از آئودی R8 تا نیسان ماکسیما

معرفی خودروهایی که عمرشان به 2024 قد نداد

26 آذر 1402 12:25

با نزدیک شدن به انتهای سال 2023، برخی شرکت‌های خودروسازی هم برای خداحافظی با تعدادی از محصولات خود آماده می­‌شوند.

برندهای لوکس همچون آئودی و مرسدس بنز به خلوت کردن سبد محصولات فکر می­‌کنند، درحالی‌که خودروسازان آمریکایی، عزم خود را برای تولید مدل‌های برقی جزم کرده‌­اند.

آلپینا ب‌ام‌و B7

با شروع روند انتقال مالکیت آلپینا به ب‌ام‌و، آینده بسیاری از محصولات این شرکت در ابهام قرار گرفته ولی پیش از سایرین، پایان تولید B7 قطعی شده است.

آئودی R8 و TT

آئودی با معرفی نسخه GT RWD از مدل R8، از پایان تولید این خودرو پس از 16 سال و دو نسل خبر داده است.

اهالی بریتانیا آخرین افرادی هستند که با خرید نسخه فاینال ادیشن از آئودی TT، به نمونه­‌های صفر کیلومتر از این خودروی کوپه نمادین دست پیدا می­‌کنند چراکه این محصول هم پس از 25 سال به آخر خط رسیده است.

شورولت بولت EV و EUV

شورولت با قطع تولید بولت EV، ارزان‌ترین محصول برقی خود را از رده خارج می‌کند. البته ظاهرا خودروساز آمریکایی قصد دارد نسل بعدی این خودرو را براساس پلتفرم جدید Ultium EV تولید کند، اما زمان عرضه آن مشخص نیست.

شورولت بولت EUV که در سال 2022 مورد بروزرسانی قرار گرفت هم از خط تولید خارج می­‌شود، درحالی‌که معلوم نیست برنامه­‌ای برای عرضه نسل جدید آن در دستور کار باشد.

شورولت کامارو توربو

شورولت تصمیم گرفته یک سال قبل از قطع تولید کامارو، نسخه مجهز به پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ را از خط کنار بگذارد. بنابراین در یک سال آینده، نسخه V6 با پیشرانه 3.6 لیتری، 335 اسب­‌بخار قدرت و قیمت پایه 32,495 دلار، ارزان‌ترین تریم از این محصول خواهد بود.

کرایسلر 300

کرایسلر 300 پس از 18 سال از خط تولید کنار می‌­رود. در سال 2023، تنها 2,300 دستگاه از این خودرو با پیشرانه V6 و V8 تولید شده است.

دوج چلنجر و چارجر

شرکت دوج با معرفی چارجر دیتونا SRT EV، اراده خود برای ساخت خودروهای برقی را نشان داده است. نسخه Last Call از دوج چلنجر با 1025 اسب‌­بخار قدرت، مدتی پیش عرضه شد.

مثل چلنجر، دوج چارجر هم پس از نزدیک به 17 سال حضور موفق در بازار، از خط تولید کنار می­‌رود. علاوه‌براین دوج قصد دارد پس از تولید آخرین نمونه­‌ها با پیشرانه 6.2 لیتری V8 هلکت، به استفاده از این نیروگاه قدرتمند پایان دهد.

فراری F8 تریبوتو و پورتوفینو M

فراری F8 تریبوتو به عنوان جانشین 488، مدت بسیار کوتاهی در خط تولید قرار داشته و تنها یک دستگاه از آن به صورت رسمی به ایالات متحده صادر شده است. البته علاقمندان برای خرید نسخه اسپایدر با پیشرانه 3.9 لیتری به قدرت 710 اسب­‌بخار و قیمت پایه 319 هزار دلار، همچنان فرصت دارند.

فراری قصد دارد در سال 2024، پورتوفینو M را با روما اسپایدر جایگزین کند. روما اسپایدر با پیشرانه 3.9 لیتری V8 به قدرت 612 اسب­بخار و سقف پارچه‌ای، عملکرد بهتری را به نمایش خواهد گذاشت.

خودروهای فورد

فورد اج هم از خط تولید این شرکت در اوک ویل کانادا کنار می‌­رود. البته نسخه هیبرید این خودرو با فاصله بیشتر بین محورها، همچنان در چین تولید خواهد شد.

