• کاميون کشنده فردا ديزل FD560 تک محور

محصولی از هانما با چهره‌ای از ولوو!

بررسی کامیون کشنده فردا دیزل FD560 تک محور

20 خرداد 1403 17:07

فردادیزل که به عنوان تجاری‌ساز مجموعه فرداموتورز فعالیت می‌کند، دو کشنده در خط تولید دارد که از محصولات هانما هستند که با برند تجاری CAMC شناخته می‌شوند. این در حالی است که سال‌ها قرار بود محصولاتی از کمپانی سانی چین توسط فردادیزل تولید شود؛ اما به فاصله یک ماه در سال گذشته، این رویه تغییر کرد و دو کشنده از CAMC جای کشنده‌های سانی را گرفتند. در حال حاضر، دو کشنده فردادیزل به نام‌های FD560-1 و FD550-2، محصولات کمپانی CAMC، از زیرمجموعه‌های گروه جیلی چین هستند که از سوی فردادیزل برای بازار کشورمان در نظر گرفته شده‌اند.

فردا دیزل FD560، محصولی از هانما

حدود سه سال پیش بود که زمزمه‌هایی از عرضه یک کشنده از ساخته‌های سانی چین توسط گروه فردادیزل به بازار کشورمان شنیده می‌شد. این رویه تا سال قبل نیز ادامه داشت تا اینکه ناگهان بعد از معرفی چندباره کشنده سانی، کشنده‌های ساخت CAMC جای آن را گرفتند. شرکت CAMC نیز از سازندگان بزرگ خودروهای تجاری و ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی است و تیراژ تولید آن به بیش از صدهزار دستگاه در سال می‌رسد.

فردا دیزل FD560 با نمایی شبیه به ولوو FH

کشنده CAMC H9 تا امروز چندین فیس لیفت را تجربه کرده است و در حالی که نسل قبلی، چراغ‌هایی هلالی‌شکل به سبک مرسدس‌بنز آکتروس نسل چهارم داشت، فیس لیفت آن شبیه به ولوو FH نسل چهارم شده است. البته این کشنده هنوز هم با چهره‌های قبلی نیز عرضه می‌شود؛ اما جدیدترین طراحی آن برای بازار کشورمان در نظر گرفته شده است که از سوی کمپانی به عنوان پرچم‌دار این سری نیز شناخته می‌شود.

(عکس: اسب بخار)

اگر نگاهی به بدنه کشنده FD560-1 داشته باشیم، می‌توان گفت از نظر طراحی تا حدودی از کشنده‌های شورمان معرفی می‌شوند، کمی عقب‌تر است. طراحی این کابین طبق اعلام شرکت CAMC توسط استودیو طراحی معروف ایتالیایی، برتونه ایتالیا انجام شده است. چراغ‌های بزرگ جلو، شباهت زیادی به طراحی چراغ‌های FH نسل چهارم دارند.

البته کمپانی CAMC این طراحی را الهام گرفته از سر عقاب دانسته و در حالی که لنز اصلی وسط چراغ در حکم چشم عقاب است، دیلایت آن را شبیه به نوک عقاب می‌داند. حتی کمپانی برای طراحی جلوپنجره و شبکه‌های داخل آن نیز اعلام می‌کند که با داشتن حالتی رو به جلو، بیننده را یاد سرعت و حرکت می‌اندازد. البته خطوط این جلوپنجره با طراحی چراغ‌ها و دیگر بخش‌های جلو خودرو، همخوانی و هارمونی خوبی دارد.

اگر بخواهیم این طراحی را نقد کنیم و آن را در مقایسه با برخی از کشنده‌های جدید بازار قرار دهیم، باید گفت که در میانه جدول قرار خواهد گرفت. اما نمای جلو به خاطر شباهت به طرح ماندگار ولوو FH، وضعیت بهتری دارد. آینه‌های جانبی طراحی ساده و زیبایی دارند که با نمای کلی خودرو نیز سازگار است. شیشه جلو چندان بزرگ نیست و بالای آن یک آفتاب‌گیر ساده نصب شده است. در بالای آفتاب‌گیر نیز دو چراغ پیشانی قرار گرفته که طراحی آن با چراغ‌های بزرگ جلو و پروژکتورهای زیر آن، کاملاً هماهنگ است.

(عکس: اسب بخار)

طراحی داخل اتاق نیز هرچند که خیلی مدرن و جدید به نظر نمی‌آید اما نمی‌توان به آن قدیمی نیز گفت. وجود صفحه‌نمایش در وسط داشبورد و وجود طرح چوب در برخی از قسمت‌ها به همراه قطعاتی به رنگ کروم روی فرمان و حاشیه دریچه های هوا، آن را از سادگی خارج می‌کند. فرمان از نوع دکمه‌دار است و همخوانی خوبی با طراحی داشبورد دارد. تخت خواب ها عریض هستند و کیفیت ساخت کابین ودوخت پارچه های تخت خواب و صندلی ها نیز رضایت بخش است.

پیشرانه و مشخصات فنی کشنده فردا 560

پیشرانه 560 اسب بخاری قرار گرفته در سینه کشنده FD560 از ساخته‌های هانما است. این در حالی است که اکثر شرکت‌های تجاری ساز چینی از موتورهای ساخت کامنز، یوچای و ویچای استفاده می‌کنند؛ ولی شرکت CAMC روی این قضیه تاکید دارد که ما از پیشرانه‌های ساخت خود استفاده می‌کنیم. البته در بیرون  از ایران، امکان سفارش با پیشرانه‌های کومنز و ویچای نیز وجود دارد.

این پیشرانه 13 لیتری با استاندارد یورو5+eev که گفته شده است از دانش شرکت‌های آلمانی در طراحی آن استفاده شده است، توانایی تولید 560 اسب بخار قدرت و 2600 نیوتن متر گشتاور را دارد که آن را در کنار کشنده بایک X9 و کامل 560، در رده قوی‌ترین کشنده‌های چینی در حال تولید کشورمان قرار می‌دهد.

(عکس: اسب بخار)

این پیشرانه دارای ریتاردر موتور است که در کنار اینتاردر هیدرولیکی ۵حالته گیربکس، کمک بسیار خوبی برای سیستم ترمزها برای رانندگی در مسیرهای کوهستانی است. البته نکته عجیب در خصوص ترمزها این است که طبق اعلام کمپانی فردادیزل و مراجعه به سایت‌های چینی، می‌بینیم که ترمزها از نوع کاسه‌ای هستند که این روزها در کمتر خودرو تجاری سنگین‌وزنی دیده می‌شود و ترمزهای دیسکی جای مدل‌های قدیمی کاسه‌ای را گرفته‌اند.

وزن کشنده FD560-1 در حدود 7.6 تن است که آن را در لیست کشنده‌های سبک‌وزن قرار می‌دهد که نتیجه آن، امکان بارگیری بیشتر تا رسیدن به مقدار تناژ مجاز ناخالص است. کارت این کشنده نیز 45 تن است و طبق گفته مدیران شرکت فردادیزل، محور عقب از تکنولوژی مرسدس‌بنز و محور جلو نیز از تکنولوژی ایسوزو بهره می‌برد.

حجم باک سوخت کشنده فردادیزل FD560-1 برابر با 800 لیتر اعلام شده است که در مقایسه با دیگر رقبا در حدود 200 لیتر و بیشتر، کسری حجم دارد و این قضیه باعث توقف بیشتر برای سوخت‌گیری را به همراه دارد. سیستم تعلیق در عقب از نوع بادی با چهار بالن است که با دارابودن اتصالات هفتی هشتی، باید انتظار عملکرد خوبی از آن در مسیر و در طولانی‌مدت داشته باشیم. اتاق نیز مثل بسیاری از دیگر کشنده‌ها، روی چهار بالن باد سوار است.

تجهیزات ایمنی و رفاهی کشنده فردا 560

فردا FD560 دارای امکانات رفاهی و ایمنی مختلفی هست که این روزها، یک سری از آنها به صورت اجباری و طبق استانداردهای امروزی، در خودروهای تجاری دیده می‌شود.

(عکس: اسب بخار)

ریتاردر موتور و اینتاردر هیدرولیکی گیربکس، دو تختخواب، بالابر برقی کابین، فرمان هیدرولیکی با پمپ برقی کمکی، آفتاب‌گیر داخلی و بیرونی، کروز کنترل، بوق شهر و جاده‌ای، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک، صندلی بادی راننده، تعلیق بادی محور عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع، شیشه‌بالابرهای برقی، بخاری و کولر درجا، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، نمایشگر فشار باد تایر، گرم‌کن سوخت و هوای ورودی به موتور، چراغ روز، تاخوگراف، مجموعه کامل بادگیرهای اتاق و... از امکانات رفاهی و ایمنی این کشنده است.

(عکس: اسب بخار)

همچنین ترمز ضد قفل، قفل دیفرانسیل محور عقب، سیستم ضدلغزش و برنامه پایداری الکترونیکی در کنار ترمز اضطراری هوشمند، کنترل الکترونیکی ترمز، مجوز حمل کالای خطرناک، سیستم هشدار خروج از خط از دیگر سیستم‌های ایمنی و کمکی این کشنده هست.

نام خودرو کشنده فردادیزل FD560-1

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

شش سیلندر / خطی توربودیزل با اینترکولر

حجم موتور / کد موتور

13 لیتر/ CM6D30-550-51

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

560 اسب بخار در دور 1900 rpm

حداکثر گشتاور

2600 نیوتن متر

گیربکس

12+4 سرعته اتوماتیک AMT

سیستم فرمان

هیدرولیک با پمپ برقی کمکی

ترمز کمکی

ریتاردر موتور و اینتاردر هیدرولیکی 5 حالته

سیستم ترمز

عقب و جلو کاسه‌ای

برنامه‌های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS / کنترل الکترونیکی ترمز  / EBSترمز اضطراری هوشمند AEBS  / سیستم کنترل پایداری ESC / هشدار تصادف از جلو FCWS / رادار خط خوان LDWS / نمایش فشار هوای تایرها TPMS / حمل کالای خطرناک ADR

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

6170 / 2550 / 3850

فاصله محوری (میلیمتر)

3600

وزن خالص کشنده

7650 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

45000 کیلوگرم

ظرفیت مجاز محور جلو / عقب

7.5 تن / 13 تن

حجم باک سوخت

800 لیتر

سیستم تعلیق جلو

فنر پارابولیک با کمک‌فنر تلسکوپی

سیستم تعلیق عقب

پنوماتیک با چهار بالن باد به همراه میل موجگیر

سایز و نوع تایر

 315-80R22.5تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

کشنده فردادیزل دارای یک سری فاکتورهای مثبت و یک سری موارد منفی است. برای مثال، پیشرانه 560 اسب بخاری، محورهای بهره‌مند از تکنولوژی مرسدس بنز و ایسوزو و گیربکس اتوماتیک ساخت ZF آن، از نکات مثبت این کشنده است. یک سری امکانات رفاهی و ایمنی در این کشنده دیده می‌شود که ایمنی و راحتی آن را در سطح بالایی قرار می‌دهد.

اما طراحی نه چندان به‌روز آن و همچنین امکانات رفاهی در حد دیگر محصولات موجود در بازار، باعث می‌شود که این کشنده نتواند جذابیت بالایی در این زمینه‌ها داشته باشد و فقط موتور 560 اسب بخاری آن است که می‌تواند وسوسه‌کننده باشد. ضمن اینکه این کشنده نیز مثل بسیاری از محصولات فعلی بازار، شبکه خدماتی چندان گسترده‌ای در سطح کشور ندارد. با این تفاسیر باید منتظر ورود تعداد بیشتری از این کشنده به جاده‌های کشور باشیم تا در عمل نیز بتوان آن را ارزیابی کرد.

دیدگاه کاربران