• کشنده فردا ديزل FD550 جفت محور

محصول کمپانی چینی CAMC

بررسی کامیون کشنده فردا دیزل FD550

2 تیر 1403 15:36

فردادیزل از زیرمجموعه‌های گروه فرداموتورز است که دو کشنده دو محور و سه محور از محصولات CAMC را برای عرضه در کشورمان تدارک دیده است. کشنده سه محور FD550 با موتور 550 اسب بخاری و سقف بلند، جزو معدود کشنده‌های سه محوری است که در سال‌های اخیر در کشورمان مونتاژ می‌شود و از این نظر می‌تواند در غیاب رقبا، فروش خوبی را تجربه کند.

فردا دیزل با محصولاتی از هانما

در حالی که چندین سال از محصولات سانی برای تولید توسط فردادیزل صحبت بود؛ اما این مجموعه به طور ناگهانی از محصولات هانما یا همان CAMC برای تولید در کشورمان پرده‌برداری کرد. بهترین و پرچم‌دار محصولات این مجموعه یعنی کشنده‌های سری H9 با آخرین فیس لیفت آنها به عنوان محصول تولیدی فردادیزل انتخاب شده است که در دو مدل دو محور 2×4 و سه محور 4×6 از خط تولید خارج خواهند شد. نمونه دو محور با موتور 560 اسب بخاری در بالا جدول قوی‌ترین کشنده‌های تولیدی کشورمان جای می‌گیرد و مدل سه محور با موتور 550 اسب بخاری نیز به عنوان قوی‌ترین کشنده سه محور تولیدی کشورمان شناخته می‌شود که با داشتن ظرفیت مجاز ناخالص به میزان 60 تن، برای حمل بارهای سنگین و ترافیکی نیز مناسب خواهد بود.

FD550 ؛ کشنده جفت سقف بلند

در طراحی ظاهری کشنده فردا FD550 می‌توان به این نتیجه رسید که الگوی مدنظر طراحان، ولوو FH نسل چهارم بوده و طراحان سعی کرده‌اند که نمایی مشابه با این کشنده اروپایی را به وجود آورند. البته کشنده CAMC H9 که با نام فردا FD550 در کشورمان عرضه می‌شود، چند فیس لیفت را تجربه کرده است که طرح عرضه شده در کشورمان به نوعی، به‌روزترین آن‌هاست. چراغ‌های جلو به گفته مهندسین این شرکت، از سر عقاب و منقار آن الگوبرداری شده است و طرح جلوپنجره نیز، منتقل‌کننده یک حرکت روبه‌جلو است. هرچند که شاید یک طراحی تقلید شده از یک کشنده معروف دنیا، برای بسیاری از بینندگان چندان خوشایند نباشد؛ اما طراحی بخش‌های مختلف نمای جلو این کشنده، هارمونی و هماهنگی خوبی باهم دارند که می‌توان آن را در خطوط جلوپنجره، چراغ‌های بزرگ جلو، پروژکتور زیر سپر و چراغ‌های روی پیشانی دید. اما طراحی جانبی چندان چنگی به دل نمی‌زند و از طرح‌های روز دنیا و حتی برخی از رقبای چینی نیز عقب‌تر است.

یک نکته مثبت این کشنده، داشتن سقف بلند در مدل جفت محور است که این رویه در کشورمان بسیار کم دیده می‌شود و بیشتر مربوط به کشنده‌های وارداتی اروپایی در سال‌های قبل است. معمولاً کشنده‌های جفت محور عرضه شده در بازار کشورمان، همیشه از نوع سقف کوتاه هستند اما کشنده فردا FD550 با داشتن تایرهای 22.5 اینچی، از کابینی با سقف بلند مشابه با کشنده دو محور یا همان تک این کمپانی بهره می‌برد. 

(عکس: اسب بخار)

طراحی داخل کابین نیز هرچند که مدرن و امروزی نیست و شبیه به کشنده‌های یک دهه پیش است؛ اما طرحی هماهنگ و زیباست. این طرح با نمونه دو محور کاملاً یکسان است که امری طبیعی و رایج در تمام خودروسازی‌هاست و فقط تفاوت آنها در محل دسته‌دنده به خاطر بهره‌گیری کشنده جفت محور از گیربکس دنده‌ای است. وجود قطعات چوبی در بعضی قسمت‌ها و نوارهای کرومی دور دریچه‌های تهویه هوا و روی فرمان، داشبورد را زیباتر کرده است. همان‌طور که گفتیم، داشبورد نیز از طرح‌های رادیکالی امروزی دور است اما طراحی آن هماهنگ است و زیبایی خود را در عین سادگی دارد.

پیشرانه و مشخصات فنی کشنده FD550

برای کشنده جفت FD550 از موتور 550 اسب بخاری ساخت هانما استفاده شده است. این موتور 13 لیتری است و تفاوت چندانی با موتور 560 اسب بخاری قرار گرفته روی کشنده دو محور این کمپانی ندارد. برای این موتور، یک گیربکس 2+12 دنده دستی از ساخته‌های FAST نیز در نظر گرفته شده است. تعلیق در هر سه محور از نوع فنر شمش است که مناسب برای این نوع کشنده‌ها و کاربری‌هایی است که بیشتر به آنها وصل می‌شود.