برخلاف ناوگان پلیس، خریداران عادی دیگر به فورد اکسپلورر هیبرید دسترسی نخواهند داشت. این خودرو که از سال 2020 در خط تولید حضور داشته، احتمالا جای خود را به هیبرید دیگر می­‌دهد.

نسل هفتم فورد فیستا در سال 2019 از ایالات متحده خارج شد، اما در اروپا همچنان حضور دارد. اکنون فورد قصد دارد این محصول کارخانه خود در آلمان را با نسخه برقی از کراس‌اور پوما جایگزین کند.

فورد قصد داشت کوچکترین ون تجاری ساخت خود یعنی ترانزیت کانکت را با یک محصول جدید براساس پلتفرم مشترک با ماوریک جایگزین کند، که البته ظاهرا از عرضه این محصول جدید منصرف شده است.

کیا استینگر و ریو

برخلاف شایعات قبلی، کیا استینگر یک سال دیگر هم به حیات خود ادامه داد تا در نهایت با نسخه ویژه Tribute در تیراژ هزار دستگاه، با خط تولید خداحافظی کند.

کیا ریو پس از 25 سال تولید در نسل‌های مختلف، از خط خارج می­‌شود. هنوز می­‌توان امید داشت که یکی از ارزان‌ترین خودروهای موجود در آمریکا، جای خود را به یک محصول اقتصادی بدهد.

لینکلن اویاتور گرند تورینگ

با قطع تولید این شاسی‌بلند میان­‌سایز و پلاگین-هیبرید، مشتریان از سال آینده فقط به نسخه مجهز به موتور 3 لیتری V6 دسترسی خواهند داشت.

مزدا CX-9 و MX-30

مزدا قصد دارد با قطع تولید CX-9، مدل جدید و بهینه CX-90 را عرضه کند. پیش‌­بینی می­‌شود این خودرو با پیشرانه شش سیلندر توربوشارژ، امکان سفارش موتور پلاگین-هیبرید و کابین جادار، مورد توجه مشتریان قرار گیرد.

مدل برقی MX-30 با قیمت پایه 34,645 دلار، برد حرکتی 160 کیلومتر را ارائه می­‌کرد که برای این رده قیمتی، بسیار کم به نظر می‌­رسد. عرضه آن در ایالات متحده نیز فقط به کالیفرنیا محدود شده بود.

مک‌لارن 720S

مک لارن قصد دارد یک محصول جدید به نام 750S را به عنوان جانشین مک‌لارن 720S عرضه کند. این خودرو با 740 اسب­‌بخار قدرت، در روزهای آینده رونمایی خواهد شد.

خودروهای مرسدس بنز

مرسدس بنز به طور جدی در حال خلوت کردن سبد محصولات خود است. پس از پایان تولید A کلاس، حالا نوبت به چند مدل دیگر از جمله C کلاس کوپه و کابریوله رسیده تا از خط تولید کنار بروند.

همچون C-کلاس، سری E از محصولات مرسدس بنز هم ظرف چند ماه آینده با دو عضو کوپه و روباز خود بدرود می­‌گوید. بنابراین AMG GT به تنها محصول دو در مرسدس بنز تبدیل خواهد شد.

یک سال پس از قطع تولید CLS53، اکنون مشخص شده که سایر نسخه­‌های CLS نیز دیگر تولید نخواهند شد.

متریس به عنوان یکی از محصولات کمتر شناخته شده از این برند آلمانی، از سال 1996 در بازار حضور دارد. هر دو نسخه مسافری و تجاری این خودرو امسال از خط تولید کنار می­‌رود.

نیسان ماکسیما

ماکسیما به عنوان یکی از محصولات مهم و خاطره انگیز نیسان، تا پایان 2023 از خط تولید کنار می­‌رود. پارسال شایعاتی از جانشین برقی این خودرو به گوش می‌­رسید، که ظاهرا تحقق پیدا نکرده است.

پورشه پانامرا اسپرت توریسمو

هزمان با معرفی نسل جدید پورشه پانامرا، نسخه استیشن از این خودروی آلمانی از بازار ایالات متحده خارج می‌­شود. این مدل از کل فروش نسل قبل پانامرا، سهم 10 درصدی را به خود اختصاص داد.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران