر 1402 17:59

شرکت‌های بزرگ خودروسازی برای گرفتن سهم بیشتر در بازارها، تنوع محصولات خود را بالا می‌برند تا نیاز خریداران مختلف با سلایق گوناگونی که دارند را جوابگو باشند. در بحث خودروهای تجاری نیز این رویه بسیار دیده می‌شود و نه‌تنها محصولاتی با تناژهای گوناگون طراحی و ساخته می‌شود، بلکه حتی از این نظر که یک کامیون قرار است تا در چه مسیر و مسافت‌هایی تردد کند هم مدنظر قرار می‌گیرد. کشنده MAN TGS به‌عنوان برادر کوچک‌تر کامیون کشنده مان TGX، به‌زودی وارد جاده‌های کشورمان می‌شود که یک کامیون و کشنده با کاربری‌های مختلف است.

آشنایی با کشنده مان TGS

فلسفه ساخت کشنده‌هایی با قابلیت تردد در مسافت‌های دور اما با ابعاد و اندازه‌های کوچک‌تر و همچنین موتورهای ضعیف‌تر که هزینه نگهداری و عملیاتی کمتری داشته باشند، از قدیم در بین خودروسازان وجود داشت. بعدها این رویه بسیار منسجم‌تر شد و محصولاتی مثل آکسور مرسدس‌بنز، ولوو FM، داف CF و MAN TGS در این میدان باهم رقابت کردند.

امروزه نیز این کلاس از اهمیت زیادی در کشورهای پیشرفته برخوردار است. چرا که هزینه ناشی از خرید کشنده‌های بزرگ و پرقدرت، چندان با کاربری و هدف استفاده از آنها سازگار نیست و از طرفی، این کلاس معمولا شامل شاسی‌های خاص و مختلف برای کاربری‌های دیگری نیز می‌شود. در حالی که در شرکت‌هایی مثل مرسدس‌بنز، ایویکو، رنو، داف، اسکانیا و ولوو، کاربری‌های خاص و سنگین به محصولات مخصوصی مثل آروکس، FMX و یا XT و... داده شده است، اما کمپانی مان از سری TGS هم برای کاربری‌های جاده‌ای میان برد و بلند برد و هم کاربری‌های خاص مثل معدنی و خارج جاده استفاده می‌کند.

مشخصات فنی کشنده مان TGS

سری TGS مان در واقع یک کشنده با کاربری‌های مختلف است که از کشنده جاده‌ای برای فواصل میان برد و بلند برد گرفته تا کامیون و کمپرسی‌های معدنی و راهسازی را در لیست خود دارد. اما از آنجا که هدف اصلی وارد کنندگان خودروهای تجاری در کشورمان، کشنده‌های جاده‌ای است، نسخه TGS وارداتی به کشورمان نیز از همین نوع خواهد بود که در نمایشگاه حمل و نقل سال 1395 نیز، کشنده سری TGS در کنار TGX رونمایی شد. اما شاید نمونه‌های سه و چهار محوره و شاسی‌های این خودرو برای کاربری‌های مختلف نیز در آینده وارد بازار شود.

مان TGS در تیپ‌های محوری مختلفی ساخته می‌شود که از دو محوره 2×4 شروع شده و در انواع سه محوره تک و جفت دیفرانسیل و حتی سه دیفرانسیل، به مدل‌های خاص 4 محوره تک دیفرانسیل تا چهار دیفرانسیل ختم می‌شود. پس می‌بینیم که یک کامیون ساخته شده برای کاربری‌های گوناگون است. برای این کامیون از موتورهای حجم بالا خبری نیست و پیشرانه‌ها به دو نوع 12.4 و 9 لیتری محدود می‌شود که احتمالا نسخه وارداتی به کشورمان نیز از نوع 12.4 لیتری و با قدرت‌های 440 و 480 و یا حتی 520 اسبی باشد. به این ترتیب، به خاطر اشتراک فنی این مدل با سری TGX، خدمات دهی به آن نیز راحت‌تر بوده و تنوع قطعات فنی آنها کاهش پیدا می‌کند که یک رویه رایج در صنعت خودروسازی است.

گیربکس نصب شده روی کشنده‌های سری TGS نیز مثل سری TGX از نوع tipmatic مان است که یک گیربکس نیمه اتوماتیک بوده و راننده نیز می‌تواند طبق نیاز و خواسته خود، در دنده‌کشی شرکت کند. این گیربکس‌ها با داشتن برنامه‌های مختلف، حتی قادرند تا در یک مرحله تا سه دنده را نیز تعویض کنند که باعث کاهش استهلاک گیربکس می‌شود. این گیربکس ها دارای برنامه تعویض دنده بر اساس توپوگرافی و مسیر پیش رو نیز هستند تا بر اساس شکل مسیر و پیچ و خم و پستی و بلندی‌های جاده، تعویض دنده بهتر و دقیق‌تری داشته باشند.

کشنده‌های وارداتی سری TGS از کابین TM آن هستند که بزرگترین کابین TGS بوده و البته اختلافاتی در ابعاد با برادر بزرگتر یعنی TGX دارند. ابعاد خارجی این کشنده در طول و عرض برابر با 2280 و 2240 میلیمتر است. ضمن اینکه ارتفاع تونل موتور برابر با 280 میلیمتر بوده و فاصله کف تا سقف آن در داخل اتاق نیز، 1690 میلیمتر است. سیستم تعلیق این کشنده نیز از نوع بادی در عقب و پارابولیک در محور جلو است.

کشنده‌های هم کلاس مان TGS در بازار کشورمان، مرسدس‌بنز آکسور و ولوو FM هستند که از شناخته‌شده‌ترین بازیگران این میدان به شمار می‌آیند. اما با توجه به نبود نسخه‌های کم‌کار این دو خودرو در ایران، می‌توان گفت TGS می‌تواند با یک قیمت منطقی، انتخاب افرادی باشد که هم خواهان یک کشنده اروپایی مدرن و مهندسی شده هستند و هم علاقه‌ای به پرداخت مبالغ سنگین برای کشنده‌های فول سایزی مثل FH و یا رنو T و... را ندارند. ضمن اینکه شاید نیازی به این کشنده‌ها نیز با توجه به کاربری و هدف مدنظر نداشته باشند. پس حضور TGS در این بازار می‌تواند یک برگ برنده برای این خودرو باشد به شرطی که با یک قیمت رقابتی و وسوسه‌کننده عرضه شود. وگرنه همین موارد می‌تواند باعث شکست آن نیز باشد.

تفاوت اصلی سری TGS و TGX در چیست؟

سری TGS در واقع یک سری و یک اتاق کوچک‌تر از سری TGX است که به‌عنوان بزرگ‌ترین و پرچم‌دار محصولات مان شناخته می‌شود. در اصل در شرکت‌های تجاری ساز، این قبیل کابین‌ها برای مسافت‌های نه‌چندان دور بوده و اصطلاحا میان‌برد هستند. اما با توجه به راحتی کابین و هزینه‌های نگهداری کمتر، از سوی بسیاری از خریداران برای مسافت‌های بلند نیز استفاده می‌شود.   

رقبای مان TGS در ایران

با توجه به اینکه در بازار کشورمان در حال حاضر، رقبای این خودرو به صورت وارداتی و کم کار و یا نو وجود ندارند، می توان گفت تمام محصولات وارداتی اروپایی به نوعی رقیب مان TGS هستند که اختلاف قیمت بین آنها و خدمات و قطعات، تعیین کننده انتخاب خریدار بین یک کشنده فول سایز و میان سایز خواهد بود.

نویسنده : علیرضا داوودی

منبع : باما

دیدگاه کاربران