وزن خالی این کشنده در حدود 9.6 تن است و ظرفیت مجاز 60 تنی آن باعث می‌شود تا بعدها از این کشنده در حمل بارهای ترافیکی نه چندان سنگین مثل لودرها، بلدوزرها و گریدرها نیز استفاده شود. چرا که این روزها کشنده پرقدرتی که با این تناژ ناخالص در بازار حضور داشته باشد، نداریم و فردا FD550 با موتور پرقدرت خودش، می‌تواند کارایی بهتری داشته باشد.

به گفته شرکت، ترمزها در عقب و جلو از نوع کاسه‌ای هستند که کمی مأیوس‌کننده است. البته امکانات کاملی برای یک رانندگی مطمئن و توقف کامل برای آن در نظر گرفته شده است که از آنها می‌توان به ریتاردر موتور، ترمز ضد قفل، سیستم ضدلغزش و برنامه پایداری الکترونیکی در کنار ترمز اضطراری هوشمند، کنترل الکترونیکی ترمز، هشدار تصادف از روبرو اشاره کرد. مثل نمونه دو محور این کشنده، مدل سه محور نیز از محورهایی با تکنولوژی ایسوزو با ظرفیت 7.5 تن در جلو و تکنولوژی مرسدس‌بنز با ظرفیت 16 تن با قفل دیفرانسیل در عقب استفاده می‌کند.

تجهیزات ایمنی و رفاهی کشنده FD550

همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، به خاطر وجود یک سری الزامات ایمنی و استانداردهای اجباری، می‌توان امکانات مختلف رفاهی و ایمنی را در خودروهای کار و تجاری کشورمان ببینیم. ضمن اینکه امروزه در کشنده‌ها و خودروهای تجاری به خاطر رقابت شدیدی که باهم دارند، امکانات مختلفی را می‌توان دید که در مجموع باعث آسایش و رفاه بیشتر راننده و ایمن‌تر شدن جاده‌های کشورمان خواهد شد.

ترمز ضد قفل، قفل دیفرانسیل محور عقب، سیستم ضدلغزش و برنامه پایداری الکترونیکی در کنار ترمز اضطراری هوشمند و هشدار برخورد از روبرو، ریتاردر موتور، سیستم کنترل الکترونیکی ترمز، مجوز حمل کالای خطرناک، سیستم هشدار خروج از خط، نمایش فشار هوای تایرها، کیسه هوای راننده و شاگرد از جمله سیستم‌های ایمنی و کمکی این کشنده هست.

(عکس: اسب بخار)

همچنین آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، گرم‌کن سوخت و هوای ورودی به موتور، خروجی برق 12 و 220 ولت، فرمان هیدرولیکی با پمپ برقی کمکی برای چرخش راحت‌تر فرمان، بخاری درجا، شیشه‌بالابرهای برقی، چراغ روز، صندلی‌های بادی، بوق شهر و جاده‌ای، دو عدد تختخواب، بالابر برقی کابین، کروز کنترل، کولر درجا، مجموعه کامل بادگیرهای اتاق، تهویه‌مطبوع اتوماتیک، آفتاب‌گیر داخلی و بیرونی، مجهز به سیستم مولتی مدیا و صفحه نمایشگر 8 اینچ TFT و... از مهم‌ترین امکانات رفاهی این کشنده هستند.

نام خودرو کشنده فردادیزل FD550-2

آرایش محوری

سه محور 4×6

تعداد سیلندر/ نوع موتور

شش سیلندر / خطی توربودیزل با اینترکولر

حجم موتور / کد موتور

13 لیتر/ CM6D30-550

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

550 اسب بخار در دور 1900 rpm

حداکثر گشتاور

2550 نیوتن متر

گیربکس

12+2 سرعته دستی ساخت FAST

کلاچ

تک صفحه‌ای خشک به قطر 430 میلیمتر

سیستم فرمان

هیدرولیک با پمپ برقی کمکی

ترمز کمکی

ریتاردر موتور

سیستم ترمز

عقب و جلو کاسه‌ای

برنامه‌های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS / کنترل الکترونیکی ترمز  / EBSترمز اضطراری هوشمند AEBS  / سیستم کنترل پایداری ESC / هشدار تصادف از جلو FCWS / رادار خط خوان LDWS / نمایش فشار هوای تایرها TPMS / حمل کالای خطرناک ADR

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

7340 / 2550 / 3850

فاصله محوری (میلیمتر)

3600 + 1350

وزن خالص کشنده

9680 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

60000 کیلوگرم

ظرفیت مجاز محور جلو / عقب

7.5 تن / 16 تن / 16 تن

حداکثر قابلیت شیب روی

30 درصد

حجم باک سوخت

800 لیتر

سیستم تعلیق جلو

فنر تخت پارابولیک با کمک‌فنر و استابلایزر

سیستم تعلیق عقب

فنر تخت پارابولیک با کمک‌فنر و استابلایزر

سایز تایر

12R22.5

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

در حال حاضر، کشنده جفت دیفرانسیل و سه محور به روزی در کشورمان تولید نمی‌شود و همه شرکت‌های تجاری‌سازی، به ساخت کشنده‌های دومحوره تک دیفرانسیل مشغول هستند. با این تفاسیر می‌توان گفت که اگر فردادیزل FD550 سه محور به بازار عرضه شود، می‌تواند برای افرادی که به دنبال خرید کشنده‌های جفت دیفرانسیل برای بارگیری بیشتر و حتی برای کاربری‌های خاصی مثل کمرشکن، کار در معادن و راه‌سازی هستند، یک انتخاب خوب باشد. خصوصاً که با داشتن موتور 550 اسب بخاری، توانایی بالایی برای این قبیل کاربری‌ها نیز دارد.

دیدگاه کاربران