• کاميون کمپرسي دانگ فنگ KC465

فرزند جدید سایپا

بررسی کامیون کمپرسی دانگ فنگ KC465 سایپا دیزل

29 مهر 1403 17:00

کاربری کمپرسی همیشه یکی از مهم‌ترین کاربری‌های خودروهای تجاری در کشورمان محسوب می‌شود. چرا که وجود معادن زیاد و ساخت‌وسازهای شهری، نیاز به این کاربری را به خوبی نشان می‌دهد. با این وجود در یک دهه اخیر، توجه چندانی به کاربری کمپرسی از سوی تجاری سازان نشده است و عمده خودروهای موجود در این کلاس، محدود به ساخته‌های بنز دماغ‌دار ایرانخودرودیزل، کمپرسی‌های آمیکو، معدود کمپرسی‌های دانگ‌فنگ سایپادیزل و از این دست بوده‌اند. اما به‌تازگی، شاهد عرضه سری جدیدی از کمپرسی‌ها با موتورهای بالای 400 اسب بخار هستیم که یکی از جدیدترین آنها، کمپرسی KC465 سایپادیزل است.

کمپرسی 465 فرزند جدید سایپادیزل

سایپادیزل قبلاً از کشنده دانگ‌فنگ KL465 رونمایی کرده بود که در حکم یک کشنده اقتصادی با سطح قابل‌قبولی از امکانات است. کمپرسی KC465 نیز تا حد بسیار زیادی از نظر فنی، با این کشنده مشابهت و اشتراک دارد.

بررسی کشنده KL465 سایپا دیزل

سایپادیزل در گذشته نیز سهم زیادی در بخش کمپرسی‌های بازار داشت که عمده‌ترین محصول آن، دانگ‌فنگ D375 بود. بعد از چند سال خاموشی خط تولید این کمپرسی، حالا دوباره نسل جدید آن با قوای فنی و محرکه جدید و البته امکانات بیشتر، در سبد محصولات این کمپانی قرار گرفته است.

امثال کمپرسی KC465 با داشتن چهره‌ای زمخت و ارتفاع زیادتر از زمین، بیشتر مناسب کاربری‌های کمپرسی سخت‌تر و سنگین‌تر مثل معادن هستند و به نوعی از کمپرسی‌های معمولی که برای کاربرهای شهری نیز استفاده دارند، جدا می‌شود.

بد نیست بدانیم که این کمپرسی و کشنده آن که KL465 نام دارد، از سری محصولاتی هستند که پس از همکاری و شراکت دانگ فنگ با کمپانی ولوو ساخته شده‌اند که پیشرانه مورد استفاده در آن هم یکی از محصولات همین همکاری است و دلیل کدگذاری شبیه به کدهای ولوو نیز به همین خاطر است.

وقتی به کمپرسی KC465 نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که چهارچوب اتاق، همان کمپرسی‌های D375 قدیم سایپادیزل است که حالا با یک فیس لیفت کلی در داخل و خارج کابین، به عنوان یک محصول جدید عرضه شده است. ارتفاع زیاد سپر جلو که با یک سپر فلزی در زیر آن همراه است به همراه جلوپنجره‌ای با طرح‌های متوازی‌الاضلاع و به رنگ مشکی که برای اولین‌بار این ترکیب در کمپرسی رنو سری K دیده شد، یک چهره کامیونی و زمخت را باعث شده است.

رکاب‌های ورودی مثل سری‌های قبلی از نوع متحرک فلزی هستند تا در برخورد با موانع، دچار خرابی و شکستگی نشوند. در بالای سپر اصلی نیز یک بکسل بند بزرگ دیده می‌شود که این حالت خشن جلو را دوبرابر می‌کند. آفتاب‌گیر بالای شیشه جلو و آینه‌های جانبی در مقایسه با رقبای داخلی این کمپرسی، یک طرحی ساده و قدیمی دارند. طراحی داخل اتاق نیز کاملاً دگرگون شده هست و شبیه به کشنده KL465 است.

مشخصات فنی کمپرسی 465 سایپا دیزل

این کمپرسی از یک پیشرانه ساخت دانگ فنگ با کد DDi11465-60 استفاده می‌کند. این پیشرانه که از سری محصولات همکاری دانگ فنگ و ولوو است، با 10.8 لیتر حجم، می‌تواند 465 اسب بخار قدرت و 2240 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

نکته قابل توجه درباره استاندارد آلایندگی این پیشرانه، یورو 6 بودن آن است که نشان از تکنولوژی بالای آن دارد. استفاده از سیستم SCR با پاشش ادبلو و سیستم EGR که استفاده مجدد از حجم کمی از گازهای خروجی از موتور است، در کنار فیلتر دوده DPF، باعث رسیدن این پیشرانه به این سطح از پاکی شده است. این موتور همچنین دارای ترمز موتوری تک مرحله‌ای و ترمز اگزوز هست.

گیربکس این کمپرسی از ساخته‌های ZF هست که با 2+16 دنده، به صورت دستی بوده و یک صفحه کلاچ ساخت ساچ به قطر 430 میلیمتر دارد. این گیربکس همچنین یک PTO از ساخته‌های دانگ فنگ با گشتاور خروجی هزار نیوتن متر دارد.

کروز کنترل، ترمز هوشمند اضطراری، رادار خط خوان، سیستم کنترل پایداری، ترمز ضدقفل، ترمز موتور تک مرحله‌ای به همراه خفه کن اگزوز از تجهیزات کمکی این خودرو هستند. البته اگر گیربکس نیز به یک ترمز هیدرولیکی کمکی یا همان اینتاردر مجهز بود و یا موتور نیز دارای ترمز موتوری کامل‌تری بود، وضعیت ایمنی و توقفی این کمپرسی بسیار بهتر می‌شد. ضمن اینکه ترمزها نیز در هر سه محور از نوع کاسه‌ای هستند که عملکرد ضعیف‌تری خصوصاً در زمان بارداری نسبت به ترمزهای دیسکی خنک شونده دارند.

امکانات رفاهی کمپرسی KC465

تاخوگراف، بوق شهری، فیلتر آبگیر سوخت، کپسول آتش‌نشانی، بکسل بند جلو، جعبه کمک‌های اولیه، لاستیک زاپاس و زاپاس بند، آفتاب‌گیر جلو، جک و جعبه‌ابزار، قفل درب باک، چراغ مه‌شکن عقب، مثلث خطر، دنده پنج، چراغ‌قوه، علامت شبرنگ، دکمه استارت از روی موتور، چراغ روز، صندلی بادی راننده مجهز به گرمکن و سردکن، بالابر برقی اتاق، تختخواب راننده، سیستم تهویه‌مطبوع شامل کولر و بخاری، بخاری درجا، قفل‌مرکزی، شیشه بالابر برقی، آینه‌های برقی با گرمکن، سیستم مالتی مدیا و... از امکانات استاندارد این کمپرسی هستند.

نام خودرو کمپرسی دانگ فنگ KC465

آرایش محوری

سه محور 4×6

تعداد سیلندر/ نوع موتور

6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت دانگ فنگ

حجم‏موتور / کد موتور

10.8 لیتر

استاندارد آلایندگی

یورو 6

حداکثر قدرت

465 اسب بخار

حداکثر گشتاور

2240 نیوتن متر

گیربکس

16+2 سرعته دستی ساخت ZF

ترمز کمکی

ترمز موتور تک مرحله‌ای+ خفه کن اگزوز

سیستم کلاچ

تک صفحه‌ای خشک با قطر 430 میلیمتر ساخت ساچ

سیستم فرمان

هیدرولیک ساخت ZF

سیستم ترمز

عقب و جلو کاسه‌ای

برنامه‌های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS / کنترل پایداری ESC / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / رادار خط خوان LDWS

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

7650 / 2550 / 3210

فاصله محوری (میلیمتر)

3800

فاصله شاسی از زمین (میلیمتر)

1158

مخزن سوخت

آلومینیومی به حجم 400 لیتر

ظرفیت مخزن ادبلو

پلی اتیلن به حجم 45 لیتر

وزن خالص بدون اتاق بار

10200 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

26000 کیلوگرم

ظرفیت مجاز محور جلو / عقب

9 تن / 16+16 تن

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت با کمک فنر و میل موجگیر / فنر تخت

سایز و نوع تایر

315-80R22.5 تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

کمپرسی KC465 و امثال این‌چنین محصولات، یک نیاز اساسی برای بازار داخلی و برای کاربری‌هایی مثل معادن و پروژه‌های راه‌سازی است. خصوصاً که این قبیل کمپرس‌ها با داشتن ارتفاع بیشتر و ساختار قوی‌تر، از کمپرسی‌های معمولی متمایز می‌شوند.

در صورتی که تمام محصولات کمپرسی عرضه شده و معرفی شده از سوی شرکت‌های داخلی را به عنوان رقیب در نظر بگیریم، می‌توان از نام‌هایی مثل کمپرسی شکموتو  X5000D، پیلسان C7H 440، فاو 460، کمپرسی دافران H7، مرسدس‌بنز 2624 واگن هود، آمیکو 2631 جدید نام برد که دانگ فنگ KC465 از نظر امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی در رده میانی در بین رقبا قرار می‌گیرد. اما از آنجایی که دانگ فنگ در کاربری کمپرسی در گذشته خود را تا حد زیادی ثابت کرده است و همچنین خدمات گسترده سایپادیزل را به عنوان پشتوانه دارد، می‌تواند با یک قیمت‌گذاری خوب، بازهم موفق باشد.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران